Opis sytuacji problemowej rodziny:
Rodzina, w której znajduje się niepełnosprawne ruchowo dziecko. Dziecko (lat 10) porusza się o kulach, jest zdrowe, prawidłowo się rozwija. Rodzina mieszka na III piętrze, co skutecznie utrudnia swobodne przemieszczanie się dziecku.
Zagadnienia:
1. Z jakich dziedzin nauki skorzystamy, aby pomóc rodzinie w rozwiązaniu problemu?
2. Jakie metody rozwiązywania problemu zastosujesz i dlaczego?
3. Do jakich instytucji pokierujemy rodziców i dlaczego?
Ad. 1
Niewątpliwie, aby wesprzeć rodzinę w owej sytuacji skorzystałabym w samej zakresu Pedagogiki Specjalnej. Pozwoliłoby mi to wyjaśnić rodzinie np. przyczyny choroby dziecka, wspierać rodzinę w szeroko pojętej rehabilitacji i usprawnieniu niepełnosprawnego dziecka.
Ponadto odwołałabym się do wiedzy z zakresu:
Socjologii w celu pełniejszego zaprezentowania rodzinie zagrożeń wynikających z reagowania społeczeństwa na niepełnosprawność, oraz potencjalne zagrożenia ze strony środowiska ze szczególnym podkreśleniem izolacji społecznej, alienacji, wykluczenia.
Pedagogiki, aby wykazać rodzicom np. jak ważna jest dla dziecka grupa rówieśnicza.
Psychologii, aby wyjaśnić rodzicom funkcjonowanie dziecka, sposoby jego pojmowanie świata, mechanizmy, jakie odgrywają w jego życiu niebagatelną rolę (chociażby piramida potrzeb Maslowa), sposoby wspierania niepełnosprawnego, oraz potencjalne zaburzenia towarzyszące upośledzeniom.
Wspierałabym się także wiedzą z zakresu Medycyny oraz Medycyny Społecznej. Pozwoliłoby mi to wspomóc rodzinę w wiedzy na temat pielęgnacji niepełnosprawnego dziecka, a także diagnozowania i rozpoznawania chorób współwystępujących.
Ponadto uważam, że istotna byłaby wiedza z zakresu Prawa w aspekcie osoby niepełnosprawnej, pozwoliłoby mi to nakierunkować rodzinę na możliwości stworzone przez Polski system prawny (przepisy wspomagające funkcjonowanie niepełnosprawnego i jego rodziny, ulgi wynikające z posiadania Orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, Refundowane bądź bezpłatne przejazdy, ewentualne postępowanie z niepełnosprawnym w sytuacjach krytycznych- umieszczenie w Całodobowym Domu Pomocy Społecznej, Interwencja kryzysowa, Ubezwłasnowolnienie, późniejsze zatrudnienie Osoby niepełnosprawnej, możliwości wsparcia ze strony Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych)
Istotną pomocą w sytuacji wspomnianej rodziny mogłaby być także wiedza z zakresu Budownictwa. Mogłaby ona dostarczyć wskazówek, jak ułatwić dziecku dotarcie, wyjście z domu (ewentualne przebudowanie, montowanie dzwigni, podnośników), ale także poruszanie wewnątrz domu: wsporniki, poręcze w łazience, dodatkowe uchwyty.
Ad. 2
W opisanej sytuacji starałabym się pokazać rodzinie jak istotne jest korzystanie ze wsparcia środowiska, aby to uzmysłowić wykazałabym rodzinie na ekogramie, z jakich instytucji mogą korzystać, oraz kto może ich wspierać.
Dodatkowo mobilizowałabym rodzinę do założenia, bądź dołączenia do już istniejącej grupy samopomocowej. Działania te mogłyby wzmocnić klientów oraz wskazać, że inni też borykają się z podobnymi problemami, oraz jak sobie z nimi radzą.
Przykładowy ekogram:
Psycholog
Pedagog
Szkoła, do której uczęszcza dziecko
Inne instytucje dotąd nierozpoznane
Znajomi:
· Sąsiedzi,
· Rodzice kolegów dziecka,
· Inne osoby.
Pomoc społeczna
· Pracownik socjalny
· Specjalista Pracy socjalnej,
· Zespół ds. Orzekania o stopniu niepełnosprawności.
Grupa samopomocowa
Rodzina
sponsorzy
Ośrodek zdrowia
Organizacje pozarządowe wspomagające osoby niepełnosprawne i ich rodziny
Ad. 3
Mając na celu wsparcie rodziny przede wszystkim odwiedziłabym rodzinę ze Specjalistą pracy socjalnej w zakresie pracy z osobami niepełnosprawnymi. Korzystając z zasobów Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej - Zespołu ds. Orzekania o stopniu niepełnosprawności prawni opiekunowie dziecka mogli by złożyć wniosek o ustalenie stopnia niepełnosprawności. Ponadto kierowałabym rodzinę do Organizacji pozarządowych wspomagających osoby niepełnosprawne, nawiązałabym współpracę ze Szkołą, do której uczęszcza dziecko (w tym z Pedagogiem i Psychologiem) w celu monitorowania sytuacji dziecka w szkole, uniknięcia ewentualnych sytuacji kryzysowych (izolacji, alienacji, wykluczenia).
Dodatkowo naturalnym elementem wsparcia rodziny byłoby kierowanie do Ośrodka Zdrowia, w celu dalszego rozpoznawanie, eliminowania skutków choroby, rehabilitacji.
Nieodłącznym wsparciem mogłaby służyć wspomniana wcześniej grupa samopomocowa. Pozwoliłaby ona porównać rodzinie wypracowane metody w radzeniu sobie z problemami codziennego życia i być może dostarczyłaby cennych wskazówek do dalszego funkcjonowania.
Proponowałabym rodzinie nawiązanie współpracy ze Spółdzielnia, Zarządem sprawującym nadzór nad klatką (odpowiedzialnym ze względu na rodzaj własności mieszkania) w celu zamiany mieszkania lub przystosowania go do potrzeb osoby niepełnosprawnej.
W celu finansowania zmian w konstrukcji, wszelkich prac remontowych zachęcałabym do poszukiwania sponsora, który mógłby pomóc w postaci nie opodatkowanej darowizny.
W kwestii spraw trudnych i nie znajdujących rozwiązania doradzałabym klientom stworzenie grupy lobbingowej, która mogłaby wspierać działania pomocowe, forsować korzystne rozwiązania dla rodzin, w których znajduje się osoba niepełnosprawna (przepisy, odliczenia, ułatwienia). Grupa ta mogłaby być kolejnym etapem funkcjonowania Grupy samopomocowej.
madziurix