2005_MAJ_OKE_PR_I_ODP.pdf
(
141 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - model_I popr.doc
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA I
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (
można przyznać maksymalnie 25 punktów)
1. Wykorzystując załączony materiał i posiadaną wiedzę z kultury antycznej uczeń:
0-3
np.:
– wyjaśnia znaczenie i zakres pojęcia
tradycja antyczna,
– podkreśla jej ciągłość,
– wskazuje na jej rolę w dziejach kultury europejskiej,
– zwraca uwagę na współczesny stosunek do przeszłości i tradycji.
2. Interpretując rzeźbę Myrona „
Dyskobol
”
0-2
np.:
– przedstawia wartości estetyczne klasycznej rzeźby greckiej,
– dostrzega je w odniesieniu do rzeźby Myrona,
– określa temat wybrany przez rzeźbiarza,
– dostrzega związek kanonu estetycznego z kanonem etycznym (wyjaśnia
pojęcie kalokagatii).
3. Interpretując fragm.
Wojny peloponeskiej
Tukidydesa:
0-2
np.:
– zwraca uwagę na szacunek, jakim otaczali Ateńczycy swoich przodków,
– podkreśla związek dorobku odziedziczonego po przodkach z potęgą państwa,
– zwraca uwagę na słowa Peryklesa określające wkład współczesnych mu
Ateńczyków w umocnienie państwa,
– zauważa wartość wolności w życiu obywateli.
4. Interpretując pieśń Horacego
Do Leukonoe:
0-3
np.:
– odwołuje się do znaczenia twórczości Horacego w kulturze,
– wyjaśnia funkcję użytego przez poetę w wierszu trybu rozkazującego i zakazu,
– wskazuje na bezpośredni zwrot do adresata (liryka apelu),
– wyjaśnia znaczenie użytych przez poetę sformułowań, np.: babilońskie arkana,
wiele zim, czy ostatnia, Morze Tyrreńskie, klaruj wino, odmierzaj nadzieję (za
wyjaśnienie przynajmniej jednego),
– interpretuje przesłanie zawarte w ostatnim wersie: ”i weseląc się dziś nie
dowierzaj przyszłości”.
5. Interpretując fresk Rafaela „
Szkoła ateńska
”:
0-2
np.:
– ukazuje rolę filozofii w świecie greckim,
– przedstawia znaczenie nauki Platona i Arystotelesa,
– wyjaśnia symbolikę gestów Platona i Arystotelesa przedstawionych przez
Rafaela (wskazuje podstawowe różnice między poglądami obydwu filozofów),
– interpretuje tytuł fresku ”Szkoła ateńska”.
6. Interpretując wiersz K. Kawafisa,
Itaka:
0-3
np.:
–
wskazuje na odniesienia do Odysei Homera,
–
wyjaśnia znaczenie słów kluczy np.: podróż, wędrówka, port, przeznaczenie,
towary (za wyjaśnienie przynajmniej jednego),
–
przedstawia symboliczne znaczenie wymienionych w wierszu postaci:
Lestrygonów, Cyklopa, Posejdona (za przedstawienie przynajmniej jednej),
– podkreśla znaczenie występującej w wierszu relacji: podmiot liryczny –
czytelnik,
– wyjaśnia tytuł wiersza,
– porównuje wymowę motywu wędrówki u Homera i w wierszu Kawafisa.
7. Wartości odnalezione w tekstach kultury:
0-4
np.:
–
piękno,
–
szacunek dla tradycji, odpowiedzialność za wzbogacenie i przekazanie
dorobku następnym pokoleniom,
–
mądrość, wiedza - samoświadomość wynikająca z doświadczenia - harmonia,
ład, szczęście polegające na harmonijnym połączeniu tego, co duchowe
i cielesne,
– świadomość przemijania i upływu czasu.
8. Dowody na trwałość wskazanych wartości:
0-4
za każdą wartość 1p.
9. Opinie (interpretacje) własne – wynikające z interpretacji tekstów.
0-1
10. Wykorzystanie wiedzy z kultury antycznej.
0-1
II. KOMPOZYCJA PRACY
(maksymalnie 2 punkty)
1. Funkcjonalna wobec tematu, spójna wewnętrznie, uporządkowana.
2
2. Uporządkowana, spójna.
1
III. POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA I STYLISTYCZNA
( maksymalnie 3 punkty)
1. Poprawna, ujednolicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja i ortografia;
żywy i zgodny z zastosowaną formą styl, bogate słownictwo.
3
2. Poprawna składnia i frazeologia (nieliczne błędy), zgodna z normą fleksja i ortografia
(nieliczne błędy), zgodny z zastosowaną formą styl, wystarczająca leksyka.
2
3. Wypowiedź komunikatywna mimo schematycznej i często niezgodnej z normą składni,
dopuszczalne błędy ortograficzne, widoczne schematy językowe.
1
Plik z chomika:
Zdzichunia
Inne pliki z tego folderu:
2012_MAJ_OKE_PR.pdf
(282 KB)
2009_STYCZEŃ_OKE_PR.pdf
(240 KB)
2007_MAJ_OKE_PR_ODP.pdf
(298 KB)
2007_MAJ_OKE_PR.pdf
(251 KB)
2006_MAJ_OKE_PR_II_ODP.pdf
(213 KB)
Inne foldery tego chomika:
POZIOM PODSTAWOWY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin