Edukacyjna wartość dodana.docx

(11 KB) Pobierz

Edukacyjna wartość dodana

 Termin wartość dodana wywodzi się z ekonomii; oznacza przyrost wartości dóbr w wyniku danego procesu produkcyjnego. Stosując analogię, edukacyjną wartość dodaną można zdefiniować jako przyrost wiedzy uczniów w wyniku danego procesu edukacyjnego. W przeciwieństwie do prostych, statystycznych miar osiągnięć uczniów szkoły, takich choćby jak średnia arytmetyczna wyników w danym roku, edukacyjna wartość dodana (EWD) jest miarą postępów uczniów, poczynionych w określonym okresie badawczym. Wartość dodana osiągnięć ucznia (szkoły, rejonu) jest przyrostem osiągnięć w wybranym zakresie programowym w określonym czasie (B. Niemierko, 2004). Wartość dodaną szkoły można zdefiniować jako przeciętną wzrostu umiejętności i wiedzy uczniów do niej uczęszczających w danym okresie czasu.
Metody szacowania edukacyjnej wartości dodanej (EWD) i rodzaj wymaganych danych muszą być podporządkowane temu, jaki charakter informacji mają tworzyć i kto będzie jej odbiorcą. (M. Jakubowski, 2006).
EWD jest kolejnym narzędziem do pomiaru jakości pracy szkół dającym inne informacje niż narzędzia dotychczas stosowane.
Mimo wielu wad i problemów praktycznych związanych z szacowaniem wartości dodanej i jej wykorzystywaniem do oceny jakości pracy szkół i nauczycieli, szacowanie jej daje znacznie większy zasób informacji niż surowe wyniki egzaminów. Wartość dodana może znaleźć też szerokie zastosowania w badaniach edukacyjnych i może być wykorzystywana jako źródło oceny polityki oświatowej, zróżnicowania jakości nauczania, a także jako podstawa programów wspierających szkoły i regiony o szczególnych potrzebach. Więcej informacji na ten temat zainteresowani znajdą w Biuletynie Badawczym nr 8 publikowanym na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin