rozporzadzenie w sprawie uprawiania zeglarstwa.pdf

(146 KB) Pobierz
Projekt z dnia 15 maja 2006 r
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU 1)
z dnia 9 czerwca 2006 r.
w sprawie uprawiania żeglarstwa
Na podstawie art. 53a ust. 6 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej
(Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm. 2 ) ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) kwalifikacje niezbędne do uprawiania żeglarstwa;
2) sposób i tryb przeprowadzania egzaminów stwierdzających posiadanie odpowiednich
kwalifikacji niezbędnych do uprawiania żeglarstwa;
3) zasady bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa;
4) wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu na poszczególne rodzaje stopni
żeglarskich i motorowodnych oraz za czynności związane z wydaniem dokumentu
potwierdzającego uzyskanie niezbędnych kwalifikacji żeglarskich.
§ 2. 1. Posiadanie kwalifikacji niezbędnych do uprawiania żeglarstwa oraz wynikające z nich
uprawnienia potwierdza dokument, zwany dalej „patentem”, wydany przez właściwy polski
związek sportowy.
2. Patent wydaje się osobie, która spełnia warunki określone w § 3 i 4.
3. Wzory patentów są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. Ewidencję wydanych patentów prowadzi właściwy polski związek sportowy.
5. Osoba ubiegająca się o wydanie patentu składa następujące dokumenty:
1) wniosek o wydanie patentu;
2) dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych:
a) opinie z odbytych rejsów lub,
1) Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Sportu (Dz. U. Nr 220, poz. 1895).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1115, z
2002 r. Nr 4, poz. 31, Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 93, poz. 820, Nr 130, poz. 1112 i Nr 207, poz.1752, z
2003 r. Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 726 i Nr 155,
poz. 1298.
b) osobiste oświadczenia potwierdzone przez armatora statku, w przypadku rejsów
prowadzonych samodzielnie;
3) pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na uprawianie żeglarstwa, jeżeli
osoba nie ukończyła 18 roku życia;
4) zaświadczenie zawierające orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do
uprawiania żeglarstwa.
§ 3. Do uprawiania żeglarstwa w stopniu:
1) żeglarza jachtowego – jest uprawniona osoba, która:
a) ukończyła 12 rok życia,
b) ukończyła szkolenie na stopień żeglarza jachtowego,
c) zdała egzamin na stopień żeglarza jachtowego;
2) sternika jachtowego – jest uprawniona osoba, która:
a) ukończyła 18 rok życia,
b) ukończyła szkolenie na stopień sternika jachtowego,
c) odbyła co najmniej dwa rejsy pełnomorskie w czasie co najmniej 200 godzin
żeglugi,
d) zdała egzamin na stopień sternika jachtowego;
3) jachtowego sternika morskiego – jest uprawniona osoba, która:
a) ukończyła 18 rok życia,
b) posiada stopień sternika jachtowego,
c) odbyła co najmniej trzy rejsy pełnomorskie po uzyskaniu stopnia sternika
jachtowego, w czasie co najmniej 600 godzin żeglugi, w tym co najmniej 200
godzin żeglugi na statkach o długości całkowitej od 12 do 18 m, oraz jeden rejs
powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem co najmniej do
dwóch portów, o średnim skoku pływu powyżej 1,5 m;
4) kapitana jachtowego – jest uprawniona osoba, która:
a) posiada stopień jachtowego sternika morskiego,
b) odbyła co najmniej sześć rejsów pełnomorskich, w czasie co najmniej 1200
godzin żeglugi, po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego, w tym co najmniej 400
godzin samodzielnego prowadzenia statku o długości całkowitej od 10 do 18 m po
uzyskaniu stopnia jachtowego sternika morskiego, oraz odbyła co najmniej jeden
rejs powyżej 100 godzin żeglugi na statku o długości całkowitej powyżej 20 m.
§ 4. Do uprawiania żeglarstwa motorowego w stopniu:
1) sternika motorowodnego – jest uprawniona osoba, która:
a) ukończyła 12 rok życia,
b) ukończyła szkolenie na stopień sternika motorowodnego,
c) zdała egzamin na stopień sternika motorowodnego;
2) starszego sternika motorowodnego – jest uprawniona osoba, która:
a) ukończyła 18 rok życia,
b) odbyła co najmniej dwa rejsy pełnomorskie w czasie co najmniej 200 godzin
żeglugi,
c) ukończyła szkolenie na stopień starszego sternika motorowodnego,
d) zdała egzamin na stopień starszego sternika motorowodnego;
3) morskiego sternika motorowodnego – jest uprawniona osoba, która:
a) posiada stopień starszego sternika motorowodnego,
b) odbyła co najmniej trzy rejsy pełnomorskie po uzyskaniu stopnia starszego
sternika motorowodnego w czasie co najmniej 600 godzin żeglugi, w tym co
najmniej 200 godzin żeglugi na statkach o długości całkowitej od 12 do 18 m, oraz
jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem co
najmniej do dwóch portów, o średnim skoku pływu powyżej 1,5 m;
4) kapitana motorowodnego – jest uprawniona osoba, która:
a) posiada stopień morskiego sternika motorowodnego,
b) odbyła co najmniej sześć rejsów pełnomorskich po uzyskaniu stopnia starszego
sternika motorowodnego w czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co
najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia statku o długości całkowitej od 10
do 18 m po uzyskaniu stopnia morskiego sternika motorowodnego, oraz odbyła co
najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na statku o długości całkowitej
powyżej 20 m;
5) motorzysty motorowodnego – jest uprawniona osoba, która:
a) posiada stopień co najmniej sternika motorowodnego,
b) zaliczyła staż co najmniej 200 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy co
najmniej 73,6 kW,
c) zdała egzamin na stopień motorzysty motorowodnego;
6) mechanika motorowodnego – jest uprawniona osoba, która:
a) posiada stopień motorzysty motorowodnego,
b) zaliczyła staż co najmniej 400 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy co
najmniej 147,2 kW, w tym co najmniej 100 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o
mocy większej niż 441 kW.
§ 5. 1. Do uprawiania żeglarstwa motorowego przy holowaniu narciarza wodnego lub statków
powietrznych jest uprawniona osoba, która:
1) ukończyła 18 rok życia;
2) ukończyła szkolenie w zakresie holowania narciarza wodnego lub statków
powietrznych;
3) posiada co najmniej stopień sternika motorowodnego;
4) zdała egzamin sprawdzający po zakończeniu szkolenia.
2. Posiadanie kwalifikacji niezbędnych do uprawiania żeglarstwa motorowodnego przy
holowaniu narciarza wodnego lub statków powietrznych potwierdza dokument, zwany dalej
„licencją”.
3. Wzór licencji jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. Ewidencję wydanych licencji prowadzi właściwy polski związek sportowy.
5. Osoba ubiegająca się o wydanie licencji składa następujące dokumenty:
1) wniosek o wydanie licencji;
2) patent potwierdzający posiadanie kwalifikacji do uprawiania żeglarstwa
motorowodnego co najmniej w stopniu sternika motorowodnego.
§ 6. 1. Kapitan motorowodny oraz morski sternik motorowodny posiadają kwalifikacje do
uprawiania żeglarstwa w stopniu odpowiednio kapitana jachtowego oraz jachtowego sternika
morskiego, jeżeli posiadają patent sternika jachtowego.
2. Kapitan jachtowy oraz jachtowy sternik morski posiadają kwalifikacje do uprawiania
żeglarstwa motorowego w stopniu odpowiednio kapitana motorowodnego oraz morskiego
sternika motorowodnego.
3. Osoby posiadające zawodowe uprawnienia do kierowania statkami żeglugi śródlądowej
mogą uzyskać bez konieczności odbycia szkolenia i zdania egzaminu patent sternika
motorowodnego.
4. Osoby mające uprawnienia do prowadzenia okrętów albo statków w żegludze morskiej
uzyskane w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, marynarce handlowej lub rybołówstwie
morskim mogą uzyskać bez konieczności odbycia szkolenia i zdania egzaminu patent
starszego sternika motorowodnego.
5. Osoby, o których mowa w ust. 3 i 4, w zależności od spełnienia wymagań określonych w §
4 pkt 2 lit b, pkt 3 lit. b albo pkt 4 lit. b, dotyczących ilości rejsów i czasu żeglugi, mogą
uzyskać odpowiednio patent starszego sternika motorowodnego, morskiego sternika
motorowodnego albo kapitana motorowodnego.
§ 7. 1. Egzaminy, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. c i pkt 2 lit. d, § 4 pkt 1 lit. c, pkt 2 lit. d, i
pkt 5 lit. c oraz w § 5 ust. 1 pkt 4, przeprowadza właściwy polski związek sportowy.
2. Egzaminy odbywają się w terminach wyznaczonych przez właściwy polski związek
sportowy.
3. Jeżeli przystąpienie do egzaminu związane jest z odbyciem obowiązkowego szkolenia,
egzamin przeprowadza się po zakończenia szkolenia.
4. Egzaminy powinny być przeprowadzone w ciągu jednego lub dwóch dni.
§ 8. 1. Egzamin składa się przed komisją powołaną przez właściwy polski związek sportowy.
2. W skład komisji wchodzą:
1) przewodniczący;
2) sekretarz;
3) od dwóch do czterech członków.
3. Przewodniczącego, sekretarza oraz członków komisji powołuje się spośród instruktorów
właściwego polskiego związku sportowego.
§ 9. 1. Zadania i pytania egzaminacyjne przygotowuje komisja egzaminacyjna.
2. Zestawy zadań i pytań egzaminacyjnych zatwierdza przewodniczący komisji
egzaminacyjnej, opatrując każdy z nich datą, podpisem i pieczątką imienną.
3. Zadania i pytania egzaminacyjne są przygotowywane, przechowywane i przekazywane w
warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie.
§ 10. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest:
1) spełnienie warunków niezbędnych do uprawiania żeglarstwa w stopniu objętym
egzaminem;
2) przedstawienie dowodu wpłaty opłaty egzaminacyjnej.
§ 11. Egzamin obejmuje sprawdzian:
1) umiejętności praktycznych, polegających na osobistym wykazaniu się posiadanymi
umiejętnościami prowadzenia statku;
2) wiedzy teoretycznej;
§ 12. 1. Warunkiem zdania egzaminu jest zaliczenie z oceną pozytywną sprawdzianu z
umiejętności praktycznych i sprawdzianu wiedzy teoretycznej.
2. Oceną pozytywną jest ocena od 3 do 5 (dostateczna, dobra, bardzo dobra); oceną
negatywną jest ocena 2 (niedostateczna).
§ 13. 1. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, który podpisują wszystkie
osoby wchodzące w skład komisji egzaminacyjnej.
2. Do protokołu wpisuje się wyniki sprawdzianów egzaminu.
§ 14. 1. W przypadku niezaliczenia sprawdzianu umiejętności praktycznych lub sprawdzianu
wiedzy teoretycznej można ponownie przystąpić do egzaminu, bez obowiązku powtórnego
ukończenia szkolenia.
2. Egzamin jest powtarzany w całości.
3. Egzamin może być powtórzony tylko raz.
§ 15. Wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu na poszczególne rodzaje stopni
żeglarskich i motorowodnych oraz egzaminu uprawniającego do holowania narciarza
wodnego lub statków powietrznych oraz opłat za czynności związane z wydaniem dokumentu
potwierdzającego posiadanie odpowiednich kwalifikacji do uprawiania żeglarstwa: patentu i
licencji są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin