Ruby Szybki start.pdf
(
765 KB
)
Pobierz
Ruby. Szybki start
Ruby. Szybki start
Autor: Larry Ullman
ISBN: 978-83-246-2258-0
Tytu³ orygina³u
:
Ruby: Visual QuickStart Guide
Format: 170x230, stron: 448
Naucz siê Jêzyka Ruby, aby prosto i szybko przygotowaæ ka¿d¹ aplikacjê
•
Jak tworzyæ i uruchamiaæ skrypty w jêzyku Ruby?
•
Jak instalowaæ bibliotekê RubyGems i zarz¹dzaæ ni¹?
•
Jak zbudowaæ projekt Rails?
Ruby to dynamiczny i niezwykle elastyczny jêzyk programowania. Dziêki prostemu
kodowi jest on tak¿e przystêpny i ³atwy w nauce. Pozwala na zmianê elementów jêzyka
podczas pracy programu. Co wiêcej — na najwy¿szym stopniu zawansowania aplikacje
napisane w tym jêzyku mog¹ wykorzystywaæ refleksjê, czyli zdolnoœæ do samoanalizy.
Biblioteka RubyGems zawiera niestandaryzowany, ale bardzo rozbudowany kod, a poza
tym udostêpnia dodatkowe narzêdzia, co znacznie przyspiesza prace nad tworzeniem
dowolnej aplikacji.
Ksi¹¿ka
„
Ruby. Szybki start
”
zawiera wszystkie potrzebne wiadomoœci, podane tak,
abyœ szybko i sprawnie nauczy³ siê tego jêzyka — bez obci¹¿ania pamiêci zbêdnymi
szczegó³ami czy niezrozumia³ym technicznym ¿argonem. Zamieszczone tu instrukcje,
z dodatkowymi objaœnieniami graficznymi, krok po kroku pokazuj¹ na przyk³ad kod, jaki
nale¿y wpisaæ z klawiatury. Z podrêcznikiem w rêku nauczysz siê m.in. u¿ywaæ w¹tków,
konfigurowaæ bazê danych, instalowaæ bibliotekê RubyGems i zarz¹dzaæ ni¹.
Reasumuj¹c — z t¹ ksi¹¿k¹ mo¿esz od razu zacz¹æ pracê i korzystaæ z mo¿liwoœci
jêzyka Ruby do realizacji wielu zadañ programistycznych.
•
Dokumentacja jêzyka Ruby
•
Uruchamianie skryptów i pobieranie danych
•
Tablice, zakresy i hasze
•
Struktury steruj¹ce
•
Tworzenie metod
•
Klasy i dziedziczenie
•
Modu³y
•
Wyra¿enia regularne
•
Debugowanie i obs³uga b³êdów
•
Katalogi i pliki
•
Bazy danych
•
Ruby on Rails
•
Programowanie dynamiczne
Szybki start w œwiat jêzyka Ruby!
Spis treści
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział 1.
Zaczynamy 17
Instalacja w systemie Windows ........................................................................... 18
Instalacja w systemie Mac OS X .......................................................................... 20
Testowanie instalacji ............................................................................................. 23
Dokumentacja języka Ruby .................................................................................. 25
Interaktywna powłoka języka Ruby ..................................................................... 28
Konfiguracja powłoki irb ...................................................................................... 31
Rozdział 2.
Proste skrypty 35
Tworzenie najprostszego skryptu ......................................................................... 36
Uruchamianie skryptów w Windows ..................................................................... 38
Uruchamianie skryptów z wiersza poleceń ......................................................... 40
Skrypty wykonywalne ........................................................................................... 42
Wyświetlanie tekstu .............................................................................................. 44
Pobieranie danych ................................................................................................. 46
Komentarze ........................................................................................................... 48
Rozdział 3.
Typy podstawowe 51
Liczby .................................................................................................................... 52
Obliczenia arytmetyczne ...................................................................................... 54
Metody operujące na liczbach .............................................................................. 56
Łańcuchy znaków .................................................................................................. 59
Interpolacja i zastępowanie .................................................................................. 61
Podstawowe metody operujące na łańcuchach znaków ..................................... 64
Łańcuchy znakowe wielowierszowe .................................................................... 66
Stałe ....................................................................................................................... 69
Data i czas .............................................................................................................. 71
Rozdział 4.
Tablice, zakresy i hasze 75
Tworzenie tablic .................................................................................................... 76
Podstawowe metody klasy Array .......................................................................... 79
Dodawanie elementów ......................................................................................... 83
5
Spis treści
Usuwanie elementów ............................................................................................ 86
Tablice i łańcuchy znaków .................................................................................... 88
Używanie zakresów ............................................................................................... 90
Tworzenie haszów ................................................................................................. 93
Standardowe metody klasy Hash ........................................................................... 95
Rozdział 5.
Struktury sterujące 97
Operatory ............................................................................................................... 98
Podstawowe instrukcje warunkowe ................................................................... 101
Instrukcje warunkowe złożone .......................................................................... 105
Operator warunkowy .......................................................................................... 108
Instrukcja case ..................................................................................................... 112
Pętle ..................................................................................................................... 116
Iteratory liczbowe ............................................................................................... 120
Iteratory kolekcji ................................................................................................. 123
Rozdział 6.
Tworzenie metod 127
Proste metody ...................................................................................................... 128
Zwracanie wartości ............................................................................................. 131
Pobieranie argumentów ...................................................................................... 135
Domyślne wartości argumentów ........................................................................ 138
Używanie self ...................................................................................................... 140
Argumenty o zmiennej długości ........................................................................ 143
Metody i bloki ..................................................................................................... 147
Rozdział 7.
Klasy 151
Proste klasy .......................................................................................................... 152
Zmienne instancji ................................................................................................ 156
Akcesory .............................................................................................................. 159
Konstruktory ........................................................................................................ 162
Definiowanie operatorów ................................................................................... 166
Metody specjalne ................................................................................................ 175
Walidacja i duck typing ...................................................................................... 180
Rozdział 8.
Dziedziczenie i cała reszta 185
Proste dziedziczenie ........................................................................................... 186
Nadpisywanie metod .......................................................................................... 191
Metody łączone ................................................................................................... 194
Kontrola dostępu ................................................................................................. 198
Zmienne klasy ..................................................................................................... 204
Metody klasy ....................................................................................................... 207
6
Spis treści
Rozdział 9.
Moduły 213
Moduły jako przestrzenie nazw ......................................................................... 214
Moduły jako klasy mieszane ............................................................................... 218
Dołączanie plików ............................................................................................... 222
Standardowa biblioteka języka Ruby .................................................................... 227
Rozdział 10.
Wyrażenia regularne 229
Przeprowadzanie dopasowań ............................................................................. 230
Definiowanie prostych wzorców ........................................................................ 233
Używanie kotwic ................................................................................................. 236
Używanie kwantyfikatorów ................................................................................ 239
Używanie klas znaków ........................................................................................ 242
Używanie modyfikatorów ................................................................................... 246
Wyszukiwanie dopasowań .................................................................................. 248
Przeprowadzanie podstawień ............................................................................. 252
Rozdział 11.
Debuggowanie i obsługa błędów 257
Używanie debuggera Ruby ................................................................................ 258
Obsługa wyjątków ............................................................................................... 264
Obsługa wyjątku w zależności od jego typu ...................................................... 268
Zgłaszanie wyjątków ........................................................................................... 271
Testowanie jednostkowe (Unit Testing) ................................................................. 276
Rozdział 12.
RubyGems 283
Instalacja RubyGems .......................................................................................... 284
Instalacja i zarządzanie bibliotekami ..................................................................... 287
Korzystanie z pakietów ....................................................................................... 291
Pakiet creditcard ................................................................................................. 294
Pakiet Highline ................................................................................................... 296
Pakiet RedCloth .................................................................................................. 302
Rozdział 13.
Katalogi i pliki 305
Podstawy .............................................................................................................. 306
Dostęp do zawartości katalogu ........................................................................... 309
Właściwości katalogów i plików ......................................................................... 312
Uprawnienia ........................................................................................................ 315
Tworzenie, przenoszenie, kopiowanie i usuwanie ............................................ 319
Odczytywanie danych z plików .......................................................................... 322
Zapisywanie danych w plikach ........................................................................... 325
FasterCSV ........................................................................................................... 329
7
Spis treści
Rozdział 14.
Bazy danych 333
Zaczynamy ........................................................................................................... 334
Wykonywanie prostych zapytań ......................................................................... 337
Wstawianie rekordów ......................................................................................... 339
Pobieranie rekordów ........................................................................................... 344
Wykonywanie transakcji ..................................................................................... 348
Rozdział 15.
Sieć 353
Tworzenie serwera gniazd .................................................................................. 354
Używanie wątków ............................................................................................... 357
Tworzenie klienta gniazd .................................................................................... 362
Połączenia HTTP ................................................................................................ 365
Obsługa źródeł RSS ............................................................................................ 369
Rozdział 16.
Ruby on Rails 373
Elementarz Rails ................................................................................................. 374
Zaczynamy ........................................................................................................... 376
Konfiguracja bazy danych ................................................................................... 381
Tworzenie bazy danych ...................................................................................... 384
Wypróbowywanie serwisu .................................................................................. 389
Dostosowywanie modeli ..................................................................................... 391
Dostosowywanie widoków ................................................................................. 395
Dostosowywanie kontrolerów ............................................................................ 403
Rozdział 17.
Programowanie dynamiczne 409
Integracja z systemem operacyjnym .................................................................. 410
Skażone dane ....................................................................................................... 414
Poziomy bezpieczeństwa .................................................................................... 418
Elementy proc i lambda ..................................................................................... 422
Skorowidz
429
8
Plik z chomika:
kronos78
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!!!!!!ze słowackiego radia, niektore opisanie, inne nie
# - Wzory CV
▶ Porady remontowo - budowlane
▶ Remont domu - poradnik
• AGD - kody błędów pralek automatycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin