tk_nr006.pdf

(3047 KB) Pobierz
Microsoft Word - tk_nr6.doc
ISSN 1689-4642
CZASOPISMO INTERNETOWE
www.turystykakulturowa.org
nr 4/2009 (kwiecie% 2009)
partnerzy:
85525528.003.png 85525528.004.png 85525528.005.png 85525528.006.png 85525528.001.png 85525528.002.png
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 4/2009 (Kwiecie ı 2009)
Spis tre Ļ ci
Artykuły............................................................................................................. 4
Polskie szlaki turystyczno-kulturowe: kryteria i zasady waloryzacji potencjału...................4
Polskie judaika jako magnes turystyczny ..........................................................................30
Recenzje: ......................................................................................................... 64
Kultura i turystyka razem czy oddzielnie?.........................................................................64
Niezwykłe zamki, turnieje, rycerze ...................................................................................68
Eventy.............................................................................................................. 70
Krystalicznie czysta muzyka. Mi ħ dzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach
Zdroju...............................................................................................................................70
Kolorowe palmy. Konkurs Palm Wielkanocnych i R ħ kodzieła Artystycznego im Józefa
Piotrowskiego w Lipnicy Murowanej. ..............................................................................71
Itinerarium ....................................................................................................... 73
W górach i na pustyni .......................................................................................................73
Miejsca i szlaki ................................................................................................ 79
Dzieje Szlaku Piastowskiego ............................................................................................79
Szlak Piastowski. Wyniki waloryzacji potencjału turystyczno-kulturowego. .....................83
Szlak Piastowski jako destynacja turystyki kulturowej....................................................100
Rozmowa z Bogusławem RZYSKIM, przewodnicz Ģ cym Organizacji Turystycznej „Szlak
Piastowski”.....................................................................................................................102
Zwiedzanie Szlaku Piastowskiego ..................................................................................105
Literatura na temat Szlaku Piastowskiego .......................................................................119
Szlak Piastowski – przydatne adresy i kontakty ..............................................................120
Gdzie je Ļę i spa ę na Szlaku Piastowskim ........................................................................121
Nowo Ļ ci wydawnicze..................................................................................... 126
Przestrze ı turystyczna: istota, koncepcje, determinanty rozwoju.....................................126
Turystyka w edukacji dzieci i młodzie Ň y ........................................................................126
Rola krajoznawstwa i turystyki w Ň yciu osób niepełnosprawnych ...................................127
Konferencje naukowe..................................................................................... 128
„Wspołczesne formy turystyki kulturowej”.....................................................................128
Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze szans Ģ rozwoju turystyki regionu kujawsko-
pomorskiego ...................................................................................................................131
Dziedzictwo kulturowe i jego miejsce w turystyce województwa lubelskiego ................132
„Mia102 – interdyscyplinarne refleksje o mie Ļ cie” .........................................................133
2
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 4/2009 (Kwiecie ı 2009)
Komercjalizacja szlaków turystycznych na przykładzie krakowskiego szlaku techniki i
szlaku architektury drewnianej........................................................................................134
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 4/2009 (Kwiecie ı 2009)
Artykuły
Armin Mikos von Rohrscheidt
KulTour.pl
GWSHM Milenium – Gniezno
Polskie szlaki turystyczno-kulturowe:
kryteria i zasady waloryzacji potencjału
Streszczenie : Kontynuuj Ģ c zainicjowany wiosn Ģ 2008 proces opracowywania zasad
waloryzacji polskiego potencjału turystyczno-kulturowego, autor przedstawia kryteria i
metody badawcze, w odniesieniu do oceny potencjału polskich szlaków turystyczno-
kulturowych. Przedstawione w artykule propozycje jednolitych standardów badawczych oraz
dokładny opis kolejnych etapów bada ı maj Ģ umo Ň liwi ę niezale Ň ne ich podj ħ cie w wielu
o Ļ rodkach w kraju i w efekcie doprowadzenie do stworzenia atlasu potencjalnych destynacji
turystyki kulturowej w Polsce.
Terminy kluczowe: waloryzacja potencjału turystyczno-kulturowego, szlak turystyczno-
kulturowy, szlaki turystyczne, turystyka kulturowa
Wst ħ p : Na temat konieczno Ļ ci szczegółowej waloryzacji potencjału Polski w dziedzinie
turystyki kulturowej autor tego artykułu wypowiedział si ħ ju Ň w szerszej publikacji [Mikos v.
Rohrscheidt, A., 2008 a, s. 413], gdzie uznana w zakresie turystyki [Gołembski, 2002, s.339-
346, Kaczmarek J. i inni, 2005, s. 62] metoda bonitacji punktowej, poddana odpowiedniej
modyfikacji, została zaproponowana dla badania potencjału turystyczno-kulturowego
polskich mikroregionów (powiatów). Umo Ň liwia ona wykonanie badania tego potencjału dla
całego obszaru kraju według jednolitych, porównywalnych kryteriów i w odniesieniu do
wszystkich wa Ň nych z punktu widzenia turystyki kulturowej atrakcji, a tak Ň e miejsc,
obiektów, wydarze ı i instytucji maj Ģ cych na ni Ģ wpływ, infrastruktury koniecznej dla jej
funkcjonowania i rozwijania oraz podejmowanych w tej dziedzinie działa ı promocyjnych.
Zaproponowany sposób waloryzacji ró Ň ni si ħ od dost ħ pnych i stosowanych dotychczas w
naszym kraju metod waloryzacji terenów dla celów ogólno-turystycznych. Ma to swoje
przyczyny w ró Ň nicach w zakresie obszarów zainteresowa ı turysty kulturowego i
przeci ħ tnego turysty masowego, oraz w wynikaj Ģ cych st Ģ d w znacznej mierze odmiennych
preferencji urlopowych tego ostatniego, a w konsekwencji: w dokonywanych przez niego
wyborach celów wypraw, a tak Ň e po cz ħĻ ci w wyborze konkretnych rodzajów usług.
Waloryzacja turystyczno-kulturowa mikroregionów w oparciu o metody i kryteria
przedstawione w przytoczonej na pocz Ģ tku publikacji została ju Ň podj ħ ta w szeregu prac
badawczych, prowadzonych w ramach specjalno Ļ ci turystyka kulturowa na GWSHM
Milenium w Gnie Ņ nie i w zakładzie Kulturowych Podstaw Turystyki pozna ı skiej AWF,
kolejne wyniki wraz z wnioskami publikuje „Turystyka Kulturowa” od paru miesi ħ cy
[Turystyka Kulturowa nr 1,2/2008, nr 1,2,3/2009]. Konsekwentnie dokonywana w
odniesieniu do kolejnych polskich powiatów, w oparciu o o Ļ rodki naukowe i akademickie
(np. w ramach projektów zwi Ģ zanych z przygotowywaniem prac licencjackich i
magisterskich) mogłaby taka waloryzacja w stosunkowo niedługim czasie doprowadzi ę do
stworzenia atlasu potencjału turystyczno-kulturowego Polski.
4
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 4/2009 (Kwiecie ı 2009)
1. Zagadnienia wst ħ pne dotycz Ģ ce waloryzacji potencjału szlaków turystyczno-
kulturowych
1.1. Specyfika szlaku jako oferty turystycznej . Wa Ň nym elementem turystyki
kulturowej s Ģ szlaki tematyczne. Wyznaczone w odniesieniu do historycznego lub (szeroko
rozumianego) kulturowego tematu wiod Ģ cego, stanowi Ģ one inny rodzaj oferty ni Ň
wieloaspektowe z natury mikroregiony, czyli obszarowe destynacje turystyczne [Kaczmarek
J. i inni, 2005, s. 76 i s.100nn]. Szlaki turystyczno-kulturowe umo Ň liwiaj Ģ turystom zgodne z
ich zainteresowaniami zwiedzenie docelowego kraju lub regionu, zawieraj Ģ tak Ň e cenny
aspekt edukacyjny, maj Ģ cy – o ile atrakcyjnie oferowany - w „nowej” turystyce coraz wi ħ ksze
znaczenie i rosn Ģ c Ģ popularno Ļę [WTO 1999, s. 28]. Tak Ň e w ekonomicznym aspekcie
turystyki funkcjonowanie szlaków, stanowi Ģ cych „linearny system penetracji turystycznej”
[ ĺ niadek, Styperek 2007, s. 85] przyczynia si ħ do korzystnej deglomeracji (rozg ħ szczenia)
ruchu turystycznego, a tym samym wspomaga rozwój regionów i miejscowo Ļ ci, dotychczas w
mniejszym stopniu odnosz Ģ cych korzy Ļ ci z turystyki [Mikos v. Rohrscheidt 2008 b, s.27]. Dla
pełnego obrazu polskiej oferty w dziedzinie turystyki kulturowej konieczne jest wi ħ c tak Ň e -
niezale Ň nie od mikroregionów - zbadanie potencjału istniej Ģ cych szlaków turystyczno-
kulturowych, stanowi Ģ cych du ŇĢ i stale rosn Ģ c Ģ grup ħ produktów turystycznych. Poniewa Ň
opracowane ju Ň zasady waloryzacji mikroregionów obejmuj Ģ tak Ň e konkretne istotne dla
turystyki obiekty, miejsca i wydarzenia, dopełnienie wyników tych bada ı przez waloryzacj ħ
szlaków powinno da ę ju Ň cało Ļ ciowy obraz polskiego potencjału turystyki kulturowej. Jednak
dla wła Ļ ciwej waloryzacji oferty turystycznej tak bardzo specyficznego rodzaju i tak mocno
Ň norodnej konieczne było wypracowanie innych kryteriów, bardziej przystaj Ģ cych do jej
charakteru. Zostan Ģ one przedstawione w niniejszym artykule.
1.2. Korzy Ļ ci z waloryzacji potencjału turystyczno-kulturowego szlaków polskich .
Przed przyst Ģ pieniem do ukazania etapów, kryteriów i metod waloryzacji potencjału
turystycznego omawianych szlaków wypada wskaza ę na korzy Ļ ci, które mo Ň e przynie Ļę jej
przeprowadzenie. Najpierw s Ģ to potencjalne korzy Ļ ci dla samych szlaków. Konfrontacja z
wynikami waloryzacji powinna u Ļ wiadomi ę samym odpowiedzialnym za ich funkcjonowanie
mocne i słabe punkty ich produktu jako cało Ļ ci, mo Ň liwe niedoci Ģ gni ħ cia w jego organizacji,
działaniu i promocji. Odkryje tak Ň e mo Ň liwe mankamenty poszczególnych obiektów szlaku w
odniesieniu do wymaga ı współczesnego turysty. Wnioski powaloryzacyjne mog Ģ tym samym
stanowi ę u Ň yteczn Ģ grup ħ wskazówek zarówno w zakresie działa ı długoterminowych
(strategicznych) w odniesieniu do poprawy oferty szlaku, jak równie Ň w odniesieniu do
mo Ň liwych do podj ħ cia przedsi ħ wzi ħę o niewielkiej skali, pozwalaj Ģ cych przy u Ň yciu
drobnych Ļ rodków i w krótkim czasie usun Ģę braki cz ħ sto uwa Ň ane za mało istotne, jednak
łatwo zauwa Ň alne i niejednokrotnie dla turysty uci ĢŇ liwe – i to tak w odniesieniu do całego
szlaku, jak i jego obiektów. Rzetelny przegl Ģ d walorów i stanu szlaku, uzyskany w wyniku
waloryzacji mo Ň e tak Ň e stanowi ę punkt odniesienia w planowaniu wspólnych działa ı
rozwojowych i promocyjnych w ramach szlaku oraz w ustalaniu strategii współpracy
mikroregionów, przez które on przebiega, jak równie Ň dodatkowy argument w staraniach o
pozyskanie wsparcia władz regionalnych i instytucji odpowiedzialnych za rozwój turystyki.
Przeprowadzenie waloryzacji szlaku mo Ň e stanowi ę tak Ň e podstaw ħ dla wydania publikacji na
jego temat o charakterze naukowym lub popularyzatorskim, co w efekcie zwi ħ kszy
zainteresowanie szlakiem zarówno w kr ħ gu instytucji i osób zajmuj Ģ cych si ħ turystyk Ģ lub
edukacj Ģ , jak i w Ļ ród dydaktyków turystyki oraz studiuj Ģ cych j Ģ . W konsekwencji wzro Ļ nie
znajomo Ļę szlaku i jego oferty w Ļ ród pracowników odpowiedzialnych za planowanie
grupowych wypraw turystycznych w biurach turoperatorów, którzy przecie Ň w znacznej
cz ħĻ ci wywodz Ģ si ħ wła Ļ nie z tej grupy osób. Wreszcie - w wi ħ kszej skali - prawidłowo
wykonana waloryzacja polskich szlaków mo Ň e doprowadzi ę do powstania ogólnokrajowego
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin