Delphi Szybki start.pdf
(
326 KB
)
Pobierz
Delphi. Szybki start
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Delphi. Szybki start
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Maciej Szmit
ISBN: 83-246-0226-7
Format: B5, stron: 224
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Jêzyk Pascal, kojarz¹cy siê g³ównie z nauk¹ programowania, sta³ siê podstaw¹ jednego
z najpopularniejszych obecnie œrodowisk programistycznych — Delphi firmy Borland.
To graficzne œrodowisko, pozwalaj¹ce na szybkie tworzenie aplikacji dziêki mo¿liwoœci
sk³adania ich z „klocków” zwanych komponentami, b³yskawicznie zyska³o uznanie
programistów na ca³ym œwiecie. Kolejne wersje Delphi oferowa³y coraz wiêksze
mo¿liwoœci. Jego najnowsza wersja pozwala na tworzenie programów dla platformy
.NET i korzystanie nie tylko z jêzyka Pascal, ale równie¿ z coraz popularniejszego C#.
Ksi¹¿ka „Delphi. Szybki start” to doskona³y przewodnik po Delphi dla pocz¹tkuj¹cych
u¿ytkowników. Dziêki niemu poznasz jêzyk Object Pascal i zasady programowania
obiektowego. Nauczysz siê wykorzystywaæ komponenty do tworzenia aplikacji
i od zera napiszesz w³asne programy. Dowiesz siê, czym siê ró¿ni Delphi 7
od Delphi 2005, i wykorzystasz mo¿liwoœci obu tych œrodowisk.
Interfejs u¿ytkownika œrodowiska Delphi
Elementy jêzyka Object Pascal
Programowanie obiektowe
Obs³uga wyj¹tków
Tworzenie okien dialogowych
Projektowanie interfejsów u¿ytkownika
Korzystanie z komponentów
Poznaj mo¿liwoœci œrodowiska Delphi
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wprowadzenie
7
Rozdział 1. Zaczynamy 13
Interfejs użytkownika ............................................................................... 13
Pierwszy program w Delphi ..................................................................... 17
Aplikacje konsolowe ................................................................................ 18
Diagramy składniowe ............................................................................... 25
Rozdział 2. Nieobiektowe elementy języka Object Pascal 27
Stałe, identyfikatory i wyrażenia .............................................................. 27
Typy danych, zmienne, instrukcja przypisania,
rzutowanie typów, funkcje ord, pred i succ ........................................... 29
Zmienne z wartością początkową ............................................................. 37
Operatory .................................................................................................. 38
Operacje wejścia-wyjścia, procedury write/writeln i read/readln ............ 42
Typy łańcuchowe i operator konkatenacji ................................................ 43
Instrukcja pusta i instrukcja złożona ........................................................ 44
Instrukcja warunkowa .............................................................................. 45
Instrukcja wyboru ..................................................................................... 49
Definiowanie własnych typów, typy wyliczeniowe i okrojone,
zgodność typów, zgodność w sensie przypisania ..................................... 50
Typ wariantowy ........................................................................................ 54
Definicja statycznego typu tablicowego ................................................... 55
Instrukcja iteracyjna, procedury break i continue .................................... 56
Instrukcja iteracyjna z warunkiem na końcu ............................................ 59
Instrukcja iteracyjna z warunkiem na początku ....................................... 60
Typ rekordowy (bez wariantów),
nazwy kwalifikowane i instrukcja wiążąca ........................................... 62
Rekordy z wariantami .............................................................................. 66
3
Spis treści
Podprogramy — pojęcia podstawowe: funkcje, procedury,
zmienne lokalne, parametry formalne i aktualne, dyrektywy języka,
parametry o domyślnej wartości, procedury inc i dec ........................... 69
Podprogramy — efekty uboczne .............................................................. 76
Podprogramy — rekurencja ..................................................................... 77
Podprogramy — przeciążanie .................................................................. 78
Podprogramy — konwencje wywołania i dyrektywa forward ................. 79
Śledzenie działania programu .................................................................. 81
Typ zbiorowy, operator in ........................................................................ 83
Typy wskaźnikowe i zmienne dynamiczne .............................................. 85
Dynamiczny typ tablicowy ....................................................................... 91
Tablice otwarte i wariantowe tablice otwarte ........................................... 92
Moduły i przestrzenie nazw ..................................................................... 95
Typ plikowy ............................................................................................. 98
Typ proceduralny ................................................................................... 103
Etykiety i instrukcja skoku ..................................................................... 104
Procedury kierujące działaniem programu:
exit, halt, runerror, sleep, abort ............................................................ 105
Operator @ i funkcja addr ...................................................................... 106
Rozdział 3. Wprowadzenie do technik obiektowych.
Wybrane obiektowe elementy języka Object Pascal 109
Klasy, obiekty, metaklasy, generalizacja ............................................... 110
Polimorfizm, metody dynamiczne i wirtualne ....................................... 115
Abstrakcja ............................................................................................... 119
Hermetyzacja .......................................................................................... 122
Agregacja ............................................................................................... 125
Asocjacja i porozumiewanie się za pomocą komunikatów .................... 125
Operatory is i as ...................................................................................... 126
Interfejsy (typ interface) ......................................................................... 129
Podstawy obsługi sytuacji wyjątkowych ................................................ 132
Programowanie z użyciem wątków ........................................................ 139
Przeciążanie operatorów w Delphi 2005 dla .NET ................................ 143
4
Spis treści
Rozdział 4. Programowanie wizualno-obiektowe 145
Pierwsza aplikacja okienkowa ................................................................ 145
Implementacja prostych operacji wejścia i wyjścia
w programie okienkowym. Komponent TEdit, typ Pchar,
modalne i niemodalne okna dialogowe ............................................... 154
Tworzenie dodatkowych okien w programie ......................................... 161
Przetwarzanie komunikatów Windows.
Metoda ProcessMessages obiektu Application .................................... 163
Dynamiczne tworzenie komponentów ................................................... 165
Biblioteki DLL w Windows. Dyrektywa external ................................. 169
Pakiety .................................................................................................... 173
Instalacja i deinstalacja dodatkowych komponentów ............................ 175
Tworzenie własnych komponentów ....................................................... 181
Zakończenie
191
Dodatek A Bibliografia
193
Dodatek B Identyczność typów, zgodność
i zgodność w sensie przypisania
195
Dodatek C Słowa kluczowe i symbole specjalne
197
Dodatek D Dyrektywy języka w Delphi 2005
199
Dodatek E Spis rysunków
201
Dodatek F Spis tabel
205
Dodatek G Spis listingów
207
Skorowidz
213
5
Nieobiektowe elementy języka Object Pascal
Rozdział 2. Nieobiektowe elementy języka Object Pascal
Stałe, identyfikatory
i wyrażenia
Język Delphi operuje pojęciami wyrażeń
i zmiennych w sposób podobny do innych
języków programowania. Pojęcie
stałej
jest używane w znaczeniu matematycznym
(na przykład stała e — podstawa logarytmów
naturalnych odpowiadająca liczbie równej
w przybliżeniu 2,718281828). W programie stała
będzie po prostu wartością reprezentowaną przez
jakiś symbol (nazwę stałej). Ilekroć w programie
(w kodzie źródłowym) wystąpi nazwa stałej,
Delphi podstawi w tym miejscu odpowiednią
wartość. Nazwa stałej nazywana jest jej
identyfikatorem
. Oczywiście musisz poinformować
Delphi, że pod daną nazwą będzie kryła się jakaś
wartość. Sam z siebie program nie będzie
wiedział, czy symbol „X” oznacza wartość pięć,
czy może osiem. Definicje stałych zapisujemy
również w części biernej programu, poprzedzając
je słowem
const
(ang.
constant
— stała).
Wyrażenie
jest zbiorem wartości stałych,
zmiennych i łączących je operatorów (czyli
symboli oznaczających operacje, na przykład
operacje dodawania oznaczamy operatorem „+”).
W obrębie wyrażeń możesz również używać
nawiasów okrągłych. Na przykład wyrażeniem
jest 22+432+23–2098 albo 88+(23–23).
Do wyświetlania na ekranie wartości wyrażeń,
stałych i zmiennych służą w języku Pascal
(i w Delphi) wspomniane wcześniej procedury:
write
, wyświetlająca wyrażenie podane jako
parametr, i
writeln
, która wyświetla wyrażenie
podane jako parametr i przesuwa kursor
do następnej linii.
27
Plik z chomika:
kronos78
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!!!!!!ze słowackiego radia, niektore opisanie, inne nie
# - Wzory CV
▶ Porady remontowo - budowlane
▶ Remont domu - poradnik
• AGD - kody błędów pralek automatycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin