C++ Builder 6 dla kazdego.pdf
(
573 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
C++ Builder 6
SPIS TRECI
dla ka¿dego
Autor: Kent Reisdorph
T³umaczenie: Tomasz M. Sadowski
ISBN: 83-7197-859-6
Tytu³ orygina³
u:
Sams Teach Yourself
Borland C++ Builder 3 in 21 Days
Format: B5, stron: 812
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
C++Builder nale¿y do systemów b³yskawicznego projektowania aplikacji (ang. RAD -
Rapid Application Development) i jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest do
tworzenia programów w jêzyku C++. Wykorzystuj¹c to narzêdzie, mo¿esz efektywnie
i szybko konstruowaæ 32-bitowe programy pracuj¹ce w trybie graficznym b¹d
tekstowym pod kontrol¹ systemu Windows.
Ksi¹¿ka ta poprowadzi Ciê przez zagadnienia zwi¹zane z programowaniem w systemie
C++ Builder. Poznasz go pocz¹wszy od podstaw, poprzez bibliotekê VCL i jej
komponenty, narzêdzia systemu i metody programowania wizualnego, a¿ po techniki
programowania grafiki, obs³ugi baz danych i aplikacji internetowych. Dziêki zdobytej
wiedzy bêdziesz móg³ b³yskawicznie przejæ od tradycyjnych metod programowania
do projektowania i programowania wizualnego.
Czytaj¹c j¹:
• Nauczysz siê programowaæ w jêzyku C++
• Poznasz programowanie zorientowane obiektowo
• Zapoznasz siê z elementami rodowiska systemu C++Builder 6
oraz bibliotek¹ VCL
• Zaznajomisz siê ze sposobami b³yskawicznego prototypowania, budowy
i uruchamiania 32-bitowych aplikacji dla Windows 95 i Windows NT
• Nauczysz siê tworzyæ atrakcyjny interfejs u¿ytkownika do swoich aplikacji
• Zapoznasz siê z zaawansowanymi technikami programowania, jak obs³uga
wyj¹tków i komunikatów, wykorzystanie rejestru czy udostêpnianie poleceñ
• Poznasz metody programowania grafiki, obs³ugi baz danych, tworzenia
aplikacji internetowych, w³asnych komponentów i bibliotek DLL
Autor ksi¹¿ki, Kent Reisdorph, kieruje zespo³em programistów w firmie TurboPower
Software w Colorado Springs. Wspó³pracuje on tak¿e z firm¹ Borland, bior¹c udzia³
w pracach grupy doradczej o nazwie TeamB jako niezale¿ny programista i konsultant.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
O Autorze........................................................................................13
Podzikowania.................................................................................15
Witamy! ..........................................................................................17
Na co zwraca uwag?......................................................................................................18
Cz I ..........................................................................................19
Rozdział 1. Pierwsze kroki w systemie C++Builder .............................................21
Czym jest C++Builder?.....................................................................................................21
IDE od pierwszego wejrzenia ...........................................................................................22
Ahoj, przygodo! ................................................................................................................25
To samo w wersji tekstowej..............................................................................................27
Wprowadzenie do C++ .....................................................................................................33
Narodziny jzyka........................................................................................................34
Zmienne ......................................................................................................................35
Typy danych w C++ ...................................................................................................36
Operatory....................................................................................................................39
Funkcje........................................................................................................................41
Funkcja main()............................................................................................................45
Tablice.........................................................................................................................48
Tablice znakowe .........................................................................................................50
Funkcje operuj7ce na ła9cuchach ...............................................................................52
Tablice ła9cuchów......................................................................................................54
Podsumowanie ..................................................................................................................55
Rozdział 2. Wprowadzenie do C++ .....................................................................57
Je=eli…..............................................................................................................................57
Ptle i ich zastosowania.....................................................................................................61
Ptla for.......................................................................................................................62
Ptla while...................................................................................................................65
Ptla do-while .............................................................................................................66
Instrukcja goto ............................................................................................................67
Instrukcje continue i break..........................................................................................68
Instrukcja switch ...............................................................................................................69
Zasig................................................................................................................................71
Zmienne zewntrzne...................................................................................................73
4
C++Builder 6 dla kadego
Struktury............................................................................................................................74
Tablice struktur...........................................................................................................76
Pliki nagłówkowe i pliki Bródłowe.............................................................................76
Struktury w akcji.........................................................................................................78
Podsumowanie ..................................................................................................................82
Rozdział 3. Zaawansowane elementy C++..........................................................83
WskaBniki..........................................................................................................................83
Zmienne lokalne i dynamiczne...................................................................................84
Obiekty dynamiczne a wskaBniki ...............................................................................85
Jak to si ma do naszego programu?...........................................................................86
Dereferencja czyli wyłuskanie....................................................................................88
Do dzieła!....................................................................................................................89
Referencje..........................................................................................................................91
Przekazywanie parametrów przez wskaBnik i przez referencje........................................94
Modyfikator const.......................................................................................................96
Operatory new i delete......................................................................................................96
Operator new...............................................................................................................97
Operator delete............................................................................................................98
Rozwi7zanie zagadki ..................................................................................................99
Operatory new[ ] i delete[ ].......................................................................................100
Co mog7 funkcje w C++? ...............................................................................................100
Przeci7=anie funkcji..................................................................................................101
Parametry domyGlne funkcji.....................................................................................103
Funkcje składowe klas..............................................................................................104
Funkcje wstawiane....................................................................................................105
Co zrobi, gdy w danych jest bł7d?.................................................................................106
Podsumowanie ................................................................................................................108
Rozdział 4. O klasach i programowaniu obiektowym.........................................109
Co to jest klasa?...............................................................................................................109
Anatomia klasy................................................................................................................110
Dostp do elementów klasy......................................................................................111
Konstruktory.............................................................................................................113
Destruktory ...............................................................................................................116
Pola ...........................................................................................................................117
Funkcje składowe......................................................................................................119
WskaBnik this............................................................................................................121
A teraz przykład........................................................................................................124
Dziedziczenie..................................................................................................................131
Dziedziczenie wielokrotne........................................................................................134
Wprowadzenie do operacji wejGcia-wyjGcia...................................................................136
Odczytujemy dane ....................................................................................................137
Zapisujemy dane.......................................................................................................139
Ustalenie trybu otwarcia pliku..................................................................................141
Obsługa plików binarnych........................................................................................142
WskaBnik plikowy ....................................................................................................142
Swobodny dostp do pliku........................................................................................143
Podsumowanie ................................................................................................................145
Rozdział 5. Biblioteki klas i komponenty..........................................................147
Kilka słów wprowadzenia...............................................................................................147
Po co mi to wszystko?...............................................................................................148
W czym tkwi haczyk?...............................................................................................150
Biblioteki jako wzór projektowania i programowania obiektowego........................151
Spis treci
5
Wojny bibliotek...............................................................................................................151
Biblioteka Object Windows Library.........................................................................152
Biblioteka Microsoft Foundation Class Library.......................................................153
Co wiec wybra?.......................................................................................................154
Biblioteka Visual Component Library............................................................................154
Komponenty..............................................................................................................155
WłaGciwoGci, metody i zdarzenia..............................................................................156
C++Builder a biblioteka VCL.........................................................................................168
VCL dla praktyków C++ ..........................................................................................169
Wszystkie obiekty klas zdefiniowanych w VCL
musz7 by tworzone dynamicznie..........................................................................170
VCL nie dopuszcza domyGlnych parametrów funkcji..............................................170
VCL nie umo=liwia dziedziczenia wielokrotnego....................................................171
Implementacja ła9cuchów w bibliotece VCL.................................................................171
Czy to naprawd jest potrzebne? ..............................................................................172
Szablon SmallString..................................................................................................173
Klasa AnsiString.......................................................................................................173
Typ zbiorowy............................................................................................................177
Nieco wicej o bibliotece VCL.......................................................................................179
Klasy implementuj7ce formularz i aplikacje ............................................................181
Klasy komponentowe................................................................................................181
To jeszcze nie koniec…............................................................................................186
Podsumowanie ................................................................................................................187
Rozdział 6. Wicej o /rodowisku systemu ........................................................189
Projekty w systemie C++Builder....................................................................................190
Pliki wykorzystywane w projektach.........................................................................191
Moduły Bródłowe......................................................................................................197
Menu główne i paleta narzdzi........................................................................................199
Paleta komponentów i jej wykorzystanie........................................................................200
Umieszczenie kilku kopii komponentu na formularzu.............................................201
WyGrodkowanie komponentu na formularzu............................................................202
Menu kontekstowe palety komponentów .................................................................202
Nawigacja na palecie komponentów ........................................................................202
Object TreeView.............................................................................................................203
Wracamy do rzeczy, czyli aplikacja wielomodułowa.....................................................204
Kompilacja, ł7czenie i budowa aplikacji..................................................................207
Kompilacja innych programów w C++...........................................................................209
O formularzach nieco wicej...........................................................................................212
Formularz okna głównego ........................................................................................212
Formularze okienek dialogowych.............................................................................212
Okienka dodatkowe a dialogi....................................................................................218
Aplikacje wielodokumentowe (MDI).......................................................................218
Podstawowe właGciwoGci formularzy.......................................................................219
Metody formularzy ...................................................................................................223
Zdarzenia obsługiwane przez formularze.................................................................224
Inspektor obiektów..........................................................................................................226
Lista komponentów...................................................................................................227
Karta właGciwoGci.....................................................................................................228
Karta zdarze9............................................................................................................231
Przykładowa aplikacja MDI............................................................................................232
Podsumowanie ................................................................................................................241
6
C++Builder 6 dla kadego
Rozdział 7. Edytor formularzy i edytor menu .....................................................243
Edytor formularzy i jego wykorzystanie.........................................................................243
Menu kontekstowe edytora formularzy....................................................................244
Rozmieszczanie komponentów w formularzu..........................................................245
Siatka edytora formularzy.........................................................................................246
Wybieranie komponentów........................................................................................246
Przesuwanie komponentów ......................................................................................250
Zabezpieczenie komponentów przed przesuwaniem i zmian7 rozmiarów...............252
Zmiana porz7dku głbokoGci komponentów oraz ich kopiowanie,
wycinanie i wklejanie.............................................................................................252
Zmiana wielkoGci komponentów..............................................................................255
Wyrównywanie komponentów.................................................................................257
Ustalanie porz7dku wyboru komponentów ..............................................................267
Prosimy o menu!.............................................................................................................268
Tworzymy menu główne ..........................................................................................269
Nieco programowania...............................................................................................278
Menu kontekstowe....................................................................................................285
Tworzenie i zapamitywanie szablonów menu ........................................................286
Podsumowanie ................................................................................................................287
Cz II .......................................................................................289
Rozdział 8. Komponenty biblioteki VCL ............................................................291
Nieco przypomnienia......................................................................................................291
WłaGciwoG Name...........................................................................................................293
Wa=niejsze wspólne właGciwoGci komponentów............................................................295
WłaGciwoG Align i Anchors ....................................................................................295
WłaGciwoG Color.....................................................................................................295
Kursory .....................................................................................................................297
WłaGciwoG Enabled.................................................................................................297
WłaGciwoG Font.......................................................................................................298
WłaGciwoG Hint.......................................................................................................300
WłaGciwoGci ParentColor,ParentCtl3D, ParentFont, BarentBiDiMode
i ParentShowHint ...................................................................................................300
Caption, Text, Lines, Items.......................................................................................301
WłaGciwoG Tag........................................................................................................301
Inne właGciwoGci.......................................................................................................301
Podstawowe metody komponentów................................................................................302
Podstawowe zdarzenia obsługiwane przez komponenty ................................................303
Klasa TStrings.................................................................................................................304
Standardowe elementy steruj7ce systemu Windows.......................................................307
Komponenty edycyjne..............................................................................................307
Listy..........................................................................................................................309
Przyciski....................................................................................................................314
Etykiety.....................................................................................................................323
Paski przewijania......................................................................................................323
Panele........................................................................................................................324
I wiele innych............................................................................................................324
Standardowe okienka dialogowe.....................................................................................325
Metoda Execute()......................................................................................................325
Okienka dialogowe otwarcia i zapisania pliku................................................................326
Okienka dialogowe otwarcia i zapisania pliku graficznego .....................................329
Okienko dialogowe wyboru koloru ..........................................................................330
Plik z chomika:
kronos78
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!!!!!!ze słowackiego radia, niektore opisanie, inne nie
# - Wzory CV
▶ Porady remontowo - budowlane
▶ Remont domu - poradnik
• AGD - kody błędów pralek automatycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin