gko2007-4.pdf

(2316 KB) Pobierz
gko.dvi
Spis treści
OŚWIATA SAMORZĄDOWA
Regulamin Konkursu „Jak żyć w przyjaźni” ....................................................................... 3
⊲ Elżbieta Mazurek , Irena Barcińska — Edukacja morska w Akwarium Gdyńskim a wyszukiwanie uczniów
szczególnie uzdolnionych w naukach przyrodniczych ............................................................. 5
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
⊲ Hanna Kownacka Elementy retoryki i edukacji teatralnej jako innowacja organizacyjna i metodyczna ......... 20
⊲ Anna Kulińska — Uczeń zdolny na lekcji języka angielskiego ................................................... 24
⊲ Aleksandra Blałtęberg — Global Virtual Classroom ............................................................. 28
⊲ Monika Karczmarek — Scenariusz lekcji historii z wykorzystaniem komputera .................................. 35
NAUCZANIE ZINTEGROWANE
⊲ Dorota Wypych — Jak ciekawie prowadzić zajęcia z edukacji plastycznej w nauczaniu zintegrowanym? ........ 38
⊲ Katarzyna Chmielewska — Scenariusz imprezy inaugurującej program „Bezpieczne Życie” w Szkole
Podstawowej nr 11 w Gdyni ..................................................................................... 42
WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
⊲ Grażyna Fudzińska — Dziecko zdolne .......................................................................... 47
⊲ Małgorzata PietruszewskaFulara — Rola nauczyciela w organizowaniu twórczej aktywności uczniów ........... 52
⊲ Małgorzata PietruszewskaFulara — Komunikacja edukacyjna jako istotny składnik pracy twórczego
nauczyciela ..................................................................................................... 55
⊲ Izabela Niezgoda — Scenariusz zajęć koła biologicznego ...................................................... 58
⊲ Małgorzata PietruszewskaFulara — Scenariusze zajęć logopedycznych ........................................ 63
⊲ Grażyna Szotrowska — Wycieczki patriotyczne w naszym regionie ............................................. 67
WYCHOWANIE
⊲ Izabela Niezgoda Uczę się i umiem — scenariusz godziny wychowawczej ................................... 72
⊲ Grażyna Szotrowska — Scenariusz godziny wychowawczej ..................................................... 79
⊲ Joanna Gawron Przemoc nie jest rozwiązaniem … — scenariusz lekcji religii dla klasy II gimnazjum ......... 82
ŚWIETLICA SZKOLNA
⊲ Balbina Wawrzyniak — Uczeń zdolny w świetlicy szkolnej ...................................................... 84
⊲ Anna Grygiel — Scenariusz zajęć świetlicowych ................................................................ 87
POLECAMY NAUCZYCIELOM
Polecamy… (recenzje) .......................................................................................... 90
Gdyński Kwartalnik Oświatowy
Wydawca : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax 058 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Adres redakcji : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax 058 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Redaktor naczelny : Elżbieta Wójcik
Zespół redakcyjny : Aleksandra Blałtęberg, Tadeusz Bury, Iwona Chojnacka, Krystyna Ciesielska, Elżbieta Cymerys,
Joanna Gawron, Teresa Kaczyńska, Waldemar Kotowski, Wiesława Krysztofowicz, Anna Kulińska, Katarzyna Kupper,
Daniela Maćkiewicz, Ewa Madziąg, Elżbieta Mazurek, Izabela Niezgoda, Krystyna Skalska, Grażyna Szotrowska, Balbina
Wawrzyniak, Renata Wolińska, Małgorzata Zygmunt
Okładka : Anna Tarasiewicz
Druk : PHU ATUT s.c., R. Przydatek J. Strahl, al. Zwycięstwa 30, 81–402 Gdynia, tel./fax 058 622 14 56
Skład : Zbigniew Mielewczyk, tel. 058 711 27 93, email: poczta@zbigniewm.z.pl
Redakcja zastrzega sobie prawo redagowania i skracania tekstów oraz zmiany ich tytułów. Nie zwraca tekstów artykułów
niezamówionych.
52581469.001.png
OŚWIATA SAMORZĄDOWA
Regulamin Konkursu
„Jak żyć w przyjaźni”
§ 1
1. Organizatorem konkursu jest Prezydent Miasta Gdyni.
§ 2
Celem konkursu jest wyłonienie scenariuszy lekcji do realizacji w klasach II szkoły
podstawowej, podejmujących problemy integracji dzieci z różnego rodzaju problema
mi rozwojowymi z wykorzystaniem książeczki „Dziecięce zasady jak żyć w przyjaźni”.
§ 3
1. Konkurs adresowany jest do nauczycieli szkół podstawowych w Gdyni.
2. Dokumentem stanowiącym integralną całość złożonej pracy konkursowej jest
poświadczenie wyrażonej zgody na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb
konkursu zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia
1977 r. (Dz. U. Nr 133, poz. 883) oraz oświadczenie, że osoba zgłaszająca cykl
scenariuszy jest ich wyłącznym autorem.
3. Materiały konkursowe: scenariusze lekcji wraz z dokumentacją z przeprowa
dzonych zajęć (np. fotografie, film, prace dzieci i inne) należy nadsyłać drogą
listową na adres: Referat ds. Osób Niepełnosprawnych, Urząd Miasta Gdyni,
81–382 Gdynia, al. Marszałka Piłsudskiego 52/54, lub złożyć osobiście w Refe
racie ds. Osób Niepełnosprawnych, pok. 114A, Urząd Miasta Gdyni, aleja Mar
szałka Piłsudskiego 52/54.
4. Termin składania prac konkursowych w zaklejanych kopertach z napisem: Kon
kurs „Jak żyć w przyjaźni” wraz z wersją elektroniczną upływa 3 marca 2008 ro
ku o godzinie 15 00 .
W przypadku wysłania prac pocztą decyduje data stempla pocztowego.
5. Dodatkowe informacje można uzyskać w Referacie ds. Osób Niepełnospraw
nych, Urząd Miasta Gdyni, aleja Marszałka Piłsudskiego 52/54, pok. 114A,
tel. 058 6688790, email: niepelnosprawni@gdynia.pl .
6. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone do końca maja 2008 roku.
§ 4
1. Organizator konkursu zastrzega sobie prawo do publikacji nadesłanych scena
riuszy.
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 4/2007
3
52581469.002.png
OŚWIATA SAMORZĄDOWA
§ 5
Praca konkursowa powinna:
1) odpowiadać podstawie programowej etapu edukacji;
2) posiadać konstrukcję zgodną z zasadami budowy scenariuszy (cykl trzech lek
cji),
w tym:
cel główny,
cele szczegółowe,
metody i formy pracy,
środki dydaktyczne,
strukturę i opis zajęć,
sposób ewaluacji cyklu lekcji.
§ 6
1. Jury konkursu zostanie powołane przez Prezydenta Miasta Gdyni.
2. Obrady jury odbędą się na przełomie kwietnia i maja 2008 roku (termin zosta
nie ustalony przez członków jury).
W konkursie zostaną nagrodzone trzy cykle scenariuszy z określeniem pierw
szego, drugiego i trzeciego miejsca.
3. Zwycięzcy konkursu otrzymują nagrodę finansową w wysokości: za zajęcie
pierwszego miejsca 3 000 zł brutto, za zajęcie drugiego miejsca 2 000 zł brutto,
za zajęcie trzeciego miejsca 1 000 zł brutto.
4. Jury ma prawo dokonania innego podziału nagród niż zaproponowano w regu
laminie.
5. Decyzje jury są ostateczne i nie podlegają odwołaniu.
4
GdyńskiKwartalnikOświatowy, 4/2007
52581469.003.png
OŚWIATA SAMORZĄDOWA
Elżbieta Mazurek, Irena Barcińska
Edukacja morska
w Akwarium Gdyńskim
a wyszukiwanie uczniów szczególnie
uzdolnionych w naukach przyrodniczych
Definicja ucznia zdolnego jest w Polsce niedookreślona. Nie ma przyjętej jasnej,
jednoznacznej i obligatoryjnej definicji ucznia zdolnego. W rozumieniu społecznym
uczeń zdolny to taki, który ma wzorowe zachowanie i najwyższe oceny z przedmiotów
szkolnych. W rozumieniu psychologicznym za ucznia zdolnego uważamy takiego,
który ma wysoki iloraz inteligencji, duże osiągnięcia oraz wysokie zdolności twórcze
na różnych płaszczyznach życia. To uczeń o rozwiniętych potrzebach poznawczych,
szukujący informacji na tematy, które go interesują, lubiący analizować złożoność
zjawisk oraz eksperymentować i rozwiązywać skomplikowane problemy.
Obszar zainteresowań uczniów uzdolnionych różni się od zainteresowań prze
ciętnie uzdolnionych rówieśników. Nadzwyczaj sprawne funkcjonowanie poznawcze
często staje się przyczyną koncentracji na jednej wybranej dziedzinie wiedzy. Jed
nolite ukierunkowanie może powodować odwracanie uwagi od innych zajęć i obo
wiązków, z których mają się wywiązać. Potrzeby poznawcze uczniów zdolnych są
związane z ich szczególnymi możliwościami intelektualnymi.
W ofercie edukacyjnej Akwarium Gdyńskiego znaleźć można propozycje zajęć,
które mogą być pomocne nauczycielowi w rozpoznaniu uczniów szczególnie zainte
resowanych naukami przyrodniczymi. Szeroki wachlarz propozycji nie dotyczy tylko
biologii. Te niecodzienne, proponowane tu lekcje pracownicy zajmujący się eduka
cją określili jako edukację nieformalną, nieoficjalną. Należy zauważyć, że Akwarium
Gdyńskie wykazało się dużą swobodą działania i niezwykłą wprost pomysłowością.
Dzięki dotacjom, między innymi Urzędu Miasta Gdyni, uczniowie wybranych klas
mogą skorzystać z zajęć nieodpłatnie. I choć nazwano zajęcia edukacją nieformal
ną, jako nauczycielka ze swoimi uczniami korzystałam z zajęć w Akwarium, a potem
jako doradca metodyczny polecałam je innym nauczycielom.
Nigdy nie traktowałam zajęć z edukacji morskiej w Akwarium jako uzupełnie
nia edukacji formalnej, lekcyjnej, ale jako realizację podstawy programowej tego
poziomu edukacji, z jakimi uczniami się tu wybierałam.
Uczestnictwo w zajęciach, poza wrażeniami estetycznymi i emocjonalnymi, da
je możliwość zmysłowego poznawania świata żywego. Można tu dotknąć, zobaczyć,
usłyszeć — co zwłaszcza w grupie najmłodszych uczestników zajęć ma ogromne
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 4/2007
5
52581469.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin