Planety-mgr Halina Kulbida-Konspekt zajec zintegrowanych kl II.doc

(38 KB) Pobierz
Konspekt zajęć zintegrowanych

Opracowanie:

mgr Halina Kulbida - Pietrzak

 

Konspekt zajęć zintegrowanych
 

 

Temat zajęć: Planety w Układzie Słonecznym. Odczytywanie wskazań zegara
Klasa: II

Przedmiot: nauczanie zintegrowane – edukacja polonistyczno – matematyczno – przyrodnicza
Zaproszeni goście: Dyrekcja, stażyści z Francji, praktykanci, nauczyciele biblioteki.

 

Zamierzone cele lekcji – zajęć :

 

-         zapisywanie nazw planet Układu Słonecznego wielką literą

-         umiejętność dokonywania obliczeń zegarowych

 

Rejestr umiejętności opanowanych przez uczniów:

 

-         uczeń zna planety Układu Słonecznego i wie, że nazwy planet pisze się wielką literą

-         odczytuje i zaznacza pełne godziny na zegarze w systemie 24 godzinnym

 

Rejestr umiejętności opanowanych częściowo ( kształconych ) przez ucznia:

 

-         potrafi współpracować w zespole

 

Rejestr umiejętności, których kształcenie nauczyciel rozpoczyna:

 

-         uczeń dokonuje obliczeń zegarowych – ile godzin upłynęło od .... do .... ( próg 12 – tkowy )

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

1. Uczniowie rozwiązują rebus

 

 



             

 









              ta = nik

 

 

 

 

 

 

Rozwiązanie: Kopernik

 

2. Na podstawie przygotowanych wcześniej materiałów uczniowie wypowiadają się na temat Mikołaja Kopernika, np:

     -    Kim był?

-         Czego dokonał?

-         Jaki tytuł nosi jego największe dzieło?

 

3. Rozmowa na temat planet:

-         Ile jest wszystkich planet?

-         Jak nazywają się planety położone w kolejności od Słońca?

Uczniowie przypominają sobie nazwy planet za pomocą wiersza: „Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Nam Placki”

M – Merkury

W - Wenus

Z - Ziemia

M – Mars

J - Jowisz

S - Saturn

U - Uran

N - Neptun

P – Pluton

 

-         Dzieci losują nazwy planet i podpisują je na przygotowanym rysunku

 

 

 

4. Uczniowie wypełniają tekst z lukami:

 

Planetą położoną najbliżej  ................ jest ..............  .

Sąsiadami naszej planety ............................ są ................ i ......................  .

Najmniejszą planetą jest ....................  .

Największą planetą jest  ....................  .

 

Po wykonanym zadaniu dzieci wymieniają się kartkami z kolegą. Nauczyciel czyta tekst i komentuje, uczniowie poprawiają ewentualne błędy. Następnie ustawiają się wg ilości popełnionych błędów np.: 0 błędów -  1 miejsce
1 błąd – 2 miejsce itd. Zostają również nagrodzone oklaskami za dobrze wykonane zadanie.

Nauczyciel zbiera prace do własnej oceny.

 

5. Przerwa śródlekcyjna. Dzieci zamieniają się w Ziemię i robią obrót dookoła swej osi.

 

6. Podział na grupy.

Na dużym arkuszu papieru przygotowane są tarcze zegarowe.

Każdy uczeń w grupie wykonuje samodzielnie 2 zadania, które następnie prezentuje przed dziećmi np:



1 zadanie – określ godzinę na zegarze





 









 

 



2 zadanie – zaznacz godzinę na zegarze – 13.00





 

 







             

 



 

 

 

 

 

 

 

 

7. Nauczyciel mówi:

 

„ Czy to wiosna, lato, jesień, zima

   zegar przerwy w pracy nie ma

              Tik, tak , tik, tak miarowo odmierza czas,

              informując nas : ile czasu upłynęło,

              ile godzin już minęło”

 

Nauczyciel: Spróbujmy zatem obliczyć upływający czas. Spójrzcie na przygotowane zadanie, zastanówcie się i obliczcie: ile godzin upłynęło:

-        

od 9 do 12 -                godzin             



-         od 13 do 18                 godzin   itd.

 

Dodatkowo: Dziś rozpoczęliście lekcje o godzinie 9. skończycie o godzinie 13. Ile godzin będziecie w szkole?

 

8. Zakończenie lekcji

Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywność, za sumienną pracę. W nagrodę częstuje toruńskimi pierniczkami.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin