C++ cwiczenia praktyczne.pdf

(510 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
C++. Æwiczenia
SPIS TRECI
praktyczne
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Andrzej Stasiewicz
ISBN: 83-7361-479-6
Format: B5, stron: 120
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jêzyk C++ jest obecnie najpopularniejszym jêzykiem programowania. Powodów
jest kilka: niewielka liczba s³ów kluczowych, ogromna iloæ bibliotek umo¿liwiaj¹cych
zastosowanie C++ w wielu dziedzinach, a przede wszystkim ogromne mo¿liwoci
jêzyka, pozwalaj¹ce na stworzenie praktycznie dowolnej aplikacji. Systemy operacyjne,
aplikacje u¿ytkowe, gry — twórcy wszystkich tych programów wykorzystuj¹ w³anie
jêzyk C++.
„C++. Æwiczenia praktyczne” to ksi¹¿ka przeznaczona dla osób, które chc¹ rozpocz¹æ
naukê tego jêzyka. Opisuje najwa¿niejsze zagadnienia niezbêdne do pisania programów
w C++. Ka¿de z nich zilustrowane jest prostym przyk³adem. Po lekturze niniejszych
æwiczeñ zdobêdziesz podstawy niezbêdne do dalszej nauki i tworzenia prawdziwych
aplikacji.
• Konfiguracja rodowiska programistycznego
• Standardowe wejcie i wyjcie
• Sk³adnia programu
• Sterowanie wykonywaniem programu
• Funkcje
• Typy danych
• Podstawy programowania obiektowego
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
400219718.002.png 400219718.003.png 400219718.004.png
Spis treci
Wprowadzenie...............................................................................................................................................7
Dlaczego jzyk C++ jest tak wany?........................................................................... 7
Co da Czytelnikowi ta ksika?................................................................................... 8
Co bdzie potrzebne do korzystania z ksiki? ........................................................... 8
Jak uczy! si jzyka z tej ksiki?............................................................................... 9
Rozdział 1. Nasz programistyczny warsztat.........................................................................................................11
Rozdział 2. Nasz pierwszy program..........................................................................................................................15
Czy to działa? ............................................................................................................ 15
Sposób na znikanie okienka konsoli.......................................................................... 18
Podsumowanie........................................................................................................... 19
Rozdział 3. Pliki ródłowe w j"zyku C++................................................................................................................21
Pliki jako no*niki programów.................................................................................... 21
No*niki programów w C++....................................................................................... 22
Dyrektywa #include i scalanie plików cpp i h........................................................... 23
Podsumowanie........................................................................................................... 24
Rozdział 4. Wi"cej o strumieniach cin i cout....................................................................................................25
Standardowe strumienie wej*cia i wyj*cia ................................................................ 26
Kaskadowe posługiwanie si strumieniami............................................................... 28
Odrobina formatowania............................................................................................. 29
Podsumowanie........................................................................................................... 32
Rozdział 5. Przestrze( na Twoje algorytmy........................................................................................................33
Pocztek — najlepsze miejsce na dyrektywy #include ............................................. 33
Po nagłówkach — dostp do biblioteki standardowej............................................... 35
Po bibliotece standardowej — nasze własne deklaracje............................................ 36
Funkcja main() — centrum programu ....................................................................... 36
Po funkcji main() — definicje innych funkcji........................................................... 37
Podsumowanie........................................................................................................... 38
Rozdział 6. Algorytmy.....................................................................................................................................................39
Zwrotnica if() … else …............................................................................................ 39
Zwrotnica switch{ ...} ............................................................................................... 43
Ptla for( ...; ...; ...)..................................................................................................... 48
6
C++. wiczenia praktyczne
Ptla while( ...)........................................................................................................... 52
Ptla do {...} while( ...).............................................................................................. 54
Instrukcje break i continue......................................................................................... 55
Podsumowanie........................................................................................................... 59
Rozdział 7. Funkcje...........................................................................................................................................................61
Deklarowanie funkcji ................................................................................................ 61
Definiowanie funkcji................................................................................................. 63
Argumenty funkcji i referencja.................................................................................. 68
Podsumowanie........................................................................................................... 71
Rozdział 8. Dane.................................................................................................................................................................73
Typy danych.............................................................................................................. 73
Deklarowanie i inicjowanie prostych danych............................................................ 75
Deklarowanie i inicjowanie danych tablicowych ...................................................... 77
Deklarowanie i inicjowanie danych wskaAnikowych................................................ 80
Operacje na danych ................................................................................................... 84
Podsumowanie........................................................................................................... 89
Rozdział 9. Klasy i obiekty.............................................................................................................................................91
Klasa jako nowy typ danych...................................................................................... 91
Wewntrzny ustrój klasy — dane.............................................................................. 93
Wewntrzny ustrój klasy — algorytmy..................................................................... 95
Pewien specjalny algorytm, zwany konstruktorem ................................................... 99
Podsumowanie......................................................................................................... 105
Rozdział 10. Kontenery na dane.................................................................................................................................107
Podsumowanie......................................................................................................... 115
Zako(czenie...............................................................................................................................................117
3.
Pliki ródłowe w jzyku C++
Rozdział
Pliki jako noniki programów
Tre programu komputerowego zazwyczaj umieszczamy w plikach dyskowych. Za-
warto tych plików bdzie odczytywana przez kompilator jzyka C++ i tłumaczona na
ci#g binarnych polece$ dla procesora komputera.
Programowanie nie zawsze jest równoznaczne z zapisywaniem czego w plikach — np.
w przemyle spotykamy si z sytuacjami wprowadzania programu do komputera za pomoc#
odpowiedniego ustawiania mikroprzeł#czników. Kiedy powszechne było umieszczanie
programu na odpowiedniej iloci dziurkowanych kart.
Przygotowywanie programu w formie zapisów umieszczanych w plikach jest bardzo wy-
godne, tanie i uniwersalne. Zawsze mo*na taki program odtworzy, poprawi, zleci jego
wykonanie, zarchiwizowa na całe lata.
Zapis programu dla komputera zazwyczaj ma struktur zwykłego tekstu — mamy zatem
do czynienia z plikami tekstowymi. Rzeczywicie, program napisany w zdecydowanej
wikszoci znanych jzyków daje si otworzy i przeczyta za pomoc# zwykłego Notat-
nika. Jest to dodatkowe uproszczenie sposobu kodowania i przechowywania współczesnych
programów.
Skoro pliki /ródłowe s# zwyczajnymi plikami tekstowymi, do programowania wystarczy
najzwyklejszy edytor tekstowy — np. popularny Notatnik. Jednak wikszo współczesnych
rodowisk programistycznych udostpnia programicie własne, wbudowane edytory. S#
to edytory tekstowe, ale „znaj#ce” składni jzyka i na przykład odpowiednio koloruj#ce
niektóre frazy jzyka. Praca nad programem w takim edytorze jest prawdziw# przyjemno-
ci#! Pamitajmy jednak, *e poradzilibymy sobie tak*e dysponuj#c zwykłym Notatnikiem.
22
C++. wiczenia praktyczne
Noniki programów w C++
W jzyku C++ przyjto powszechnie konwencj, *e głównym nonikiem algorytmów
jest plik o rozszerzeniu cpp , czyli np. plik o nazwie test.cpp . Spotkamy si tak*e z plikami
o rozszerzeniu h , czyli np. o nazwie test.h , które s# nonikami nie tyle algorytmów, ile
ich zapowiedzi lub cilej — deklaracji. Wiadomo, sk#d pochodzi nazwa cpp , natomiast
literka h w nazwie pliku z deklaracjami wziła si od słowa header — nagłówek.
Swoje programy bdziemy spisywa w pliku o nazwie np. test.cpp lub przyklad.cpp lub
cokolwiek.cpp . Plik ten powinien mie struktur zwykłego pliku tekstowego i mógłby
by przygotowany w dowolnym edytorze, potem odczytany przez kompilator jzyka C++,
skompilowany i uruchomiony.
wiczenie 3.1.
Pliki ródłowe naszych programów:
1. Po wykonaniu wicze$ z poprzedniego rozdziału na dysku Twojego komputera
powinny pojawi si ich pliki /ródłowe. Odszukaj katalog, w którym rodowisko DEV
zapisało te pliki (rysunek 3.1).
Rysunek 3.1.
Oto rzut oka na katalog
roboczy — widzimy tutaj
dwa pliki ródłowe
(s to programy napisane
w poprzednim rozdziale)
i utworzone w wyniku
ich kompilacji dwa finalne
pliki exe , nadajce si"
do uruchamiania
w systemie Windows
2. Spróbuj otworzy swoje pliki /ródłowe za pomoc# zwykłego Notatnika.
Najprostsze programy w całoci spisuje si w pliku cpp . Jeli zachodzi konieczno za-
deklarowania czegokolwiek, odpowiednie frazy umieszcza si raczej w górnej czci tego
pliku (gdzie przed zasadnicz# funkcj# ), ni* w oddzielnym pliku h . Umieszcza-
nie deklaracji w pliku nagłówkowym jest wyrazem profesjonalizmu programisty, jego
wysokiej kultury, dobrego smaku i zamiłowania do porz#dku. Jednak drobniutkie algo-
rytmy z całym spokojem mo*emy umieszcza wył#cznie w pliku cpp .
Postarajmy si zapamita, *e jzyk C++ w najlepszym, profesjonalnym wydaniu operuje
par# plików cpp i h oraz *e para ta nazywa si modułem .
400219718.005.png 400219718.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin