C++ cwiczenia praktyczne.pdf
(
510 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
C++. Æwiczenia
SPIS TRECI
praktyczne
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Andrzej Stasiewicz
ISBN: 83-7361-479-6
Format: B5, stron: 120
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jêzyk C++ jest obecnie najpopularniejszym jêzykiem programowania. Powodów
jest kilka: niewielka liczba s³ów kluczowych, ogromna iloæ bibliotek umo¿liwiaj¹cych
zastosowanie C++ w wielu dziedzinach, a przede wszystkim ogromne mo¿liwoci
jêzyka, pozwalaj¹ce na stworzenie praktycznie dowolnej aplikacji. Systemy operacyjne,
aplikacje u¿ytkowe, gry — twórcy wszystkich tych programów wykorzystuj¹ w³anie
jêzyk C++.
„C++. Æwiczenia praktyczne” to ksi¹¿ka przeznaczona dla osób, które chc¹ rozpocz¹æ
naukê tego jêzyka. Opisuje najwa¿niejsze zagadnienia niezbêdne do pisania programów
w C++. Ka¿de z nich zilustrowane jest prostym przyk³adem. Po lekturze niniejszych
æwiczeñ zdobêdziesz podstawy niezbêdne do dalszej nauki i tworzenia prawdziwych
aplikacji.
• Konfiguracja rodowiska programistycznego
• Standardowe wejcie i wyjcie
• Sk³adnia programu
• Sterowanie wykonywaniem programu
• Funkcje
• Typy danych
• Podstawy programowania obiektowego
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
Wprowadzenie...............................................................................................................................................7
Dlaczego jzyk C++ jest tak wany?........................................................................... 7
Co da Czytelnikowi ta ksika?................................................................................... 8
Co bdzie potrzebne do korzystania z ksiki? ........................................................... 8
Jak uczy! si jzyka z tej ksiki?............................................................................... 9
Rozdział 1. Nasz programistyczny warsztat.........................................................................................................11
Rozdział 2. Nasz pierwszy program..........................................................................................................................15
Czy to działa? ............................................................................................................ 15
Sposób na znikanie okienka konsoli.......................................................................... 18
Podsumowanie........................................................................................................... 19
Rozdział 3. Pliki ródłowe w j"zyku C++................................................................................................................21
Pliki jako no*niki programów.................................................................................... 21
No*niki programów w C++....................................................................................... 22
Dyrektywa #include i scalanie plików cpp i h........................................................... 23
Podsumowanie........................................................................................................... 24
Rozdział 4. Wi"cej o strumieniach cin i cout....................................................................................................25
Standardowe strumienie wej*cia i wyj*cia ................................................................ 26
Kaskadowe posługiwanie si strumieniami............................................................... 28
Odrobina formatowania............................................................................................. 29
Podsumowanie........................................................................................................... 32
Rozdział 5. Przestrze( na Twoje algorytmy........................................................................................................33
Pocztek — najlepsze miejsce na dyrektywy #include ............................................. 33
Po nagłówkach — dostp do biblioteki standardowej............................................... 35
Po bibliotece standardowej — nasze własne deklaracje............................................ 36
Funkcja main() — centrum programu ....................................................................... 36
Po funkcji main() — definicje innych funkcji........................................................... 37
Podsumowanie........................................................................................................... 38
Rozdział 6. Algorytmy.....................................................................................................................................................39
Zwrotnica if() … else …............................................................................................ 39
Zwrotnica switch{ ...} ............................................................................................... 43
Ptla for( ...; ...; ...)..................................................................................................... 48
6
C++. wiczenia praktyczne
Ptla while( ...)........................................................................................................... 52
Ptla do {...} while( ...).............................................................................................. 54
Instrukcje break i continue......................................................................................... 55
Podsumowanie........................................................................................................... 59
Rozdział 7. Funkcje...........................................................................................................................................................61
Deklarowanie funkcji ................................................................................................ 61
Definiowanie funkcji................................................................................................. 63
Argumenty funkcji i referencja.................................................................................. 68
Podsumowanie........................................................................................................... 71
Rozdział 8. Dane.................................................................................................................................................................73
Typy danych.............................................................................................................. 73
Deklarowanie i inicjowanie prostych danych............................................................ 75
Deklarowanie i inicjowanie danych tablicowych ...................................................... 77
Deklarowanie i inicjowanie danych wskaAnikowych................................................ 80
Operacje na danych ................................................................................................... 84
Podsumowanie........................................................................................................... 89
Rozdział 9. Klasy i obiekty.............................................................................................................................................91
Klasa jako nowy typ danych...................................................................................... 91
Wewntrzny ustrój klasy — dane.............................................................................. 93
Wewntrzny ustrój klasy — algorytmy..................................................................... 95
Pewien specjalny algorytm, zwany konstruktorem ................................................... 99
Podsumowanie......................................................................................................... 105
Rozdział 10. Kontenery na dane.................................................................................................................................107
Podsumowanie......................................................................................................... 115
Zako(czenie...............................................................................................................................................117
3.
Pliki ródłowe w jzyku C++
Rozdział
Pliki jako noniki programów
Tre programu komputerowego zazwyczaj umieszczamy w plikach dyskowych. Za-
warto tych plików bdzie odczytywana przez kompilator jzyka C++ i tłumaczona na
ci#g binarnych polece$ dla procesora komputera.
Programowanie nie zawsze jest równoznaczne z zapisywaniem czego w plikach — np.
w przemyle spotykamy si z sytuacjami wprowadzania programu do komputera za pomoc#
odpowiedniego ustawiania mikroprzeł#czników. Kiedy powszechne było umieszczanie
programu na odpowiedniej iloci dziurkowanych kart.
Przygotowywanie programu w formie zapisów umieszczanych w plikach jest bardzo wy-
godne, tanie i uniwersalne. Zawsze mo*na taki program odtworzy, poprawi, zleci jego
wykonanie, zarchiwizowa na całe lata.
Zapis programu dla komputera zazwyczaj ma struktur zwykłego tekstu — mamy zatem
do czynienia z plikami tekstowymi. Rzeczywicie, program napisany w zdecydowanej
wikszoci znanych jzyków daje si otworzy i przeczyta za pomoc# zwykłego Notat-
nika. Jest to dodatkowe uproszczenie sposobu kodowania i przechowywania współczesnych
programów.
Skoro pliki /ródłowe s# zwyczajnymi plikami tekstowymi, do programowania wystarczy
najzwyklejszy edytor tekstowy — np. popularny Notatnik. Jednak wikszo współczesnych
rodowisk programistycznych udostpnia programicie własne, wbudowane edytory. S#
to edytory tekstowe, ale „znaj#ce” składni jzyka i na przykład odpowiednio koloruj#ce
niektóre frazy jzyka. Praca nad programem w takim edytorze jest prawdziw# przyjemno-
ci#! Pamitajmy jednak, *e poradzilibymy sobie tak*e dysponuj#c zwykłym Notatnikiem.
22
C++. wiczenia praktyczne
Noniki programów w C++
W jzyku C++ przyjto powszechnie konwencj, *e głównym nonikiem algorytmów
jest plik o rozszerzeniu
cpp
, czyli np. plik o nazwie
test.cpp
. Spotkamy si tak*e z plikami
o rozszerzeniu
h
, czyli np. o nazwie
test.h
, które s# nonikami nie tyle algorytmów, ile
ich zapowiedzi lub cilej — deklaracji. Wiadomo, sk#d pochodzi nazwa
cpp
, natomiast
literka
h
w nazwie pliku z deklaracjami wziła si od słowa
header
— nagłówek.
Swoje programy bdziemy spisywa w pliku o nazwie np.
test.cpp
lub
przyklad.cpp
lub
cokolwiek.cpp
. Plik ten powinien mie struktur zwykłego pliku tekstowego i mógłby
by przygotowany w dowolnym edytorze, potem odczytany przez kompilator jzyka C++,
skompilowany i uruchomiony.
wiczenie 3.1.
Pliki ródłowe naszych programów:
1.
Po wykonaniu wicze$ z poprzedniego rozdziału na dysku Twojego komputera
powinny pojawi si ich pliki /ródłowe. Odszukaj katalog, w którym rodowisko DEV
zapisało te pliki (rysunek 3.1).
Rysunek 3.1.
Oto rzut oka na katalog
roboczy — widzimy tutaj
dwa pliki ródłowe
(s to programy napisane
w poprzednim rozdziale)
i utworzone w wyniku
ich kompilacji dwa finalne
pliki
exe
, nadajce si"
do uruchamiania
w systemie Windows
2.
Spróbuj otworzy swoje pliki /ródłowe za pomoc# zwykłego Notatnika.
Najprostsze programy w całoci spisuje si w pliku
cpp
. Jeli zachodzi konieczno za-
deklarowania czegokolwiek, odpowiednie frazy umieszcza si raczej w górnej czci tego
pliku (gdzie przed zasadnicz# funkcj#
), ni* w oddzielnym pliku
h
. Umieszcza-
nie deklaracji w pliku nagłówkowym jest wyrazem profesjonalizmu programisty, jego
wysokiej kultury, dobrego smaku i zamiłowania do porz#dku. Jednak drobniutkie algo-
rytmy z całym spokojem mo*emy umieszcza wył#cznie w pliku
cpp
.
Postarajmy si zapamita, *e jzyk C++ w najlepszym, profesjonalnym wydaniu operuje
par# plików
cpp
i
h
oraz *e para ta nazywa si
modułem
.
Plik z chomika:
kronos78
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!!!!!!ze słowackiego radia, niektore opisanie, inne nie
# - Wzory CV
▶ Porady remontowo - budowlane
▶ Remont domu - poradnik
• AGD - kody błędów pralek automatycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin