Kodeks administracyjny.rtf

(154 KB) Pobierz

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

USTAWA

z dnia 14 czerwca 1960 r.

 

Kodeks postępowania administracyjnego

Dz.U.80.9.26

 

(zmiany: Dz.U.80.27.111, Dz.U.82.7.55, Dz.U.82.45.289,

Dz.U.83.41.185, Dz.U.84.34.183, Dz.U.86.47.228, Dz.U.87.33.186,

Dz.U.87.21.123, Dz.U.89.20.107, Dz.U.90.34.201, Dz.U.91.119.513,

Dz.U.91.100.442, Dz.U.94.122.593, Dz.U.95.1.1, Dz.U.95.74.368)

 

 

DZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE.

Rozdział 1

 

 

Zakres obowiązywania.

 

 

Art. 1. § 1. Kodeks postępowania administracyjnego normuje

postępowanie:

1) przed organami administracji państwowej oraz organami

samorządu terytorialnego w należących do właściwości tych

organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze

decyzji administracyjnych,

2) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między

organami administracji państwowej i organami samorządu

terytorialnego oraz między tymi organami a sądami,

3) w sprawach zaskarżania decyzji administracyjnych do

Naczelnego Sądu Administracyjnego z powodu ich niezgodności

z prawem,

4) w sprawach wydawania zaświadczeń.

§ 2. Kodeks stosuje się również w postępowaniu przed organami:

1) państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych,

2) organizacji zawodowych, samorządowych, spółdzielczych i

innych organizacji społecznych

- gdy są one powołane z mocy prawa do załatwiania spraw

określonych w § 1 pkt. 1 i 4.

 

 

Art. 2. Kodeks postępowania administracyjnego normuje ponadto

postępowanie przed organami państwowymi, organami

samorządowymi, organami państwowych i komunalnych jednostek

organizacyjnych oraz przed organami organizacji społecznych w

sprawie skarg i wniosków (dział VIII).

 

 

Art. 3. § 1. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego

nie stosuje się do postępowania w sprawach karnych skarbowych.

§ 2. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie

stosuje się również do postępowania w sprawach:

1) (skreślony),

2) (skreślony),

3) (skreślony),

4) należących do właściwości polskich przedstawicielstw

dyplomatycznych i urzędów konsularnych,

o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

§ 3. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie

stosuje się także do postępowania w sprawach wynikających z:

1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między

organami administracji państwowej i innymi państwowymi

jednostkami organizacyjnymi,

2) podległości służbowej pracowników organów i jednostek

organizacyjnych wymienionych w pkt. 1,

o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

§ 4. Do postępowania w sprawach wymienionych w § 1, 2 i 3 pkt.

2 stosuje się jednak przepisy działu VIII.

§ 5. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia może rozciągnąć

przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego w całości lub w

części na postępowania w sprawach wymienionych w § 2.

 

 

Art. 4. Kodeks postępowania administracyjnego nie narusza

szczególnych uprawnień wynikających z immunitetów

dyplomatycznych i konsularnych oraz umów i zwyczajów

międzynarodowych.

 

 

Art. 5. § 1. Jeżeli przepis prawa powołuje się ogólnie na przepisy

o postępowaniu administracyjnym, rozumie się przez to przepisy

Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 2. Ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania

administracyjnego jest mowa o:

1) kodeksie - rozumie się przez to Kodeks postępowania

administracyjnego,

2) sądzie administracyjnym - rozumie się przez to Naczelny Sąd

Administracyjny,

3) organach administracji państwowej - rozumie się przez to

naczelne i centralne organy administracji państwowej, terenowe

organy administracji rządowej, organy samorządu terytorialnego,

a także organy wymienione w art. 1 § 2,

4) ministrach i innych organach administracji państwowej - rozumie

się przez to również urzędy centralne i inne równorzędne organy,

a także kierowników tych urzędów i organów,

5) organizacjach społecznych - rozumie się przez to organizacje

zawodowe, samorządowe, spółdzielcze i inne organizacje

społeczne,

6) organach samorządu terytorialnego - rozumie się przez to organy

gmin, ich związków lub samorządowe kolegia odwoławcze.

 

 

Rozdział 2

 

 

Zasady ogólne.

 

 

Art. 6. Organy administracji państwowej działają na podstawie

przepisów prawa.

 

 

Art. 7. W toku postępowania organy administracji państwowej

stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne

do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia

sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes

obywateli.

 

 

Art. 8. Organy administracji państwowej obowiązane są

prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie

obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną

obywateli.

 

 

Art. 9. Organy administracji państwowej są obowiązane do

należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach

faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich

praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania

administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby

uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu

nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych

wyjaśnień i wskazówek.

