tk_nr006.pdf
(
3047 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - tk_nr6.doc
ISSN 1689-4642
CZASOPISMO INTERNETOWE
www.turystykakulturowa.org
nr 4/2009 (kwiecie% 2009)
partnerzy:
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 4/2009 (Kwiecie
ı
2009)
Spis tre
Ļ
ci
Artykuły............................................................................................................. 4
Polskie szlaki turystyczno-kulturowe: kryteria i zasady waloryzacji potencjału...................4
Polskie judaika jako magnes turystyczny ..........................................................................30
Recenzje: ......................................................................................................... 64
Kultura i turystyka razem czy oddzielnie?.........................................................................64
Niezwykłe zamki, turnieje, rycerze ...................................................................................68
Eventy.............................................................................................................. 70
Krystalicznie czysta muzyka. Mi
ħ
dzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach
Zdroju...............................................................................................................................70
Kolorowe palmy. Konkurs Palm Wielkanocnych i R
ħ
kodzieła Artystycznego im Józefa
Piotrowskiego w Lipnicy Murowanej. ..............................................................................71
Itinerarium ....................................................................................................... 73
W górach i na pustyni .......................................................................................................73
Miejsca i szlaki ................................................................................................ 79
Dzieje Szlaku Piastowskiego ............................................................................................79
Szlak Piastowski. Wyniki waloryzacji potencjału turystyczno-kulturowego. .....................83
Szlak Piastowski jako destynacja turystyki kulturowej....................................................100
Rozmowa z Bogusławem RZYSKIM, przewodnicz
Ģ
cym Organizacji Turystycznej „Szlak
Piastowski”.....................................................................................................................102
Zwiedzanie Szlaku Piastowskiego ..................................................................................105
Literatura na temat Szlaku Piastowskiego .......................................................................119
Szlak Piastowski – przydatne adresy i kontakty ..............................................................120
Gdzie je
Ļę
i spa
ę
na Szlaku Piastowskim ........................................................................121
Nowo
Ļ
ci wydawnicze..................................................................................... 126
Przestrze
ı
turystyczna: istota, koncepcje, determinanty rozwoju.....................................126
Turystyka w edukacji dzieci i młodzie
Ň
y ........................................................................126
Rola krajoznawstwa i turystyki w
Ň
yciu osób niepełnosprawnych ...................................127
Konferencje naukowe..................................................................................... 128
„Wspołczesne formy turystyki kulturowej”.....................................................................128
Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze szans
Ģ
rozwoju turystyki regionu kujawsko-
pomorskiego ...................................................................................................................131
Dziedzictwo kulturowe i jego miejsce w turystyce województwa lubelskiego ................132
„Mia102 – interdyscyplinarne refleksje o mie
Ļ
cie” .........................................................133
2
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 4/2009 (Kwiecie
ı
2009)
Komercjalizacja szlaków turystycznych na przykładzie krakowskiego szlaku techniki i
szlaku architektury drewnianej........................................................................................134
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 4/2009 (Kwiecie
ı
2009)
Artykuły
Armin Mikos von Rohrscheidt
KulTour.pl
GWSHM Milenium – Gniezno
Polskie szlaki turystyczno-kulturowe:
kryteria i zasady waloryzacji potencjału
Streszczenie
: Kontynuuj
Ģ
c zainicjowany wiosn
Ģ
2008 proces opracowywania zasad
waloryzacji polskiego potencjału turystyczno-kulturowego, autor przedstawia kryteria i
metody badawcze, w odniesieniu do oceny potencjału polskich szlaków turystyczno-
kulturowych. Przedstawione w artykule propozycje jednolitych standardów badawczych oraz
dokładny opis kolejnych etapów bada
ı
maj
Ģ
umo
Ň
liwi
ę
niezale
Ň
ne ich podj
ħ
cie w wielu
o
Ļ
rodkach w kraju i w efekcie doprowadzenie do stworzenia atlasu potencjalnych destynacji
turystyki kulturowej w Polsce.
Terminy kluczowe:
waloryzacja potencjału turystyczno-kulturowego, szlak turystyczno-
kulturowy, szlaki turystyczne, turystyka kulturowa
Wst
ħ
p
: Na temat konieczno
Ļ
ci szczegółowej waloryzacji potencjału Polski w dziedzinie
turystyki kulturowej autor tego artykułu wypowiedział si
ħ
ju
Ň
w szerszej publikacji [Mikos v.
Rohrscheidt, A., 2008 a, s. 413], gdzie uznana w zakresie turystyki [Gołembski, 2002, s.339-
346, Kaczmarek J. i inni, 2005, s. 62] metoda bonitacji punktowej, poddana odpowiedniej
modyfikacji, została zaproponowana dla badania potencjału turystyczno-kulturowego
polskich mikroregionów (powiatów). Umo
Ň
liwia ona wykonanie badania tego potencjału dla
całego obszaru kraju według jednolitych, porównywalnych kryteriów i w odniesieniu do
wszystkich wa
Ň
nych z punktu widzenia turystyki kulturowej atrakcji, a tak
Ň
e miejsc,
obiektów, wydarze
ı
i instytucji maj
Ģ
cych na ni
Ģ
wpływ, infrastruktury koniecznej dla jej
funkcjonowania i rozwijania oraz podejmowanych w tej dziedzinie działa
ı
promocyjnych.
Zaproponowany sposób waloryzacji ró
Ň
ni si
ħ
od dost
ħ
pnych i stosowanych dotychczas w
naszym kraju metod waloryzacji terenów dla celów ogólno-turystycznych. Ma to swoje
przyczyny w ró
Ň
nicach w zakresie obszarów zainteresowa
ı
turysty kulturowego i
przeci
ħ
tnego turysty masowego, oraz w wynikaj
Ģ
cych st
Ģ
d w znacznej mierze odmiennych
preferencji urlopowych tego ostatniego, a w konsekwencji: w dokonywanych przez niego
wyborach celów wypraw, a tak
Ň
e po cz
ħĻ
ci w wyborze konkretnych rodzajów usług.
Waloryzacja turystyczno-kulturowa mikroregionów w oparciu o metody i kryteria
przedstawione w przytoczonej na pocz
Ģ
tku publikacji została ju
Ň
podj
ħ
ta w szeregu prac
badawczych, prowadzonych w ramach specjalno
Ļ
ci turystyka kulturowa na GWSHM
Milenium w Gnie
Ņ
nie i w zakładzie Kulturowych Podstaw Turystyki pozna
ı
skiej AWF,
kolejne wyniki wraz z wnioskami publikuje „Turystyka Kulturowa” od paru miesi
ħ
cy
[Turystyka Kulturowa nr 1,2/2008, nr 1,2,3/2009]. Konsekwentnie dokonywana w
odniesieniu do kolejnych polskich powiatów, w oparciu o o
Ļ
rodki naukowe i akademickie
(np. w ramach projektów zwi
Ģ
zanych z przygotowywaniem prac licencjackich i
magisterskich) mogłaby taka waloryzacja w stosunkowo niedługim czasie doprowadzi
ę
do
stworzenia atlasu potencjału turystyczno-kulturowego Polski.
4
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 4/2009 (Kwiecie
ı
2009)
1. Zagadnienia wst
ħ
pne dotycz
Ģ
ce waloryzacji potencjału szlaków turystyczno-
kulturowych
1.1. Specyfika szlaku jako oferty turystycznej
. Wa
Ň
nym elementem turystyki
kulturowej s
Ģ
szlaki tematyczne. Wyznaczone w odniesieniu do historycznego lub (szeroko
rozumianego) kulturowego tematu wiod
Ģ
cego, stanowi
Ģ
one inny rodzaj oferty ni
Ň
wieloaspektowe z natury mikroregiony, czyli obszarowe destynacje turystyczne [Kaczmarek
J. i inni, 2005, s. 76 i s.100nn]. Szlaki turystyczno-kulturowe umo
Ň
liwiaj
Ģ
turystom zgodne z
ich zainteresowaniami zwiedzenie docelowego kraju lub regionu, zawieraj
Ģ
tak
Ň
e cenny
aspekt edukacyjny, maj
Ģ
cy – o ile atrakcyjnie oferowany - w „nowej” turystyce coraz wi
ħ
ksze
znaczenie i rosn
Ģ
c
Ģ
popularno
Ļę
[WTO 1999, s. 28]. Tak
Ň
e w ekonomicznym aspekcie
turystyki funkcjonowanie szlaków, stanowi
Ģ
cych „linearny system penetracji turystycznej”
[
ĺ
niadek, Styperek 2007, s. 85] przyczynia si
ħ
do korzystnej deglomeracji (rozg
ħ
szczenia)
ruchu turystycznego, a tym samym wspomaga rozwój regionów i miejscowo
Ļ
ci, dotychczas w
mniejszym stopniu odnosz
Ģ
cych korzy
Ļ
ci z turystyki [Mikos v. Rohrscheidt 2008 b, s.27]. Dla
pełnego obrazu polskiej oferty w dziedzinie turystyki kulturowej konieczne jest wi
ħ
c tak
Ň
e -
niezale
Ň
nie od mikroregionów - zbadanie potencjału istniej
Ģ
cych szlaków turystyczno-
kulturowych, stanowi
Ģ
cych du
ŇĢ
i stale rosn
Ģ
c
Ģ
grup
ħ
produktów turystycznych. Poniewa
Ň
opracowane ju
Ň
zasady waloryzacji mikroregionów obejmuj
Ģ
tak
Ň
e konkretne istotne dla
turystyki obiekty, miejsca i wydarzenia, dopełnienie wyników tych bada
ı
przez waloryzacj
ħ
szlaków powinno da
ę
ju
Ň
cało
Ļ
ciowy obraz polskiego potencjału turystyki kulturowej. Jednak
dla wła
Ļ
ciwej waloryzacji oferty turystycznej tak bardzo specyficznego rodzaju i tak mocno
ró
Ň
norodnej konieczne było wypracowanie innych kryteriów, bardziej przystaj
Ģ
cych do jej
charakteru. Zostan
Ģ
one przedstawione w niniejszym artykule.
1.2. Korzy
Ļ
ci z waloryzacji potencjału turystyczno-kulturowego szlaków polskich
.
Przed przyst
Ģ
pieniem do ukazania etapów, kryteriów i metod waloryzacji potencjału
turystycznego omawianych szlaków wypada wskaza
ę
na korzy
Ļ
ci, które mo
Ň
e przynie
Ļę
jej
przeprowadzenie. Najpierw s
Ģ
to potencjalne korzy
Ļ
ci dla samych szlaków. Konfrontacja z
wynikami waloryzacji powinna u
Ļ
wiadomi
ę
samym odpowiedzialnym za ich funkcjonowanie
mocne i słabe punkty ich produktu jako cało
Ļ
ci, mo
Ň
liwe niedoci
Ģ
gni
ħ
cia w jego organizacji,
działaniu i promocji. Odkryje tak
Ň
e mo
Ň
liwe mankamenty poszczególnych obiektów szlaku w
odniesieniu do wymaga
ı
współczesnego turysty. Wnioski powaloryzacyjne mog
Ģ
tym samym
stanowi
ę
u
Ň
yteczn
Ģ
grup
ħ
wskazówek zarówno w zakresie działa
ı
długoterminowych
(strategicznych) w odniesieniu do poprawy oferty szlaku, jak równie
Ň
w odniesieniu do
mo
Ň
liwych do podj
ħ
cia przedsi
ħ
wzi
ħę
o niewielkiej skali, pozwalaj
Ģ
cych przy u
Ň
yciu
drobnych
Ļ
rodków i w krótkim czasie usun
Ģę
braki cz
ħ
sto uwa
Ň
ane za mało istotne, jednak
łatwo zauwa
Ň
alne i niejednokrotnie dla turysty uci
ĢŇ
liwe – i to tak w odniesieniu do całego
szlaku, jak i jego obiektów. Rzetelny przegl
Ģ
d walorów i stanu szlaku, uzyskany w wyniku
waloryzacji mo
Ň
e tak
Ň
e stanowi
ę
punkt odniesienia w planowaniu wspólnych działa
ı
rozwojowych i promocyjnych w ramach szlaku oraz w ustalaniu strategii współpracy
mikroregionów, przez które on przebiega, jak równie
Ň
dodatkowy argument w staraniach o
pozyskanie wsparcia władz regionalnych i instytucji odpowiedzialnych za rozwój turystyki.
Przeprowadzenie waloryzacji szlaku mo
Ň
e stanowi
ę
tak
Ň
e podstaw
ħ
dla wydania publikacji na
jego temat o charakterze naukowym lub popularyzatorskim, co w efekcie zwi
ħ
kszy
zainteresowanie szlakiem zarówno w kr
ħ
gu instytucji i osób zajmuj
Ģ
cych si
ħ
turystyk
Ģ
lub
edukacj
Ģ
, jak i w
Ļ
ród dydaktyków turystyki oraz studiuj
Ģ
cych j
Ģ
. W konsekwencji wzro
Ļ
nie
znajomo
Ļę
szlaku i jego oferty w
Ļ
ród pracowników odpowiedzialnych za planowanie
grupowych wypraw turystycznych w biurach turoperatorów, którzy przecie
Ň
w znacznej
cz
ħĻ
ci wywodz
Ģ
si
ħ
wła
Ļ
nie z tej grupy osób. Wreszcie - w wi
ħ
kszej skali - prawidłowo
wykonana waloryzacja polskich szlaków mo
Ň
e doprowadzi
ę
do powstania ogólnokrajowego
5
Plik z chomika:
travel-news.pl
Inne pliki z tego folderu:
tk_1.2010.pdf
(5578 KB)
tk_1.2011.pdf
(3083 KB)
tk_2.2010.pdf
(4815 KB)
tk_2.2011.pdf
(2183 KB)
tk_3.2010.pdf
(4393 KB)
Inne foldery tego chomika:
127 godzin
4outdoor
Art of Freedom
Backpacker Magazine
Bieg Kukuczki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin