Winda dla statków.pdf

(4823 KB) Pobierz
425884399 UNPDF
Artykuł pobrano ze strony eioba.pl
Winda dla statków
Wanna na stalowych linach 36 metrów nad ziemią.
Pierwszą śluzą jaką napotykają na swojej drodze barki po przepłynięciu granicy polsko - niemieckiej jest śluza Hohensaaten
na Odrze. Jest ona bardzo oryginalna pod względem konstrukcji, nigdzie indziej takiej nie widziałem.
Z daleka widoczne, charakterystyczne betonowo - szklane wieże mieszczą w sobie silniki i mechanizmy do unoszenia wrót
śluzy. oryginalność polega na tym, że wrota, czyli zasuwy zamykające śluzę, nie są un oszone pionowo w górę tak jak we
wszystkich innych śluzach w Europie. W śluzie Hohensaaten wrota odchylają się od pion u i po zakończeniu czynności
otwierania ustawione są w poziomie.
Kolejną budowlą na drodze każdej barki wpływającej z Polski do Niemiec jest podnośnia wodna Niderfinow. Jej ogrom robi
425884399.002.png
duże wrażenie już z daleka. Winduje ona jednostki pływające 36 metrów w górę. Jest on a udostępniona dla turystów, którzy
zwiedzają ją zwłaszcza w weekendy, przy ładnej pogodzie. Widok ze szczytu podnośni za piera dech, więc jeżeli wybierasz się
na przykład do Berlina warto zboczyć kilka kilometrów. Podnośnia stoi już od 80-sięciu lat 14 kilometrów na zachód od Odry.
Barki wpływają do wanny, która jest szczelni zamykana, a następnie wciągana 144 pięte r do góry.
Każda barka, która wpływa do podnośni wyłącza silniki na czas śluzowania.
425884399.003.png
Unosząc głowę można wtedy spojrzeć na górny wyjazd z podnośni,
do którego barka razem z wanną zostanie wciągnięta na grubych, stalowych linach.
425884399.004.png
Zazwyczaj u góry stoją jacyś turyści, czasami z Polski i obserwują śluzowania, bo tam ruch jednostek pływających odbywa się
codziennie, a czasami nawet przy podnośni tworzą się kolejki barek.
Powyżej podnośni znajduje się zapora, która może być opuszczona gdyby stało się jakie ś nieszczęście, np. rozszczelnienie
podnośni. Spuszczenie zapory zapobiegnie wówczas uciekaniu wody z kanału położonego 2 6 metrów nad poziomem
okolicznych terenów
425884399.005.png
Obok istniejącej podnośni budowana jest druga, nowocześniejsza i pojemniejsza.
Za podnośnią kanał jest poszerzany i na wielu odcinkach wygląda tak jak na zdjęciu po niżej. Nowe mosty i drogi z
przepustami dla drobnych zwierząt.
425884399.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin