Rosjanie rezygnują z tupolewów.pdf
(
65 KB
)
Pobierz
Rosjanie rezygnują z tupolewów
Rosjanie rezygnują z tupolewów
Nasz Dziennik, 2011-03-14
Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiacja)
zaleciła przewoźnikom powietrznym w Rosji wycofanie z
eksploatacji z dniem 1 lipca 2011 roku samolotów Tu-
154M, jeśli producent tych maszyn nie poprawi ich
konstrukcji. Na decyzję miała wpływ bardzo duża liczba
katastrof z udziałem tupolewów w ciągu ostatnich lat. W
związku z tą informacją dowództwo Polskich Sił
Zbrojnych będzie ustalać, czy zalecenia dotyczą także
polskiej wersji Tu-154M.
- Rosawiacja rekomenduje liniom lotniczym, by od lipca 2011 roku wstrzymały eksploatację samolotów
Tu-154M, jeśli ich konstrukcja nie zostanie poprawiona - oświadczył szef Federalnej Agencji Transportu
Lotniczego Aleksandr Nieradźko. Jak dodał, Agencja już wcześniej postawiła dodatkowe wymagania
konstruktorom i producentom tego typu maszyn, jednak ci do tej pory nie wprowadzali żadnych zmian,
w związku z czym Rosawiacja zmuszona była podjąć kolejne kroki. - Analiza przyczyn lotniczych
wypadków i incydentów z samolotami zaprojektowanymi w ZSRS, do których doszło w ostatnich latach,
wywołuje poważne zaniepokojenie. Dotyczy to zwłaszcza Tu-154M - podkreślił Nieradźko. Szef
Federalnej Agencji Transportu Lotniczego wyjaśnił, że często awarie w Tu-154M dotyczą systemu
zasilania. Tylko w 2010 roku doszło do pięciu poważnych wypadków z udziałem tych maszyn. Cztery
tupolewy rozbiły się w Rosji, a jeden w Iranie. Przy czym najpoważniejsza była katastrofa Tu-154M
należącego do polskiego rządu, który rozbił się 10 kwietnia pod Smoleńskiem, a w której zginęło 96
osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński.
Polska pyta o "102"
Na zalecenia Rosawiacji zareagowało już polskie MON. - Minister obrony narodowej Bogdan Klich
polecił szefowi sztabu generalnego gen. Mieczysławowi Cieniuchowi, by dowódca Sił Powietrznych gen.
broni Lech Majewski zwrócił się pilnie do Federalnej Agencji Transportu Lotniczego o informacje, czy
zalecenie o zaprzestaniu lotów dotyczy także naszej wersji Tu-154M - podkreślił w rozmowie z PAP
rzecznik Ministerstwa Obrony Narodowej Janusz Sejmej. Jak dodał, chodzi o wyjaśnienie, "czy polski
samolot Tu-154M posiada usterki podobne jak rosyjskie, o których informuje Federalna Agencja
Transportu Lotniczego". Wersja polskiego Tu-154M różni się bowiem zasadniczo od innych wersji,
ponieważ - jak zauważa rzecznik MON - była modyfikowana i posiada nowoczesną aparaturę.
Redaktor naczelny agencji Awiaport Oleg Pantieliejew ocenił, że zalecenie rosyjskiej Federalnej Agencji
Transportu Lotniczego może sprawić, że dalsze użytkowanie samolotów Tu-154M okaże się
nieopłacalne. Według eksperta, zwłaszcza przy obecnych cenach ropy i produktów naftowych, koszty
modernizacji tych paliwożernych samolotów mogą się nie zwrócić. Tymczasem jak informuje PAP,
rosyjscy przewoźnicy użytkują jeszcze 85 maszyn Tu-154M, których średni wiek przekracza 20 lat.
Wcześniej Federalna Służba Nadzoru w Sferze Transportu (Rostransnadzor) wstrzymała eksploatację
w Rosji samolotów Tu-154B, gdy jedna z tych maszyn, należąca do linii lotniczych Kogałymawia, 1
stycznia 2011 roku na płycie lotniska w Surgucie na Syberii z nieznanych powodów stanęła w
płomieniach i eksplodowała. Po tym wypadku prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew oznajmił, że dalsza
eksploatacja samolotów Tu-154 może stanąć pod znakiem zapytania. W następnym miesiącu maszyny
te zaczął wycofywać Iran. Wcześniej bowiem, w 2008 roku, z eksploatacji zrezygnował także największy
rosyjski przewoźnik wewnętrzny S7, a rok później z użytkowania wycofały się linie lotnicze Rossija i
Aerofłot, w których maszyny te zostały zastąpione przez boeingi i airbusy. W samej jednak Rosji
dotychczas planowano jedynie wprowadzenie pewnych ograniczeń na eksploatację tupolewów. Na
1
przykład lotnisko Wnukowo w Moskwie od 15 kwietnia zakaże startów i lądowań Tu-154M w porze
nocnej.
Tu-154 są wytwarzane od 1968 roku. Maszyny weszły do użytku w 1984 roku. Seryjnie były
produkowane do 2006. W ostatnich latach były one jeszcze produkowane w krótkich seriach w
zakładach lotniczych Awiakor w Samarze. Ostatecznie produkcję Tu-154M zamierza się zakończyć w
2011 roku, choć aktualnie w zakładach w Samarze powstają jeszcze dwa takie samoloty na zamówienie
Ministerstwa Obrony Rosji. Tymczasem, jeszcze we wrześniu 2010 roku, podczas pobytu w Polsce
dyrektor samarskich zakładów Aleksiej Gusiew proponował stronie polskiej dostarczenie jeszcze
jednego Tu-154M, który miałby zastąpić samolot utracony pod Smoleńskiem.
Marta Ziarnik
2
Plik z chomika:
Skrillen
Inne pliki z tego folderu:
Banki żądają dodatkowych zabezpieczeń od kredytobiorców.pdf
(52 KB)
PO jak podwyżki.pdf
(80 KB)
Komisja wściekła na rating Irlandii.pdf
(67 KB)
Czarne chmury gromadzą się nad polską gospodarką.pdf
(32 KB)
Rynki szaleją! Co dalej z frankiem.pdf
(72 KB)
Inne foldery tego chomika:
◄►Aktualizacje FIFA 08
◄►Aktualizacje FIFA 10
◄►Antywirusy
◄►Audiobook
◄►Bajki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin