Kurs_Eagle_cz02.pdf

(493 KB) Pobierz
eagle_cz2.indd
K U R S
Kurs obsługi EAGLE, część 2
W dzisiejszym odcinku naszego
kursu będziemy kontynuować
prezentację możliwości edytora
schematów. Do naszego projektu
dodamy nowe elementy pobrane
z bibliotek, poznamy zasady
rysowania połączeń (sygnałów)
oraz magistral. Poruszymy
temat przenoszenia danych
pomiędzy edytorem a innymi
programami zewnętrznymi. Na
zakończenie, używając funkcji
ERC, przetestujemy narysowany
schemat pod kątem poprawności
elektrycznej.
W przypadku edycji nowego
schematu, jedną z pierwszych czyn-
ności jest ustawienie rastra, w któ-
rym będziemy kreślić. Generalnie
wszystkie symbole w bibliotekach
mają piny rozmieszczone w odstę-
pach 0,1 cala, czyli 100 milsów
lub 2,54 mm. Ponieważ schemat
w głównej mierze składa się z tych
właśnie elementów, aby umożliwić
pewne połączenie wszystkich pi-
nów, raster na schemacie powinien
być również równy 0,1 cala. Zmian
w ustawieniach rastra możemy do-
konać po wydaniu komendy GRID ,
którą symbolizuje ikonka na pa-
sku Parameter–Toolbar.
W górnej części okienka usta-
wień GRID ( rys. 8 ) możemy włą-
czyć lub wyłączyć wyświetlanie
siatki ( Display On/Off ), oraz wybrać
czy siatka będzie symbolizowana
przez punkty ( Dots ) czy też przez
kratkę ( Lines ). Następnie ustawiamy
raster na 100 milsów, jeżeli chcemy
operować innymi jednostkami niż
mils możemy je przełączyć na cale,
milimetry lub mikrometry. Współ-
rzędne względne oraz bezwzględne
wyświetlane w edytorze schematów
będą przedstawiane w ustawionej ak-
tualnie jednostce. Przyciskiem Fines
możemy włączyć największą dokład-
ność (0,1 mikrometra). Rozdzielczo-
ści tej możemy użyć tylko wtedy,
gdy chcemy z dużą dokładnością
zmierzyć jakiś obiekt. W maksymal-
nej rozdzielczości nie wolno nam
kreślić, gdyż piny które na ekra-
nie lub na wydruku będą wyglądać
jako podłączone, w rzeczywistości
podłączone nie będą.
W polu Multiple możemy zmie-
nić gęstość siatki wyświetlanej na
ekranie. Przykładowe ustawienie tej
wartości na 2, powoduje że tyl-
ko co drugi punkt lub linia rastra
będzie widoczna. Przycisk Default
powoduje ustawienie wartości stan-
dartowych, ustalonych przez produ-
centa. Następny przycisk Last usta-
wia wartości których używaliśmy
poprzednio.
W czasie rysowania, gdy po-
łączenia rozmieszczamy w rastrze
100 milsów, a inne elementy (przy-
Rys. 9.
kładowo teksty) chcemy umieszczać
co 25 milsa, jest przydatna szybka
zmiana rastra. W polu Alt mamy
możliwość zdefiniowania drugiego,
alternatywnego rastra. Jest on ak-
tywny, gdy w czasie rysowania wci-
śniemy klawisz ALT. Dobrym zwy-
czajem jest używanie rastra będące-
go rastrem bazowym (100 mils) po-
dzielonym lub pomnożonym przez
wielokrotność dwójki. Czyli: 3,125
– 6,25 – 12,5 – 25 – 50 – 100
– 200 mils.
Rys. 8.
Uwaga!
W maksymalnym powiększeniu
wyświetlania nie wolno kreślić
schematu, gdyż Piny które na
ekranie lub na wydruku będą
wyglądać jako podłączone, w rze-
czywistości podłączone nie będą.
Rys. 10.
92
Elektronika Praktyczna 6/2006
152710726.015.png 152710726.016.png 152710726.017.png 152710726.018.png 152710726.001.png 152710726.002.png 152710726.003.png
K U R S
Rys. 11.
Najwyższa pora dołączyć do na-
szego schematu nowe elementy, któ-
re pobierzemy z bibliotek. Polecenie
ADD uruchamia okienko, w którym
wyszczególnione są wszystkie do-
łączone aktualnie do projektu bi-
blioteki ( rys. 9 ). Jeżeli okienko jest
puste, oznacza to, że nie mamy
jeszcze żadnych bibliotek aktyw-
nych i musimy je najpierw dodać.
Możemy to zrobić w panelu stero-
wania klikając prawym przyciskiem
myszy na katalog Libraries, po
czym zaznaczamy Use all ( rys. 10) .
W ten sposób dołączamy wszystkie
dostępne nam biblioteki. O tym czy
dana biblioteka jest aktualnie ak-
tywna informuje nas zielony punkt
znajdujący się po prawej stronie jej
nazwy.
Biblioteki możemy również do-
łączać pojedynczo klikając na po-
szczególne pliki lub w edytorze
schematów klikając w menu Library
na komendę USE , następnie należy
wskazać interesujący nas plik.
Pierwszym elementem, który po-
bierzemy z biblioteki będzie ram-
ka otaczająca nasz schemat. Ramki
(i nie tylko) znajdują się w bibliote-
ce frames , po dwukrotnym kliknię-
ciu na element DINA3_L przecho-
dzimy do schematu, a element jest
przyklejony do kursora myszy. Jeże-
li klikniemy teraz środkowym kla-
wiszem myszy, to ramka zostanie
obrócona o 90 stopni. Umieśćmy
ją tak, aby lewy dolny róg ramki
znajdował się na krzyżu symboli-
zującym punkt 0,0. Klikając lewym
klawiszem kładziemy ją na sche-
macie. Do kursora jest teraz przy-
klejona następna, druga już ramka.
Możemy ją położyć lub wrócić do
okienka ADD wciskając klawisz Esc.
Jeżeli jednak nie chcemy pobierać
żadnego innego elementu, to przy-
ciskamy ikonkę STOP . W opisa-
ny powyżej sposób możemy pobrać
dowolny element z dowolnej biblio-
teki. Tworzeniu własnych bibliotek
poświęcimy jedną z późniejszych
części cyklu.
W dolnej części okienka ADD
znajduje się linijka pomagająca
w szukaniu potrzebnych nam ele-
mentów. W okienku tym możemy
używać znaków specjalnych: znak
„*“ oznacza ciąg dowolnych liter,
natomiast „?“ jedną dowolną lite-
rę. Jeżeli w czasie szukania chcemy
użyć kilku określeń jednocześnie, to
musimy oddzielić je spacją. Jeżeli
zaznaczyliśmy okienko Description,
Rys. 13.
Przed opisem pobierania ele-
mentów z bibliotek, warto napisać
jeszcze parę słów na temat obsługi
programu. Wewnętrznie EAGLE jest
tak skonstruowany, że przyjmuje
polecenia tylko w postaci tekstowej.
Niech się jednak czytelnik nie boi,
że będzie musiał każdą komen-
dę wpisywać z klawiatury. Interfejs
użytkownika pozwala bowiem na
wprowadzanie rozkazów przy po-
mocy ikon z pasków narzędziowych.
Polecenia możemy wydawać przy
pomocy klawiszy funkcyjnych, któ-
re są dowolnie konfigurowane przez
użytkownika. Możemy także użyć
menu głównego, w którym są wy-
szczególnione wszystkie polecenia
EAGLE–a. Możliwość wprowadza-
nia poleceń w postaci tekstowej ma
szereg zalet, między innymi moż-
na pisać skrypty, będące zwykłymi
plikami tekstowymi składającymi
się z pojedynczych instrukcji pro-
gramu. Do uruchamiania skryptów
służy polecenie SCRIPT lub ikon-
ka . Standardowo dołączono do
programu parę mniej lub bardziej
przydatnych skryptów. Większa ich
ilość jest dostępna na internetowej
stronie producenta w dziale Down-
load/Miscellaneous.
to wprowadzony ciąg poszukiwany
jest również w opisie elementów.
Zaznaczając okienko Smds szukamy
również wśród elementów przysto-
sowanych do montażu powierzch-
niowego SMD.
Dodajmy teraz do schematu kilka
bramek AND z biblioteki 74xx–eu.
Jak widzimy, w bibliotece tej zdefinio-
wane są elementy wykonane w róż-
nych technologiach oraz różnych
obudowach. Pobierzmy 74HCT00D
w obudowie SO14 i połóżmy trzy
bramki na schemacie. Powiększmy
teraz widok, aby nasze bramki zaj-
mowały cały ekran. W tym celu wy-
starczy pokręcić kółkiem myszy, lub
gdy nasza mysz kółka nie ma, uży-
jemy ikonek z Action–Toolbar . Ikonki
te mają następujące znaczenie:
Fit Ustawia tak powiększe-
nie, aby były widoczne wszystkie
elementy umieszczone na schema-
cie (klawiszem skrótu, standardowo
przyporządkowanym tej funkcji jest
ALT+F5).
Zoom In Powiększa widok (F3)
Zoom Out Zmniejsza widok
(F4)
Redraw Odświeża ekran (F2)
Select Umożliwia powiększe-
nie interesującego nas obszaru (brak
klawisza funkcyjnego)
Obok pola służącego do zmia-
ny widoku umieszczone są jeszcze
dwie inne ikonki. Pierwsza z nich
UNDO pozwala na cofnięcie
ostatnio wykonanych komend, na-
tomiast druga REDO przeciwnie
– ponawia cofniętą ostatnio komen-
dę. Dzięki tym dwóm rozkazom
możemy bezkarnie eksperymentować
z projektem, jeżeli coś nie wyjdzie,
możemy się wycofać.
Niektóre parametry każdego wsta-
wionego elementu możemy w pew-
nych granicach zmieniać. Przykła-
Rys. 12.
Elektronika Praktyczna 6/2006
93
152710726.004.png 152710726.005.png 152710726.006.png 152710726.007.png 152710726.008.png 152710726.009.png 152710726.010.png 152710726.011.png 152710726.012.png
K U R S
Rys. 14.
żemy zmienić te parametry. Używa-
my w tym celu również komendy
CHANGE , po czym klikamy na Pac-
kage lub Technology. Po wskazaniu
interesującego nas elementu pojawia
się okienko ze wszystkimi możli-
wymi obudowami lub technologia-
mi danego obiektu. W okienku tym
możemy przejrzeć dostępne możli-
wości, po czym wybrać tę, która
nas interesuje.
Na schemacie mamy teraz
umieszczone trzy bramki. Aby do-
dać kolejną należącą do danej obu-
dowy, użyjemy polecenia INVOKE .
Po kliknięciu odpowiedniej ikony na
pasku komend, klikamy na wybraną
bramkę, pojawia się wtedy okienko,
w którym wyszczególnione są wszyst-
kie elementy ( rys. 12 ) znajdujące
się w danej obudowie. Wybieramy
interesujący nas i dodajemy go do
schematu, dodamy również element
symbolizujący zasilanie (PWRN).
Używając instrukcji ADD dodajmy
do naszego projektu jeszcze symbole
GND oraz VCC, obydwa znajdziemy
w bibliotece Supply1.lbr .
Po rozmieszczeniu potrzebnych
nam elementów możemy przystąpić
do rysowania magistral oraz połą-
czeń elektrycznych. Połączenia po-
między poszczególnymi pinami two-
rzymy przy pomocy polecenia NET .
Piny znajdują się na warstwie 93
i normalnie nie są widoczne. Aby
je zobaczyć należy tę płaszczyznę
aktywować poleceniem DISPLAY .
Po wydaniu polecenia pojawia się
okienko ( rys. 13 ), w którym można
włączyć lub wyłączyć wyświetlanie
danej warstwy, możemy również
zmieniać ustawienia istniejących
lub definiować nowe warstwy.
Narysujmy parę połączeń. W tym
celu klikamy na ikonkę NET . W gór-
nej części okna linijka Parameter–To-
olbar rozszerza się o dodatkowe ele-
menty, dzięki którym możemy zmie-
niać styl w jakim będziemy kreślić.
Gdy w czasie rysowania klikamy
prawym klawiszem myszy zmienia
się kąt pod którym połączenie jest
zaginane. W okienku Style możemy
zmienić wygląd linii którą kreślimy
(linia ciągła, linia kreskowana oraz
kreskowano–kropkowana). Grubość
linii jest standardowo ustawiona na
6 milsów. Jeżeli chcemy jakieś połą-
czenia szczególnie wyróżnić (zasila-
nie, wysokie napięcie lub prąd), to
możemy je pogrubić używając pole-
cenia CHANGE/WIDTH . Wybieramy
interesującą nas grubość i klikamy
na określone połączenie. Każde po-
łączenie możemy przyporządkować
do określonej klasy. W ten sposób
można zdefiniować różne odstępy
oraz różne szerokości minimalne
ścieżek, które będą poprowadzone
na płytce. Przykładowo ścieżki, na
których występuje napięcie 230 V
potrzebują większych odstępów niż
ścieżki z napięciem 5 V, tak samo
połączenia, w których przepływają
duże prądy muszą być grubsze od
ścieżek sygnałowych.
Standardowo zdefiniowana jest
tylko jedna klasa: Default. Aby do-
łączyć nowe, należy użyć polecenia
CLASS. Ponieważ dla komendy tej
nie przewidziano osobnej ikonki, na-
leży wpisać ją z klawiatury. W nowo
otwartym okienku ( rys. 14 ) każdej
definiowanej klasie nadajemy na-
zwę, podajemy minimalną szerokość
ścieżki ( Width ), minimalne odstępy
( Clearance ) oraz minimalne średnice
przelotek i pól lutowniczych wier-
conych na ścieżce ( Drill ). Jeżeli nie
podamy jednostki to wartości są po-
dawane w milsach, aby wyrazić je
w milimetrach dopisujemy „mm“.
W czasie rysowania, połączenia
otrzymują automatycznie kolejne
nazwy. Aby je zmienić używamy
polecania NAME i klikamy na wy-
brane połączenie. Sygnały o tej sa-
mej nazwie są ze sobą połączone
elektrycznie. Dzięki temu, aby po-
łączyć poszczególne piny nie trzeba
(ale można) ciągnąć na schemacie
długiego połączenia, wystarczy od
każdego pinu pociągnąć tylko krótki
odcinek i nadać mu nazwę sygnału,
do którego chcemy go podłączyć.
Poleceniem LABEL dodajemy na-
zwy poszczególnych połączeń do
schematu. Teksty te można umieścić
na dowolnej płaszczyźnie, można
zmienić ich wielkość, czcionkę oraz
położenie względem punktu bazowe-
go. Parametr Ratio określa grubość
pisaka i jest wyrażony w procentach
całkowitej wysokości tekstu.
Zakończenia sygnałów muszą le-
żeć dokładnie na pinie, jeżeli nie
trafimy w pin, to wyprowadzenia
nie będą podłączone, mimo że na
schemacie będzie wyglądało że są.
Jeżeli po wydaniu polecenia SHOW
klikniemy na któryś z sygnałów na
schemacie, to zostanie on wraz
z podłączonymi do niego pinami
podświetlony. Możemy w ten sposób
skontrolować poprawność połączeń.
inż. Henryk Wieczorek
henrykwieczorek@gmx.net
dowo EAGLE nadaje automatycznie
każdemu nowo dodanemu elemento-
wi nazwę. Żeby ją zmienić klikamy
na ikonkę NAME , po czym klikamy
na element, którego nazwę chce-
my zmienić. Jeżeli element (krzyż
w obrębie elementu symbolizujący
jego środek) nie zostanie dokładnie
wskazany, to kursor zmieni wygląd
na krzyżyk z czterema wskazów-
kami i prawym klawiszem myszy
możemy przełączać obiekty, aż pod-
świetlony zostanie ten, który chce-
my wybrać. Po wskazaniu elemen-
tu wyświetli się okienko, w którym
możemy wpisać nową nazwę. Jeżeli
nazwa którą wpisaliśmy, jest już
użyta w projekcie, zostanie wyświe-
tlona informacja o błędzie i pozosta-
nie ona bez zmian. W podobny spo-
sób możemy zmienić wartość okre-
ślonego elementu. Używamy w tym
celu polecenia VALUE . Jeżeli nazwy
lub wartości przysłaniają nam inne
elementy schematu, to możemy je
przesunąć lub zmienić ich wielkość.
Najpierw musimy użyć polecenia
SMASH i kliknąć na wybrany ele-
ment, nazwa i wartość zostaje „ode-
rwana” od elementu. Jeżeli w cza-
sie klikania mamy wciśnięty Shift,
to komenda ta „przykleja” te teksty
z powrotem do elementu. W celu
zmiany wielkości tekstu, klikamy
na ikonkę CHANGE , po czym wy-
bieramy opcję SIZE , W następnym
kroku wskazujemy wielkość, która
nam odpowiada ( rys. 11 ), jest ona
podana w jednostkach, które po-
daliśmy przy ustawieniach rastra
GRID . Jeżeli chcemy podać inną,
niewystępującą w podmenu wiel-
kość, wskazujemy najpierw dowolną
ze wskazanych wartości, a następ-
nie wpisujemy wartość z klawiatury
(jako przecinek dziesiętny wstawia-
my kropkę).
Niektóre elementy znajdujące
się w bibliotekach są zdefiniowane
w różnych technologiach produkcji
oraz różnych obudowach. W dowol-
nym momencie projektowania mo-
94
Elektronika Praktyczna 6/2006
152710726.013.png 152710726.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin