Opracowanie:
mgr Halina Kulbida - Pietrzak
Konspekt zajęć zintegrowanych
Temat zajęć: Planety w Układzie Słonecznym. Odczytywanie wskazań zegaraKlasa: II
Przedmiot: nauczanie zintegrowane – edukacja polonistyczno – matematyczno – przyrodniczaZaproszeni goście: Dyrekcja, stażyści z Francji, praktykanci, nauczyciele biblioteki.
Zamierzone cele lekcji – zajęć :
- zapisywanie nazw planet Układu Słonecznego wielką literą
- umiejętność dokonywania obliczeń zegarowych
Rejestr umiejętności opanowanych przez uczniów:
- uczeń zna planety Układu Słonecznego i wie, że nazwy planet pisze się wielką literą
- odczytuje i zaznacza pełne godziny na zegarze w systemie 24 godzinnym
Rejestr umiejętności opanowanych częściowo ( kształconych ) przez ucznia:
- potrafi współpracować w zespole
Rejestr umiejętności, których kształcenie nauczyciel rozpoczyna:
- uczeń dokonuje obliczeń zegarowych – ile godzin upłynęło od .... do .... ( próg 12 – tkowy )
Przebieg zajęć:
1. Uczniowie rozwiązują rebus
ta = nik
Rozwiązanie: Kopernik
2. Na podstawie przygotowanych wcześniej materiałów uczniowie wypowiadają się na temat Mikołaja Kopernika, np:
- Kim był?
- Czego dokonał?
- Jaki tytuł nosi jego największe dzieło?
3. Rozmowa na temat planet:
- Ile jest wszystkich planet?
- Jak nazywają się planety położone w kolejności od Słońca?
Uczniowie przypominają sobie nazwy planet za pomocą wiersza: „Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Usmaży Nam Placki”
W - Wenus
Z - Ziemia
M – Mars
J - Jowisz
S - Saturn
U - Uran
N - Neptun
P – Pluton
- Dzieci losują nazwy planet i podpisują je na przygotowanym rysunku
4. Uczniowie wypełniają tekst z lukami:
Planetą położoną najbliżej ................ jest .............. .
Sąsiadami naszej planety ............................ są ................ i ...................... .
Najmniejszą planetą jest .................... .
Największą planetą jest .................... .
Po wykonanym zadaniu dzieci wymieniają się kartkami z kolegą. Nauczyciel czyta tekst i komentuje, uczniowie poprawiają ewentualne błędy. Następnie ustawiają się wg ilości popełnionych błędów np.: 0 błędów - 1 miejsce 1 błąd – 2 miejsce itd. Zostają również nagrodzone oklaskami za dobrze wykonane zadanie.
Nauczyciel zbiera prace do własnej oceny.
5. Przerwa śródlekcyjna. Dzieci zamieniają się w Ziemię i robią obrót dookoła swej osi.
6. Podział na grupy.
Na dużym arkuszu papieru przygotowane są tarcze zegarowe.
Każdy uczeń w grupie wykonuje samodzielnie 2 zadania, które następnie prezentuje przed dziećmi np:
1 zadanie – określ godzinę na zegarze
2 zadanie – zaznacz godzinę na zegarze – 13.00
7. Nauczyciel mówi:
„ Czy to wiosna, lato, jesień, zima
zegar przerwy w pracy nie ma
Tik, tak , tik, tak miarowo odmierza czas,
informując nas : ile czasu upłynęło,
ile godzin już minęło”
Nauczyciel: Spróbujmy zatem obliczyć upływający czas. Spójrzcie na przygotowane zadanie, zastanówcie się i obliczcie: ile godzin upłynęło:
- od 9 do 12 - godzin
- od 13 do 18 godzin itd.
Dodatkowo: Dziś rozpoczęliście lekcje o godzinie 9. skończycie o godzinie 13. Ile godzin będziecie w szkole?
8. Zakończenie lekcji
Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywność, za sumienną pracę. W nagrodę częstuje toruńskimi pierniczkami.
zosiamarciniak