Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Logistyka - proces zarządzania całym łańcuchem dostaw (def. Back’a wygłoszona na I Kongresie Międzynarodowym, Poznań 1991 rok)
Właściwości i założenia logistyki rozpatrujemy w dwóch płaszczyznach:
· logistyka zorientowana na przepływy towarowe
· logistyka zorientowana rynkowo
Definicje:
Logistyka jest koncepcją planowania , sterowania, organizowania i kontrolowania fizycznego obiegu towarów wymagającą systemowego ujęcia
Przepływy towarowe (materiały, surowce, produkty finalne) i informacyjne tworzą system który może rozciągać się na różne ogniwa, fazy podsystemy i tym podobne
Koncepcja logistyki osadzona jest na współzależnych ścisłych związkach w obrębie funkcjonalnych i strukturalnych aspektów procesu fizycznego obiegu towarów (układy strukturalne, funkcjonalne i strategiczne)
Logistyka stanowi orientację efektywnościową w szerszej skali (w ujęciu systemowym), opierającej się na kompleksowej analizie i kształtowaniu poziomu i struktury kosztów, a w której centralną rolę odgrywa odpowiedni poziom i jakość świadczonych usług ( szybkość i terminowość realizacji zamówień, jakość i niezawodność dostaw, itp.)
Podstawowy problem przy kształtowaniu systemu logistycznego sprowadza się o znalezienia pewnego optimum między:
- dążeniem do racjonalnego poziomu kosztów w skali systemu logistycznego lub jego podsystemów
- dążenie do odpowiedniego realizowanej w tej skali usług i obsługi klientów (odbiorów)
znajduje to wyraz w postaci zintegrowania różnych stref działalności przedsiębiorstwa lub różnych podmiotów gospodarczych dla prawidłowego rozłożenia zadań i związanych z nimi nakładów w całym lub części układu logistycznego, a tym samym osiągnięcia oszczędności w ogólnym poziomie kosztów przedsiębiorstwa.
Nie poszczególne elementy składowe układów logistycznych są przedmiotem przedsięwzięć racjonalizacyjnych, lecz znalezienie ekonomicznie uzasadnionego optimum wszystkich funkcji logistycznych w aspekcie minimalizacji całkowitych kosztów logistycznych
Koncepcja logistyczna osadzona jest na realiach rynku tzn. że bazą i przesłanka wszystkich (operatywnych, strategicznych) działań oraz decyzji i rozwiązań w sferze logistyki powinno być podejście zorientowane na wymogi rynku oraz możliwości kształtowania i rozwoju
Logistyka stanowi potencjał i instrument strategiczny marketingu, wspomagający w sposób długofalowy przedsięwzięcia i komponenty strategii rynkowej przedsiębiorstwa, determinując jej skuteczność. Logistyka zorientowana jest na wykorzystywanie zależności i efektów synergetycznych
Zintegrowane struktury logistyczne mają charakter dynamiczny, co zwiększa zdolność dostosowania się przedsiębiorstw do zmian na rynku oraz zmian w zakresie ekonomicznych, technicznych, i organizacyjnych warunków gospodarowania, itp.
Aktywny i integracyjny aspekt logistyki przejawia się w jej funkcji koordynacyjnej, przenikającej podstawowe klasyczne sfery funkcjonalne przedsiębiorstw i cały proces gospodarowania (m.in. koordynacja styków funkcji i czynności logistycznych z innymi funkcjami przedsiębiorstwa oraz koordynacja styków i tendencje w obszarze celów i komponentów logistyczno-marketingowych w całym układzie rynkowym)
Podstawowe zasady nowoczesnej koncepcji logistycznej:
- niezbędna jest integracja między operacyjnymi, strategicznymi i normatywnymi decyzjami w sferze logistyki oraz z całym systemem zarządzania przedsiębiorstwem
- wszystkie aspekty procesów logistycznych powinny być związane w sposób bezpośredni z innymi sferami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie
- wszystkie funkcje logistyczne powinny być zorganizowane w jednostkach (działach) organizacyjnych, zlokalizowanych w odpowiednich (na wysokich bądź najwyższych) szczeblach w hierarchii struktury organizacyjnej i zarządzaniu w przedsiębiorstwie
- logistyka powinna stanowić podstawowe kryterium i orientacje zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem
- przedsiębiorstwa powinny troszczyć się o ścisłe partnerstwo z innymi uczestnikami łańcucha dostaw (łańcucha logistycznego)
- dostosowana do wymogów logistyki polityka personalna powinna stanowić istotna przesłankę uzyskania właściwych efektów logistycznych
- przedsiębiorstwa powinny wprowadzić (stosować ) kompleksowe i przejrzyste wskaźniki miar efektywności logistyki
- koncepcja logistyki musi być oparta na realiach rynku, tj. bazą i przesłanką podstawowych decyzji i rozwiązań (działań) w sferze logistyki podejście powinno być zorientowane na wymogi rynku (preferencje odbiorców i dostawców)
- realizacja optymalnego poziomu usług i obsługi logistycznej warunkuje osiągnięcie odpowiedniej jakości i przewagi konkurencyjnej na rynku
Zadania i potencjalne możliwości logistyki
- wspiera orientację rynkową przedsiębiorstwa; zorientowana jest na oferowanie nabywcom optymalnego serwisu (poziomu i jakości usługi); sprzyja zwiększeniu przejrzystości rynku oraz elastyczności i zdolności dostosowania się przedsiębiorstw do zmian na rynku
- zorientowana jest na stymulowanie sprzedaży i serwisu (obsługi) przy równoczesnej racjonalizacji struktury całkowitych kosztów logistycznych; zwiększa świadomość znaczenia relacji koszty - korzyści we wszystkich sferach przedsiębiorstwa i fazach układu logistycznego (rynku)
- zorientowana jest na wykorzystywanie zależności i efektów synergetycznych w całej strukturze systemu logistycznego
- umożliwia rozwiązywanie problemów powstających w miejscach styków (sprzężeń) przepływów towarów i informacji, funkcji i czynności logistyczno-marketingowych
- umożliwia i stymuluje tendencje do integracji i hierarchizacji celów w przedsiębiorstwie i w powiązaniu z jego partnerami; wspomaga w sposób długofalowy przedsięwzięcia i komponenty zarządzania i strategii marketingowej, determinując ich skuteczność
- zorientowana jest na racjonalizację systemu organizacyjnego przedsiębiorstw i całego układu przepływów towarowych
- stymuluje wzrost ogólnej efektywności gospodarowania
Podstawowe pojęcia:
- miejscem ich powstania
- nośnikiem kosztów
- pozycjami analitycznymi z podziałem na zmienne i stałe
- realne procesy przepływu
- procesy informacyjne dotyczące zakupu, sterowania zapasami, oraz dotyczące sprzedaży
- strumienie pieniężne
- sfery inwencji (logistyczne przedpola marketingu i marketingowe przedpola logistyki)
Rozwój koncepcji zarządzania logistycznego przebiegał w następujących fazach:
- zarządzanie operacyjno funkcjonalne
- strategiczne zarządzanie systemami logistycznymi
- logistycznie zorientowane zintegrowane zarządzanie przedsiębiorstwem
- logistycznie zorientowane zarządzanie łańcuchem dostaw
- sterowaniu przepływami towarów i informacji w całkowitym łańcuchu tworzenia wartości, w ramach logistycznie ukierunkowanej struktury przedsiębiorstwa
- rozdzieleniu sfer odpowiedzialności za poszczególne funkcje logistyczne w miejscach styków i zorientowaniu zarządzania logistycznego na logistyczny potencjał efektów (strategia funkcjonalna)
Stan początkowy Proces transformacji Stan finalny procesu transfor
Rozpoznanie wartości Proces tworzenia wartości zrealizowane wartości
dla klientów dla klientów
- produkt
- ilość
- jakość
- czas
- miejsce
- informacja
- koszt realizacji zleceń
- zaspokajanie potrzeb
- zmniejszenie kosztów
- wygoda zakupu
Logistyka mix (7W) Marketing mix (4C)
Transport Produkt
Magazynowanie Cena
Kształtowanie zapasów Promocja
Pakowanie Dystrybucja
Realizacja zamówień
...
niundzia