klucz_humanistyczny_powiatowy.pdf

(99 KB) Pobierz
klucz powiat 1p
ETAP
POWIATOWY
25 listopada 2008
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu
Klucz odpowiedzi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
Zadania otwarte
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
Poprawność odpowiedzi. Wypełnia WKK
1B, 2B, 3A, 4B, 5D, 6D, 7C, 8C, 9B, 10A, 11A, 12B, 13B
14. BACD
1pkt – uczeń podaje poprawną kolejność całego ciągu zdarzeń.
15. udecydowane, przeto
1 pkt – uczeń poprawnie wskazuje 2 archaizmy,
0 pkt. – uczeń poprawnie wskazuje 1 archaizm lub nie wskazuje Ŝadnego.
16. np. Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Aleksander Fredro, a takŜe inni twórcy polskiej
literatury romantycznej.
1pkt – uczeń wymienia z imienia i nazwiska trzech twórców,
0 pkt. – uczeń wymienia mniej niŜ trzech twórców lub wymienia trzech, ale nie wszystkich
z imienia i nazwiska.
17. Wrocławianin, Dolnoślązak, Polak, Europejczyk, człowiek
1 pkt – uczeń podaje prawidłową kolejność całego ciągu wyrazów.
_ Za 2 punkty ___________________________________________________________
18. np. osłabił poczucie własnej wartości Polaków, spowodował upadek znaczenia Polski w
Europie, przyczynił się do umocnienia mitologii narodowej, umocnił przekonanie o
odrębności, spowodował niemoŜność modernizacji państwa. TakŜe inne, wynikające z
akapitu 3.
2 pkt. – uczeń poprawnie wymienia trzy konsekwencje,
1 pkt – uczeń poprawnie wymienia dwie konsekwencje,
0 pkt. – uczeń wymienia jedną konsekwencję lub nie udziela Ŝadnej właściwej odpowiedzi.
19. bajt, barman, gokart, weekend
2 pkt. – uczeń poprawnie podkreśla cztery zapoŜyczenia,
1 pkt – uczeń poprawnie podkreśla dwa, trzy zapoŜyczenia,
0 pkt. – uczeń podkreśla jedno zapoŜyczenie lub nie udziela Ŝadnej właściwej odpowiedzi.
IX Dolnośląski Konkurs dla Gimnazjalistów
„zDolny Ślązak Gimnazjalista”
Blok humanistyczny
39703439.001.png
Uwaga: dodatkowe podkreślenia będą skutkowały odjęciem 1 pkt .
20. np. epitet – zielony piasek, przenośnia (metafora), równieŜ animizacja lub personifikacja –
góry rosną , porównanie – śnieg jakby z zielonego piasku
2 pkt. . – uczeń poprawnie wypisuje i nazywa dwa środki stylistyczne,
1 pkt – uczeń poprawnie wypisuje i nazywa jeden środek stylistyczny.
0 pkt. – za samo wypisanie lub samo nazwanie środków stylistycznych.
21. A. Konstytucja 3 Maja, B. Uniwersał połaniecki
2 pkt. . – uczeń podaje prawidłowo nazwy dwóch dokumentów,
1 pkt – uczeń podaje prawidłowo nazwę jednego dokumentu.
22. A. Tadeusz Kościuszko, B. Stanisław August Poniatowski
2 pkt. – uczeń podaje prawidłowo dwie postacie,
1 pkt – uczeń podaje prawidłowo jedną postać.
Za 3 punkty_____________________________________________________________
23. np. twórca, stworzenie, wytwórca, twórczość, wytwór, przetwórstwo i inne
3 pkt. – uczeń poprawnie tworzy 6 wyrazów,
2 pkt. – uczeń poprawnie tworzy 4 wyrazy lub 5 wyrazów,
1 pkt – uczeń poprawnie tworzy 3 wyrazy,
0 pkt. – uczeń tworzy 1-2 wyrazy lub nie udziela Ŝadnej właściwej odpowiedzi.
24. np. brak państwowości, niewłaściwa mentalność i wzorzec kulturowy, brak powiązań
między róŜnymi dziedzinami, brak modernizacji państwa.
TakŜe inne, wynikające z akapitu 7.
3 pkt. – uczeń prawidłowo podaje trzy powody,
2 pkt. – uczeń prawidłowo podaje dwa powody,
1 pkt – uczeń prawidłowo podaje jeden powód.
25.
cienko prząść D
puścić z torbami A
stanąć na nogi C
3 pkt. – uczeń przyporządkowuje prawidłowo trzy definicje,
2 pkt. – uczeń przyporządkowuje prawidłowo dwie definicje,
1 pkt – uczeń przyporządkowuje prawidłowo jedną definicję.
26.
kosmopolityzm D
sarmatyzm A
megalomania B
3 pkt. – uczeń przyporządkowuje prawidłowo trzy definicje,
2 pkt. – uczeń przyporządkowuje prawidłowo dwie definicje,
1 pkt – uczeń przyporządkowuje prawidłowo jedną definicję.
39703439.002.png 39703439.003.png
27.
Grzegorz Piramowicz B
Ignacy Krasicki D
Tadeusz Rejtan C
3 pkt . – uczeń łączy prawidłowo trzy osoby z ich dokonaniami,
2 pkt . – uczeń łączy prawidłowo dwie osoby z ich dokonaniami,
1 pkt – uczeń łączy prawidłowo jedną osobę z jej dokonaniami.
Za 4 punkty _____________________________________________________________
28.
Fryderyk I B
Fryderyk II C
Piotr I D
Maria Teresa A
4 pkt . – uczeń prawidłowo łączy cztery osoby z ich charakterystyką,
3 pkt. – uczeń prawidłowo łączy trzy osoby z ich charakterystyką,
2 pkt. – uczeń prawidłowo łączy dwie osoby z ich charakterystyką,
1 pkt – uczeń prawidłowo łączy jedną osobę z jej charakterystyką.
29.
monarchia absolutna D
liberum veto A
rokosz B
konfederacja C
4 pkt . – uczeń prawidłowo łączy cztery pojęcia z ich znaczeniem,
3 pkt. – uczeń prawidłowo łączy trzy pojęcia z ich znaczeniem,
2 pkt . – uczeń prawidłowo łączy dwa pojęcia z ich znaczeniem,
1 pkt – uczeń prawidłowo łączy jedno pojęcie z jego znaczeniem.
39703439.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin