– 4 –
Iwona Chojnacka
Przedmiot: terapia pedagogiczna
Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę wzrokową
Artykuł opublikowany w specjalistycznym serwisie edukacyjnym http://awans.szkola.net/
Ćwiczenia doskonalące
analizę i syntezę wzrokową
Materiał opracowała:
Ćwiczenie 1
Rozpoznawanie treści obrazków
Cel:
Wyrabianie całościowego i szybkiego wzrokowego rozpoznawania obrazków (rozwijanie pamięci wzrokowej).
Liczba uczestników:
dowolna
Pomoce:
Zestaw około 8 obrazków (na jedno dziecko) o wymiarach 6 x 8 cm przedstawiających rośliny, zwierzęta lub dowolne przedmioty codziennego użytku.
Przebieg:
Nauczyciel siedzi naprzeciwko dziecka. Pokazuje mu przez krótką chwilę obrazek, potem go chowa. Uczeń ma powiedzieć, co widział na obrazku. Jeśli nie wie, to terapeuta jeszcze raz pokazuje mu kartonik. Jeżeli w zajęciach bierze udział więcej dzieci, to każde dziecko rozpoznaje inny obrazek.
Ćwiczenie 2
Wyliczanie przedmiotów znajdujących się na obrazku
Po jednej ilustracji (zawierającej wiele szczegółów) dla każdego dziecka biorącego udział w zabawie.
Terapeuta siada naprzeciw dziecka. Przez krótką chwilę pokazuje mu ilustrację i chowa ją. Dziecko ma za zadanie zapamiętać jak największą liczbę szczegółów znajdujących się na obrazku i umieć je wyliczyć.
Ćwiczenie 3
Odpoznawanie obrazków opisanych słownie
Rozwijanie spostrzegawczości oraz ćwiczenie koncentracji uwagi.
1 dziecko
Seria różnych obrazków o dowolnej tematyce.
Prowadzący układa przed dzieckiem serię obrazków. Opisuje słowami jeden z nich. Dziecko ma wybrać ten obrazek, który nauczyciel opisał.
Ćwiczenie 4
Dobieranie jednakowych obrazków
Kształtowanie umiejętności wzrokowego różnicowania bardzo podobnych obrazków.
Około 10 par obrazków na jedno dziecko. Mogą to być dwa identyczne obrazki lub jeden obrazek kolorowy a drugi nie, lub kontur tego samego przedmiotu.
Nauczyciel daje dziecku kilka par obrazków i poleca, aby ułożyło po dwa jednakowe razem. Dziecko tworzy pary. Na koniec należy sprawdzić, czy zadanie zostało wykonane poprawnie.
Ćwiczenie 5
Dobieranie odpowiednich obrazków
Obrazek o dowolnej tematyce oraz zestaw kartoników z różnymi przedmiotami.
Nauczyciel kładzie przed dzieckiem obrazek pt. „Plac zabaw” i kartoniki przedstawiające różne przedmioty, między innymi takie, którymi dziecko może się bawić na placu zabaw. Zadaniem dziecka jest wyszukanie tych przedmiotów, które przydadzą mu się w czasie zabawy.
Ćwiczenie 6
Dobieranka – gra
4 – 5 dzieci
Zestaw składający się z kilkunastu par obrazków.
...
chomcioola