arkusz_szkolny_humanistyczny.pdf

(100 KB) Pobierz
szkolny_humanistyczny
IX Dolno ś l ą ski Konkurs dla Gimnazjalistów
„zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista”
Blok humanistyczny
ETAP SZKOLNY
28 pa ź dziernika 2008 r.
czas trwania 60 minut
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu
Uczestnik konkursu (wpisz czytelnie, drukowanymi liter ami)
Nazwisko
Imię / imiona
Data urodzenia
Miejsce urodzenia
Szkoła
Klasa
4
0
A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A A
B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B B
C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C C
D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D D
Sprawdzenie poprawności odpowiedzi (wypełnia nauczyciel) W kaŜdej z poniŜszych kratek wpisać 0 lub 1 zgodnie z kluczem odpowiedzi
1
1
1
2
1
3
1
4
1
5
1
6
1
7
1
8
1
9
2
0
2
1
2
2
2
3
2
4
2
5
2
6
2
7
2
8
2
9
3
0
3
1
3
2
3
3
3
4
3
5
3
6
3
7
3
8
3
9
Suma uzyskanych punktów: …………………..
Sprawdzający ................................
Ratunek – w ludzkiej prawdzie historii
Propozycja, którą pragnę tu sformułować, opiera się na głębokim moim przeświadczeniu (któremu dałem
wyraz przy okazji omawiania kaŜdego z siedmiu „grzechów głównych” naszego narodu), iŜ ów antyczny wzór ofiary
właściwie nigdy zbyt ściśle nie pasował do naszej polskiej rzeczywistości, Ŝe bohaterskie sprawy naszej historii
mają charakter o wiele bardziej ludzki, zwyczajny, zrozumiały i dziś dla nas o wiele prostszy, niŜ wmawiali to nam
poeci, pisarze i malarze.
Wbrew Mickiewiczowi nie byliśmy Mesjaszem narodów. I nikogo nie zbawialiśmy. Wbrew Słowackiemu nie
byliśmy teŜ ani pawiem, ani papugą i nie ma się co śmiać. Trzeci – Wyspiański – zrozpaczony tym wszystkim
modlił się o Polskę zwyczajną, jak inne narody. Nie zdawał sobie sprawy, jak ten jego postulat bliski jest
rzeczywistości.
Trzeba chyba nareszcie zrozumieć, Ŝe nie byliśmy, nie jesteśmy ani nie będziemy chyba ani najbardziej
bohaterskim, ani najgłupszym na świecie narodem. Jak wszystkim innym zdarza się nam i jedno, i drugie. Ale poza
tym jesteśmy zwyczajni. I nic ponadto. Zwyczajni zarówno w swej zbiorowej historii, jak i w czynach swoich
bohaterów.
Sądzę, Ŝe wypada po prostu powrócić do prawdy historycznej. Nie przeceniając świadectwa poezji i pieśni,
ówczesnych oficjalnych enuncjacji i publicznych deklaracji, szukać prawdy ówczesnego Ŝycia i tę prawdę
w ludzkim, powszednim wyrazie przedstawiać.
Trzeba pokazać, Ŝe – zarówno szwoleŜerowie spod Somosierry, jak i powstańcy 1863 roku, obrońcy
Westerplatte i racławiccy kosynierzy chcieli Ŝyć i bali się śmierci. Nie byli ani nadludźmi nie znającymi strachu, ani
cierpiętnikami rozkoszującymi się własną ofiarą. Bardzo chcieli Ŝyć – zwyczajnie. Znali tysiąc w pełni im
dostępnych przyjemniejszych zajęć niŜ chodzenie pod ogień, pod kule, granaty, kartacze i jak to się tam nazywało.
W tym ludzkim pragnieniu Ŝycia i szczęścia byli tacy sami jak my dzisiaj. A jednak mimo to znajdowali w sobie siłę
moralną, niezbędną, by nie strawić swego Ŝycia na ciepłym przypiecku, pod pierzyną czy w karczmie przy piwie
albo gorzałce (które nie były gorsze od dzisiejszych) – lecz pójść się bić, nadstawiać głowę, ryzykować Ŝycie w imię
sprawy dalekiej, a przecieŜ bliskiej im i zrozumiałej, sprawy niewymiernej i nie dającej się wycenić w groszach,
a przecieŜ dla nich wartościowej – w imię marzenia: wolności, niepodległości, ideałów społecznych i politycznych.
Trzeba pokazywać, Ŝe ci Głowaccy i Mastalerze, Poniatowscy i Kozietulscy, Sucharscy i Ordonowie
naszych dziejów to nie były barany prowadzone na rzeź, pod nóŜ historii przez przeklęte fatum – własną
nieprzezwycięŜalną impulsywność bądź chytrą intrygę, oszustwo i otumanienie. Nie byli oni wcale głupi czy naiwni,
na ogół (choć tylko z grubsza bądź wprost instynktownie) orientowali się w sytuacji, znali moŜliwość pomyłki.
A jednak wierzyli, Ŝe trzeba – i szli, choć nie byli pewni skuteczności swego czynu, choć uświadamiali
sobie, Ŝe moŜe niczego nie zwojują. I w tym naturalnym sceptycyzmie ludzkim wcale nie byli inni niŜ dzisiejsze
pokolenie.
A jednak mimo to – ryzykowali. Przyjmowali na siebie nie tylko pewność wyrzeczeń i cierpień,
prawdopodobieństwo kalectwa czy śmierci, ale takŜe moŜliwość poraŜki, niepowodzenia, wręcz pomyłki. Woleli się
mylić w działaniu niŜ trwać biernie, woleli błądzić w drodze niŜ stać w miejscu. Woleli ryzykować przegraną, śmierć,
„zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista” 2008/2009, blok humanistyczny Arkusz zatwierdzony przez WKK - 10.10.2008 r .
Tabela odpowiedzi
Zakreśl X właściwą odpowiedź. W kaŜdym zadaniu tylko jedna odpowiedź jest poprawna. W razie pomyłki otocz błędnie zaznaczoną odpowiedź
kółkiem i jeszcze raz zaznacz X dobrą odpowiedź.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1
0
76600132.001.png 76600132.002.png
ETAP SZKOLNY, BLOK HUMANISTYCZNY 28 października 2008 r., czas trwania 60 minut
zapomnienie, a nawet przekleństwo współczesnych i potomnych niŜ zaniedbać rzucenie na szalę historii ziarnka
swojego wysiłku wówczas, gdy waŜyły się losy narodu, a nieraz i losy ludzkości.
Trzeba pokazywać tę naszą przeszłość zwyczajnie – i prawdziwie. I trzeba mieć do niej trochę, odrobinę
sentymentu.
Niech nie będzie tylko bezpiecznym placem do ćwiczeń w krytycznych harcach, niech nie będzie osełką,
na której ostrzy się języki do aktualnych polemik.
Historia jest potęŜnym oręŜem moralnym. Częściej niŜ filozofia i etyka dostarcza ona zwykłemu
człowiekowi odpowiedzi na pytanie o sens ludzkiego bytowania, o potrzebę i celowość społecznego działania,
o wzór człowieczej postawy. Historia najplastyczniej uczy, jak Ŝyć – i po co Ŝyć.
Świadomość indywidualna i pamięć jednostkowa czyni istotę ludzką tym, czym jest: człowiekiem, istotą społeczną
i doskonalącą się.
Świadomość narodowa i pamięć społeczna – historia – czyni ze zbiorowiska ludzkiego społeczność – nie
bierną masę, przedmiot dziejów, lecz kolektyw aktywnych współtwórców losu własnego i losów świata.
Społeczność tak musi się bronić przed obcą pogardą i własnym zwątpieniem. Musi uwierzyć w rozumność
własnego wspólnego „Ŝyciorysu”, by mogła uwierzyć w logikę jego „dalszego ciągu” – w logikę przyszłości. Musi
szanować siebie.
Załuski Zbigniew, Siedem polskich grzechów głównych i inne polemiki , Warszawa 1973, s. 240 – 243
1. Posta ć Mesjasza kojarzy si ę z
A. Biblią.
B. mitologią Greków.
C. mitologią Słowian.
D. średniowiecznym eposem rycerskim.
7. Załuski uwa Ŝ a Polaków za
A. naród najbardziej bohaterski na świecie.
B. naród najgłupszy na świecie.
C. naród podobny do innych na świecie.
D. naród nadludzi.
2. Dlaczego autor u Ŝ ywa nazwisk w liczbie
mnogiej?
A. Są to nazwiska typowo polskie
B. Odzwierciedlają postawy Polaków w trudnych dla
narodu chwilach
C. Ma na myśli wielu członków wymienionych rodów
D. Wszyscy Ŝyli w okresie zaborów
8. By ć sceptykiem znaczy
A. być entuzjastą.
B. być nieufnym wobec rzeczywistości.
C. być człowiekiem honoru.
D. być nieskutecznym w działaniach.
9. Słowa wygrany, przegrany to
A. synonimy.
B. homonimy.
C. antonimy.
D. anafory.
3. Zdaniem autora, przeszło ść nie powinna by ć
A. oręŜem.
B. osełką.
C. prawdziwa.
D. zwyczajna.
4. Autor postrzega społeczno ść jako
A. bierną masę.
B. przedmiot dziejów.
C. istotę społeczną i doskonalącą się.
D. kolektyw aktywnych współtwórców.
10. Nó Ŝ historii to
A. porównanie.
B. peryfraza.
C. epitet.
D. przenośnia.
11. Mickiewicz i Słowacki s ą przedstawicielami epoki
A. renesansu.
B. romantyzmu.
C. pozytywizmu.
D. oświecenia.
5. Czym, zdaniem Załuskiego, dawni Polacy
przypominaj ą współczesnych?
A. Chcieli Ŝyć i być szczęśliwymi.
B. Chcieli umrzeć bohaterską śmiercią.
C. Byli cierpiętnikami rozkoszującymi się własną
ofiarą.
D. Siedzieli w karczmie przy piwie i gorzałce.
12. Juliusz Słowacki jest autorem
A. Ś witezianki.
B. II cz. Dziadów.
C. Balladyny.
D. Zemsty.
6. O czym ś wiadczy u Ŝ ycie w 1. akapicie formy
pierwszoosobowej?
A. Autor chce być obiektywny.
B. Autor prezentuje subiektywne odczucia.
C. Autor podkreśla swoją religijność.
D. Autor przyjmuje pozycję naukowca.
13. Z jakim przedsi ę wzi ę ciem kojarzysz Stanisława
Augusta Poniatowskiego?
A. Obiady czwartkowe
B. Obiady niedzielne
C. Kolacje wigilijne
D. Podwieczorki poetyckie
„zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista” 2008/2009, blok humanistyczny Arkusz zatwierdzony przez WKK - 10.10.2008 r.
ETAP SZKOLNY, BLOK HUMANISTYCZNY 28 października 2008 r., czas trwania 60 minut
14. Wyra Ŝ enie nadstawia ć głow ę jest najbardziej
zbli Ŝ one do:
A. stracić głowę.
B. łamać sobie głowę.
C. kłaść palce między drzwi.
D. dać sobie głowę uciąć.
15. Para wyrazów zapisana zgodnie z zasadami
ortograficznymi to:
A. filozofii, enuncjacji.
B. filozofi, enuncjacji.
C. filozofii, enuncjacii.
D. filozofii, enuncjacyji.
16. Jak ą cz ęś ci ą mowy jest słowo niech ?
A. Przyimkiem.
B. Spójnikiem.
C. Przysłówkiem.
D. Partykułą.
17. Wyraz nadludzie to
A. złoŜenie.
B. zrost.
C. zestawienie.
D. skrótowiec.
18. Słowo fatum znaczy tyle co
A. determinacja.
B. przymus.
C. przypadek.
D. przeznaczenie.
19. Wypowiedzenie Społeczno ść tak musi si ę
broni ć przed obc ą pogard ą i własnym
zw ą tpieniem to
A. równowaŜnik zdania.
B. zdanie pojedyncze.
C. zdanie złoŜone podrzędnie.
D. zdanie złoŜone współrzędnie.
22. Data wydania Manifestu przez Komitet Centralny
Narodowy to:
A. 22/23 I 1863
B. 23/24 III 1794
C. 24/25 II 1861
D. 29/30 XI 1830
23. Autorem cyklu rysunków Polonia jest:
A. Jan Matejko.
B. Jacek Malczewski.
C. Artur Grottger.
D. Maksymilian Gierymski.
24. O kim mowa?
Społeczeństwo polskie, z wdzięczności, ofiarowało mu
w 1900 roku majątek Oblęgorek k. Kielc. W 1905 roku
otrzymał nagrodę Nobla w dziedzinie literatury.
A. Czesław Miłosz.
B. Henryk Sienkiewicz.
C. Bolesław Prus.
D. Stanisław Wyspiański.
25. Wóz Drzymały to symbol oporu Polaków wobec
polityki
A. Rosji.
B. Prus.
C. Austrii.
D. Niemiec.
26. Oczynszowanie chłopów to
A. wprowadzenie opłaty zamiast pańszczyzny.
B. nadanie chłopom ziemi na własność.
C. obowiązek bezpłatnej pracy chłopa na polu pana.
D. praca chłopa na ziemi dzierŜawionej od pana.
27. Na czele obozu białych podczas powstania
styczniowego stał
A. Jarosław Dąbrowski.
B. Aleksander Wielkopolski.
C. Andrzej Zamoyski.
D. Leopold Kronenberg.
28. Rzeczpospolita Krakowska powstała w wyniku
porozumienia mocarstw w
A. TylŜy.
B. Wiedniu.
C. Berlinie.
D. Warszawie.
29. Z Legionami Polskimi we Włoszech nie był
zwi ą zany
A. Piotr Wysocki.
B. Jan Henryk Dąbrowski.
C. Karol Kniaziewicz.
D. Józef Wybicki.
20. Synonimem słowa rze ź jest
A. masakra.
B. poraŜka.
C. sadyzm.
D. napad.
21. Z podanych zda ń wybierz to, które podaje
fałszyw ą przyczyn ę powstania styczniowego.
A. Ukaz carski o uwłaszczeniu chłopów z 1861 roku
nie dotyczył Królestwa Polskiego, stąd
niezadowolenie chłopów polskich.
B. Rezultatem manifestacji patriotycznych były coraz
liczniejsze ofiary.
C. Hrabia Aleksander Wielopolski uwaŜał, Ŝe
autonomię Królestwa moŜna osiągnąć tylko drogą
walki zbrojnej.
D. Przewagę w społeczeństwie polskim zyskał ruch,
domagający się pełnej niepodległości.
„zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista” 2008/2009, blok humanistyczny Arkusz zatwierdzony przez WKK - 10.10.2008 r.
ETAP SZKOLNY, BLOK HUMANISTYCZNY 28 października 2008 r., czas trwania 60 minut
30. Wybierz poprawny chronologiczny ci ą g
wydarze ń (od najwcze ś niejszego), zwi ą zanych
z walkami Polaków o niepodległo ść .
A. Bitwa pod Raszynem, bitwa pod Grochowem,
,rabacja galicyjska, branka
B. Bitwa pod Raszynem, rabacja galicyjska, branka,
bitwa pod Grochowem
C. Rabacja galicyjska, branka, bitwa pod
Grochowem, bitwa pod Raszynem
D. Branka, rabacja galicyjska, bitwa pod Grochowem,
bitwa pod Raszynem
35. W drugiej połowie XIX wieku polscy arty ś ci starali
si ę sw ą twórczo ś ci ą umacnia ć patriotyzm
Polaków. O artystach tych mówiono, Ŝ e tworz ą ku
pokrzepieniu serc . Wybierz takiego twórc ę .
A. Jacek Malczewski
B. Jan Kasprowicz
C. Henryk Sienkiewicz
D. Bolesław Prus
36. Wybierz działanie, które nie było wyrazem
antypolskiej polityki władz niemieckich drugiej
połowie XIX wieku.
A. Tak zwana walka o kulturę (Kulturkampf)
B. Rozbudowanie polskich organizacji gospodarczych
C. Funkcjonowanie Komisji Kolonizacyjnej
D. Tak zwane rugi pruskie
37. Wydarzenia Wiosny Ludów miały miejsce
w Europie w roku
A. 1805.
B. 1815.
C. 1846.
D. 1848.
38. Kierunek polityczny, ograniczaj ą cy rol ę pa ń stwa
do minimum oraz głosz ą cy nieskr ę powan ą
działalno ść jednostek na polu gospodarczym
i olitycznym to
A. praca organiczna.
B. konserwatyzm.
C. liberalizm.
D. nacjonalizm.
31. Spo ś ród wymienionych osób wska Ŝ t ę , której
działalno ść nie miała znaczenia dla
gospodarczego rozwoju ziem polskich w XIX
wieku:
A. ksiąŜę Józef Poniatowski.
B. Stanisław Staszic.
C. ksiąŜę Franciszek Ksawery Drucki-Lubecki.
D. Hipolit Cegielski.
32. ś andarmami Europy nazywano:
A. Austrię, Prusy, Rosję.
B. Austrię, Francję, Rosję.
C. Anglię, Prusy, Rosję.
D. Prusy, Rosję, Turcję.
33. Patronem i mecenasem polskiego Ŝ ycia
kulturalnego w Pary Ŝ u w okresie Wielkiej
Emigracji był
A. Joachim Lelewel.
B. Juliusz Słowacki.
C. Adam Mickiewicz.
D. Adam Jerzy Czartoryski.
34. Bolesław Limanowski to
A. historyk, działacz polityczny, nestor polskiego
socjalizmu, działacz PPS.
B. organizator pierwszej polskiej partii robotniczej,
skazany w procesie 29. proletariatczyków na 16 lat
katorgi.
C. polityk i działacz społeczny, zorganizował obóz
demokratyczno-narodowy, poseł do rosyjskiej
Dumy.
D. jeden z załoŜycieli PPS, zorganizował Związek
Walki Czynnej dla zbrojnej walki z zaborcami.
39. Namiestnikiem Wielkiego Ksi ę stwa Pozna ń skiego
był
A. ksiąŜę Antoni Radziwiłł.
B. ksiąŜę Józef Poniatowski.
C. ksiąŜę Franciszek Ksawery Drucki-Lubecki.
D. ksiąŜę Konstanty.
40. Wszystko dla ludu i wszystko przez lud to hasło
obozu politycznego Wielkiej Emigracji
A. Hotelu Lambert.
B. Towarzystwa Demokratycznego Polskiego.
C. Gromad Ludu Polskiego.
D. Towarzystwa Patriotycznego.
„zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista” 2008/2009, blok humanistyczny Arkusz zatwierdzony przez WKK - 10.10.2008 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin