Szaty liturgiczne i pontyfikalia.pdf

(464 KB) Pobierz
Szaty liturgiczne i pontyfikalia
Szaty liturgiczne i pontyfikalia
Szaty liturgiczne zwane także
paramentami (od paramenta - szaty
ozdobne) początkowo nie różniły się od
odzieży świeckiej używanej od święta.
Różnice wyłaniają się począwszy od VII-IX
wieku. Średniowieczna symbolika szukała
związków szat liturgicznych z osobą
Jezusa Chrystusa, bądź też z Mszą
Świętą . Od XI w. do modlitw
odmawianych przy wkładaniu szat
liturgicznych weszła symbolika o
charakterze moralnym. W szatach tych
symbolika widzi cnoty, jakimi odznaczać
się mają ci, którzy je noszą.
szat jest znakiem zewnętrznym różnych
funkcji wynikających z różnych stopni
święceń i posług liturgicznych: "W Kościele,
który jest Ciałem Chrystusa, nie wszyscy członkowie spełniają jednakowe czynności. Ta różność funkcji w
sprawowaniu kultu ukazuje się zewnętrznie przez różność szat liturgicznych. Dlatego te szaty powinny być
znakiem funkcji właściwej każdemu z posługujących. Poza tym szaty liturgiczne powinny podkreślać piękno
czynności liturgicznych" OWMR w nr 297.
Szaty liturgiczne:
·
Humerał
·
Alba
·
Komża
·
·
·
·
·
Kapa
·
Biret
·
·
·
Mitra
·
Tiara
·
Piuska
·
Pierścień
·
Pastorał
·
Pektorał
·
Paliusz
·
Rokieta
·
·
·
1
Da
253815408.017.png 253815408.018.png 253815408.019.png
Szaty liturgiczne
Humerał
Jego nazwa pochodzi od łacińskiego humeri - ramiona. W świetle aktualnych
przepisów liturgicznych humerał jest strojem dowolnym. OWMR w nr 298 mówi:
"Jeżeli alba nie osłania dokładnie zwykłego stroju koło szyi, przed włożeniem alby
należy nałożyć humerał" .
Humerał wywodzi się ze starożytnej chusty noszonej na ramionach i szyi przez ludzi
należących do wyższych warstw społecznych. Częścią szat liturgicznych stał się dopiero w IX w. we
Frankonii.
Dzisiaj przedstawia się on jako niewielka chustka z lnu lub innej tkaniny szlachetnej, naturalnej lub
syntetycznej, odpowiadającej powadze i świętości liturgii (KL 128).
Symbolika w humerale widziała najpierw chustę, którą Chrystusowi zawiązano oczy, gdy się z Niego
naigrawano. Symbolika zaś zawarta w modlitwie przeznaczonej do odmawiania przy jego wkładaniu,
widziała w nim "hełm zbawienia" (Ef 6,17; l Tes 5,8).
Kapłan wkładał humerał najpierw na głowę, a potem dopiero owijał nim szyję. Hełm zbawienia miał strzec
kapłana przed złymi myślami tak w czasie liturgii, jak i poza liturgią, a także przed złymi słowami
wydobywanymi z gardła, owijanego humerałem.
Alba
Alba jest długą, białą szatą, sięgającą do kostek, z długimi rękawami. Taka ukształtowała
się we wszystkich obrządkach ze starożytnej tuniki, noszonej tak przez mężczyzn jak i
przez kobiety.
W krajach gorących do dnia dzisiejszego nosi się podobną szatę. Tradycyjnie
sporządzano ją ze lnu. Obecnie używa się także innych, białych tkanin.
Nazwa "alba" wywodzi się właśnie od jej białego koloru: łacińskie albus oznacza biały.
Alba jest symbolem czystości duszy będącej w stanie łaski uświęcającej, zdobytej przez
krew Baranka (Ap 7,14), której nagrodą będzie uwielbienie w niebie.
OWMR mówi o albie: "Szatą liturgiczną wspólną dla duchownych i ministrów wszystkich
stopni jest alba, przepasana w biodrach paskiem, jeżeli nie jest uszyta w taki sposób, że
przylega do ciała nawet bez paska. Albę można zastąpić komżą, ale nie wtedy, gdy się wkłada ornat lub
dalmatykę lub gdy zamiast ornatu czy dalmatyki nakłada się samą stułę".
Modlitwa przeznaczona do odmawiania przy jej ubieraniu mówi: "Wybiel mnie, Panie, i oczyść serce moje,
ażebym we krwi Baranka wybielony, mógł zasłużyć sobie na radość wieczną". Symbolika średniowieczna w
albie widziała również białą szatę, w której Herod na pośmiewisko kazał ubrać Chrystusa.
Komża
Komża jest skróconą alba o szerokich rękawach. Najpierw, do IX wieku używano jej w
chórze, czyli podczas odmawiania liturgii godzin , a od XIV w. także do tych wszystkich
czynności liturgicznych, dla których alba nie była wyraźnie przypisana. Obecnie "nie
można używać komży zamiast alby, gdy wkłada się ornat, dalmatykę lub gdy zamiast
ornatu czy dalmatyki nakłada się samą stułę" (OWMR 298).
Symbolika komży jest taka sama co alby, a więc oznacza czystość duszy.
Pasek (cingulum)
2
253815408.020.png 253815408.001.png 253815408.002.png 253815408.003.png
Pasek, z łacińska zwany także cingulum , jest jakby sznurem z frędzlami na obu
końcach, którym przepasuje się albę, gdy jest za szeroka i za długa, by dobrze
leżała na liturgii.
Pasek symbolizuje wstrzemięźliwość i panowanie nad pożądliwościami
cielesnymi. Jest także znakiem pracy w służbie Bożej. Modlitwa przy zakładaniu
paska mówi: "Przepasz mnie, Panie, sznurem czystości i zgaś w sercu moim
ogień wszelkiej pożądliwości, abym we wstrzemięźliwości i czystości serca mógł
Ci coraz lepiej służyć".
Pasek miał również symbolizować ręcznik, którym przepasał się Chrystus gdy
obmywał apostołom nogi. Widziano w nim również sznury, którymi Chrystusa
przywiązano do słupa przy biczowaniu.
Stuła (orarium)
Orarium wzięło nazwę od łac. ors, oris - usta. Początkowo wzięła bowiem swoją
formę od szarfy, którą ocierano usta. Stuła jest długą, szeroką wstęgą, lekko
rozszerzoną na końcach, uszytą z tej samej tkaniny, co ornat. Biskup i kapłan
noszę stułę zawieszoną na szyi i zwisającą swobodnie z przodu. Diakon
natomiast zakłada stułę na kształt szarfy z lewego ramienia, ukośnie do prawego
boku i tam ją spina. Stuła wywodzi się z insygniów urzędników państwowych,
noszoną przez nich w starożytności. Była oznaką ich urzędu i godności. W liturgii
stuła również symbolizuje władzę i godność urzędu kapłańskiego. Symbolizuje ona takie godność
chrześcijańską, szatę godową wszystkich powołanych do nieśmiertelnego królowania z Panem Bogiem w
niebie.
Modlitwa jaką odmawiano przy wkładaniu stuły, tak o tym mówi: "Zwróć mi, o Panie, stułę nieśmiertelności,
która straciłem przez grzech pierwszych rodziców moich, a chociaż nie jestem godny zbliżyć się do Twoich
świętych tajemnic, niechaj dostąpię jednak radości wiecznej".
Ornat
Ornat (łac. ornatus - ozdobny) powstał z wierzchniej szaty rzymskiej nazywanej paenula,
która była rodzajem płaszcza bez rękawów, z jednym tylko małym otworem na głowę.
Ornatu używano przy wszystkich czynnościach kapłańskich. Od XIII w. zaczęto go obcinać
z boków, by nie krępował ruchów rąk, aż w XVII w. pozostały już, tylko dwa płaty materiału,
z przodu i z tyłu. Równocześnie ornat przyozdabiano coraz bardziej bogatymi haftami. Na
plecach kapłana zwykle haftowano znak krzyża, symbol Ofiary krzyżowej Chrystusa i
równocześnie symbol ciężaru służby Bożej. Obecnie wraca się do ornatu obszernego,
odznaczającego się szlachetną prostotą i estetycznym wyglądem.
"Kapłan odprawiając Mszę świętą oraz inne czynności liturgiczne połączone bezpośrednio
z Mszą świętą, na albę i stułę wkłada ornat, chyba że przewidziano inną szatę (OWMR
298).
Ponieważ ornat ubiera się na wszystkie inne szaty, dlatego w obrzędach święceń uchodził zawsze za
symbol miłości pokrywającej grzechy (1 P 4,8). Ornat spoczywający na plecach na kształt przytłaczającego
ciężaru, modlitwa przeznaczona do odmawiania przy jego wkładaniu nazwała słodkim jarzmem Pańskim
(Mt 11,30). Modlitwa ta brzmi: "Panie, który powiedziałeś: jarzmo moje jest słodkie, a brzemię moje lekkie,
daj, ażebym mógł je tak dźwigać, by zasłużyć na łaskę Twoją".
