logistyka -ściąga.doc

(135 KB) Pobierz
Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznego przep

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznego przepływu surowców i materiałów do produkcji, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta

PODSTAWOWE SFERY DZIAŁAŃ LOGISTYCZNYCH:

- OBSŁUGA KLIENTA, - TRANSPORT, - KONTROLA ZAPASÓW, - SKŁADOWANIE, - LOKALIZACJA:

  -ZAKŁADÓW PRODUKCYJNYCH, - SKŁADÓW

- REALIZACJA ZAMÓWIEŃ, - ZAOPATRZENIE MATERIAŁOWE PRODUKCJI, - PROGNOZOWANIE POPYTU, - ZARZĄDZANIE INFORMAC., - MANIPULACJE MATERIAŁOWE, - ZAOPATRYWANIE

   - W CZĘŚCI ZAMIENNE, - USŁUGI POSPRZEDAŻOWE

- PAKOWANIE, - OBSŁUGA ZWROTÓW TOW.

- GOSPODAROWANIE ODPADKAMI

ŁAŃCUCH LOGISTYCZNY

Jest to proces magazynowo-transportowy, który stanowi technologiczne połączenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozu towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie informacji w zakresie zamówień i polityki zapasów wszystkich ogniw tego łańcucha.

LOGISTYCZNY ŁAŃCUCH DOSTAW : DOSTAWCY, ZAOPATRZENIE, SKŁADOWANIE NA WEJŚCIE, DZIAŁALNOŚĆ PODSTAW., SKŁADOWANIE NA WYJŚCIU, DYSTRYBUCJA, KLIENT

RODZAJE ŁAŃCUCHÓW LOGISTYCZNYCH:

- LINIOWO PROSTE, - ŁAŃCUCH O NIEWIELKI STOPNIU KOMPLITACJI

- ZŁOZONE O WYSOKIM STOPNIU KOMPLIKACJI

RODZAJE PRZEPŁYWÓW W RAMACH ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO:

- PRZEPŁYW PRODUKTU

JEST DWUSTRONNY Obejmuje procesy transportowo-magazynowe od momentu wysyłki przez dostawcę poprzez transport do magazynu odbiorcy, składowanie, transport wewnątrz zakładowy, stanowiska pracy, kończy się w magazynach wysyłkowych; gromadzenie , składowanie, kompletowanie w magazynach oraz wysyłka do finalnego odbiorcy stanowią etap końcowy.

- PRZEPŁYW INFORMACJI

JEDNOSTRONNY Ma swój początek przy określeniu zapotrzebowania rynku, zapotrzebowania produkcyjnego na materiały i obejmuje: zamówienie, kontrole i realizację zamówienia.

Przepływ ten w przedsiębiorstwie produkcyjnym dotyczy m.in.: przygotowania danych dla wewnątrzzakładowego sterowania dopływem materiałów do stanowisk pracy, planowania operatywnego produkcji, realizacji zadań innowacyjnych i konkurencyjnych, planowanie gospodarki finansowej.

DYSTRYBUCJA, KONTROLA I STEROWANIE:

Dotyczą zapotrzebowania materiałowego oraz gospodarki zapasami i utrzymania rezerw w zakresie logistyki produkcji funkcje te obejmują planowanie operacji produkcyjnych, zapotrzebowania materiałowego, natomiast w zakresie logistyki dystrybucji - dystrybucji sprzedaży oraz planowania zapasów i rezerw wyrobów gotowych.

- PRZEPŁYW PIENIĄDZA – DWUSTRONNY

UKŁAD ŁAŃCUCHA DYSTRYBUCJI

Producent – hurtownik – detalista

PRODUKT LOGISTYCZNY

To zbiór życzeń i oczekiwań klienta co do towarów i usług, co do ich postaci i jakości, wartości oraz w czasie w którym mogą być dostarczane w systemie logistycznym.

CECHY PRODUKTU LOGISTYCZNEGO

Produkt logistyczny charakteryzuje się następującymi cechami:

- Wartość

- Każdy produkt logistyczny wiąże kapitał firmy i wymaga z reguły ponoszenia wysokich kosztów magazynowania.

- Charakteryzuje się masą

- Technicznością (przeszkolenie kadry)

- Podatność na psucie (cykl transportowo-magazynowy musi być skrócony) art. spożywcze.

- Sezonowość (np. owoce, jarzyny)

- Koncentracja na rynku jeśli kilku lub kilkunastu producentów wyrzuci ten sam produkt to pojawi się problem ilości i czasu przemieszczeń produktu logistycznego w sieci.

Z PUNKTU WIDZENIA EKONOMICZNEGO WYRÓŻNIAMY 2 CECHY PRODUKTU LOGISTYCZNEGO:

- Substytucyjność, - Podatność ekonomiczna produktów do przewozu -

Jest to stosunek kosztów transportu do wartości jednostkowej ładunku. Odgrywa on istotną rolę, decydują o kosztach logistycznych. Można je również klasyfikować.

OPAKOWANIA

W produkcie logistycznym istotną rolę odgrywa opakowanie:

Jednostkowe, zbiorcze, jedno lub wielokrotnego użytku

JAKIE FUNKCJE SPEŁNIAJĄ OPAKOWANIA:

- OCHRONNĄ - Zabezpieczają wartość fizyczną produktu logistycznego przed wpływem różnych czynników które by spowodowały uszkodzenie lub zniszczenie produktu.

- KUMULACYJNĄ - Pozwalają jednostkowe produkty łączyć w grupy produktów zarówno pod względem transportowo-magazynowym.

- SUBSTYTUCYJNĄ - To łączenie funkcji opakowania z wykorzystaniem i użytkowaniem powierzchni magazynowej.

SYSTEM LOGISTYCZNY

To zbiór podsystemów podzielonych na obszary i podzielony na szereg podsystemów, transport, magazynowanie wraz z relacjami między nimi może funkcjonować w ramach przedsiębiorstwa i między przedsiębiorstwami. Pełne odzwierciedlenie i odwzorowanie w dokumentacji firmy operacji danego podsystemu. Z punktu widzenia merytorycznego jest możliwe wydzielenie podsystemów. Zbiory wymierne ilościowo i wartościowo da się oddzielić.

W sieci logistycznej wyróżniamy:

- Ścieżki - Ścieżki logistyczne są to drogi po których transportowany jest materiał lub wyrób gotowy między ogniwami węzła lub punktami węzła logistycznego.

- Węzły logistyczne.  - W węźle logistycznym muszą uczestniczyć minimum 2 zakłady produkcyjne lub magazyny wzajemnie powiązane operacjami wejścia – wyjścia.

CELE SYSTEMU LOGISTYCZNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

Cel główny ® realizacja popytu na rynek przy optymalnych kosztach

SKALA PRZEDSIĘBIORSTWA              - kształtowanie optymalnej struktury wartości i poziomu kosztów wzdłuż logistycznego łańcucha systemu tworzenia wartości, - kierowanie nowych potencjałów efektywności i tworzenia bazy dla sukcesu przedsiębiorstwa, - zmierzanie do osiągnięcia założonego poziomu zysku przedsiębiorstwa w wymiarze strategicznym                                                                                 

SKALA KLIENTA - oferowanie klientom właściwych produktów i informacji, - osiąganie długofalowego zadowolenia klientów, - realizacja racjonalnych przepływów dostosowanych do oczekiwań klientów  

RODZAJE SYSTEMÓW LOGISTYCZNYCH

- Kryterium instytucjonalne (syst. Makrologistyczny, mikrologistyczny i megalogistyczny)

- fazy przepływów (zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja)

- kryterium funkcjonalne (system gospodarki materiałowej, transportowy, opracowania zamówień, pakowania)

LOGISTYCZNYM SYSTEMEM OPAKOWAŃ WRAZ Z JEGO ELEMENTAMI

Logiczny system opakowań – czynności przygotowujące wyrób do pakowania – liczba stopni pakowania – gabaryty opakowania – konstrukcja i formy opakowań – stosowane materiały opakowań – sposób pakowania – formowanie jednostek ładunkowych – sposoby znakowania – informacje ( recykling kasacja – magazynowanie i transport)

LOGISTYKA ZAOPATRZENIA

Nazywana jest odwrotnym marketingiem. Jej podstawą są kupowane dobra konsumpcyjne, produkty przemysłowe, dobra inwestycji kapitałowych w produkcji kupowane do dalszej odsprzedaży celem generowania albo własnego, albo zewnętrznego dla zysku firmy. W marketingu zakupów mamy definicję, to przemyślany zespół decyzji i działań określający jego politykę i strategie w zakresie zaopatrzenia w środki produkcji pozwalający na dokonywanie każdego konkretnego asortymentu z najbardziej korzystnych źródeł oraz uzyskiwanie wpływów na dostawców i procesy w zakresie przepływu materiałów jakie zachodzą na reprezentowanych przez nich rynkach.

W MARKETINGU ZAKUPÓW MAMY 2 POJECIA:

- NABYWANIE - Gdy zakup wymaga wcześniejszego wyboru źródeł zakupu, wymaga negocjacji ceny, daty realizacji transakcji.

- ZAOPATRZENIE - Gdy zakupy są rozszerzone o niezbędne działania związane z umowami z dostawcami, z przygotowaniem transferów środków finansowych, analizą stanu zapasów, analizą środków i miejsc składowania, ruchem materiałów, odbiorem, kontrolą dostaw, reklamacjami.

DECYZJE ZAOPATRZENIOWE DOTYCZĄ:

- Wyboru źródeł zakupu

- Określenia kolejności zakupywanych materiałów

- Ustalenie częstotliwości zakupów

- Wybór środka transportowego i przewoźnika

- Ustalenie cen na materiały i na przewoźnika oraz jakości, surowców, materiałów, towarów.

PROCESY ORGANIZACJI DOSTAW OBEJMUJĄ:

- Analizę rynków zakupu, - Planowanie zapasów, - Wybór dostawcy

PRZY ANALIZIE RYNKÓW ZAKUPU BIERZEMY POD UWAGĘ NASTĘPUJĄCE CECHY:

-Jakość materiałów, -Cenę, -Terminowość dostaw

-Kompletność dostaw, -Wybór wariantów płatności

-Poprawność dokumentacji wysyłkowej

-Opakowania, sprawy sporne

PRZY PLANOWANIU ZAKUPÓW ZA PODSTWĘ BIERZEMY NASTĘPUJĄCE KRYTERIA:

- Wielkość posiadanych zakupów na składzie

- Wielkość potrzeb materialnych wynikających z biznes planu

- Uwzględniamy plan potrzeb materiałowych oraz bierzemy pod uwagę przy planowaniu harmonogramu produkcji

PRZY WYBORZE DOSTAWCY ZA PODSTAWĘ BIERZEMY:

- Odległość dostawcy od firmy

- Czas realizacji dostawy

- Jakość nabywanego dobra lub usługi

- Udzielane przez dostawcę rękojmie i gwarancje

- Stanting finansowy czyli możliwości

PRZYCZYNĄ UTRZYMYWANIA ZAPASÓW W PRZEDSIĘBIORSTWIE JEST:

-Zabezpieczenie terminowej obsługi klienta

-Utrzymanie ciągłości produkcji w przypadku zakłóceń w dostawach

-Uzyskanie konkretnych korzyści dla przedsiębiorstwa ze skali dostaw

-Zabezpieczenie się przed zmianami cen (zmiany cen to również zachwiania na świecie).

-Zabezpieczenie się przed zmianą dostaw

-Zabezpieczenie się przed nieprzewidywalnymi zdarzeniami

RODZAJE ZAPASÓW

Standardowe (podstawowe), Bezpieczeństwa Zapobiegawcze, Wymuszone

INNE PODZIAŁY ZAPASÓW:

Zapasy u dostawcy, Zapasy u odbiorcy

Lub Maksymalne, Średnie, Minimalne

Lub Własne, Rządowe

Lub Kosztotwórcze, O niskim koszcie magazynowania

Wszystkie zapasy są elementem kosztów, które mają swoje odzwierciedlenie w ustawie o rachunkowości, w planie kont, w wytycznych do sporządzania kalkulacji i dzielą się na:

Koszty wytworzenia zapasów

Są to koszty fizycznego tworzenia zapasów oraz koszty tworzenia procesów informacyjnych, są to dokumenty, bazy danych komputerów.

Koszty utrzymania zapasów

Są to koszty związane z zaangażowaniem kapitału na zakup tych zapasów, koszty magazynowania, koszty starzenia się zapasów (utrata korzyści finansowych wynikających z wyczerpania się zapasów)

Koszty wyczerpania zapasów

Są związane z utratą korzyści finansowych ze sprzedaży wynikające z wyczerpania się zapasów.

RODZAJE ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO:

- STRATEGICZNE - Występuje w tych firmach i przedsiębiorstwach w których cele i zakres informatyki w powiązaniu z rozwojem i wzrostem rozwoju rynku są wpisane w proces logistyczny przedsiębiorstwa.

- INTERPUNKCYJNE - Oznacza współbieżne  działanie 3 podstawowych funkcji: Marketingowe, Finansowej, Operacyjnej

Te 3 funkcje są powiązane systemem informacji, z tym, że w tym zarządzaniu system informacji ma kluczowe obszary gdzie jest możliwa do zastosowania informatyka.

- INTERORGANIZACYJNE - Ma na celu tworzenie grup przedsiębiorstw, których zadaniem jest kształtowanie wspólnej polityki cenowej, zdobywanie wspólnych rynków zbytu a takie dążenie do wyciszenia konkurencji.

FUNKCJA OPERACYJNA

Polega na koordynowaniu procesów związanych z zamówieniem, transportem, gromadzeniem zapasów. Koordynacja ta ma na celu zapewnienie dostępności produktu  logistycznego w żądanej ilości i czasie.

FUNKCJA MARKETINGOWA

Ma na celu określenie wielkości popytu na produkt logistyczny zarówno w jego postaci fizycznej, czyli kształtu opakowania jak również postaci pieniężnej. Celem tej funkcji jest maksymalizacja zysków drogą gromadzenia, przetwarzania i eliminowania danych źródłowych jako informacji z rynku, które służą podejmowaniu różnych decyzji. W funkcji marketingowej najczęściej stosowaną metodą jest metoda Sterna – Tyszyńskiego.

METODA STERNA - TYSZYŃSKIEGO

Polega na rozkładzie przestrzenno – branżowym działalności przedsiębiorstw z uwzględnieniem obrotów według rynków i producentów w założonym czasie.

W METODZIE TEJ WYRÓŻNIAMY NASTĘPUJĄCE ETAPY:

- EFEKT POPYTOWY - Określa ogólną pojemność i chłonność rynku na dane produkty logistyczne

- EFEKT STRUKTURY TOWAROWEJ

Uwzględnia preferencje wyrobu produktów logistycznych, jeśli ten efekt struktury będzie dodatni to mamy do czynienia z atrakcyjnością wyrobu, a jeśli ujemny to brak atrakcyjności i problemy związane z jego zbyciem.

- EFEKT STRUKTURY PRZESTRZENNEJ

Mówi nam o prawidłowym rozmieszczeniu wyrobu logistycznego na danym obszarze. Wynik dodatni – prawidłowo rozmieszczona struktura przestrzenna i prawidłowym rozlokowaniem wyrobu logistycznego.

- EFEKT KONKURENCJI

Określa nam jaki sposób, na jakim obszarze i z jakim skutkiem w ogniwie logistycznym prowadzona jest aktywizacja sprzedaży. Dodatni wynik mówi nam o prawidłowym działaniu. Ujemny mówi nam o potrzebie zmiany strategii marketingowej w zakresie produktu logistycznego.

FUNKCJA FINANSOWA

Jej zadaniem jest sterowanie i kontrola pieniężnej formy przemieszczania produktu logistycznego, logistycznego wynik z konieczności minimalizacji kosztów z zamrożenia kapitału obrotowego. Im mniejsze koszty kapitału obrotowego tym ta funkcja wykazuje wyższy wartość i tym jest wyższy wynik związany z maksymalizacją zysku. Funkcja ta zależy również od planowania wielkości należności oraz warunków udzielania kredytów kupieckich, czyli udzielania wydłużonych terminów płatności towarów i udzielania odpowiedniej ilości marży.

Z ZARZĄDZANIEM LOGISTYCZNYM

Związane jest również tworzenie i funkcjonowanie odpowiednich struktur.

3 RODZAJE STRUKTUR ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO:

- STRUKTURA FORMALNA - Mianem struktury formalnej określa się strukturę organizacyjną, której przydział zadań logistycznych jest skoncentrowany w jednym rynku i obejmuje zespół marketingu, finansów oraz operacje związane z przemieszczaniem produktów i usług.

- STRUKTURA NIEFORMALNA - To struktura organizacyjna gdzie koordynację działań logistycznych wyznacza tzw. przymus ekonomiczny i gdzie brak jasno sprecyzowanych zasad współpracy w zakresie przepływu.

- STRUKTURA SEMIFORMALNA - Określa szczegółowe powiązania logistyczne menadżer do spraw logistyki, odpowiada za cały system logistyczny, ale nie ma uprawnień do zarządzania elementami tego systemu. Za poszczególne elementy odpowiadają wyznaczeni do tego celu logistyce. Struktura semiformalna nazywana jest często strukturą macierzową i cząstko jest określana jako problemowe zarządzanie przez wyznaczone cele.

W systemie planowania długookresowego, średniookresowego musimy uwzględnić na pierwszym miejscu politykę planowania zapasów oraz lokalizację baz magazynowych.

 

OGNIWA SYSTEMU LOGISTYCZNEGO: lokalizowanie magazynów, zarządzanie operacjami, zarządzanie zapasami, logistyczny system informacji, obsługa zarządzania, transport, metody planowania i kontroli, organizacja             

Cele strategiczne firmy: Wymagany poziom obsługi klienta, Zintegrowane planowanie logistyczne, Metody zintegrowanego systemu zarządzania logistycznego, Miary działalności przedsiębiorstwa wyniki ekonomiczne

METODY PLANOWANIA:

Poziom strategiczny – okres dłuższy niż 1 rok

Poziom taktyczny – okres krótszy niż 1 rok

Poziom operacyjny – okres dzienny lub godzinny

W procesie zintegrowanym planowania logistycznego, każde ogniwo systemu logistycznego jest połączone z planem strategicznym firmy. Ma nam dać odpowiedzi na pytania : Co ? Jak ?

GŁÓWNE OGNIWA PLANOWANIA:

Transport, Zapasy, Proces zamówień, Zaopatrzenia, Magazynowanie

Wybór lokalizacji i magazynów, centrów dystrybucyjnych hurtowni współpracujących z naszym centrum dystrybucyjnym.

PODSTAWOWY BIZNES PLAN MUSI UWZGLĘDNIĆ:

Plan programu produkcji - Planowanie zapotrzebowania na materiały,Plan przebiegu produkcji: terminowanie, bilansowanie, planowanie zużycia materiałów, planowanie remontów,Sterowanie bieżące, Proces produkcyjny z operacjami: transportu

magazynowania

ELEMENTY WEWNĘTRZNE PRZEDSIĘBIORSTWA W BIZNES PLANIE

-Zamówienia do dostawców

-Plan potrzeb materiałowych

– Program produkcji

– Plan  sprzedaży - Zamówienia odbiorców

– Prognoza popytu                           

MPR – PLANOWANIE POTRZEB MATERIAŁOWYCH

- Planowanie produkcji

- spis potrzeb materiałowych

- zapotrzebowanie brutto

- zapotrzebowanie netto – zapas magazynowy

- MRP – zamówienie

ZN = ZB – ZA – DO + ZZ

ZN – zapotrzebowanie netto

ZB – zapas brutto

ZA – aktualny stan magazynowy (zapas magazynowy)

DO – dostawy towarów wcześniej zamówionych w drodze

ZZ – zapas zabezpieczający

ZAPASY W LOGISTYCE PRZYCZYNY POWSTAWANIA I UTRZYMYWANIA ZAPASÓW:

- Poprawa obsługi klienta.

- Utrzymanie ekonomiki produkcji poprzez zabezpieczenie ciągu wydań z magazynu tych materiałów, które są niezbędne do realizowania programu produkcji.

- Uzyskanie korzyści z kumulacji dostaw.

- Zabezpieczenie przed wzrostem (zmianami) cen.

- Zabezpieczenie się przed niepewnością dostaw, będzie wynikało z różnych czasów tych dostaw.

- Zabezpieczenie się przed nie przewidzianymi zdarzeniami (klęski).

- Zabezpieczenie się przed bliżej nie określonymi działaniami polityków.

WIELKOŚCI I RODZAJE POSZCZEGÓLNYCH ZAPASÓW ZALEŻĄ OD KILKU ELEMENTÓW:

- Zapasy materiałowe, które można klasyfikować wg 2 rzeczy:

- METODA ABC - Określa, który z naszych materiałów będących na zapasie wykazuje bardzo dużą wartość i częstość w danej jednostce czasie wydań z magazynu.

Jest to GRUPA A wszystkich materiałów i do tej grupy zaliczamy bardzo nie dużą ilość (do ok. 5 %) całości materiałów jakimi dysponuje przedsiębiorstwo, a ich wartość sięga 70 %.

GRUPA B podaje nam materiały, które stanowią (ok. 20 %) w zależności od branży, natomiast ich układ kształtuje się na poziomie 15 – 20 % wartości wszystkich zapasów.

Materiały grupy B wykazują się nierytmicznością wydań oraz są to materiały, które wykazują w procesie produkcyjnym znaczą liczbę odpadów.

MATERIAŁY KLASY C stanowią bardzo wysoką ilość pozycji produkcji (ok. 84 %) natomiast wartość ich ok. 10 %.

Przedmiotem kontroli jest przede wszystkim klas A, stanowi ona o wielkości wyrobu, w tej klasie jest obniżka kosztów.

- KLASYFIKACJA XYZ

KLASĘ X stanowią produkty wykazujące stałość dostawy

KLASĘ Y są to materiały lub produkty gdzie dostawy lub wydania z magazynów stanowi zmienność dostaw wynikająca z trendu spożycia, itp.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin