C++ Builder 6 dla kazdego.pdf

(573 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
C++ Builder 6
SPIS TRECI
dla ka¿dego
Autor: Kent Reisdorph
T³umaczenie: Tomasz M. Sadowski
ISBN: 83-7197-859-6
Tytu³ orygina³ u: Sams Teach Yourself
Format: B5, stron: 812
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
C++Builder nale¿y do systemów b³yskawicznego projektowania aplikacji (ang. RAD -
Rapid Application Development) i jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest do
tworzenia programów w jêzyku C++. Wykorzystuj¹c to narzêdzie, mo¿esz efektywnie
i szybko konstruowaæ 32-bitowe programy pracuj¹ce w trybie graficznym b¹d
tekstowym pod kontrol¹ systemu Windows.
Ksi¹¿ka ta poprowadzi Ciê przez zagadnienia zwi¹zane z programowaniem w systemie
C++ Builder. Poznasz go pocz¹wszy od podstaw, poprzez bibliotekê VCL i jej
komponenty, narzêdzia systemu i metody programowania wizualnego, a¿ po techniki
programowania grafiki, obs³ugi baz danych i aplikacji internetowych. Dziêki zdobytej
wiedzy bêdziesz móg³ b³yskawicznie przejæ od tradycyjnych metod programowania
do projektowania i programowania wizualnego.
Czytaj¹c j¹:
• Nauczysz siê programowaæ w jêzyku C++
• Poznasz programowanie zorientowane obiektowo
• Zapoznasz siê z elementami rodowiska systemu C++Builder 6
oraz bibliotek¹ VCL
• Zaznajomisz siê ze sposobami b³yskawicznego prototypowania, budowy
i uruchamiania 32-bitowych aplikacji dla Windows 95 i Windows NT
• Nauczysz siê tworzyæ atrakcyjny interfejs u¿ytkownika do swoich aplikacji
• Zapoznasz siê z zaawansowanymi technikami programowania, jak obs³uga
wyj¹tków i komunikatów, wykorzystanie rejestru czy udostêpnianie poleceñ
• Poznasz metody programowania grafiki, obs³ugi baz danych, tworzenia
aplikacji internetowych, w³asnych komponentów i bibliotek DLL
Autor ksi¹¿ki, Kent Reisdorph, kieruje zespo³em programistów w firmie TurboPower
Software w Colorado Springs. Wspó³pracuje on tak¿e z firm¹ Borland, bior¹c udzia³
w pracach grupy doradczej o nazwie TeamB jako niezale¿ny programista i konsultant.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
295805773.001.png 295805773.002.png 295805773.003.png
Spis treci
O Autorze........................................................................................13
Podzikowania.................................................................................15
Witamy! ..........................................................................................17
Na co zwraca uwag?......................................................................................................18
Cz I ..........................................................................................19
Rozdział 1. Pierwsze kroki w systemie C++Builder .............................................21
Czym jest C++Builder?.....................................................................................................21
IDE od pierwszego wejrzenia ...........................................................................................22
Ahoj, przygodo! ................................................................................................................25
To samo w wersji tekstowej..............................................................................................27
Wprowadzenie do C++ .....................................................................................................33
Narodziny jzyka........................................................................................................34
Zmienne ......................................................................................................................35
Typy danych w C++ ...................................................................................................36
Operatory....................................................................................................................39
Funkcje........................................................................................................................41
Funkcja main()............................................................................................................45
Tablice.........................................................................................................................48
Tablice znakowe .........................................................................................................50
Funkcje operuj7ce na ła9cuchach ...............................................................................52
Tablice ła9cuchów......................................................................................................54
Podsumowanie ..................................................................................................................55
Rozdział 2. Wprowadzenie do C++ .....................................................................57
Je=eli…..............................................................................................................................57
Ptle i ich zastosowania.....................................................................................................61
Ptla for.......................................................................................................................62
Ptla while...................................................................................................................65
Ptla do-while .............................................................................................................66
Instrukcja goto ............................................................................................................67
Instrukcje continue i break..........................................................................................68
Instrukcja switch ...............................................................................................................69
Zasig................................................................................................................................71
Zmienne zewntrzne...................................................................................................73
 
4
C++Builder 6 dla kadego
Struktury............................................................................................................................74
Tablice struktur...........................................................................................................76
Pliki nagłówkowe i pliki Bródłowe.............................................................................76
Struktury w akcji.........................................................................................................78
Podsumowanie ..................................................................................................................82
Rozdział 3. Zaawansowane elementy C++..........................................................83
WskaBniki..........................................................................................................................83
Zmienne lokalne i dynamiczne...................................................................................84
Obiekty dynamiczne a wskaBniki ...............................................................................85
Jak to si ma do naszego programu?...........................................................................86
Dereferencja czyli wyłuskanie....................................................................................88
Do dzieła!....................................................................................................................89
Referencje..........................................................................................................................91
Przekazywanie parametrów przez wskaBnik i przez referencje........................................94
Modyfikator const.......................................................................................................96
Operatory new i delete......................................................................................................96
Operator new...............................................................................................................97
Operator delete............................................................................................................98
Rozwi7zanie zagadki ..................................................................................................99
Operatory new[ ] i delete[ ].......................................................................................100
Co mog7 funkcje w C++? ...............................................................................................100
Przeci7=anie funkcji..................................................................................................101
Parametry domyGlne funkcji.....................................................................................103
Funkcje składowe klas..............................................................................................104
Funkcje wstawiane....................................................................................................105
Co zrobi, gdy w danych jest bł7d?.................................................................................106
Podsumowanie ................................................................................................................108
Rozdział 4. O klasach i programowaniu obiektowym.........................................109
Co to jest klasa?...............................................................................................................109
Anatomia klasy................................................................................................................110
Dostp do elementów klasy......................................................................................111
Konstruktory.............................................................................................................113
Destruktory ...............................................................................................................116
Pola ...........................................................................................................................117
Funkcje składowe......................................................................................................119
WskaBnik this............................................................................................................121
A teraz przykład........................................................................................................124
Dziedziczenie..................................................................................................................131
Dziedziczenie wielokrotne........................................................................................134
Wprowadzenie do operacji wejGcia-wyjGcia...................................................................136
Odczytujemy dane ....................................................................................................137
Zapisujemy dane.......................................................................................................139
Ustalenie trybu otwarcia pliku..................................................................................141
Obsługa plików binarnych........................................................................................142
WskaBnik plikowy ....................................................................................................142
Swobodny dostp do pliku........................................................................................143
Podsumowanie ................................................................................................................145
Rozdział 5. Biblioteki klas i komponenty..........................................................147
Kilka słów wprowadzenia...............................................................................................147
Po co mi to wszystko?...............................................................................................148
W czym tkwi haczyk?...............................................................................................150
Biblioteki jako wzór projektowania i programowania obiektowego........................151
Spis treci
5
Wojny bibliotek...............................................................................................................151
Biblioteka Object Windows Library.........................................................................152
Biblioteka Microsoft Foundation Class Library.......................................................153
Co wiec wybra?.......................................................................................................154
Biblioteka Visual Component Library............................................................................154
Komponenty..............................................................................................................155
WłaGciwoGci, metody i zdarzenia..............................................................................156
C++Builder a biblioteka VCL.........................................................................................168
VCL dla praktyków C++ ..........................................................................................169
Wszystkie obiekty klas zdefiniowanych w VCL
musz7 by tworzone dynamicznie..........................................................................170
VCL nie dopuszcza domyGlnych parametrów funkcji..............................................170
VCL nie umo=liwia dziedziczenia wielokrotnego....................................................171
Implementacja ła9cuchów w bibliotece VCL.................................................................171
Czy to naprawd jest potrzebne? ..............................................................................172
Szablon SmallString..................................................................................................173
Klasa AnsiString.......................................................................................................173
Typ zbiorowy............................................................................................................177
Nieco wicej o bibliotece VCL.......................................................................................179
Klasy implementuj7ce formularz i aplikacje ............................................................181
Klasy komponentowe................................................................................................181
To jeszcze nie koniec…............................................................................................186
Podsumowanie ................................................................................................................187
Rozdział 6. Wicej o /rodowisku systemu ........................................................189
Projekty w systemie C++Builder....................................................................................190
Pliki wykorzystywane w projektach.........................................................................191
Moduły Bródłowe......................................................................................................197
Menu główne i paleta narzdzi........................................................................................199
Paleta komponentów i jej wykorzystanie........................................................................200
Umieszczenie kilku kopii komponentu na formularzu.............................................201
WyGrodkowanie komponentu na formularzu............................................................202
Menu kontekstowe palety komponentów .................................................................202
Nawigacja na palecie komponentów ........................................................................202
Object TreeView.............................................................................................................203
Wracamy do rzeczy, czyli aplikacja wielomodułowa.....................................................204
Kompilacja, ł7czenie i budowa aplikacji..................................................................207
Kompilacja innych programów w C++...........................................................................209
O formularzach nieco wicej...........................................................................................212
Formularz okna głównego ........................................................................................212
Formularze okienek dialogowych.............................................................................212
Okienka dodatkowe a dialogi....................................................................................218
Aplikacje wielodokumentowe (MDI).......................................................................218
Podstawowe właGciwoGci formularzy.......................................................................219
Metody formularzy ...................................................................................................223
Zdarzenia obsługiwane przez formularze.................................................................224
Inspektor obiektów..........................................................................................................226
Lista komponentów...................................................................................................227
Karta właGciwoGci.....................................................................................................228
Karta zdarze9............................................................................................................231
Przykładowa aplikacja MDI............................................................................................232
Podsumowanie ................................................................................................................241
6
C++Builder 6 dla kadego
Rozdział 7. Edytor formularzy i edytor menu .....................................................243
Edytor formularzy i jego wykorzystanie.........................................................................243
Menu kontekstowe edytora formularzy....................................................................244
Rozmieszczanie komponentów w formularzu..........................................................245
Siatka edytora formularzy.........................................................................................246
Wybieranie komponentów........................................................................................246
Przesuwanie komponentów ......................................................................................250
Zabezpieczenie komponentów przed przesuwaniem i zmian7 rozmiarów...............252
Zmiana porz7dku głbokoGci komponentów oraz ich kopiowanie,
wycinanie i wklejanie.............................................................................................252
Zmiana wielkoGci komponentów..............................................................................255
Wyrównywanie komponentów.................................................................................257
Ustalanie porz7dku wyboru komponentów ..............................................................267
Prosimy o menu!.............................................................................................................268
Tworzymy menu główne ..........................................................................................269
Nieco programowania...............................................................................................278
Menu kontekstowe....................................................................................................285
Tworzenie i zapamitywanie szablonów menu ........................................................286
Podsumowanie ................................................................................................................287
Cz II .......................................................................................289
Rozdział 8. Komponenty biblioteki VCL ............................................................291
Nieco przypomnienia......................................................................................................291
WłaGciwoG Name...........................................................................................................293
Wa=niejsze wspólne właGciwoGci komponentów............................................................295
WłaGciwoG Align i Anchors ....................................................................................295
WłaGciwoG Color.....................................................................................................295
Kursory .....................................................................................................................297
WłaGciwoG Enabled.................................................................................................297
WłaGciwoG Font.......................................................................................................298
WłaGciwoG Hint.......................................................................................................300
WłaGciwoGci ParentColor,ParentCtl3D, ParentFont, BarentBiDiMode
i ParentShowHint ...................................................................................................300
Caption, Text, Lines, Items.......................................................................................301
WłaGciwoG Tag........................................................................................................301
Inne właGciwoGci.......................................................................................................301
Podstawowe metody komponentów................................................................................302
Podstawowe zdarzenia obsługiwane przez komponenty ................................................303
Klasa TStrings.................................................................................................................304
Standardowe elementy steruj7ce systemu Windows.......................................................307
Komponenty edycyjne..............................................................................................307
Listy..........................................................................................................................309
Przyciski....................................................................................................................314
Etykiety.....................................................................................................................323
Paski przewijania......................................................................................................323
Panele........................................................................................................................324
I wiele innych............................................................................................................324
Standardowe okienka dialogowe.....................................................................................325
Metoda Execute()......................................................................................................325
Okienka dialogowe otwarcia i zapisania pliku................................................................326
Okienka dialogowe otwarcia i zapisania pliku graficznego .....................................329
Okienko dialogowe wyboru koloru ..........................................................................330
Zgłoś jeśli naruszono regulamin