Dalmatyka
Dalmatyka od IV w. jest szatą własną diakona. Wkłada on ją na albę i stulę (OWMR
300). Pierwotnie dalmatyka była strojem świeckim. Za jej ojczyznę uchodzi Dalmacja;
kraina w dzisiejszej Chorwacji, od której szata ta wzięła swoją nazwę. Od IV w, nosili
ją papież i diakoni rzymscy. Strojem liturgicznym diakona dalmatyka stała się w IX
wieku. Była to szata długa i szeroka, nie przepasana, o krótkich i szerokich
rękawach. Z czasem uległa skróceniu, a dla łatwiejszego jej ubierania przecięto ją z
3
253815408.004.png 253815408.005.png 253815408.006.png 253815408.007.png 253815408.008.png
obydwu boków, łącznie z rękawami. Zawsze była koloru białego z czerwonymi, pionowymi pasami,
biegnącymi od ramion do dołu, z przodu i z tyłu. Od XIII w. kolor jej zaczęto dostosowywać do koloru
ornatu. Dalmatyka jest znakiem urzędu diakona, który zawsze cieszył się w Kościele wielkim szacunkiem.
Szata oznacza zaszczyt i honor diakona, usługującego Chrystusowi Eucharystycznemu. Modlitwy kościelne
przedstawiają dalmatykę, jako szatę radości i symbol nadprzyrodzonej sprawiedliwości.
Podczas niektórych szczególnych uroczystości, jak Narodzenie Pańskie , Zmartwychwstanie oraz Msza
Krzyżma świętego w Wielki Czwartek czy święcenia kapłańskie, dalmatykę może nakładać również biskup.
Nakłada ją wówczas pod ornat.
Kapa
Kapa (łac. pluviale ) zwana dziś nieszpornikiem, pierwotnie była strojem książąt i królów.
Nie jest to zatem strój liturgiczny w takim znaczeniu jak pozostałe szaty liturgiczne. Nie
ma też powszechnie przyjętej symboliki. Na przełomie VIII i IX wieku kapa staje się szatą
liturgiczną w Europie. Na oznaczenie kapy istniały dwie nazwy: we Włoszech i Francji
nazywano ją pluviale , natomiast w krajach północnych cappa . W XI wieku kapa staje się
strojem liturgicznym już w całym Kościele.
Biret
Biret (łac. birretum ) nie jest w ścisłym sensie szatą liturgiczną, choć w
chwili obłóczyn (tj. przyjęcia stroju duchownego przez kandydatów do
kapłaństwa) - jest on poświęcany wodą święconą. Biret jest to
pozaliturgiczne nakrycie głowy duchowieństwa, używane od wczesnego
średniowiecza. Biret, zwany niegdyś pileus lub infula , miał pierwotnie
kształt czepka. W XIV i XV w. birety stawały się coraz wyższe, zaś od
XVI w przyjęły one kształ zbliżony do dzisiejszego; miały wygląd czapki
z czterema plisowanymi rogami (zwanymi cornua od łac. cornu - róg),
zbiegającymi się na środku biretu. Tam też bywa umieszczany pompon.
W XVIII wieku birety zaczęto usztywniać i od tamtej pory mają one
dzisiejszy kształt. Od 1464 roku, za zgodą papieża Piusa II,
kardynałowie noszą birety koloru czerwonego, biskupi różowego, zaś kapłani i klerycy mający strój
duchowny - czarnego.
Manipularz
Dystynktorium
Manipularz (sudarium): niegdyś trzymana w
lewej dłoni chustka długości 75 cm i
szerokości 10 cm, którą dawano znak
oficjalnego rozpoczęcia jakiejś uroczystości.
Jej stosowanie w liturgii zostało przejęte ze
zwyczajów świeckich. Pierwotnie był
chusteczką zwaną mappa, używaną do
ocierania czoła z potu, lecz później utracił tę
funkcję, głównie z powodu bogatych
zdobień. Nazywano go także mappula, a w
Niemczech i Francji mantile lub fano. Za
tego, kto wprowadził manipularz do liturgii
uznaje się papieża Sylwestra (314-353). W
późniejszych wiekach manipularz był
zakładany przez kapłana, jako element
ozdobny, na lewe przedramię podczas
sprawowania Eucharystii. W liturgii
symbolizował on pęta, jakimi związany był Jezus w czasie swej
męki. Przed Soborem Watykańskim II manipularz nosili wszyscy,
posiadający święcenia subdiakonatu (od XI w.), a po soborze -
diakonatu. Podczas udzielania święceń subdiakonatu biskup,
wręczając manipularz święconemu, wypowiadał słowa: Przyjmij
Dystynktorium jest to
rodzaj ozdobnego,
metalowego emblematu
w kształcie krzyża lub
medalionu,
wzorowanego na krzyżu
biskupim, który jest
używany przez
kanoników do
uroczystego lub
chórowego stroju (może
być nakładany na mucet - dla kanoników w
kolorze czarnym, lub mantolet).
4
253815408.009.png 253815408.010.png 253815408.011.png 253815408.012.png 253815408.013.png
manipularz, który oznacza owoc dobrych uczynków. W imię Ojca i
Syna i Ducha Świętego.
Biskup zakładał go u stopni ołtarza, po akcie pokuty. Prezbiter lub diakon po przewiązaniu się cingulum, a
przed ubraniem stuły, całował krzyż, znajdujący się na manipularzu, przerzucał go przez lewe ramię, a
następnie zawiązywał tasiemkami do ręki, wypowiadając przy tym słowa modlitwy: "Spraw Panie, bym
godnie nosił manipularz płaczu i boleści, bym z radością otrzymał zapłatę za trudy i prace" lub "obym
zasłużył, Panie, przynieść Ci plon łez moich i cierpień, abym z radością mógł otrzymać nagrodę mych
znojów" . Od 1968 r. nie używa się go, bowiem II Instrukcja o należytym wykonaniu Konstytucji o Liturgii z
1967r. nr 25 stwierdza, że nie trzeba już ubierać manipularza. Nie pełnił on już bowiem już żadnej funkcji,
był tylko ozdobą, a czasami wręcz przeszkadzał w niektórych czynnościach liturgicznych, np. przy
rozdawaniu Komunii świętej. Manipularz nie występował w Kościele Wschodnim.
Insygnia biskupie (pontyfikalia) i szaty biskupie
Insygnia biskupie (pontyfikalia) to inaczej oznaki władzy biskupiej, jaka
została biskupowi nadana przez papieża. Niegdyś nadanie godności
biskupiej było połączone z wręczeniem insygniów biskupich (określamy to
mianem inwestytura). Teraz wydarzenia te mogą nastąpić w innym czasie. W
wieku XIII, gdy w Europie zaistniał spór o inwestyturę, między cesarzem a
papieżem, przez pewnien czas godność biskupia nadawał władca świecki
(cesarz). Jednak po konkordacie wormackim w 1222 r. przywilej inwestytury
przysługuje już tylko papieżowi. Zasadniczo do insygniów biskupich
zaliczamy: mitrę, pastorał, pektorał, pierścień oraz piuskę. Konstytucja o
liturgii na temat insygniów biskupiów wypowiada się: "Wypada, aby
noszenie oznak pontyfikalnych było zastrzeżone dla tych duchownych,
którzy otrzymali święcenia biskupie lub posiadają jakieś szczególne
jurysdykcje" (KL 130).
Mitra (infuła)
Mitra (infuła) to liturgiczne nakrycie głowy biskupa, w formie trójkątnej
czapki złożonej z dwóch płatów, złączonych materiałem. Z tylniego płatu
zwisają swobodnie na plecy biskupa dwie wstęgi dł. ok. 20 cm. Mówi się, iż
mitry pochodzą od nakryć głowy dygnitarzy w cesarstwie bizantyjskim.
Najwcześniejsze wzmianki o mitrach w Kościele Katolickim pochodzą z XI
w.; dotąd nosili ją papieże, jednak nie jako strój liturgiczny. Jako taki, jest
traktowana od pontyfikatu Leona IX (czyli od XII w.).
Istnieją trzy rodzaje infuł:
·
prosta ( simplex ) - jest biała, bez ozdób,
·
auroprygiata z niewielkimi haftami,
·
mitra pretiosa : pozłacana i wysadzana perłami (już ich się nie
tworzy),
Niegdyś biskup w czasie Mszy używał naprzemiennie wszystkich tych
rodzajów mitry. Od 1984 r. ceremoniał biskupi zezwala na używanie tylko
jednej mitry w czasie liturgii.
Biskup nosi mitrę na głowie: gdy głosi homilię lub kazanie, udziela błogosławieństwa, a także w czasie
procesji. Może także przyjmować dary w procesji z darami w mitrze. Poza biskupami prawo noszenia mitry
podczas czynności liturgicznych posiadają opaci zakonni. Szczegółowe przepisy liturgiczne dotyczące
używania mitry przez biskupa w czasie celebracji Eucharystii znajdują się w Ceremoniale biskupim.
5
253815408.014.png 253815408.015.png 253815408.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin