200309 Świat Nauki wrzesien 2003 Maly Wielki Mózg.pdf

(180 KB) Pobierz
Mały wielki móżdżek
Mó˝d˝ek , d∏ugo uwa˝any jedynie
za koordynatora ruchów cia∏a,
jest aktywny podczas wielu czynnoÊci poznawczych
111584610.009.png
wielki
mó˝d˝ek
James M. Bower i Lawrence M. Parsons
„Z ty∏u naszej czaszki, przy pniu mózgu, okryta p∏aszczem wiel-
kich pó∏kul, znajduje si´ gruda szarej i bia∏ej tkanki nerwowej w
kszta∏cie fasoli i wielkoÊci pi∏ki tenisowej. To mó˝d˝ek – ma∏y mózg.”
Tak zaczyna si´ napisany w 1958 roku przez Raya
S. Snidera z Northwestern University artyku∏,
który mia∏ przybli˝yç t´ struktur´ czytelnikom
Scientific American . Dalej czytamy: „W przeci-
wieƒstwie do mózgu, w którym znaleziono oÊrod-
ki tak wielu wa˝nych czynnoÊci psychicznych,
mó˝d˝ek pozostaje wcià˝ nieodgadniony, a jego
funkcje ukryte przed badaczami.” Gdy po 17 la-
tach ukaza∏ si´ kolejny artyku∏ na ten temat, je-
go autor Rodolfo R. Llinás (obecnie zatrudniony
w New York University Medical Center) stwier-
dzi∏ z ca∏à stanowczoÊcià: „Nie ma ˝adnej wàt-
pliwoÊci, ˝e mó˝d˝ek jest centralnym oÊrodkiem
odpowiedzialnym za koordynacj´ ruchów.”
Jednak ostatnio funkcja tej struktury sta∏a
si´ ponownie przedmiotem sporu. KognitywiÊci,
WRZESIE¡ 2003 ÂWIAT NAUKI 59
Ma∏y
111584610.010.png
WI¢KSZY, NI˚ SÑDZISZ
wiele sieci nerwowych mieÊci si´ w sto-
sunkowo ma∏ej obj´toÊci dzi´ki silnemu
pofa∏dowaniu. Jednak w porównaniu z
korà mó˝d˝ek ma znacznie wi´cej fa∏d,
a u wielu ssaków to jedyna pofa∏dowa-
na struktura mózgu. Po rozprostowaniu
mó˝d˝ek cz∏owieka mia∏by powierzch-
ni´ 1128 cm 2 , czyli nieco wi´cej ni˝ ko-
perta p∏yty winylowej. To ponad po∏owa
∏àcznej powierzchni kory obu pó∏kul
mózgu, która wynosi 1900 cm 2 .
Mó˝d˝ek na pewno odgrywa istotnà
rol´, gdy˝ nie tylko przetrwa∏, ale i zwi´k-
szy∏ swe rozmiary w toku ewolucji.
Wprawdzie dla biologów miarà rozwo-
ju ludzkiego mózgu jest rozrost jego ko-
ry, ale – jak mo˝na sàdziç na podstawie
skamienia∏ych czaszek – mó˝d˝ek rów-
nie˝ powi´kszy∏ si´ istotnie w ciàgu mi-
liona lat historii ludzkoÊci. Jednak naj-
bardziej charakterystycznà jego cechà
jest to, ˝e zawiera wi´cej komórek ner-
wowych (neuronów) ni˝ reszta mózgu.
Co wi´cej, struktura ich po∏àczeƒ pozo-
sta∏a w zasadzie taka sama przez ponad
400 mln lat ewolucji kr´gowców [ ramka
na nast´pnej stronie ]. Organizacja neu-
ronalnej sieci mó˝d˝kurekina jest nie-
mal taka sama jak cz∏owieka.
ROZPROSTOWANIE ludzkiego mó˝d˝ku i kory (zewn´trznej warstwy pó∏kul mózgowych)
pokazuje, ˝e jego powierzchnia jest mniej wi´cej taka jak jednej pó∏kuli, choç w stanie
pofa∏dowanym zajmuje on znacznie mniej miejsca. O jego wa˝noÊci Êwiadczà rozmiar
i z∏o˝ona budowa.
Pó∏kule mózgowe
Rozprostowana kora
lewej pó∏kuli mózgu
Mó˝d˝ek
Rozprostowana kora
prawej pó∏kuli mózgu
Rozprostowany
mó˝d˝ek
korzystajàcy z nowych technik obra-
zowania czynnoÊci mózgu, odkryli, ˝e
ludzki mó˝d˝ek jest aktywny podczas
wielu czynnoÊci nie zwiàzanych bez-
poÊrednio z wykonywaniem ruchów.
Nowoczesne metody badaƒ funkcji
poznawczych wykaza∏y, ˝e uszkodzenia
pewnych jego okolic mogà spowodo-
waç nieprzewidywalne zaburzenia rów-
nie˝ innych procesów, szczególnie
szybkiego i precyzyjnego odbierania in-
formacji czuciowej. Z niektórych da-
nych wynika, ˝e odgrywa on wa˝nà rol´
w takich zjawiskach lub procesach, jak
pami´ç krótkotrwa∏a, koncentracja, sa-
mokontrola, emocje, czynnoÊci poznaw-
cze, umiej´tnoÊci planowania, a nie-
wykluczone, ˝e tak˝e w niektórych
chorobach psychicznych, na przyk∏ad
w schizofrenii i autyzmie. Badania neu-
robiologiczne – dotyczàce zarówno
wzorca wejÊç (synaps) czuciowych do
mó˝d˝ku, jak i sposobów przetwarza-
nia otrzymanych informacji – sugerujà
potrzeb´ zweryfikowania naszego po-
glàdu na temat jego funkcji. Mó˝d˝ek
ponownie zaintrygowa∏ badaczy.
Kiedy patrzymy z perspektywy czasu,
nie dziwi nas, ˝e mó˝d˝ek nie jest jedy-
nie koordynatorem ruchów. Jego du˝a
masa i skomplikowana budowa wska-
zywa∏yby na znacznie wi´kszà i bardziej
z∏o˝onà rol´ tego narzàdu. Po korze –
pofa∏dowanej powierzchni pó∏kul móz-
gowych – jest drugà pod wzgl´dem roz-
miarów strukturà odpowiedzialnà za
wiele istotnych funkcji mózgu. Podob-
nie jak w korze mózgowej cz∏owieka
Nie tylko ruch
WPO ¸ OWIE XIX WIEKU fizjolodzy zauwa˝y-
li, ˝e usuni´cie mó˝d˝ku skutkuje na-
tychmiast problemami z koordynacjà
ruchów, wysun´li wi´c hipotez´, ˝e na-
rzàd ten odpowiada za ich kontrol´. Pod-
czas pierwszej wojny Êwiatowej angiel-
ski neurolog Gordon Holmes wzbogaci∏
te spostrze˝enia o wiele szczegó∏ów –
chodzi∏ od namiotu do namiotu na linii
frontu i dokumentowa∏ brak koordyna-
cji ruchów u rannych ˝o∏nierzy, których
mó˝d˝ek uleg∏ urazowi.
Jednak w ciàgu ostatnich 15 lat no-
we techniki badawcze zburzy∏y ten
spójny obraz. W 1989 roku Richard B.
Ivry i Steven W. Keele z University of
Oregon zaobserwowali, ˝e pacjenci z
uszkodzeniami mó˝d˝ku nie potrafià
prawid∏owo oceniç czasu trwania dêwi´-
ku ani okresu rozdzielajàcego dwa
dêwi´ki. Na poczàtku lat dziewi´ç-
dziesiàtych badacze pod kierunkiem
Julie A. Fiez z Washington University
stwierdzili, ˝e chorzy z uszkodzonym
mó˝d˝kiem pope∏niajà wi´cej b∏´dów
podczas wykonywania niektórych za-
daƒ werbalnych. Na przyk∏ad pewien
pacjent, gdy pokazano mu obrazek ma-
szynki do golenia, potrzebowa∏ wi´cej
Przeglàd / Mó˝d˝ek
n Mó˝d˝ek le˝y u podstawy mózgu. Z∏o˝ona sieç jego po∏àczeƒ neuronalnych pozosta∏a
praktycznie taka sama przez ca∏y okres ewolucji kr´gowców.
n Tradycyjny poglàd, zgodnie z którym mó˝d˝ek koordynuje ruchy, jest podwa˝any
przez badania Êwiadczàce o jego aktywnoÊci podczas wykonywania wielu zadaƒ.
Zapewne w wi´kszym stopniu jest on odpowiedzialny za koordynowanie funkcji
czuciowych ni˝ czysto ruchowych.
n Usuni´cie mó˝d˝ku u m∏odych osób cz´sto objawia si´ kilkoma ró˝nymi zaburzeniami
zachowania, co mo˝e Êwiadczyç, ˝e inne obszary mózgu przejmujà jego funkcje.
60 ÂWIAT NAUKI WRZESIE¡ 2003
111584610.011.png
BUDOWA MÓ˚D˚KU
PODSTAWOWE CECHY sieci nerwowej mó˝d˝ku sà znane od czasu
opublikowania pod koniec XIX stulecia s∏ynnej pracy hiszpaƒskiego
neuroanatoma Santiago Ramóna y Cajala. G∏ównym neuronem jest
komórka Purkinjego, nazwana na czeÊç czeskiego fizjologa
Johannesa E. Purkinjego, który opisa∏ jà w 1837 roku. Jest ona
jedynym wyjÊciem kory mó˝d˝ku i jednym z najwi´kszych
neuronów uk∏adu nerwowego. Ma wyjàtkowo du˝o wejÊç (synaps)
– 150–200 tys., o rzàd wi´cej ni˝ jakikolwiek inny neuron w korze
mózgu. WejÊcia te prowadzà g∏ównie od jednego z najmniejszych
neuronów kr´gowców – komórki ziarnistej mó˝d˝ku. Neurony te
sà w mózgu najliczniej reprezentowane, na jednym milimetrze
kwadratowym jest ich 6 mln. Aksony, czyli wypustki przewodzàce
sygna∏y od tych komórek, wznoszà si´ do góry z warstwy neuronów
ziarnistych, tworzàc wiele po∏àczeƒ z odpowiednià komórkà
Purkinjego. Potem rozwidlajà si´ w przeciwnych kierunkach i biegnà
równolegle do powierzchni mó˝d˝ku, krzy˝ujàc si´ z dendrytami
komórek Purkinjego. W ten sposób komunikujà si´ z setkami
tych komórek. Komórki ziarniste ∏àczà si´ równie˝ z trzema
innymi typami neuronów: gwiaêdzistymi, koszyczkowatymi
i Golgiego, które uczestniczà w modulowaniu sygna∏ów wysy∏anych
przez komórki ziarniste i Purkinjego. Tak jest w ka˝dym mó˝d˝ku,
co Êwiadczy, ˝e jego funkcja musi byç odzwierciedleniem struktury.
Równoleg∏e
w∏ókna komórek
ziarnistych
Neuron gwiaêdzisty
Neuron
koszyczkowaty
Dendryty
komórek
Purkinjego
Wst´pujàcy
akson komórki
ziarnistej
Komórki ziarniste
Neuron
Golgiego
Komórka
Purkinjego
Powi´kszony
obszar
Komórki
ziarniste
WRZESIE¡ 2003 ÂWIAT NAUKI 61
111584610.012.png 111584610.001.png 111584610.002.png 111584610.003.png 111584610.004.png 111584610.005.png 111584610.006.png
czasu na znalezienie w∏aÊciwego cza-
sownika (goliç si´). ¸atwiej przychodzi-
∏y mu na myÊl s∏owa, które jà opisywa∏y,
na przyk∏ad „ostra”.
W nowszych badaniach wykazaliÊmy,
˝e pacjenci cierpiàcy na choroby neu-
rodegeneracyjne, w których nast´pstwie
dochodzi do zmniejszenia rozmiarów
mó˝d˝ku, majà znacznie cz´Êciej trudno-
Êci z ocenà niewielkich ró˝nic wyso-
koÊci dwóch tonów. Równie˝ Peter Thier
ze wspó∏pracownikami z Uniwersy-
tetu w Tybindze w Niemczech stwier-
dzi∏, ˝e osoby, które majà mniejszy lub
cz´Êciowo albo ca∏kowicie uszkodzony
mó˝d˝ek, cz´Êciej pope∏niajà b∏´dy w te-
stach polegajàcych na ustaleniu wyst´-
powania, szybkoÊci i kierunku rucho-
mych bodêców. Hermann Ackermann
ze wspó∏pracownikami, równie˝ z Uni-
wersytetu w Tybindze, zaobserwowa∏,
˝e chorzy, u których nastàpi∏o zwyrod-
nienie mó˝d˝ku, majà wi´ksze trudnoÊci
z rozró˝nieniem podobnie brzmiàcych
wyrazów, jak na przyk∏ad „piç” i „biç”.
Zaburzenia zwiàzane z uszkodzeniem
tego fragmentu mózgu mogà dotyczyç
nie tylko mowy, widzenia i s∏uchu. Je-
remy D. Schmahmann z Massachusetts
General Hospital opisa∏ problemy ze
stopniowaniem emocji u doros∏ych i
dzieci. Bodziec, który u wi´kszoÊci zdro-
wych wywo∏uje umiarkowanà reak-
cj´, u nich nie wywo∏ywa∏ ˝adnej lub
nadmiernà. Inni badacze wykazali, ˝e
doroÊli z uszkodzonym mó˝d˝kiem opóê-
niali si´ z odpowiedzià i cz´Êciej pope∏-
niali b∏´dy w testach na orientacj´ prze-
strzennà, na przyk∏ad w okreÊlaniu, czy
kszta∏ty obiektów widzianych pod ró˝-
nym kàtem do siebie pasujà.
Niektórzy naukowcy równie˝ dyslek-
sj´ wià˝à z wadliwym funkcjonowaniem
mó˝d˝ku. Rod I. Nicolson ze wspó∏pra-
cownikami z University of Sheffield w
Wielkiej Brytanii stwierdzi∏ na przyk∏ad,
˝e dyslektycy i pacjenci z uszkodzonym
mó˝d˝kiem majà podobne trudnoÊci w
POKR¢TNA NATURA MÓ˚D˚KU
POSZCZEGÓLNE OBSZARY PYSKA SZCZURA sà reprezentowane w kilku miejscach
mó˝d˝ku. Na przyk∏ad podczas dotykania dolnej wargi tego gryzonia zauwa˝a si´
elektrycznàaktywnoÊç w odleg∏ych miejscach kory mó˝d˝ku. Taki typ jego organizacji
mo˝e odpowiadaç za zdolnoÊç do integrowania ró˝nych informacji czuciowych
nap∏ywajàcych z wielu cz´Êci cia∏a, kiedy zwierz´ bada otoczenie.
Pole reprezentacyjne
w korze mó˝d˝ku
KLUCZ
Przednie wàsy
Warga górna
Wn´trze pyska
Warga dolna
Siekacz górny
Siekacz dolny
Mózg szczura
Mó˝d˝ek
uczeniu si´ i ˝e u pierwszych obserwu-
je si´ te˝ mniejszà jego aktywnoÊç pod-
czas wykonywania pewnych zadaƒ.
Z innych ostatnio przeprowadzonych
badaƒ wynika, ˝e mó˝d˝ek mo˝e odpo-
wiadaç za pami´ç operacyjnà, koncen-
tracj´ i takie czynnoÊci, jak planowanie
i samokontrola. W 1992 roku Jordan
Grafman wraz z zespo∏em z National
Institutes of Health zaobserwowa∏ u
osób cierpiàcych na zanik mó˝d˝ku pro-
blemy z planowaniem ruchów niezb´d-
nych do rozwiàzania zadania zwanego
wie˝à Hanoi, w którym krà˝ki o ró˝-
nych Êrednicach nale˝y umieszczaç na
ko∏kach wed∏ug okreÊlonych regu∏. Dwa
niezale˝ne badania polegajàce na obra-
zowaniu czynnoÊci mózgu przeprowa-
dzone w 1997 roku wykaza∏y, ˝e mó˝-
d˝ek zdrowych ochotników by∏ aktywny,
gdy mieli przypomnieç sobie ciàg liter
us∏yszanych chwil´ wczeÊniej lub zna-
leêç wzorzec okreÊlonego obrazka. W
2002 roku Xavier Castallanos, Judith L.
Rapoport i inni pracownicy National In-
stitute of Mental Health stwierdzili, ˝e
mó˝d˝ek dzieci z zespo∏em nadpobudli-
woÊci ruchowej z deficytem uwagi
(ADHD – attention-deficit hyperactivi-
ty disorder), które cechuje nadmierna
reaktywnoÊç na bodêce, jest mniejszy.
Wyniki badaƒ z obrazowaniem czyn-
noÊci mózgu zdrowych ludzi i zwierzàt
Êwiadczà, ˝e mó˝d˝ek jest aktywny pod-
czas takich czynnoÊci, jak s∏yszenie, od-
czuwanie zapachu, pragnienia, g∏odu,
bólu czy braku powietrza, oraz w cza-
sie Êwiadomego wykonywania ruchów.
W naszym przekonaniunowe dane nie
pasujà do klasycznej teorii koordyna-
cji ruchu przez mó˝d˝ek. DoszliÊmy do
tego wniosku dzi´ki intensywnym bada-
JAMES M. BOWER i LAWRENCE M. PARSONS pracujà w Research Imaging Center w Uni-
versity of Texas Health Science Center w San Antonio, w którym Bower jest profesorem neu-
robiologii obliczeniowej, a Parsons – neurokognitywistyki. Bower – b´dàcy równie˝ profe-
sorem w Cajal Neuroscience Center w University of Texas w San Antonio – jest za∏o˝ycielem
Journal of Computational Neuroscience i pomys∏odawcà mi´dzynarodowych dorocznych
spotkaƒ specjalistów neurofizjologii obliczeniowej (Annual Computational Neuroscience
Meeting). Od dawna zaanga˝owany w dydaktyk´, nale˝y do grona twórców edukacyjnej
strony internetowej przeznaczonej dla dzieci (Whyville. net). Parson by∏ odpowiedzialny za utwo-
rzenie programu neurokognitywistyki w National Science Foundation. Jest cz∏onkiem za∏o-
˝ycielem zespo∏u redakcyjnego czasopisma Human Brain Mapping i cz∏onkiem zarzàdu
International Foundation for Music Research.
62 ÂWIAT NAUKI WRZESIE¡ 2003
111584610.007.png 111584610.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin