Edukacja seksualna w Polsce.pdf

(847 KB) Pobierz
Edukacja seksualna
w Polsce
na tle wybranych krajów Unii Europejskiej
W mediach podejmowana jest tematyka edukacji seksualnej w polskiej szkole. Pojawiają się
głosy, jakoby w polskim systemie oświaty nie realizowano edukacji seksualnej młodzieży,
co miałoby powodować negatywne skutki dla samej młodzieży i dla całego społeczeństwa.
Często postuluje się wprowadzenie do polskiej oświaty szwedzkich programów.
Tymczasem w Polsce na tle krajów Europy Zachodniej obserwujemy:
z najniższą liczbę zajść w ciążę na 1000 nastolatek,
z najniższą liczbę aborcji na 1000 nastolatek,
z najniższą liczbę ogółem aborcji na 1000 mieszkańców,
z najniższe wskaźniki zakażeń HIV i zachorowań na AIDS
na 100 000 mieszkańców.
Polski model edukacji
seksualnej typu A
–wychowanie
do życia w rodzinie
Wprowadzenie do polskiego systemu oświa−
ty w 1998 roku „wychowania do życia w rodzi−
nie” odpowiada edukacji seksualnej typu A.
Zmiany w podstawie programowej „wy−
chowania do życia w rodzinie”, wprowa−
dzone rozporządzeniem Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku,
nie zmieniają zasadniczo dotychczas reali−
zowanej edukacji seksualnej typu A.
Typy edukacji seksualnej: A, B i C
W dotychczasowych dyskusjach, poza bardzo nielicznymi wy−
jątkami, nie podawano definicji edukacji seksualnej. W literaturze
przedmiotu oraz wpraktyce agend oświatowych (np. wUSA) zna−
na jest klasyfikacja iodpowiadające jej definicje trzech typów edu−
kacji seksualnej, podane przez Amerykańską Akademię Pediatrii:
typ A – wychowanie do czystości (abstynencji seksualnej), bez pro−
pagowania antykoncepcji (abstinence−only education, chasti−
ty education),
typ B – biologiczna edukacja seksualna (biological sex educa−
tion),
typ C – złożona edukacja seksualna, która zawiera oba powyższe
podejścia (comprehensive sex education).
Klasyfikacja ta była stosowana m. in. wamerykańskim systemie
oświaty przez prezydenta Georga Busha Jr. oraz przez Radę Euro−
py. Prezydent G. Bush Jr. popierał i finansował ze środków federal−
nych tylko edukację seksualną typu A, zaś Europejski Komitet
Spraw Społecznych, agenda Rady Europy w roku 2009 jednoznacz−
nie uznała, że rząd Chorwacji realizujący w szkołach edukację sek−
sualną typu A wypełnia właściwie odpowiednie zadania oświatowe.
Polska oświata
i edukacja seksualna
na tle wybranych
krajów UE
Oficjalne dane z Eurostatu – Europej−
skiego Urzędu Statystycznego (za 2008 rok)
zestawiono w tabeli 1 oraz poddano wizuali−
zacji przedstawionej w diagramach 1−8.
Źródła danych:
a) dla wierszy 1–5 tabeli: EUROSTAT −
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/pa
ge/portal/population/data/database
b) dla wierszy 6−7: HIV/AIDS Surveillance
in Europe 2009, WHO, s. 25 (HIV) i51 – AIDS
http: //ecdc.europa.eu/en/publications/Publi−
cations/ 101129_SUR_HIV_2009.pdf
Typy edukacji seksualnej realizowane
w wybranych krajach
Unii Europejskiej
Dla dokonania porównania wyników edukacji seksualnej wy−
brano trzy kraje UE: Niemcy, Szwecję i Wielką Brytanię. We
wszystkich tych krajach od dziesięcioleci jest realizowana edu−
kacja seksualna typu B, a Szwecja w wielu kręgach podawana
jest za kraj, którego model edukacji seksualnej należałoby upo−
wszechniać.
24
Wychowawca 6/2011
787005707.009.png
 
Tabela 1. Urodzenia żywe, aborcje oraz HIV/AIDS ogółem i wśród nastolatek
w wybranych krajach europejskich w 2008 roku
Wielka
Brytania
Lp
Wyszczególnienie
Polska
Szwecja
Niemcy
1
Liczba ludności ogółem
38 115 641
9 182 927
61 191 951
82 217 837
2
Liczba nastolatek w wieku 15−19 lat
1 324 231
309 280
1 942 500
2 263 821
3
Liczba dzieci żywo urodzonych przez nastolatki w wieku 15−19 lat
21 126
1 839
50 168
21 682
4
Liczba legalnie przerwanych ciąż ogółem*
506
38 049
209 113
114 484
5
Liczba legalnie przerwanych ciąż przez nastolatki
w wieku 15−19 lat
42
7 338
44 974
13 300
6
Liczba zdiagnozowanych przypadków zakażeń HIV
753
383
7 386
2 843
7
Liczba zdiagnozowanych przypadków zachorowań na AIDS
159
73**
729
486
8
Liczba zdiagnozowanych przypadków HIV i AIDS
912
456
8 115
3 329
9
Liczba zdiagnozowanych przypadków HIV i AIDS
na 100 000 mieszkańców
2,39
4,97
13,26
4,05
10
Liczba dzieci żywo urodzonych przez nastolatki
w wieku 15−19 lat na 1000 nastolatek
15,95
5,95
25,83
9,58
11
Liczba legalnie przerwanych ciąż przez nastolatki
w wieku 15−19 lat na 1000 nastolatek
0,03
23,73
23,15
5,88
12
Liczba legalnie przerwanych ciąż ogółem na 1000 mieszkańców
0,01
4,14
3,42
1,39
* Podane w tabeli dane odnoszą się do roku 2008, a więc dotyczą sytuacji ochrony życia poczętych dzieci w Polsce na mocy ustawy
z dnia 7 stycznia 1993 roku, która dopuszcza aborcję jedynie w trzech wyjątkowych sytuacjach. Natomiast w Niemczech, Szwecji
i Wielkiej Brytanii prawo dopuszcza aborcję na żądanie.
W 1997 roku w Polsce przywrócono (na rok) legalizację aborcji na żądanie i wówczas zarejestrowano 3047 przerwań ciąży. Aktual−
na całkowita wielkość tzw. podziemia aborcyjnego w Polsce szacowana jest na około 10 tys. przerwań ciąży.
**Dane za rok 2007
1. Liczba legalnie
przerwanych ciąż przez
nastolatki w wieku
15–19 lat
w 2008 roku
25
6/2011 Wychowawca
787005707.010.png 787005707.011.png 787005707.001.png 787005707.002.png
 
2. Liczba legalnie
przerwanych ciąż przez
nastolatki w wieku 15−19
lat na 1000 nastolatek
w 2008 roku
3. Liczba dzieci żywo
urodzonych przez
nastolatki w wieku
15–19 lat
w 2008 roku
4. Liczba dzieci żywo
urodzonych przez
nastolatki w wieku 15−19
lat na 1000 nastolatek
w 2008 roku
5. Liczba legalnie
przerwanych ciąż ogółem
w 2008 roku
26
Wychowawca 6/2011
787005707.003.png 787005707.004.png 787005707.005.png 787005707.006.png
6. Liczba legalnie
przerwanych ciąż
na 1000 mieszkańców
w 2008 roku
7. Liczba
zdiagnozowanych
przypadków zakażeń HIV
i zachorowań na AIDS
w 2008 roku
8. Liczba
zdiagnozowanych
przypadków HIV/AIDS na
100000 mieszkańców
w 2008 roku
Wnioski
Realizowane w polskiej oświacie „wychowanie do życia w ro−
dzinie”, czyli edukacja seksualna typu A, przynosi zdecydowanie
lepsze wyniki niż edukacja seksualna typu B, prowadzona
wNiemczech, Szwecji czy Wielkiej Brytanii.
Przywołane dane dowodzą, że masowe rozdawanie
w szkołach środków antykoncepcyjnych dla chłopców i dziew−
cząt nie eliminuje problemu nieplanowanych ciąż i aborcji
u nieletnich.
Oceniając pozytywnie dotychczasowe wyniki stosowanej
wPolsce edukacji seksualnej typu A, pragniemy podkreślić po−
trzebę dalszego doskonalenia tego systemu poprzez:
O podnoszenie jakości nauczania, wtym programów, podręcz−
ników i pomocy dydaktycznych,
O podnoszenie kwalifikacji nauczycieli realizujących ten przed−
miot,
O poprawę współpracy rodziców i nauczycieli,
O ograniczenie negatywnego oddziaływania mediów na mło−
dzież.
dr Krystyna Kluzowa
prof. dr hab. Janina Palus
dr hab. Jadwiga Wronicz
27
6/2011 Wychowawca
787005707.007.png 787005707.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin