6-latki, maj(1).doc

(105 KB) Pobierz
TYDZIEŃ

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC – MAJ

 

 

TEMATYKA :

 

I   TYDZIEŃ -  Muzyka jest wszędzie.

II  TYDZIEŃ  -  Zawody rodziców. 

III TYDZIEŃ -  Moja miejscowość, mój kraj.

IV TYDZIEŃ - Moi rodzice.

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Muzyka jest wszędzie.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§      Słuchanie opowiadania Z. Chmurowej pt. „O trębaczu z wieży mariackiej”. Wysłuchanie nagrania hejnału – dziecko, wie dlaczego powstał hejnał, zna instrument, na którym grany jest hejnał, rozwija umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami.

 

§      Słuchanie wiersza L. Mariańskiej pt. „Muzyka” - dziecko wymawia wyraźnie słowa występujące w wierszu: chrząszcz, gąszcz, rechoczą, ochoczo,itp. Czyta całościowo wyraz muzyka.

 

§      Słuchanie wiersza E. Żylińskiej pt. „Muzyka” - zna znaczenie słowa muzyka.

 

 

§      Zabawa dydaktyczna „W sklepie muzycznym” - sprawnie liczy w zakresie 6.

 

§      Zabawa z tekstem - wymawia tekst z różnymi emocjami: radość, złość, zdziwienie,itp.

 

§      Zgaduj – zgadula „Instrumenty muzyczne” – rozwiązuje zagadki słowne.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

 

§      Zestaw ćwiczeń porannych nr 26 (wł.). Kształtowanie właściwej reakcji na gest i ruch.

 

§      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XIV  -  metodą twórczą (A. i M. Kniessów). Kształtowanie sprawności ruchowej poprzez muzykę, ruch, zastosowanie różnych przyborów.

 

§      Zabawy ruchowe:

 

ü   „Dźwięki niskie i wysokie”- zabawa orientacyjno - porządkowa. Dostosowuje ruch do słyszanych dźwięków.

 

ü   „Muzyczny dywan” – przy muzyce. Prawidłowo reaguje ruchem na słyszaną muzykę.

 

ü   Gramy na...”- zabawa naśladowcza. Prawidłowo wykonuje polecenia.

 

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§      Słuchanie  piosenki do nauki  pt. „ Gitara dla komara”  wzbogacenie wiadomości muzycznych - zna słowa i melodię piosenki, rozumie znaczenie słowa orkiestra, klawiatura; zna krok walca, poleczki; porusza się w rytm granej muzyki.

 

§      Zabawa ruchowa do piosenki „Krakowiak wiosenny” - zna krok podstawowy krakowiaka.

 

§      Przedszkolna orkiestra – układanie podkładów rytmicznych z wykorzystaniem zrobionych przez siebie grzechotek.

 

§      Tworzenie domowej muzyki. Wydobywa dźwięki przez przedmioty domowego użytku (garnki, łyżki, tarkę, itp.)

 

§      Ćwiczenia emisyjne. Śpiewa na sylabach ma, mo, mi, me, mu coraz wyższe a później coraz niższe dźwięki.

 

§      Zabawa dydaktyczna „Jaki to instrument?” - dziecko nazywa instrumenty muzyczne po słyszanym dźwięku, naśladuje grę na wybranych instrumentach,  potrafi naśladować dźwiękiem oraz gestem instrument;  różnicuje dźwięki w skali instrumentów.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§      Malowanie ilustracji do miniatury fortepianowej F. Rybickiego Kot i mysz”. Dziecko potrafi zilustrować utwór muzyczny, potrafi przedstawić swoje uczucia i wrażenia plastycznie.

 

§      „Wieża mariacka” - budowanie wieży z klocków. Dziecko nabywa orientację przestrzenną.

 

§      „Grzechotka” - wykonywanie grzechotek z puszek po napojach lub z opakowań plastikowych – dziecko wzbogaca słownictwo o nowy wyraz; potrafi  ozdobić grzechotkę własnym wzorem, napełnić ją ziarenkami; potrafi ułożyć podkład rytmiczny do prostych rymowanek (wpadła gruszka do fartuszka).

 

 

§      Praca z kartą pracy nr 39 – łączy linią dwa takie same zapisy nutowe. 

 

§      Praca z książką Pięciolatka Bawię się i uczę cz.5, s. 4. - koloruje instrumenty muzyczne.

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: nuty, pianino, skrzypce, trąbka, flet, muzyka, grzechotka.

                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Zawody rodziców.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§         Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będę...?” - dziecko zna nazwy różnych zawodów.

 

§         Słuchanie opowiadania A. Galicy „Bajeczka piekarska” - dziecko wie na czym polega praca piekarza. Zna różne rodzaje pieczywa.

 

§         Wycieczka do przedszkolnej kuchni – dziecko wie na czym polega praca kucharki. Zna jej miejsce pracy.

 

§         Nauka wyliczanki (według J. Gorzechowskiej, M. Kaczurbiny) – dziecko wyraźnie wypowiada trudne wyrazy. Zapamiętuje treść wyliczanki.

 

§         Zabawa dydaktyczna „Czego potrzebuje do pracy zegarmistrz, pielęgniarka                i fryzjer” - porównuje liczbę przedmiotów, przelicza przedmioty.

 

§         Rozwiązywanie zagadek na temat różnych zawodów - zna nazwy narzędzi, przyborów potrzebnych do wykonywania określonych zawodów.

 

§         „Co należy do tej rodziny?” - zabawa dydaktyczna. Segreguje przedmioty według przeznaczenia do danego zawodu.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

 

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 27 (wł.). Nabywanie umiejętności prawidłowej współpracy ruchów nóg i ramion.

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XIV  (wł.) (powt.)  Metoda: Kniessów.  Wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń.

 

§         Zabawy ruchowe:

ü      „Kierowca różnych pojazdów” – bieżna. Bieg bez potrąceń.

ü      „Pieczenie ciasta” - zabawa integracyjna przy muzyce. Orientuje się              w schemacie swojego ciała.

ü      „Pracujemy jak...” -  zabawa naśladowcza. Słuchanie i wykonywanie poleceń.

ü      „Murarz” - zabawa z elementem biegu. Przestrzega ustalone reguły zabawy.

 

§         Zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Bezpiecznie korzysta ze sprzętu ogrodowego.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawa ze śpiewem „Rolnik sam w dolinie” . Potrafi bawić się wspólnie                 z innymi dziećmi.

 

§         Utrwalenie piosenki pt. „Gitara dla komara”. Dziecko potrafi indywidualnie zaśpiewać całą piosenkę.

§         Słuchanie piosenki pt. „Pychotka smakotka”. Dziecko potrafi wymienić słodkie przysmaki.

 

§         Zabawa przy piosence pt. „Pan kolejarz”. Rytmicznie porusza się przy muzyce.

 

§         „Walc dla mamy” – nauka układu tanecznego. Zna poszczególne elementy tańca.

 

§         Ćwiczenia słuchowe – rozpoznaje nagrane dźwięki, jakie można usłyszeć              w kuchni, naśladuje je.

 

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§           Malowanie farbami na temat dowolny techniką „Dziesięciu palców” – próby ukazania kształtu przedmiotów w formie plastycznej, umiarkowane nabieranie farby na pędzel.

 

§           „Czarodziejskie lustereczko” – zapełnianie kształtu lustra roztartą plasteliną, dokładne wypełnianie szablonu z zachowaniem konturów.

 

§         Rysowanie patykiem na płaszczyźnie pokrytej farbą klejową na temat „Marynarz” – ostrożne posługiwanie się patykiem, korzystanie ze ściereczki lub gąbki.

 

§         Praca z kartą pracy nr 40 – koloruje rysunki przedstawiające różne zawody.

 

§         Praca z książką Pięciolatka Bawię się i uczę cz. 5 str. 8 – dopasowuje przedmioty niezbędne do wykonywania odpowiedniego zawodu.

 

 

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: kucharz, murarz, fryzjer, pielęgniarka, lekarz, nauczyciel, krawcowa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY – Moja miejscowość, mój kraj.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§         Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Wars i Sawa”. Zna nazwę stolicy Polski.

 

§         Rozmowa kierowana na temat swojej miejscowości w oparciu o fotografie i plan miejscowości. Zna położenie swojej miejscowości na mapie, zna swój adres.

 

§         Wycieczka – po swojej miejscowości. Zna nazwę swojej miejscowości, potrafi wymienić ważne w niej miejsca; Rynek, Ratusz, itp.

 

§         Zabawa słowna Co wiemy o Polsce? Potrafi wymienić polskie tradycje i zwyczaje (narodowe potrawy, tańce, zwyczaje świąteczne).Zna symbole naszego kraju: flaga, godło, hymn.

 

§         Zabawa dydaktyczna Podróż po Polsce. Zna wybrane regiony Polski, potrafi wskazać je na mapie.

 

§         „Po lewej, po prawej stronie” - zabawa dydaktyczna. Poprawnie stosuje słowa: na prawo od, na lewo od.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

 

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 28 (wł.).. Rytmiczny marsz po kole.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin