ABC Delphi 2006.pdf
(
345 KB
)
Pobierz
ABC Delphi 2006
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
ABC Delphi 2006
SPIS TREœCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Jacek Matulewski
ISBN: 83-246-0573-8
Format: B5, stron: 320
Przyk³ady na ftp: 3950 kB
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Œrodowisko programistyczne Delphi od lat cieszy siê zas³u¿on¹ popularnoœci¹ wœród
twórców oprogramowania. Potê¿ne narzêdzie programistyczne, oparte na popularnym
jêzyku Pascal, by³o prekursorem œrodowisk wizualnych, w których tworzenie aplikacji
przypomina budowanie modelu z klocków. Kolejne wersje Delphi by³y wykorzystywane
do tworzenia przeró¿nych aplikacji — pocz¹wszy od prostych programików,
a skoñczywszy na rozbudowanych systemach bazodanowych. Najnowsza wersja,
oznaczona symbolem 2006, umo¿liwia tworzenie aplikacji dla platformy .NET
oraz „tradycyjnych” aplikacji Win32.
Ksi¹¿ka „ABC Delphi 2006” to wprowadzenie do programowania w tym œrodowisku.
Na praktycznych przyk³adach przedstawia najnowsz¹ wersjê Delphi, jêzyk Object
Pascal oraz filozofiê tworzenia aplikacji na podstawie komponentów VCL. Czytaj¹c j¹,
poznasz œrodowisko programistyczne, elementy jêzyka Object Pascal oraz zasady
programowania strukturalnego i obiektowego. Nauczysz siê budowaæ w³asne aplikacje
dla systemu Windows oraz wykorzystywaæ i tworzyæ komponenty VCL. Zdobêdziesz
solidne podstawy do dalszej nauki programowania w Delphi.
Struktura projektu w Delphi
Typy danych i zmienne
Instrukcje steruj¹ce, pêtle i wyra¿enia warunkowe
Programowanie obiektowe
Wykrywanie i usuwanie b³êdów w kodzie
Korzystanie z komponentów VCL
Programowanie grafiki
Operacje na plikach i drukowanie
Zapisywanie informacji w rejestrze Windows
Projektowanie komponentów
Poznaj jedno z najpopularniejszych narzêdzi programistycznych
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp ........................................................................... 11
I Środowisko programistyczne
Borland Developer Studio
i język programowania Object Pascal ..........15
1
Poznajemy możliwości Delphi ........................................ 17
Platformy Win32 i .NET ................................................................. 18
Co to jest Win32? ...................................................................... 18
Czym jest platforma .NET? ...................................................... 19
Pierwszy projekt ............................................................................. 20
Projekt VCL Forms Application — Delphi for Win32 .............. 21
Jak umieścić komponent na formie? ....................................... 22
Co to jest inspektor obiektów? ................................................. 23
Jak za pomocą inspektora obiektów zmieniać
własności komponentów? ...................................................... 23
Jak dopasować położenie komponentu? ................................. 26
Jak umieszczać na formie wiele komponentów
tego samego typu? .................................................................. 26
Jak zaznaczyć wiele komponentów jednocześnie? ................. 27
Jak zaprogramować reakcję programu na kliknięcie
panelu przez użytkownika? ................................................... 27
Domyślna metoda zdarzeniowa ............................................... 28
Polecenie ShowMessage ........................................................... 28
CodeInsight, czyli nieoceniona pomoc
w trakcie edycji kodu ............................................................. 29
ABC Delphi 2006
Model zdarzeniowy projektowania aplikacji .......................... 30
Jak uruchomić projektowaną aplikację? ................................. 30
Jak przełączać między widokiem projektowania
i edytorem? ............................................................................. 31
Jak ustalić pozycję okna po uruchomieniu aplikacji? ............ 31
Jak zmieniać własności obiektów programowo? ................... 32
Jak zapisać projekt na dysku? ................................................. 33
Oznaczenie zmian w kodzie ..................................................... 35
Pliki projektu Win32 ................................................................ 35
Pierwsze podsumowanie .......................................................... 36
Ustawienia projektu ....................................................................... 36
Jak zmienić tytuł i ikonę aplikacji? ......................................... 36
Informacje o wersji aplikacji dołączane
do skompilowanego pliku .exe .............................................. 37
Déjà vu, czyli pierwszy projekt w wersji dla platformy .NET ..... 40
Projekt VCL Forms Application — Delphi for .NET ................ 40
Pliki projektu VCL.NET ............................................................ 43
Dystrybucja programów ................................................................ 44
Projekty VCL Forms Application — Delphi for Win32 ........... 44
Projekty dla .NET korzystające z biblioteki
Windows Forms ..................................................................... 44
Projekty VCL Forms Application — Delphi for .NET .............. 44
Win32 albo .NET? — oto jest pytanie ........................................... 45
Konfiguracja środowiska Delphi 2006 ........................................... 47
Okno postępu kompilacji .......................................................... 47
Automatyczne zapisywanie plików projektu .......................... 47
Modyfikowanie menu File/New ............................................... 48
Edytor kodu .................................................................................... 50
Opcje edytora ............................................................................ 50
2
Analiza kodu pierwszej aplikacji,
czyli wprowadzenie do języka Object Pascal ....................53
Wczytywanie istniejącego projektu .............................................. 54
Jak wczytać wcześniej zapisany projekt do Delphi? .............. 54
Plik Kolory.dpr ............................................................................... 54
Moduł Unit1.pas ............................................................................. 57
Jak wczytać moduł będący elementem projektu? .................. 57
Czym jest moduł? ...................................................................... 58
Sekcje modułu ........................................................................... 59
Interfejs modułu Unit1 ............................................................. 59
Implementacja .......................................................................... 60
Pliki .dfm i .nfm .............................................................................. 61
Kod źródłowy projektu dla platformy .NET ................................. 61
3
Typy zmiennych i instrukcje sterujące,
czyli o tym, co każdy programista umieć musi .................63
Podstawy ........................................................................................ 64
Równanie kwadratowe ............................................................ 64
Przygotowanie interfejsu ......................................................... 66
Deklarowanie zmiennych ......................................................... 67
4
Spis treści
Dygresja na temat typów rzeczywistych w Delphi ................. 68
Konwersja łańcucha na liczbę .................................................. 69
Obliczenia arytmetyczne i ich kolejność ................................. 71
Typ logiczny i operatory logiczne ............................................ 72
Instrukcja warunkowa if .......................................................... 73
Jak wyłączyć podpowiadanie przez edytor
szablonów instrukcji? ............................................................. 74
O błędach w kodzie i części else instrukcji warunkowej ........ 75
Procedura Exit .......................................................................... 78
Na tym nie koniec ........................................................................... 79
Typy całkowite Delphi .............................................................. 79
Instrukcja wielokrotnego wyboru case ................................... 81
Procedura ShowMessage .......................................................... 83
Obsługa wyjątków .......................................................................... 84
Czym są i do czego służą wyjątki? ........................................... 84
Przechwytywanie wyjątków .................................................... 85
Zgłaszanie wyjątków ................................................................ 87
Pętle ................................................................................................. 88
Pętla for ..................................................................................... 88
Pętla for w praktyce, czyli tajemnica pitagorejczyków .......... 89
Uwaga o instrukcji goto, którą należy czytać
z zamkniętymi oczami ............................................................ 92
Pętla repeat..until ..................................................................... 92
Pętla while..do .......................................................................... 93
Procedury Break i Continue ..................................................... 94
Podsumowanie ................................................................................ 96
Typy złożone ................................................................................... 96
Tablice ....................................................................................... 96
Pętla for..in..do .......................................................................... 98
Tablice dwuwymiarowe ........................................................... 99
Definiowanie własnych typów ............................................... 100
Tablice dynamiczne ................................................................ 100
Typy wyliczeniowe ................................................................. 101
Zbiory ...................................................................................... 102
Rekordy ................................................................................... 106
Jak sprawdzić zawartość tablicy rekordów? ........................ 109
Instrukcja with ....................................................................... 109
Kombinacja rekordów i typów wyliczeniowych ................... 110
Kilka słów o konwersji typów ...................................................... 111
Łańcuchy ....................................................................................... 112
Dyrektywy preprocesora .............................................................. 114
Definiowanie bloków .............................................................. 114
Kompilacja warunkowa .......................................................... 116
Wskaźniki ..................................................................................... 117
Czym są wsaźniki? .................................................................. 117
Podstawowe konstrukcje ........................................................ 118
Wskaźniki w projekcie .NET .................................................. 119
Do czego mogą służyć wskaźniki? ......................................... 120
Wskaźniki — unikać, czy nie? ................................................ 120
5
ABC Delphi 2006
W domu: ....................................................................................... 121
Zdegenerowane równanie kwadratowe ................................ 121
Silnia ....................................................................................... 121
Imitacja pętli for ..................................................................... 121
NWD ........................................................................................ 121
Ikony formy ............................................................................ 122
Typ wyliczeniowy i zbiór ....................................................... 122
Rekordy ................................................................................... 122
Instrukcja with ....................................................................... 122
4
Programowanie strukturalne ........................................123
Procedury, funkcje, moduły ......................................................... 124
Procedury ................................................................................ 124
Definiowanie procedury ......................................................... 125
Interfejs modułu ..................................................................... 127
Parametry procedur przekazywane przez wartość .............. 129
Większa ilość parametrów ..................................................... 129
Wartości domyślne parametrów ............................................ 130
Parametry przesyłane przez zmienną (referencję) ................ 130
Funkcje .................................................................................... 131
Funkcje imitujące globalne stałe ........................................... 133
Zmienne proceduralne ............................................................ 133
W domu ......................................................................................... 134
Funkcje Silnia i NWP .............................................................. 134
Sekcje initialization i finalization modułu ............................ 134
5
Programowanie obiektowe ............................................135
Pojęcia obiekt i klasa .................................................................... 135
Klasa ........................................................................................ 136
Referencje (zmienne obiektowe) ............................................ 137
Tworzenie obiektów ............................................................... 138
Jeden obiekt może mieć wiele referencji .............................. 140
Interfejs i implementacja klasy ................................................... 141
Definicja klasy ........................................................................ 141
Projektowanie klasy — ustalanie zakresu dostępności
pól i metod ............................................................................ 142
Pola .......................................................................................... 144
Konstruktor klasy — inicjowanie stanu obiektu .................. 144
Referencja Self ........................................................................ 146
Tworzenie obiektów ............................................................... 146
Usuwanie obiektów z pamięci w projektach
dla platformy Win32 ............................................................ 147
Metoda Free w platformie .NET ............................................ 147
Metoda prywatna ................................................................... 148
Zbiór metod publicznych udostępniających wyniki ............. 149
Testowanie klasy .................................................................... 150
Przechwytywanie wyjątków .................................................. 151
Zwiększona kontrola zakresu dostępności .................................. 151
Przestrzenie nazw .................................................................. 151
Nowe zakresy dostępności w klasach ................................... 152
Blokowanie dziedziczenia ...................................................... 153
6
Plik z chomika:
kronos78
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!!!!!!ze słowackiego radia, niektore opisanie, inne nie
# - Wzory CV
▶ Porady remontowo - budowlane
▶ Remont domu - poradnik
• AGD - kody błędów pralek automatycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin