Sebastian Petrycy z Pilzna(1554-1626)-poglądy pedagogiczne.
- „Przydatki’’ -komentarze do dzieł Arystotelesa, na którym się opierał. Jego poglądy SA także wynikiem obserwacji.
- Uważał, że człowiek rodzi się ,ani zły, ani dobry-jest jak tablica,na której, gdy coś się zapisze trudno zmazać, a w szczególności naukę i wspomnienia pozytywne(pozostają na długo)-uważany za poprzednika J.Locka (tabula raza),
- Odpowiedzialność państwa za szkolnictwo, dobre wychowanie młodzieży, która jest przyszłością państwa,
- Na to kim jesteśmy ma wpływ wychowanie, rozwój i geny,
- Istotne wychowanie fizyczne, gimnastyka ,nauczanie przez zabawę
- Podkreślał istotna role domu rodzinnego w wychowaniu fizycznym i moralnym(czym skorupka nasiąknie za młodu…)
- Uczenie języków starożytnych i nowożytnych(niemieckiego i francuskiego -niezbędnych do handlu) oraz języka ojczystego,
- Sądził, iż dziewczęta nie są zdolne do nauki , ale należy im poświęcać więcej uwagi niż chłepcą, bo one częściej przynoszą wstyd swojej rodzinie poprzez niewłaściwe zachowanie,
- Zwolennik wychowania stanowego(szlachta przygotowywana do rządzenia, chłopi do pracy na roli),
- Problemy wychowania racjonalnego wiązał z wychowaniem fizycznym
- Po skończeniu przez chłopców 7 lat-jednakowy kurs trivium dla wszystkich stanów, który od 14 r. życia miał być zróżnicowany
CeresAja