 

 

Art. 10. § 1. Organy administracji państwowej obowiązane są

zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a

przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do

zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

§ 2. Organy administracji państwowej mogą odstąpić od zasady

określonej w § 1 tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie

cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia

ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę

materialną.

§ 3. Organ administracji państwowej obowiązany jest utrwalić w

aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady

określonej w § 1.

 

 

Art. 11. Organy administracji państwowej powinny wyjaśnić

stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwianiu

sprawy, aby w ten sposób w miarę możliwości doprowadzić do

wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania środków

przymusu.

 

 

Art. 12. § 1. Organy administracji państwowej powinny działać w

sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi

środkami prowadzącymi do jej załatwienia.

§ 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji

lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie.

 

 

Art. 13. § 1. Sprawy, w których uczestniczą strony o spornych

interesach, mogą być załatwiane w drodze ugody sporządzonej przed

organem administracji państwowej (ugoda administracyjna).

§ 2. Organ administracji państwowej, przed którym toczy się

postępowanie w sprawie, powinien w tych przypadkach podejmować

czynności skłaniające strony do zawarcia ugody.

 

 

Art. 14. § 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej.

§ 2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym

interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie. Treść

oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w

aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.

 

 

Art. 15. Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne.

 

 

Art. 16. § 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w

administracyjnym toku instancji, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana

takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie

postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w

kodeksie.

§ 2. Decyzje mogą być - na zasadach i w trybie określonym w

kodeksie - zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich

niezgodności z prawem.

 

 

Rozdział 3

 

 

Organy wyższego stopnia i organy naczelne.

 

 

Art. 17. Organami wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu są:

1) w stosunku do organów gmin w sprawach należących do zadań

zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewodowie, a w

pozostałych sprawach - samorządowe kolegia odwoławcze,

2) w stosunku do kierowników rejonowych urzędów rządowej

administracji ogólnej - wojewodowie, a w stosunku do

wojewodów - właściwi w sprawie ministrowie,

3) w stosunku do innych organów administracji rządowej,

państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych -

odpowiednie organy nadrzędne i właściwi ministrowie,

4) w stosunku do organów organizacji społecznych - odpowiednie

organy wyższego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku -

organ państwowy sprawujący nadzór nad ich działalnością.

 

 

Art. 18. Organami naczelnymi w rozumieniu kodeksu są:

1) w stosunku do organów administracji państwowej, organów

samorządu terytorialnego oraz organów państwowych i komunalnych

jednostek organizacyjnych - Prezes Rady Ministrów i właściwi

ministrowie,

2) w stosunku do organów organizacji społecznych - naczelne

organy tych organizacji, a w razie braku takiego organu - naczelny

organ administracji państwowej, sprawujący zwierzchni nadzór

nad ich działalnością.

 

 

Rozdział 4

 

 

Właściwość organów.

 

 

Art. 19. Organy administracji państwowej przestrzegają z urzędu

swojej właściwości rzeczowej i miejscowej.

 

 

Art. 20. Właściwość rzeczową organu administracji państwowej

ustala się według przepisów o zakresie jego działania.

 

 

Art. 21. § 1. Właściwość miejscową organu administracji

państwowej ustala się:

1) w sprawach dotyczących nieruchomości - według miejsca jej

położenia; jeżeli nieruchomość położona jest na obszarze

właściwości dwóch lub więcej organów, orzekanie należy do

organu, na którego obszarze znajduje się większa część

nieruchomości,

2) w sprawach dotyczących prowadzenia zakładu pracy - według

miejsc, w którym zakład pracy jest, był lub ma być prowadzony,

3) w innych sprawach - według miejsca zamieszkania (siedziby) w

kraju, a w braku zamieszkania w kraju - według miejsca pobytu

strony lub jednej ze stron; jeżeli żadna ze stron nie ma w kraju

zamieszkania (siedziby) lub pobytu - według miejsca ostatniego

ich zamieszkania (siedziby) lub pobytu w kraju.

§ 2. Jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej w sposób

wskazany w § 1, sprawa należy do organu właściwego dla miejsca, w

którym nastąpiło zdarzenie powodujące wszczęcie postępowania,

albo w razie braku ustalenia takiego miejsca - do organu właściwego

dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m. st. Warszawie.

 

 

Art. 22. § 1. Spory o właściwość rozstrzygają:

1) między organami gmin w jednym województwie w sprawach

należących do zadań własnych gmin - wspólne dla nich

samorządowe kolegium odwoławcze,

2) między organami gmin w różnych województwach w sprawach

należących do zadań własnych gmin - właściwe samorządowe kolegia

odwoławcze, działające wspólnie,

3) między organami gmin w jednym województwie w sprawach

należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej -

wojewoda,

4) między organami gmin w różnych województwach w sprawach

należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej -

minister właściwy do spraw administracji,

5) między kierownikami rejonowych urzędów rządowej

administracji ogólnej - wspólny dla nich wojewoda,

6) między kierownikami rejonowych urzędów rządowej

administracji ogólnej w różnych województwach oraz między

wojewodami - minister właściwy do spraw administracji,

7) między terenowymi organami rządowej administracji ogólnej a

organami administracji specjalnej - minister właściwy do spraw

administracji po porozumieniu z organem sprawującym nadzór

nad organem pozostającym w sporze z terenowym organem

rządowej administracji ogólnej,

8) między organami administracji rządowej innymi niż wymienione

w pkt. 5-7 - wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie

braku takiego organu - minister właściwy do spraw administracji,

9) między organami administracji państwowej, gdy jednym z nich

jest naczelny organ administracji państwowej - Prezes Rady

Ministrów.

§ 2. Spory o właściwość między organami samorządu

terytorialnego a terenowymi organami administracji rządowej

rozstrzyga sąd administracyjny.

§ 3. Z wnioskiem o rozpatrzenie sporu, o którym mowa w § 2,

może wystąpić:

1) organ samorządu terytorialnego lub terenowy organ administracji

rządowej - gdy uznają się równocześnie za właściwe do załatwienia

sprawy (spór pozytywny),

2) strona - gdy w sprawie za niewłaściwy uznaje się zarówno organ

samorządu terytorialnego, jak i terenowy organ administracji

rządowej (spór negatywny),

3) minister właściwy do spraw administracji,

4) Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny.

 

 

Art. 23. Do czasu rozstrzygnięcia sporu o właściwość organ

administracji państwowej, na którego obszarze wynikła sprawa,

podejmuje tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes

społeczny lub słuszny interes obywateli i zawiadamia o tym organ

właściwy do rozstrzygnięcia sporu.

 

 

Rozdział 5

 

 

Wyłączenie pracownika oraz organu.

 

 

Art. 24. § 1. Pracownik organu administracji państwowej podlega

wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie:

1) w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim

stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego

prawa lub obowiązki,

2) swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego

stopnia,

3) osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub

kurateli,

4) w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest

przedstawicielem jednej ze stron, albo w której przedstawicielem

strony jest jedna z osób wymienionych w pkt. 2 i 3,

5) w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej

decyzji,

6) z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe,

postępowanie dyscyplinarne lub karne,

7) w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w

stosunku nadrzędności służbowej.

§ 2. Powody wyłączenia pracownika od udziału w postępowaniu

trwają także po ustaniu małżeństwa (§ 1 pkt. 2), przysposobienia,

opieki lub kurateli (§ 1 pkt. 3).

§ 3. Bezpośredni przełożony pracownika jest obowiązany na jego

żądanie lub na żądanie strony albo z urzędu wyłączyć go od udziału

w postępowaniu, jeżeli zostanie uprawdopodobnione istnienie

okoliczności nie wymienionych w § 1, które mogą wywołać

wątpliwości co do bezstronności pracownika.

§ 4. Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności

nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny

interes stron.

 

 

Art. 25. § 1. Organ administracji państwowej podlega wyłączeniu

od załatwienia sprawy dotyczącej interesów majątkowych:

1) jego kierownika lub osób pozostających z tym kierownikiem w

stosunkach określonych w art. 24 § 1 pkt. 2 i 3,

2) osoby zajmującej stanowisko kierownicze w organie

bezpośrednio wyższego stopnia lub osób pozostających z nim w

stosunkach określonych w art. 24 § 1 pkt. 2 i 3.

§ 2. Przepis art. 24 § 4 stosuje się odpowiednio.

 

 

Art. 26. § 1. W przypadku wyłączenia pracownika (art. 24) jego

bezpośredni przełożony wyznacza innego pracownika do prowadzenia

sprawy.

§ 2. W przypadku wyłączenia organu sprawę załatwia:

1) w okolicznościach przewidzianych w art. 25 § 1 pkt. 1 - organ

wyższego stopnia nad organem załatwiającym sprawę,

2) w okolicznościach przewidzianych w art. 25 § 1 pkt. 2 - organ

wyższego stopnia nad organem, w którym osoba wymieniona w

tym przepisie zajmuje stanowisko kierownicze.

Organ wyższego stopnia może do załatwienia sprawy wyznaczyć

inny podległy sobie organ. W razie gdy osobą wymienioną w art. 25

§ 1 pkt. 2 jest osoba pełniąca funkcję naczelnego organu

administracji państwowej, organ właściwy do załatwienia sprawy

wyznacza Prezes Rady Ministrów.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin