Warsztat - składamy rower cz. 2.txt

(10 KB) Pobierz
Warsztat - sk�adamy rower cz.2.



Warsztat cz�� 2.

 

 

Zr�b to sam!


          Do przygotowania ramy potrzebne s� drogie, specjalistyczne narz�dzia. Dlatego te� w poprzedniej cz�ci naszego warsztatowego serialu zalecali�my, by uda� si� przede wszystkim do fachowego warsztatu. Je�li g��wka sterowa musi by� splanowana, gwinty w ramie poprawione, a uchwyty do hamulc�w tarczowych wyr�wnane, pomoc mechanika ze sklepu rowerowego to konieczno��.

          W kolejnej cz�ci poradnika dowiecie si�, jak zamontowa� komponenty. Dokona� tego mo�e ka�dy posiadacz warsztatu rowerowego, wyposa�onego w podstawowe narz�dzia. Cho� tak�e tutaj znajdzie si� kilka czynno�ci, kt�re z pomoc� specjalistycznych przyrz�d�w �atwiej wykona�. Dobry przyk�ad to �wciskanie� ster�w. Dzi�ki u�yciu specjalistycznych narz�dzi mo�na zaoszcz�dzi� �kilka� minut. Czy kto� sam przyst�pi do dzie�a, czy uda si� do sklepu po pomoc, zale�y od niego.

          Istotny element wyposa�enia domowego warsztatu to klucz dynamometryczny. Szczeg�lnie w przypadku po��cze� �rub odpowiadaj�cych za bezpiecze�stwo jazdy, takich jak np. wspornika i kierownicy, lepiej jest go u�y�, ni� dokr�ca� �na wyczucie�. Klucze te nie s� tanie, ale i nie przesadnie drogie, a wystarcz� na ca�e �ycie. Podczas monta�u komponent�w trzeba zwraca� uwag� na zalecane przez producent�w si�y konieczne do dokr�cania. Potrzebne informacje prawie zawsze znajduj� si� w instrukcjach obs�ugi. Ka�da przesada jest szkodliwa, nawet je�li prawo to ma dotyczy� tylko zbyt mocnego dokr�cania �rub. W kolejnym numerze poka�emy wam, jak poprowadzi� linki i pancerze, wszystko ustawi� i wyregulowa�.

 

 

1. Monta� ster�w


Zak�adamy, �e rama jest przygotowana, a pasuj�ce narz�dzie znajduje si� pod r�k�, w�wczas zabieg b�dzie b�yskawiczny.

          G�rny i dolny koniec g��wki sterowej musz� by� wzgl�dem siebie idealnie r�wnoleg�e. Tylko w�wczas stery b�d� obraca� si� bez blokowania (zobacz cz�� 1. Warsztatu). Smarujemy lekko obydwie cz�ci ster�w, jak te� g��wk� sterow� wewn�trz. Narz�dzie do wciskania ma dwie ko�c�wki, kt�re dok�adnie pasuj� do misek ster�w. Gdy kr�cimy specjalnymi r�czkami, obydwie cz�ci s� wciskane r�wnomiernie w ram�. Nie nale�y kr�ci� zbyt szybko, poniewa� mo�na uszkodzi� stery. W nowoczesnych kompletach sterowych z zamkni�tymi kartuszami (cartridge) monta� jest zazwyczaj bezproblemowy, a w modelach klasycznych, z �o�yskami kulkowymi, nale�y uwa�a�, by nie uszkodzi� bie�ni tocznych. Bez specjalnych narz�dzi lepiej ster�w nie montowa�. Kto mimo tego chce spr�bowa�, mo�e u�y� �cisku stolarskiego. Wa�ne jest przy tym, by mi�dzy powierzchnie �ciskaj�ce a stery w�o�y� grube kawa�ki drewna.

 

Uwaga!

Lepiej jest u�y� specjalnego narz�dzia do wciskania ster�w, pami�ta� te� trzeba o nasmarowaniu ster�w i g��wki ramy.


 

2. Osadzenie konusa na widelcu


Konus trzeba montowa� energicznie, u�ywaj�c odpowiedniej si�y, by pewnie osadzi� go na rurze sterowej.

          Konus powinien by� zamontowany stabilnie, nie mo�e by� osadzony pod k�tem. Podczas monta�u istnieje r�wnie� niebezpiecze�stwo uszkodzenia. W zwi�zku z tym najlepiej u�y� specjalnej rury. Aluminiowa lub stalowa powinna dok�adnie przylega� do rury sterowej widelca. Tylko w�wczas mo�na by� pewnym, �e bie�nia �o�yska na konusie nie ulegnie uszkodzeniu. Konus wbija si�, uderzaj�c w rur�. Wa�ne jest, by widelec trzyma� za koron�, tak, by znajdowa� si� w powietrzu. Je�li oprzemy go o ziemi�, uszkodzi� mo�na wra�liwe haki widelca, w kt�rych montuje si� ko�o. Konus wbija si� tak d�ugo, a� przylega absolutnie idealnie do korony widelca, dopiero w�wczas �ci�gamy rur�.

 

Uwaga!

U�ywamy rury pasuj�cej do nabijania konusa. Konus i rur� sterow� smarujemy. Widelec w czasie nabijania trzymamy w powietrzu. Konus musi idealnie przylega� do korony widelca.

 

 

3. Skracanie rury sterowej


Jeszcze tylko kilka ruch�w r�k� i widelec b�dzie gotowy do monta�u. Przez skr�cenie d�ugo�ci rury okre�lamy jednocze�nie wysoko��, na jakiej b�dzie zamocowany wspornik kierownicy.

          Montujemy widelec prowizorycznie. Stery wraz z uszczelkami znajduj� si� we w�a�ciwym miejscu. Okre�lamy wysoko�� mostka. Lepiej najpierw ustawi� go troch� za wysoko, ni� za nisko, poniewa� zbyt d�ug� rur� zawsze mo�na potem skr�ci�. Na wszelki wypadek mi�dzy mostek i stery w�o�y� mo�na kilka podk�adek. By zostawi� sobie mo�liwo�ci manewru, podk�adki za�o�y� mo�na r�wnie� powy�ej mostka. Zaznaczamy markerem g�rn� kraw�d� mostka i mo�emy widelec z powrotem zdemontowa�. Rur� ucinamy za pomoc� specjalnego narz�dzia do skracania rur, ok. 3 mm poni�ej zaznaczenia. Nadaje si� do tego specjalny przyrz�d u�ywany przez hydraulik�w (do kupienia w ka�dym sklepie z narz�dziami). Ta�sza jest pi�ka do metalu. Widelec montujemy w imadle (ale rury nie �ciskamy zbyt mocno). Uwa�a� trzeba na to, by ci�� r�wno. Po uci�ciu rury jej brzeg nale�y wyr�wna� za pomoc� pilnika, a potem papieru �ciernego.

 

Uwaga!

Widelec najpierw montujemy prowizorycznie i zaznaczamy wysoko�� wspornika. Rur� skracamy za pomoc� obcinacza do rur. Miejsce ci�cia wyr�wnujemy od zewn�trz i od �rodka.

 

 

4. Wbijanie gwiazdki a-head


Ma�a rzecz, ale istotna. Gwiazdka a-head odpowiada za usuni�cie luz�w w sterach. Montowana jest od g�ry w rurze sterowej, ��czy si� potem za pomoc� �ruby z przykrywk� ster�w a-head.

          Gwiazdki a-head mog� mie� r�ne wielko�ci. Grube rury aluminiowe wymagaj� mniejszych gwiazdek, rury stalowe wi�kszych. Aby gwiazdka dobrze si� trzyma�a, jej �rednica musi by� wi�ksza ni� wewn�trzna �rednica rury sterowej. Do monta�u potrzebne jest specjalne narz�dzie, w razie potrzeby da si� jednak u�y� r�wnie� d�ugiej �ruby z gwintem M6. Najpierw wkr�camy j� ca�kowicie w gwint gwiazdki. Bierzemy m�otek i wbijamy gwiazdk� w rur� sterow�. Szczeg�lnie na pocz�tku trzeba uwa�a�, by gwiazdka wchodzi�a r�wno, a nie na skos. Gwiazdka powinna by� osadzona na g��boko�ci od 5 do 10 mm od brzegu rury. P�niejsze usuni�cie gwiazdki nie jest mo�liwe. W zwi�zku ze swoim wygi�ciem do do�u podczas ci�gni�cia ku g�rze wbija si� w wewn�trzne �cianki rury.

 

Uwaga!

Gwiazdka musi by� troch� wi�ksza ni� wewn�trzna �rednica rury widelca. Przy wbijaniu trzeba uwa�a�, by gwiazdka prosto wchodzi�a.

 

 

5. Ustawianie ster�w


Stery i wspornik w ko�cu zamontowane, rama zaczyna przyjmowa� sw�j �normalny� kszta�t. Mo�na ju� wyregulowa� stery.

          Teraz czas na prz�d roweru. Sk�adamy razem stery i zwracamy przy tym szczeg�ln� uwag� na to, czy dobrze u�o�one s� uszczelnienia. Pami�tamy r�wnie� o nasmarowaniu wszystkich cz�ci. W przypadku ster�w z kulkami uwa�a� trzeba r�wnie� na to, czy kulki w�a�ciw� stron� przylegaj� do bie�ni tocznych. Mostek wraz z podk�adkami ustawiamy we w�a�ciwej pozycji. By wyregulowa� stery, trzeba mie� troch� wyczucia w palcach. Cel jest nast�puj�cy: widelec powinien obraca� si� niemal bez opor�w, ale nie mo�e by� za lu�ny i �telepa� si�. �rub� w przykrywce ster�w dokr�camy stopniowo tak, a� widelec b�dzie obraca� si� z lekkimi oporami. Potem �rub� odkr�camy o 1/4 obrotu. Je�li stery obracaj� si� bez opor�w i bez luz�w, zaciskamy �ruby wspornika kierownicy. Zwracamy przy tym uwag� na zalecenia producenta dotycz�ce si� potrzebnych do dokr�cania.

 

Uwaga!

Montuj�c stery, wszystkie cz�ci lekko smarujemy. Stery musz� funkcjonowa� bez zastrze�e�, tzn. bez luz�w i jednocze�nie lekko. �rub� w przykrywce a-head dokr�camy stopniowo, potem luzujemy o 1/4 obrotu.

 

 

6. Monta� �rodka suportu


Nowoczesne �rodki suportu daj� si� montowa� bez �adnych problem�w. Odrobina delikatno�ci jednak nie zaszkodzi.

          Najpierw trzeba upewni� si�, czy gwint w ramie jest ca�kowicie czysty i wolny od pozosta�o�ci gwintowania czy frezowania. Nast�pnie smarujemy obficie ram� i �rodek suportu (najlepiej smarem z dodatkiem miedzi). R�k� wkr�camy miski suportu z obydwu stron, o 3, 4 zwoje gwintu. Uwaga, gwint uszkodzi� jest �atwiej, ni� si� wydaje. Je�li odczuwamy op�r, w �adnym wypadku nie nale�y u�ywa� si�y. Lewa strona ma gwint prawy, prawa lewy. Najpierw wkr�camy praw� misk� za pomoc� specjalnej ko�c�wki (kilkana�cie z�otych, do kupienia w ka�dym dobrym sklepie rowerowym), dokr�caj�c j� za pomoc� klucza dynamometrycznego. Potem podobnie post�pujemy z drugiej strony.

 

Uwaga!

Gwinty musz� by� czyste i dobrze nasmarowane. �rodek suportu wkr�camy najpierw r�cznie.

 

 

7. Monta� korby


Montuj�c precyzyjnie korb�, zapobiegniemy p�niejszym problemom z jej luzowaniem si� i nieprzyjemnymi d�wi�kami podczas peda�owania.

          Trzeszczenie i zgrzyty zazwyczaj wywo�ywane s� w wyniku niedok�adnego monta�u �rodka suportu i korby. Mo�na temu zapobiec. Posmarowa� nale�y ko�c�wki osi �rodka suportu, a tak�e odpowiednie gniazda w korbie (ponownie najlepiej za pomoc� pasty miedziowej). Korby przykr�camy do osi za pomoc� �rub. Zazwyczaj b�dzie potrzebny do tego sze�ciok�tny klucz 8 mm. Uwaga, przy nowoczesnych �rodkach zako�czonych wielowpustem trzeba je solidnie dokr�ci�, tak, by wielowpust precyzyjnie pasowa�, w przeciwnym wypadku z�by ulegn� b�yskawicznemu uszkodzeniu.

 

Uwaga!

Powierzchnie w �rodku suportu i korbie smarujemy past� miedziow�, zapobiegnie to trzaskom. W przypadku �rodk�w zako�czonych wielowpustem szczeg�lnie zwracamy uwag� na dok�adne dopasowanie.

 

 

8. Przerzutka przednia i tylna


Przerzutki przykr�ci� mo�e nawet dziecko. Wi�ksze problemy wyst�puj� dopiero wtedy, gdy trzeba je wyregulowa�. 

          W czasie monta�u przerzutki tylnej w�a�ciwie nie mo�na pope�ni� b��du. Lekko smarujemy gwint i po prostu wkr�camy przerzutk� we w�a�ciwy otw�r. Oczywi�cie uwa�amy tylko, by �ruba nie wchodzi�a pod k�tem. W przypadku przerzutki przedniej podtrzymuje j� obejma. Podczas monta�u najlepiej jest si� kierowa� instrukcj� obs�ugi producenta. Tylko ustawienie jest odrobin� trudniejsze. Zewn�trzna blacha przerzutki musi by� idea...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin