SILNIK WYSOKOPRĘŻNY
(z aparaturą wtryskową Bosch)
4CT90-1BE
EURO 2
INSTRUKCJA OBSŁUGI
4CT90-1BE/I ‑ EURO 2 1.9.9210 ROK WYDANIA: wrzesień 2000
Data korekty: czerwiec 2002
Wytwórnia Silników Wysokoprężnych "ANDORIA" S.A.
Andrychów ul. Krakowska 140 34-120 ANDRYCHÓW
Telefon: (033) 875-32-40 do 47 Fax: (033) 875-16-06 (033) 875-32-50
2
Instrukcja obsługi silnika 4CT90-1 ‑ EURO 2
Spis treści
Strona
1. Wstęp i dane techniczne 4
1.1. Charakterystyka techniczna silnika 4
1.2. Budowa silnika - opis głównych elementów 6
1.3. Schemat instalacji elektrycznej 7
1.4. Momenty dokręcania
najważniejszych połączeń śrubowych 8
1.5. Materiały eksploatacyjne (paliwa, oleje) 9
2. Obsługa silnika 11
2.1. Przygotowanie silnika
do pierwszego uruchomienia w pojeździe 11
2.2. Uruchomienie silnika w pojeździe 11
2.3. Docieranie silnika 12
2.4. Zatrzymywanie silnika 12
2.5. Dozór silnika podczas jazdy samochodem 12
2.6. Obsługa układu recyrkulacji spalin
z zaworem EGR 12
3. Użytkowanie silnika 13
3.1. Tablica okresowych czynności obsługowych 13
3.2. Podstawowe czynności obsługowe 14
3.3. Opis okresowych czynności obsługowych 14
4. Tablica niedomagań silników
i sposoby ich usuwania 19
5. Przechowywanie oraz konserwacja silnika
po wycofaniu z ruchu na dłuższy czas 22
5.1. Przechowywanie nowego silnika 22
5.2. Zakonserwowanie silnika
na dłuższy okres postoju 22
Silnik 4CT90-1 BE widok ogólny
1. WSTĘP i DANE TECHNICZNE
Silniki 4CT90-1BE wyposażone w pompę wtryskową firmy Bosch spełniają wymagania normy Euro II . Konstrukcja ich została opracowana w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników wysokoprężnych 4C90 i 4CT90-1.
Silniki 4CT90-1BE przeznaczone są głównie do napędu samochodów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony, terenowych oraz dużych samochodów osobowych. Mogą stanowić źródło napędu maszyn samobieżnych, zespołów prądotwórczych, małych jednostek pływających, oraz hydrauliki siłowej.
Uwaga: Wytwórnia Silników Wysokoprężnych zastrzega sobie prawo do zmian konstrukcyjnych i technologicznych oraz sposobu obsługi Klientów.
1.1. Charakterystyka techniczna silnika
Typ silnika
Rodzaj silnika
wysokoprężny, czterosuwowy doładowany
Wtrysk paliwa
pośredni, do komory wirowej
Ilość i układ cylindrów
4, pionowy
Średnica cylindra
90 mm
Skok tłoka
95 mm
Objętość skokowa
2417 cm3
Stopień sprężania
20,6
Moc znamionowa po dotarciu
całkowitym (eksploatacyjnym)
66 kW wg ISO 1585
Znamionowa prędkość obrotowa
4100 1/min
Maksymalny moment obrotowy
po dotarciu całkowitym (eksploatacyjnym)
195 Nm
wg ISO 1585
Prędkość obrotowa przy maksymalnym momencie
2200 - 2500 1/min
Minimalna prędkość obrotowa na biegu jałowym
800 1/min
Jednostkowe zużycie paliwa po dotarciu całkowitym (eksploatacyjnym)
około 255 g/kWh
Kierunek obrotów wału korbowego
lewy (patrząc od strony koła zamachowego)
Odbiór mocy
z koła zamachowego za pośrednictwem sprzęgła wyłączalnego
Rodzaj rozrządu
górnozaworowy z wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy
Rozruch silnika
elektryczny ze wspomaganiem za pomocą świec żarowych
ajni