Instrumenty VST.pdf

(471 KB) Pobierz
113656797 UNPDF
EiS 2002-07
TECHNOLOGIA
Kącik żółtodzioba
Instrumenty VST
Na naszych krążkach często publikujemy różnego typu instrumenty VST, które zwykle pozwalają
na uzyskiwanie bardzo ciekawych brzmień. Co ważne, większość z nich to programy darmowe,
więc wzbudzają Wasze zainteresowanie i ciekawość. Ale czym tak naprawdę są instrumenty VST,
do czego służą i jak je używać? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Zacznijmy od tego, że instrumenty VST (zwane skrótowo VSTi, czyli Virtual Studio Technology
Instruments) potrafią generować syntetyczne dźwięki podobnie jak ich sprzętowe odpowiedniki.
Wiele z nich specjalizuje się w odtwarzaniu brzmień
znanych z klasycznych instrumentów analogowych,
często przypominając je także pod względem wyglądu
interfejsu użytkownika. Dużą popularnością cieszą się też
wirtualne maszyny perkusyjne oraz - coraz częściej -
samplery, choć znacznie trafniejszym będzie nazwanie
ich odtwarzaczami próbek. Powstają też odpowiedniki
modułów General MIDI, oferujące całą paletę brzmień o
charakterze uniwersalnym.
Technologia VST, pierwotnie opracowana przez firmę
Steinberg w połowie lat 90., pozwala na odwzorowanie
całego środowiska studyjnego w postaci
113656797.001.png 113656797.002.png
oprogramowania. Od samego początku będąc technologią otwartą, system VST akceptuje tzw.
wtyczki programowe (pluginy, plug-ins) napisane przez innych programistów (third-party) zgodnie
z określonymi ramami, uwzględniającymi komunikację między aplikacją nadrzędną (sekwencerem
audio/MIDI) i aplikacją podporządkowaną (wtyczką). Na samym początku wtyczkami były
wyłącznie efekty (pogłosy, korektory, echo, efekty modulacyjne itp.), ale wraz z pojawieniem się
nowej wersji VST - VST 2.0 - mogą nimi być także instrumenty. Standard VST 2.0 oprócz
obustronnego transferu sygnału audio uwzględnił także dwukierunkową transmisję sygnału MIDI.
Dzięki temu można było zaimplementować znacznie więcej funkcji, w tym również obsługę
syntezy i wyzwalanie dźwięków.
Jak wynika z powyższego, sam instrument VST nie zda Ci się na nic - potrzebujesz aplikacji
nadrzędnej (programu, w tym wypadku sekwencera), pod kontrolą którego będziesz mógł go
uruchomić. Instrument VST występuje pod postacią pliku bibliotecznego z rozszerzeniem DLL,
który "ożywa" dopiero wtedy, gdy zostanie umieszczony w odpowiednim folderze programu
nadrzędnego. Pierwszym sekwencerem, który mógł współpracować z wtyczkami VSTi był Cubase
w wersji 3.7 (w makowej wersji 4.1). Obecnie wtyczki te obsługiwane są także przez program
Emagic Logic oraz szereg programów freeware'owych i shareware'owych: VSTi Host (dla
Macintosh), Orion, n-Track i Massiva, by wspomnieć te najbardziej popularne.
Ponieważ wszystkie obliczenia związane z wyzwoleniem i wygenerowaniem dźwięku dokonywane
są przez procesor komputera, syntezatory VST są zazwyczaj dość łakome na moc procesora. Wiele
pierwszych wtyczek VST charakteryzowało się nie zoptymalizowanymi algorytmami, które
potrafiły dość skutecznie zablokować wymianę danych w komputerze, i w konsekwencji zawiesić
go.
Wraz z rozwojem komputerów oraz coraz doskonalszymi metodami programowania, instrumenty
w postaci wtyczek stają się coraz wydajniejsze i należy sądzić, że już niebawem to one w
połączeniu z zewnętrznymi sterownikami będą podstawą w tworzeniu dźwięku z wykorzystaniem
komputera.
Instalacja instrumentu VST jest bardzo prosta, szczególnie w przypadku programów bezpłatnych i
shareware. Wspomniany wcześniej plik DLL przenosimy do folderu zawierającego instrumenty
VST aplikacji nadrzędnej. Aby zlokalizować ten folder warto odwołać się do instrukcji obsługi, ale
najczęściej ścieżka dostępu jest następująca: C:Program Files azwa programuVST Instruments. W
przypadku Cubase katalog z wtyczkami znajduje się bezpośrednio w katalogu Steinberg. (Uwaga:
zazwyczaj są dwa katalogi VST: jeden z instrumentami, a drugi z efektami. Przed skopiowaniem
pliku DLL otwórz je, by upewnić się co do zawartości. Pliki DLL mają zazwyczaj takie same
nazwy jak efekty lub instrumenty, którymi są po "ożywieniu"). Jeśli już skopiowałeś plik DLL do
odpowiedniego katalogu, uruchom sekwencer i znajdź listę dostępnych instrumentów. Powinna na
niej znajdować się nazwa świeżo zainstalowanego VSTi.
W większości przypadków instalowanie niekomercyjnych instrumentów VST nie wprowadza
zmian w Rejestrze Windows, skutkiem czego można je bez żadnych konsekwencji odinstalować,
po prostu kasując z dysku stanowiący je plik DLL. Po skasowaniu instrument nie pojawia się już
na liście, i wszelki ślad po nim ginie. Instrumenty komercyjne instalują się za pośrednictwem
specjalnego instalatora, a ich instalacja w systemie zazwyczaj powoduje zmiany w Rejestrze. Jest
to związane przede wszystkim z zabezpieczeniem przed nielegalnym kopiowaniem.
Procedura
uruchamiania instrumentu VST pod kontrolą programu Cubase 5.0. Opis kroków 1-4 w tekście
poniżej.
Aby uruchomić instrument VST pod kontrolą programu Cubase VST kliknij Panel>VST
Instruments (1), a następnie kliknij w oknie No VST Instrument. Pokaże się lista wszystkich
dostępnych (rozpoznawanych przez Cubase) instrumentów wirtualnych, z których wybierz ten,
który Ci odpowiada (2). Wyjście audio tego instrumentu będzie od tej chwili dostępne w mikserze
VST Channel Mixer, dzięki czemu będziesz miał możliwość aplikowania korekcji i efektów
dokładnie tak, jak ma to miejsce w przypadku ścieżek audio; kliknięcie przycisku EDIT otworzy
interfejs graficzny instrumentu (3). Kliknij na czerwony przycisk w lewym górnym rogu panelu
instrumentu (4), co spowoduje pojawienie się nazwy wybranego instrumentu w menu wyjść na
ścieżkach MIDI. Stwórz nową ścieżkę MIDI i wybierz dla niej instrument VST jako wyjście. Od
tej pory grając na klawiaturze sterującej możesz wyzwalać i nagrywać dźwięki generowane przez
wybrany syntezator wirtualny.
Większość instrumentów VST to aplikacje wielobrzmieniowe (multitimbralne), dzięki czemu
możesz oprzeć na nich cały utwór, choć będzie do tego konieczne zaangażowanie znacznych mocy
obliczeniowych komputera. Niektóre instrumenty mogą przyjmować komunikaty MIDI na kilku
kanałach jednocześnie, zatem wystarczy uruchomić tylko jeden instrument i na każdym kanale
aktywować inny instrument (tak jak w przypadku omawianego na naszych łamach programu
SampleTank). Tego typu instrumenty mają najczęściej cztery lub więcej wyjść (par wyjść) i
występują jako oddzielne kanały w mikserze VST. Dzięki temu każde wyjście może mieć inną
korekcję, efekty, poziomy itp.
Choć instrumenty VST mają cały szereg zalet, pracując z nimi musisz liczyć się z pewnymi
ograniczeniami. Pierwsze dotyczy niemałego apetytu tych programów na moc obliczeniową
komputera. Przy słabszych maszynach uruchomienie już trzech syntezatorów może spowodować
całkowite zatrzymanie procesu odtwarzania, nie mówiąc już o ścieżkach audio, korekcji, efektach
itp. Druga sprawa to tzw. latencja, czyli opóźnienie w reakcji syntezatora programowego na sygnał
wyzwalający podany z klawiatury sterującej. Czas zwłoki zależy od mocy komputera,
zastosowanych sterowników (zalecane są nowoczesne sterowniki ASIO, EASI i WDM) oraz
jakości karty dźwiękowej. Opóźnienie nie większe niż 20ms jest mało słyszalne, choć tak
naprawdę można mówić o sukcesie, gdy uda się ustawić zwłokę nie większą niż 10ms. Czas
opóźnienia zależy od wielkości tzw. bufora (coś w rodzaju magazynku chwilowo przechowującego
113656797.003.png
dane, dającego czas procesorowi komputera na wykonanie stosownych obliczeń). Na szczęście
latencja występuje tylko podczas nagrywania, zatem na tym etapie możesz wyłączyć żarłoczny
syntezator programowy i zamiast niego "podstawić" syntezator karty dźwiękowej (np.
SBLive/Audigy) lub wręcz odtwarzać wyzwalane klawiaturą komunikaty MIDI za pośrednictwem
zewnętrznego syntezatora sprzętowego. Po dokonaniu nagrania jako wyjście dla zarejestrowanej
ścieżki MIDI ponownie wskazujesz instrument VST.
Wiele, a w zasadzie wszystkie współczesne komercyjne instrumenty VST reagują na zmiany
parametrów brzmienia w czasie rzeczywistym. Parametry te możemy zmieniać za pomocą
komunikatów MIDI, co pozwala zautomatyzować ten proces. Każdemu manipulatorowi
dostępnemu na panelu instrumentu przyporządkowane są określone kontrolery MIDI - ich wykaz
znajduje się zwykle w instrukcji obsługi instrumentu. Kontrolery możemy później edytować w
stosownym edytorze sekwencera. Możemy je także nagrywać poruszając wirtualnymi gałkami
instrumentu, a potem poddać bardziej precyzyjnej obróbce. Można też przyporządkować je do
sprzętowego sterownika wyposażonego w fizyczne gałki, suwaki i przyciski.
Ustawianie latencji w
przypadku programu Cubase i karty dźwiękowej ze sterownikami ASIO (tutaj SB Audigy).
113656797.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin