tEATR.PDF

(36 KB) Pobierz
Microsoft Word - pdf_Teatr miejsce niezwyk³e.doc
Nauczycielka Kształcenia Zintegrowanego
SP w Bezledach
Bezledy, 16.02.2005r.
SCENARIUSZ ZAJ ĘĆ ZINTEGROWANYCH
W KLASIE II
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W BEZLEDACH
Temat bloku: Teatralne rozmaito ś ci
Temat dnia: Teatr miejsce niezwykłe
Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi uczniów na temat sztuk
teatralnych, prze ż ycia widza i aktora na podstawie wierszy: „Takie miejsce”,
„Teatr”. Stosowanie w wypowiedziach słownictwa zwi ą zanego z teatrem.
Krótka inscenizacja ortograficzna „Rz” pisz wtedy, gdy wymienia si
ę
na „r”.
Pisownia wyrazów z „rz”.
CELE OPERACYJNE:
Ucze ń potrafi:
zbudowa
ć
dłu
ż
sz
ą
wypowied
ź
na dany temat
zainscenizowa
ć
tekst literacki, wczu
ć
si
ę
w ró
ż
ne role
zachowa ć si ę w teatrze
wymieni
ć
poj
ę
cia zwi
ą
zane z teatrem
czyta ć tekst z odpowiedni ą intonacj ą
rozró ż nia ć rzeczowniki
stosowa
ć
pisowni
ę
wyrazów w „rz” wymiennym
aktywnie uczestniczy ć w zabawie ruchowej
porz
ą
dkowa
ć
zebrane informacje i przedstawia
ć
je w formie mapy skojarze
ń
• samodzielnie oblicza działania matematyczne (dodawanie, odejmowanie,
mno
enie i dzielenie) w zakresie 30
METODY:
• Problemowe - aktywizuj ą ce: inscenizacja, mapa skojarze ń , ewaluacyjna „kosz
i walizeczka”
Podaj ą ce: pogadanka, rozmowa
Praktyczne: pokaz, obserwacja
Maria Borkowska
ż
FORMY PRACY:
zbiorowa
zespołowa zró ż nicowana
jednolita
Ś RODKI DYDAKTYCZNE:
ilustracje
plansze
karty pracy
kartoniki z napisami
szkielet mapy skojarze
ń
kaseta
znaczki dla ucznia
krzy ż ówka
STANDARDY WYMAGA Ń :
• Ucze ń posługuje si ę podstawowymi terminami zwi ą zanymi z teatrem i
wypowiada si
ę
na temat osób pracuj
ą
cych w teatrze (1.2.b.)
Pisze czytelnie (2.5.c.)
mapy (3.5.d.)
• Oblicza działania matematyczne, rozpoznaje charakterystyczne cechy liczb
(3.6.a.)
ę
przedstawion
ą
w zadaniu za pomoc
ą
poziom podstawowy – wypowiada si
ę
na podany temat w formie krótkich zda
ń
,
rozumie tekst czytaj ą c wolno, porz ą dkuje zebrane wiadomo ś ci
c bogate słownictwo, ma
szybkie tempo czytania z jednoczesnym rozumieniem tre ś ci, samodzielnie
porz ą dkuje wiadomo ś ci w przedstawia je
ę
stosuj
ą
1. Nauczyciel wyja
ś
nia,
ż
e wchodz
PRZEBIEG ZAJ ĘĆ :
ą
c do szkoły otrzymał list z informacj
ą
,
ż
e
mamy go wspólnie przeczyta ć . Nast ę puje otwarcie koperty (kartoniki z
działaniami). Uczniowie podaj
ą
wyniki działa
ń
i odwracaj
ą
na drug
ą
stron
ę
,
układaj ą rosn ą co.
3 x 1 2 x 4 3 x 4 4 x 4 5 x 4 6 x 4 5 x 6
TE
ATR
MIEJ
SCE
NIE
ZWY
KŁE
3
8
12
16
20
24
30
Opisuje sytuacj
poziom ponadpodstawowy – wypowiada si
68489797.001.png
Przypi ę cie tematu dnia „Teatr miejsce niezwykłe” w widocznym miejscu.
Zapowied
ź
nauczyciela,
ż
e dzisiaj mo
ż
na otrzyma
ć
odznak
ę
na koniec zaj
ęć
za
aktywn ą prac ę .
2. Utrwalenie poj ęć zwi ą zanych z teatrem – rozwi ą zywanie zagadek:
Na niej graj
ą
aktorzy (scena)
Mo ż e by ć magiczna, teatralna (sztuka)
Tam odbywaj
ą
si
ę
przedstawienia (teatr)
Przypinamy rozwi
ą
zania
Prowadzi próby z aktorami (re ż yser)
na tablicy
Gra okre ś lon ą rol ę (aktor)
W teatrze, kinie – miejsce dla widzów (widownia)
Inaczej przedstawienie (inscenizacja)
3. Bawimy si ę w teatr – zaproszenie do klasowego przedstawienia -
przygotowanego dla przybyłych go ś ci (Pani dyrektor i Pani wizytator)
„Rz” pisz wtedy, gdy wymienia si ę na „r”.
4. Wspólne omówienie – aby przygotowa ć sztuk ę - potrzebna jest wyt ęż ona
praca du ż ego zespołu ludzi.
RE
ą
ca si
ę
zawodowo charakteryzacj
ą
aktorów, piosenkarzy – ludzi wyst ę puj ą cych publicznie
CHOREOGRAF – twórca układów tanecznych w widowiskach scenicznych –
ruchów na scenie
KASJER
BILETER
SUFLER
cznik nr 1)
6. Wspólne wzorowe czytanie utworu Marka Głogowskiego „Takie miejsce”
oraz „Teatr” – Ewy Skar
ż
ówka (Zał
ą
skiej
7. Rozmowa dotycz ą ca wierszy
ż
y
ń
Dlaczego poeta nazywa teatr miejscem, w którym mocniej bije serce?
(wykorzystuj ą c tekst i ilustracj ę )
, zachwyt, zaduma,
wzruszeni; nastrój- niezwykły, tajemniczy, od ś wi ę tny) - odczytywanie
fragmentów
ż
ywa widz a co odczuwa aktor ? (uczucia – rado
ść
Który z teatrów najbardziej Ci si ę podoba?
YSER – tworzy przedstawienie, prowadzi próby (teatralny i filmowy)
SCENOGRAF – zajmuje si ę dekoracj ą wn ę trza, kostiumami, rekwizytami
CHARAKTERYZATOR – osoba zajmuj
Ż
5. Praca indywidualna – krzy
Co prze
ż ywy (aktorski; lalkowy: kukiełka, pacynka, marionetka; cieni;
pantomimiczny)
RÓDLEKCYJNA – taniec
8. Wła ś ciwe zachowanie w teatrze
„Teatralne rady dla widza” – prezentowane przez uczniów
9. Pisownia wyrazów z „rz” wymiennym (na tablicy rzeczowniki)
bilete r – bilete rz y
re
Ś
yse rz y
pisa r ka – pisa rz e
dekorato r – dekorato rz y
10. Porz ą dkowanie zgromadzonych informacji przy pomocy mapy skojarze ń .
(Karta pracy nr 2)
Nauczyciel pomaga pytaniami:
a) Jak nazwiemy jednym słowem hasło naszego dnia? T E A T R
b) Co przygotowali ś my naszym go ś ciom? P R Z E D S T A W I E N I E
c) Gdzie odbywaj ą si ę przedstawienia? B U D Y N E K
d) Co tam robi ą ludzie, Ci co tam pracuj ą , nie my widzowie? Z A W O D Y
Praca w dwóch poziomach
ż
yse r – re
ż
11. Udzielamy w oparciu o uzupełnione mapy skojarze
ń
odpowiedzi na pytania
(podsumowanie wiadomo ś ci):
• Co to jest teatr?
• Dlaczego jest to miejsce niezwykłe?
12. Wr ę czenie odznak z napisem
TEATR
LUBI Ę
TEATR
– ewaluacja (walizeczka i kosz).
14. Samoocena wło ż onego wysiłku w prac ę na zaj ę ciach (dzieci wybieraj ą dla
siebie karteczk ę z napisem):
ęć
kolor czerwony – Znakomicie!
kolor niebieski – Dobrze!
kolor ż ółty – Jeszcze popracuj ę !
- radiowy
- telewizyjny
-
PRZERWA
13. Podsumowanie zaj
68489797.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin