i raz i dwa i trzy - konspekty.doc

(40 KB) Pobierz

Temat: Kształtowanie pojęcia liczb i cyfr 1, 2, 3

1.      „Ile razy?” – zabawa ze śpiewem i gestykulacją

a)      prezentujemy liczbę 1 grając pojedynczy drwię na dowolnym instrumencie

ü      dzieci liczą na palcach ile dźwięków usłyszały, określają te liczbę za pomocą liczebnika

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Uśmiechnij się do wszystkich                                    /uśmiechamy się /

I zaklaszcz w ręce swe                                              / 1 raz klaszczemy w dłonie /

 

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To podnieś brwi do góry                                            / unosimy brwi do góry /

I dotknij czoło swe                                                     / dotykamy jeden raz czoła /

 

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Nabierz w usta powietrze                                         / nabieramy powietrze w usta /

I klep policzki swe                                                   / 1 raz klepiemy się w policzki /

 

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Uśmiechnij się do wszystkich                                    /uśmiechamy się /

I zaklaszcz w ręce swe                                              / 1 raz klaszczemy w dłonie /

 

b)     prezentujemy liczbę 2 ( tak samo jak liczbę 1 + piosenka, z tym, że klaszczemy dwa razy)

c)      prezentujemy liczbę 3 ( tak samo jak liczbę 1 + piosenka, z tym, że klaszczemy trzy razy)

 

2.      „Liczbowa zabawa” – zabawa ruchowa ze śpiewem

Śpiewamy piosenkę z równoczesnym wskazywaniem części twarzy wyróżnionych w tekście: pojedyncze części twarzy wskazujemy prawą ręką, a podwójne obiema równocześnie.

 

Jeden nos, dwoje oczu,

Jedna buzia, dwoje uszu,

Jedna broda, dwa policzki,

Jedno czoło, dwoje brwi.

 

 

 

 

3.      „Więcej czy mniej” – zabawa logorytmiczna

ü      Przygotowujemy drzewo na którym zawieszone są jabłka i gruszki

ü      Dzieci dzielimy na 6 grup, każda grupa otrzymuje swoje zadanie- mają policzyć ile spadło gruszek lub jabłek.

ü      Nauczyciel mówi wiersz i gra w odpowiednim momencie na instrumencie. Dzieci liczą ile dźwięków usłyszały i ile owoców spadło w ten sposób z drzewa.

Z jabłonki jabłka spadają………………     (gram 1 dźwięk, potem dwa, na końcu trzy)

A z gruszy spadają gruszki………….         (gram 1 dźwięk, potem dwa, na końcu trzy)

Czego więcej w trawie znajdziesz?

Niech nasze policzą paluszki!

                            

                W trakcie wiersza dana grupa liczy ile spadło jabłek czy gruszek, zdejmuje taką ilość owoców z drzewa i umieszcza w pętelce.

ü     Porównywanie, których owoców spadło więcej ( tyle samo)

ü     Przy następnym powtórzeniu liczba jabłek pozostaje taka sama, ale zmienia się liczba gruszek

 

4.      „Liczbowa zabawa” – zabawa ruchowa ze śpiewem

Jeden z uczestników unosi prawą dłoń nad głowę, dłoń ma zaciśniętą w pięść. Śpiewamy piosenkę.

Na górze wyrosły trzy róże

Jeden, dwa, trzy…..       (dziecko uniesioną dłonią odlicza rozprostowując kolejne palce)

Teraz liczysz ty!            ( a następnie wskazuje wybrane przez siebie dziecko, które

                                                    powtarza zabawę)

 

5.      „Śpiewana cyferka” – zabawa słowno – muzyczno – ruchowa

a)      cyferka 1

ü      mówimy rytmicznie tekst, następnie mówimy z jednoczesnym wyklaskiwaniem

ü      pokaz kreślenia cyferki 1 na tablicy przez nauczyciela z jednoczesnym mówieniem tekstu, nazwanie tej cyferki

ü      dzieci kreślą samodzielnie w grysiku starając się jednocześnie mówić tekst rymowanki

ü      wyszukiwanie zbioru (pętelki), w którym jest jeden owoc, podpisanie tego zbioru odpowiednim zapisem graficznym

b)     cyferka 2  i 3 (tak samo realizować jak 1)

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Uśmiechnij się do wszystkich                                    /uśmiechamy się /

I zaklaszcz w ręce swe                                              / 1 raz klaszczemy w dłonie /

 

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To podnieś brwi do góry                                            / unosimy brwi do góry /

I dotknij czoło swe                                                     / dotykamy jeden raz czoła /

 

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Nabierz w usta powietrze                                         / nabieramy powietrze w usta /

I klep policzki swe                                                   / 1 raz klepiemy się w policzki /

 

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

Uśmiechnij się do wszystkich                                    /uśmiechamy się /

I zaklaszcz w ręce swe                                              / 1 raz klaszczemy w dłonie /

 

 

Jeden nos, dwoje oczu,

Jedna buzia, dwoje uszu,

Jedna broda, dwa policzki,

Jedno czoło, dwoje brwi.

 

 

Z jabłonki jabłka spadają………………     (gram 1 dźwięk, potem dwa, na końcu trzy)

A z gruszy spadają gruszki………….         (gram 1 dźwięk, potem dwa, na końcu trzy)

Czego więcej w trawie znajdziesz?

Niech nasze policzą paluszki!

 

 

Na górze wyrosły trzy róże

Jeden, dwa, trzy…..       (dziecko uniesioną dłonią odlicza rozprostowując kolejne palce)

Teraz liczysz ty!            ( a następnie wskazuje wybrane przez siebie dziecko, które

                                                    powtarza zabawę)

 

 

 

„1”

Ścieżyną/ drożyną/ idzie/ kaczka

Sama/ jedna/ nieboraczka

Gdyby/ jeszcze/ jedna/ szła

Nie byłaby/ para/ zła!

 

 

 

„2”

Aaa…./Kotki dwa/

Szaro bure/  obydwa

Aaa / kotki dwa/

Nic nie będą / robiły/

Tylko ciebie / bawiły

Jeden duży/ drugi mały/

Oba mi się / spodobały/

Aara … / kotki dwa/

Szaro – bure/ obydwa

 

„3”

Wyszły w pole / kurki trzy/

I gęsiego / sobie szły/

Pierwsza z przodu / w środku druga/

Trzecia z tyłu / oczkiem mruga/

I tak sznurkiem / kurki trzy/

Raz dwa raz dwa / w pole szły/

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin