Przykładowy zestaw ćwiczeńdo pracy nr 1.doc

(55 KB) Pobierz
Przykładowy zestaw ćwiczeń

Iwona  Zomerfeld  -dyplomowany specjalista integracji sensorycznej

 

 

INTEGRACJA  SENSORYCZNA    -  przykładowy zestaw ćwiczeń

 

1.     Stymulacja układu przedsionkowego i proprioceptywno – dotykowego:

-         rolowanie, zawijanie się w koc i strulanie się po pochylni „jeżykowej”

-         deskorolka – zjeżdżalnia do basenu z piłeczkami

-         beczka – toczenie

-         łapanie sensorynek przy skokach do suchego basenu

-         hamak – w siadzie, w leżeniu

-         materac oparty o ścianę, leżenie przodem na hamaku – przyciąganie

-         ćwiczenia na desce rotacyjnej

-         batut

2.     Wyhamowywanie i integracja przetrwałych odruchów TOB I ATOS:

-         leżenie przodem na deskorolce – odpychanie się od ściany nogami tak, aby dojechać bez dodatkowych ruchów do kosza i umieścić w nim trzymana w rękach lekką piłkę;

-         wyścigi spinaczy w dwóch kolorach po ręce opartej o biurko w pozycji ANTY ATOS i który pierwszy dotrze do barku, potem wyścigi w dół ramienia;

-         w pozycji siedzącej w helikopterze odbijanie, kopanie obunóż piłki Bobath

3.     Rozwijanie reakcji równoważnych: stabilizacji centralnej, reakcji posturalnych w tle, kokontrakcji:

-         siedząc na piłce Bobath przyciąganie i odpychanie się trzymając się gumowej taśmy rozpiętej między przeciwległymi ścianami;

-         klęk na wałku – huśtanie się na boki;

-         chodzenie po kładce z omijaniem rozłożonych na niej „ kamieni”.

 

 

 

4.     Usprawnianie odruchów przedsionkowych – ocznych:

-         na huśtawce obrotowej w siadzie skrzyżnym przy rotacji P – L odczytywanie liter na planszy;

-         zbijanie baniek podczas skoków na trampolinie;

5.     Zastosować techniki poprawiające procesy modulacji w obrębie ośrodkowego układu nerwowego

-         mocne wycieranie, wyraźny nacisk na skórę po kąpieli z użyciem różnych faktur ręcznika

-         kompresja stawów wg sekwencji głowa – barki – łokcie – nadgarstki – palce – biodra – kolana – stopy.

-         Rolowanie dziecka w matę z jednoczesnym uciskaniem

-         „wałkowanie” dziecka leżącego na miękkiej macie dużą piłką z wyraźnym kontrolowanym naciskiem

-         zachęcanie do przenoszenia „ciężkich” rzeczy np. (butelki plastikowe napełnione wodą)

6.     Normalizacja funkcjonowania układu przedsionkowo – proprioceptywnego:

-         ćwiczenia na sprzęcie podwieszanym z oporowaniem ( rozciąganiem mięśni stawów)

-         deskorolka w siadzie w leżeniu na brzuchu, na plecach

-         przeciąganie liny

-         walka kogutów

-         konik, huśtawka terapeutyczna

-         trapez i wchodzenie nogami na pochyłą powierzchnię

-         zabawa w pomnik (pochylanie)

-         deskorolka + obciążenie na stawy skokowe lub stawy nadgarstkowe

-         toczenie w beczce

-         skakanie na dużej piłce z uszami

 

 

7.     Poprawa kontroli posturalnej poprzez wyhamowanie przetrwałych odruchów

-         aktywność stymulująca wyprost głowy, szyi przeciw sile grawitacji

platforma podwieszona

wałek

hamak

beczka

-         aktywność stymulująca wyprost dolnej części tułowia

taczka

chodzenie na beczce

-         ćwiczenia hamujące TOB

ćwiczenia na helikopterze, odpychanie się oburącz głowa w linii środkowej

ćwiczenia podnoszące napięcie mięśni antygrawitacyjnych

ćwiczenia podnoszące napięcie mięśni i stabilizację w obrębie barków, ramion (chód kraba)

ćwiczenia na huśtawce, na piłce

naprzemienny opór grupy mięśni zginaczy i prostowników

-         poprawa kokontrakcji posturalnej poprzez rozwój kokontrakcji

                                    ćwiczenia na deskorolce – przyciągana i odpychanie

-         ćwiczenia z przeciąganiem liny

8.     Poprawa reakcji równoważnych

-         kontrolowanie czucia ciężaru ciała i przenoszenie ciężaru ciała

               na piłce w siadzie, klęku

               na deskorolce, na koniku, na piłce Bobath, na równoważni

               skręty tułowia z przenoszeniem np. zabawki z jednej strony 

               ciała na drugą ( w klęku, na czworaka)

 

             

 

9.     Normalizacja układu dotykowego

a)     masaż Wilbarger ( co dwie godziny w ciągu dnia)

b)    rolowanie w matę ( 2- 3 razy)

c)     skoki na batucie

d)    nacisk na głowę przez kilka, kilkadziesiąt sekund

e)     nacisk na barki przez kilkadziesiąt sekund

f)      mocne przytulenie dziecka

g)    baraszkowanie, toczenie się , przewracanie na poduchy ćwicząc zmniejszamy obawy przed bodźcem dotykowym, zwiększamy tolerancji

10.    Normalizacja układu słuchowego

-                    trening słuchowy (Auditowy Intergrative Tranining)

          spokojna cicha muzyka akceptowana przez chłopca

11.    Aktywności rozwijające różnicowania dotykowe

-                    rozpoznawanie przedmiotów bez kontroli wzrokowej

                   wyciąganie z woreczka to co lekkie, twarde, miękkie, kanciaste itd.

12.    Rozwój uwagi wzrokowej, długości fiksacji i ruchów podążanie za wg      

       pewnego schematu np. rysuj od lewej do prawej.

13.            Poprawa percepcji wzrokowej poprzez normalizacje ruchu oczu

-                    leżenie na hamaku – rzuty do celu

-                    leżenie na desce – obrót, fiksacja wzroku

-                    śledzenie śladu świetlnego na ścianie

14.            Poprawa kontroli wzrokowo – ruchowej

-                    siad na piłce – podbijanie balona, piłki

-                    hamak – łapanie woreczków z grochem w trakcie ruchu

-                    huśtawka terapeutyczna – odbijanie podwieszonych przedmiotów

 

 

15.            Stymulacja systemu węchowego

Dzieci nadwrażliwe zapachowo dobrze tolerują eukapiptus, miętę, cytrynę, sosnę. Olejki te udrażniają, dezynfekują drogi oddechowe, poprawiają percepcję węchową.

Zapach podajemy przez kilka, kilkanaście sekund. Zapachy takie jak masło orzechowe, cynamon, owoce cytrusowe wydłużają czas koncentracji uwagi na  zadaniu.

Aplikowanie 1,2 razy dziennie rzuty do celu woreczkami podczas bujania się na huśtawce w leżeniu przodem

16. Doskonalenie ruchów pronacyjnych i supinacyjnych przedramion oraz mobilności nadgarstka:

-         odbijanie od dołu paletką piłki podwieszonej na sznurku nawracając odwracając na zmianę przedramię;

-         odkręcanie pokrywek od pudełek z niespodziankami;

-         malowanie wałkiem nasączonym wodą stojącego dużego lustra 

( w płaszczyźnie pionowej).

17. Usprawnianie precyzji ruchów palców:

-         spinanie klipsami kartek;

-         ozdabianie wykrawanych foremkami kształtów z masy solnej  i wciskanie w nią  groszków, ziarenek;

-         „ zabawy paluszkowe”.

    18. Ćwiczenia grafomotoryczne:

-         rysowanie patykiem na piasku;

-         malowanie równocześnie 10 palcami;

-         malowanie grubym pędzlem, wałkiem, gąbką, gałgankiem, tekturą;

-         malowanie pianką po goleniu;

-         obrysowywanie dłoni, stóp;

-         rysowanie szlaczków, figur;

-         rysowanie po śladzie;

-         odwzorowywanie rysunków;

-         rysowanie oburącz „leniwe ósemki” wg Dennisona.

Ćwiczenia te wykonywać różnymi narzędziami kreślarskimi, na dużych arkuszach papieru w płaszczyźnie pionowej i poziomej na siedząco i stojąco.

19.   Kopiowanie i rysowanie figur:

-         rysowanie kredą po grubym szablonie koła;

-         wodzenie palcem dookoła krawędzi szablonu wewnątrz kolistego  otworu;

-         naśladowanie kolistego kształtu ramienia i ręki kreślonego przez terapeutę;

-         rysowanie kredą po grubym i cienkim konturze koła;

-         kopiowanie koła narysowanego na tablicy;

-         rysowanie kół, różnicując ich wielkość raz prawą, raz lewą ręką, raz oburącz;

-         kreślenie kolistych kształtów różnymi częściami ciała.

  20. Ćwiczenia manualne:

-         krążenie ramion;

-         pływanie na sucho;

-         odkręcanie, zakręcanie;

-         nakręcanie mechanicznych zabawek;

-         opady na ścianę;

-         pranie ręczne;

-         wycieranie gumką;

-         przypinanie klamerek;

-         pukanie w drzwi;

-         dziurkowanie dziurkaczem;

-         obieranie jajek ze skorupek.

 

21. Ćwiczenia koordy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin