Ruby Szybki start.pdf

(765 KB) Pobierz
Ruby. Szybki start
Ruby. Szybki start
Autor: Larry Ullman
ISBN: 978-83-246-2258-0
Format: 170x230, stron: 448
Naucz siê Jêzyka Ruby, aby prosto i szybko przygotowaæ ka¿d¹ aplikacjê
Jak tworzyæ i uruchamiaæ skrypty w jêzyku Ruby?
Jak instalowaæ bibliotekê RubyGems i zarz¹dzaæ ni¹?
Jak zbudowaæ projekt Rails?
Ruby to dynamiczny i niezwykle elastyczny jêzyk programowania. Dziêki prostemu
kodowi jest on tak¿e przystêpny i ³atwy w nauce. Pozwala na zmianê elementów jêzyka
podczas pracy programu. Co wiêcej — na najwy¿szym stopniu zawansowania aplikacje
napisane w tym jêzyku mog¹ wykorzystywaæ refleksjê, czyli zdolnoœæ do samoanalizy.
Biblioteka RubyGems zawiera niestandaryzowany, ale bardzo rozbudowany kod, a poza
tym udostêpnia dodatkowe narzêdzia, co znacznie przyspiesza prace nad tworzeniem
dowolnej aplikacji.
Ksi¹¿ka Ruby. Szybki start zawiera wszystkie potrzebne wiadomoœci, podane tak,
abyœ szybko i sprawnie nauczy³ siê tego jêzyka — bez obci¹¿ania pamiêci zbêdnymi
szczegó³ami czy niezrozumia³ym technicznym ¿argonem. Zamieszczone tu instrukcje,
z dodatkowymi objaœnieniami graficznymi, krok po kroku pokazuj¹ na przyk³ad kod, jaki
nale¿y wpisaæ z klawiatury. Z podrêcznikiem w rêku nauczysz siê m.in. u¿ywaæ w¹tków,
konfigurowaæ bazê danych, instalowaæ bibliotekê RubyGems i zarz¹dzaæ ni¹.
Reasumuj¹c — z t¹ ksi¹¿k¹ mo¿esz od razu zacz¹æ pracê i korzystaæ z mo¿liwoœci
jêzyka Ruby do realizacji wielu zadañ programistycznych.
Dokumentacja jêzyka Ruby
Uruchamianie skryptów i pobieranie danych
Tablice, zakresy i hasze
Struktury steruj¹ce
Tworzenie metod
Klasy i dziedziczenie
Modu³y
Wyra¿enia regularne
Debugowanie i obs³uga b³êdów
Katalogi i pliki
Bazy danych
Ruby on Rails
Programowanie dynamiczne
Szybki start w œwiat jêzyka Ruby!
400258854.003.png 400258854.004.png
Spis treści
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1. Zaczynamy 17
Instalacja w systemie Windows ........................................................................... 18
Instalacja w systemie Mac OS X .......................................................................... 20
Testowanie instalacji ............................................................................................. 23
Dokumentacja języka Ruby .................................................................................. 25
Interaktywna powłoka języka Ruby ..................................................................... 28
Konfiguracja powłoki irb ...................................................................................... 31
Rozdział 2. Proste skrypty 35
Tworzenie najprostszego skryptu ......................................................................... 36
Uruchamianie skryptów w Windows ..................................................................... 38
Uruchamianie skryptów z wiersza poleceń ......................................................... 40
Skrypty wykonywalne ........................................................................................... 42
Wyświetlanie tekstu .............................................................................................. 44
Pobieranie danych ................................................................................................. 46
Komentarze ........................................................................................................... 48
Rozdział 3. Typy podstawowe 51
Liczby .................................................................................................................... 52
Obliczenia arytmetyczne ...................................................................................... 54
Metody operujące na liczbach .............................................................................. 56
Łańcuchy znaków .................................................................................................. 59
Interpolacja i zastępowanie .................................................................................. 61
Podstawowe metody operujące na łańcuchach znaków ..................................... 64
Łańcuchy znakowe wielowierszowe .................................................................... 66
Stałe ....................................................................................................................... 69
Data i czas .............................................................................................................. 71
Rozdział 4. Tablice, zakresy i hasze 75
Tworzenie tablic .................................................................................................... 76
Podstawowe metody klasy Array .......................................................................... 79
Dodawanie elementów ......................................................................................... 83
5
400258854.005.png
Spis treści
Usuwanie elementów ............................................................................................ 86
Tablice i łańcuchy znaków .................................................................................... 88
Używanie zakresów ............................................................................................... 90
Tworzenie haszów ................................................................................................. 93
Standardowe metody klasy Hash ........................................................................... 95
Rozdział 5.
Struktury sterujące 97
Operatory ............................................................................................................... 98
Podstawowe instrukcje warunkowe ................................................................... 101
Instrukcje warunkowe złożone .......................................................................... 105
Operator warunkowy .......................................................................................... 108
Instrukcja case ..................................................................................................... 112
Pętle ..................................................................................................................... 116
Iteratory liczbowe ............................................................................................... 120
Iteratory kolekcji ................................................................................................. 123
Rozdział 6.
Tworzenie metod 127
Proste metody ...................................................................................................... 128
Zwracanie wartości ............................................................................................. 131
Pobieranie argumentów ...................................................................................... 135
Domyślne wartości argumentów ........................................................................ 138
Używanie self ...................................................................................................... 140
Argumenty o zmiennej długości ........................................................................ 143
Metody i bloki ..................................................................................................... 147
Rozdział 7.
Klasy 151
Proste klasy .......................................................................................................... 152
Zmienne instancji ................................................................................................ 156
Akcesory .............................................................................................................. 159
Konstruktory ........................................................................................................ 162
Definiowanie operatorów ................................................................................... 166
Metody specjalne ................................................................................................ 175
Walidacja i duck typing ...................................................................................... 180
Rozdział 8.
Dziedziczenie i cała reszta 185
Proste dziedziczenie ........................................................................................... 186
Nadpisywanie metod .......................................................................................... 191
Metody łączone ................................................................................................... 194
Kontrola dostępu ................................................................................................. 198
Zmienne klasy ..................................................................................................... 204
Metody klasy ....................................................................................................... 207
6
400258854.006.png
Spis treści
Rozdział 9.
Moduły 213
Moduły jako przestrzenie nazw ......................................................................... 214
Moduły jako klasy mieszane ............................................................................... 218
Dołączanie plików ............................................................................................... 222
Standardowa biblioteka języka Ruby .................................................................... 227
Rozdział 10.
Wyrażenia regularne 229
Przeprowadzanie dopasowań ............................................................................. 230
Definiowanie prostych wzorców ........................................................................ 233
Używanie kotwic ................................................................................................. 236
Używanie kwantyfikatorów ................................................................................ 239
Używanie klas znaków ........................................................................................ 242
Używanie modyfikatorów ................................................................................... 246
Wyszukiwanie dopasowań .................................................................................. 248
Przeprowadzanie podstawień ............................................................................. 252
Rozdział 11.
Debuggowanie i obsługa błędów 257
Używanie debuggera Ruby ................................................................................ 258
Obsługa wyjątków ............................................................................................... 264
Obsługa wyjątku w zależności od jego typu ...................................................... 268
Zgłaszanie wyjątków ........................................................................................... 271
Testowanie jednostkowe (Unit Testing) ................................................................. 276
Rozdział 12.
RubyGems 283
Instalacja RubyGems .......................................................................................... 284
Instalacja i zarządzanie bibliotekami ..................................................................... 287
Korzystanie z pakietów ....................................................................................... 291
Pakiet creditcard ................................................................................................. 294
Pakiet Highline ................................................................................................... 296
Pakiet RedCloth .................................................................................................. 302
Rozdział 13.
Katalogi i pliki 305
Podstawy .............................................................................................................. 306
Dostęp do zawartości katalogu ........................................................................... 309
Właściwości katalogów i plików ......................................................................... 312
Uprawnienia ........................................................................................................ 315
Tworzenie, przenoszenie, kopiowanie i usuwanie ............................................ 319
Odczytywanie danych z plików .......................................................................... 322
Zapisywanie danych w plikach ........................................................................... 325
FasterCSV ........................................................................................................... 329
7
400258854.001.png
Spis treści
Rozdział 14.
Bazy danych 333
Zaczynamy ........................................................................................................... 334
Wykonywanie prostych zapytań ......................................................................... 337
Wstawianie rekordów ......................................................................................... 339
Pobieranie rekordów ........................................................................................... 344
Wykonywanie transakcji ..................................................................................... 348
Rozdział 15.
Sieć 353
Tworzenie serwera gniazd .................................................................................. 354
Używanie wątków ............................................................................................... 357
Tworzenie klienta gniazd .................................................................................... 362
Połączenia HTTP ................................................................................................ 365
Obsługa źródeł RSS ............................................................................................ 369
Rozdział 16.
Ruby on Rails 373
Elementarz Rails ................................................................................................. 374
Zaczynamy ........................................................................................................... 376
Konfiguracja bazy danych ................................................................................... 381
Tworzenie bazy danych ...................................................................................... 384
Wypróbowywanie serwisu .................................................................................. 389
Dostosowywanie modeli ..................................................................................... 391
Dostosowywanie widoków ................................................................................. 395
Dostosowywanie kontrolerów ............................................................................ 403
Rozdział 17.
Programowanie dynamiczne 409
Integracja z systemem operacyjnym .................................................................. 410
Skażone dane ....................................................................................................... 414
Poziomy bezpieczeństwa .................................................................................... 418
Elementy proc i lambda ..................................................................................... 422
Skorowidz
429
8
400258854.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin