Doświadczalnictwo leśne W1
Rozumienie nauki: przedmiot wykładany na uniwersytecie; nauczanie, proces dydaktyczny; doktryna; metoda prawdziwego poznania rzeczywistości; nagromadzona wiedza;
Największe wynalazki ludzkości: mowa artykułowana; pismo głoskowe; pieniądze; religia; zero; system dwójkowy;
Poznanie
Właściwości
Potoczne
Prawdziwe w odniesieniu do życia codziennego; niezdolne do prawdziwego poznania i rozumienia zjawisk przyrodniczych; niedostatek potocznej obserwacji ze względu na ograniczenia zmysłów i mózgu;
Artystyczne
Prawdziwe lub nie, częściej niż do prawdy odwołuje się do wrażeń i nastrojów;
irracjonalne
Nie weryfikuje prawd objawionych, nie wiadomo i nie będzie wiadomo czy głoszone tezy są prawdziwe gdyż są nieweryfikowalne;
naukowe
Rygorystyczne dążenie do prawdy; odbywa się wg metod gwarantujących jej poznanie, głoszone tezy są wyłącznie weryfikowalne lub falsyfikowane, nie uznaje za prawdziwą wiedzy zdobytej innymi metodami niż naukowe;
Prawda – zdanie zgodne z rzeczywistością;
NAUKA (sciencia):
1. Forma aktywności intelektualnej, której celem jest obiektywne poznanie i wyjaśnienie rzeczywistości; ostatecznym celem działalności naukowej jest przekszt. Rzeczywistości zgodnie z potrzebami człowieka;
2. Zbiór sposobów dochodzenia do prawdy i przedstawienia prawdy poznanej (definicja klasyczna);
3. Zbiór sposobów uzyskiwania materiału naukowego;
Czym się różnią od siebie dziedziny naukowe?
· Obiektem badań
· Charakterystyczną metodą
Nauki
· Podstawowe
· Stosowane
· Formalne – badają właściwości bytów, które same stworzyły np. prosta
· Empiryczne
Przedmiotem zainteresowania leśnictwa nie jest las, a gospodarstwo leśne – nauka stosowana (dualny charakter – opisywanie i objaśnianie <charakter deskryptywny>; przekształcanie rzeczywistości <charakter postulatywny - formalny>); wiele różnych poddziedzin;
Metody
Obserwacja – metoda samodzielna – każde spostrzeżenie właściwości badanego obiektu np. geografia, językoznawstwo;
Eksperyment – celowa zmiana warunków w jakich funkcjonują nasze obiekty i obserwowanie reakcji na tę zmianę; nie jest samodzielny, bo wyniki musimy zaobserwować;
Artefakt – fakt, który powstał w momencie obserwowania, na skutek obserwowania; np. termometr pokazuje własną temperaturę, jaką ma w danym momencie;
W2
Skale pomiarowe dzielą się na:
·
} jakościowe
}ilościowe
· Nominalne
· Rangowe
· Przedziałowe
· Ilorazowe
Skale nominalne są to nazwy np. gatunek drzewa
Skale rangowe to również są nazwy zawierające wartościowanie cech, możemy je uporządkować (określenie zupy ogórkowej: znakomita, b. dobra, dobra, niedobra; skale uszkodzeń, fazy rozwojowe drzewostanu – uprawa, młodnik, d-st dojrzewający, dojrzały, starodrzew);
W skalach jakościowych nie obliczamy średniej arytmetycznej
Skale przedziałowe – skala Celsjusza, która może się zmieniać;
Skale ilorazowe – skala Kelvina
Zastosowanie skal ilorazowych jest znacznie szersze niż przedziałowych; jest najdokładniejsza ze wszystkich;
Możemy podzielić jedną wartość przez drugą, możemy je przekształcać np. dwie strony spierwiastkowań – inny wynik, ale również poprawny, dane można przeskalować – np. pomierzone pierśnice drzew (ilorazowa) można przeskalować na rangową czyli drzewa cienkie, grube;
Skok odczynu jest skalą logarytmiczną, pH jest wykładnikiem potęgi
1-1 – o jedną jednostkę
1-2 – o 10 jednostek
2-3 – o 100 jednostek
3-4 o 1000 jednostek
Średnia arytmetyczna:
x=xin
x - średnia arytmetyczna
xi – suma spostrzeżeń
n – ilość spostrzeżeń
Sx - odchylenie przeciętne
x1-x
x2-x
.
xn-x
xi-xn=0 bo odchylenia się znoszą
xi-xn= Sx
(xi-x)2n= S2 – wariancja (wariant drugi) – suma kwadratów odchyleń przez sumę spostrzeżeń [cm2]
Odchylenie standardowe S2=S - dodatni pierwiastek z wariancji
Dopiero z wariancji obliczamy odchylenie standardowe
S2=(xi-x)2/n - obowiązuje wtedy, gdy każdy obiekt został zmierzony – populacje generalne
S2=(xi-x)2/n-1 - wzór definicyjny na wariancję, z określeniem stopni swobody (n-1), wynik niedokładny;
4 wartości z 4 obiektów: A B C D – porównanie A z BCD, B z CD i C z D – trzy niezależne porównania;
y
AB kontra CD, A kontra B, C kontra D;
S2=1n-1xi2-(x)2n – to jest analiza wariancji, suma kwadratów zaś to pozbycie się 1/n-1
nS2=xi2-(x)2n
Funkcje statystyki matematycznej:
Język opisu
… wnioskowania
Wskazówki dotyczące zbierania danych
Współczynnik zmienności V%=Sx*100%
Błąd średni kwadratów S2=S2n
Błąd standardowy średniej arytmetycznej Sx=Sn
Półprzedział ufności m0.05=Sn*t0.05 d=d±m ma on nam powiedzieć, w którym miejscu na przedziale jest prawdziwa średnia; półprzedziały muszą być krótkie; im większa zmienność tym przedział jest dłuższy; długość przedziału zależy również od liczebności próby;
m2=S2*t2/n
n= S2*t2/m2
Liczebność próby zależy od wariancji i od półprzedziału;
t0.05 – prawdopodobieństwo odrzucenia prawdziwej hipotezy zerowej
t0.05 = 1.96
t0.01 = 2.58
t0.001 = 3.29
Zadanie: drzewostan 400 m3/ha (dokładność +- 40 m3/ha)
V=50% - współczynnik zmienności
V%=Sx*100% => 50%=S/400*100 => S=50*400/100 = 200
S2 = 2002 = 40000
n= S2*t2/m2 t = 1.96
n = 40000*(1.96)2/402 = 40000*3.8416/1600 = 96.04
minimalna liczebność próby wynosi 96
dla t = 2.58 minimalna liczebność próby wynosi166,41 czyli 166
(obliczcie sobie)
Współczynnik asymetrii (moment 3) Ax=S3(n-1)3
Współczynnik korelacji r=Cov(x,y)Sx2*Sy2
S2=1n-1x*x-x*xn
cov(x,y)=1n-1x*y-x*yn
Gdy współczynnik korelacji jest dodatni >0, to ze wzrostem cechy x rośnie cecha y;
x
Gdy współczynnik korelacji jest ujemny <0, to ze wzrostem cechy x cecha y maleje (odwrotne prosta na rysunku);
Gdy współczynnik korelacji = 0, ze wzrostem cechy x poziom cechy y jest niezmienny.
-1≤r≤+1 – metoda obserwacyjna, na podstawie której nie wolno wnioskować o zależności przyczynowo skutkowej
-1 – cechy nawzajem się wykluczają
1 – współdziałają
0 – nie ma zależności, punkty są rozproszone
Jeżeli mamy współczynnik korelacji, to możemy napisać równanie prostej
r=wr(x,y)Sx2*Sy2
Z reguły przyjmuje się α=0.05 (ale jest też 0.01 o 0.001
Wartość funkcji t Studenta temp=r21-r2*n-2
W3
Statystycznie istotny znaczy, że wykluczamy działanie przypadku
Równanie prostej y = a...
wangmu