KOMUNIKOWANIE MASOWE.doc

(202 KB) Pobierz
KOMUNIKOWANIE MASOWE 10

                                         KOMUNIKOWANIE  MASOWE mgr Agnieszka Stępinska

 

Komunikacja międzyludzka to proces dynamicznego porozumiewania się, wymiany informacji.

wg Jakobsona elementy porozumiewania się:

-         

N          à        O

Nadawca     przekaz      odbiorcy

-          komunikat,

-          kontakt,

-          kod,

-          kontekst (sytuacja)

Funkcje przekazu informacji (komunikowania się):

1)     R E F E R E N C Y J N A (poznawcza), przejawia się we wszelkich opisach, w przekazach informacyjnych i dziełach naukowych.

2)     K O N A T Y W N A (nakłaniająca), pełnią ją przekazy charakteryzujące się użyciem trybu rozkazującego lub zdań normatywnych.

3)     E K S P R E S Y J N A – (ekspresywna) wyraża się wykorzystywaniem zwrotów wyrażających wyłącznie emocje lub myśli nadawcy.

4)     F A T Y C Z N A - wyraża się w zwrotach o znaczeniu bardziej rytualnym niż związanym z przekazem treści i informacji. Służy nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów i więzi społecznych (kom. rytualna).

5)     M E T A J Ę Z Y K O W A – realizowana jako forma teoretycznych rozważań nad językiem Wszelka postać analizy reguł i form językowych służącej  badaniu języka.

 

ORIENTACJE JĘZYKOWE

Orientacja LINGWISTYCZNA

N. Chomsky, F.de Sausssure. Na język składają się: kompetencje – pewien idealny stan, teoretyczne założenia co do języka.

Idealny użytkownik języka:

-          znający w sposób idealny zasady i reguły posługiwania się nim,

-          należy do społeczności jednorodnej językowo.

       N          à        O             

     Nadawca       język      odbiorcy

 

 

CECHY- (własności) języka

1)     dwoistość- język składa się z dwóch struktur (poziomów):

-          gramatyczna

-          fonologiczna

Daje to możliwość tworzenia nieskończenie wielu wyrażeń językowych.

2)     produktywność – możliwość tworzenia nowych treści za pomocą znanych treści (słów),

3)     zdolność do wzajemnej wymiany– posiadając pewną znajomość języka możemy dokonywać wymiany,

4)     arbitralność – zerwanie z obrazowością znaczenia, możliwość wyrażania pojęć abstrakcyjnych,

5)     specjalizacja – język może być narzędziem oddziaływania na innych,

6)     przemieszczanie – możliwość operowania informacjami uzyskanymi np. z historii, z innych kontynentów,

7)     transmisja kultury – możemy przekazywać symbole, wartości które są specyficzne dla danej kultury.

Lingwiści nie zajmują się wykonaniem czyli komunikacją językową badają jednak mowę używaną w procesie komunikacji.

Orientacja CYBERNETYCZNA

Cybernetycy największą uwagę zwracają na efektywność przekazu od nadawcy do odbiorcy a ich repertuary interesują cybernetyków na tyle ile wpływają na tę efektywność.

REPERTUAR to całokształt zdolności  i umiejętności uczestnika procesu komunikowania, składa się przede wszystkim z kompetencji językowych i umiejętności społecznych umożliwiających dostosowanie wrażeń językowych nadawcy do możliwości odbiorczych słuchacza oraz pewnych właściwości psychicznych. (Szubin) 

 

Repertuar uczestnika procesu komunikacji:



                   ---------- A/ kompetencje językowe

          R           -------B/ kompetencje społeczne,

                   -----------C/ właściwości psychiczne

A- kompetencje językowe wiążą się z tym na ile znamy język i potrafimy go wykorzystać,

B –kompetencje społeczne odnoszą się do tego w jaki sposób potrafimy komunikować się w pewnych sytuacjach społecznych,

C – właściwości psychiczne są to cechy psychiczne predysponujące nas do komunikowania.

   N             à            O             

              

 

 

 

W zakresie w którym repertuary N i O pokryły się – komunikowanie będzie najbardziej efektywne, im większa jest część wspólna tym komunikowanie jest bardziej efektywniejsze.

Maksymalna efektywność wystąpiła by w przypadku idealnego porywania się obu repertuarów

Orientacja cybernetyczna w odróżnieniu od lingwistycznej zajmuje się wykonaniem językowym a szczególna uwagę zwraca na wykrycie wszelkich „szumów” utrudniających przekaz informacji.

 

Orientacja ETNOLOGICZNA

Koncentrowanie się na czynnikach kulturowych nadawcy i odbiorcy które mają wpływ na komunikowanie.

Kultura – to normy, tradycje, zwyczaje, wierzenia, wartości, wzorce myślowe.Elementy  kulturowe różniące nadawcę i odbiorcę przyczyniają się do powstawania problemów w procesach kom.

 

B. L. Whorf – koncepcja  zależności między językiem a kulturą (nieaktualna i zbyt radykalna):

Wpływ kultury na ludzi jest transmitowany przez język. Ta sama rzeczywistość będzie miała różne odbicie u osób posługujących się różnymi językami. Język porządkuje sposób postrzegania świata, myślenia.(język) J  = K (kultura)

 

Współczesne koncepcje stwierdzają że między językiem a kulturą zachodzą wzajemne zależności.

       



              J                K

Gumperz, Hymes- Częściej wskazuje się, że posługiwanie się językiem w konkretnych warunkach kulturowych i fizycznych wpływa na postać i strukturę tego języka. Struktura danego języka uzależniona jest od rzeczywistości społeczno-kulturalnej w której grupa żyje a jednocześnie od działalności językowej społeczności posługującej się nim. 

C. Levi- Strauss z kolei uważa, że między kulturą a językiem nie ma żadnego związku wynikania, język jest jednym z elementów kultury i istnieje między nimi paralelność.

 

Orientacja SOCJOLOGICZNA

Socjolodzy patrzą na komunikowanie w kontekście społecznym, grup społecznych, cech grup społeczno-demograficznych: wiek, wykształcenie, zawód, wyznanie, miejsce zamieszkania.

Ustalają relacje między struktura społeczna a językiem. Przyjmują, że język jest w pewnym sensie odzwierciedleniem struktury społecznej a jednocześnie istnieje sprzężenie zwrotne jego wpływu na tę strukturę.

Socjolodzy zajmują się wykonaniem językowym zrelatywizowanym dla określonych grup społecznych. Bernstein, Szwejcer, Nikolskij.     

BERNSTEIN Bazil- koncepcja socjologiczna- Anglia na przełomie XVIII i XIX w. 

Wyodrębnił dwa typy języków:

1/ Cechy języka publicznego- (robotników)

a)      szereg krótkich, prostych zdań, często niedokończone wypowiedzi,

b)     krótkie pytania i rozkazy,

c)      uboga konstrukcja składniowa i gramatyczna, powtarzające się spójniki,

d)     sztywne i ograniczone użycie przymiotników i przysłówków,

e)      rzadkie stosowanie form nieosobowych.

 

2/ Cechy języka formalnego- (klasy średniej) 

a)      zdania rozbudowane gramatycznie i składniowo,

b)     bogato wykorzystywane przymiotniki i ozdobników,

c)      mniej rozkazów więcej konstrukcji otwartych, generalnych,

d)     stosowanie form nieosobowych.

Bernstein zastanawiał się nad pojęciem kodu, wg. niego:

Kod – jest pojęciem abstrakcyjnym, jest to zasada regulująca wybór i organizację wypowiedzi słownych.

Język służy do tego aby rozpoznać kod, rozszyfrować go. Język to coś zewnętrznego, zaś kod to coś co jest w nas. Bernstein wyodrębnił dwa podstawowe typy kodów :

-   1/ kod ograniczony,

-   2/ kod rozwinięty (wypracowany)

1/ Cechy kodu ograniczonego :

1)     -ujmowanie wydarzeń w sposób konkretny,

2)     -częste stosowanie sygnałów niewerbalnych,

3)     -przekonanie o oczywistej słuszności swoich własnych poglądów,

4)     trudności w operowaniu materiałem abstrakcyjnym,

5)     ujmowanie wydarzeń w perspektywie teraźniejszości i nieumiejętność odraczania gratyfikacji.

2/ Cechy kodu rozwiniętego (wypracowanego):

1)     ujmowanie wydarzeń w różnych poziomach abstrakcji,

2)     stosowanie subtelności słownych (rozróżnień słownych),

3)     przekonanie o względności swoich własnych poglądów, przyznanie innym prawa do racji,

4)     łatwość w operowaniu materiałem abstrakcyjnym,

5)     ujmowanie wydarzeń w odległej perspektywie czasowej, zdolność odraczania gratyfikacji.

Pewne cechy kodu są rozpoznawalne za pomocą języka. Bernstein stwierdził iż możemy osiągnąć jedynie poziom kodu quasi wypracowany

 

3/ Kod Quasi Wypracowany - język formalny + kod ograniczony,

                     

4/ Kod Więzi  Intymnych –język publiczny + kod rozwinięty.

Cechy człowieka wg BERSTEINA:

a) formalne – odnoszące się do cech języka (formalnego lub publicznego),

b) poznawcze - wiążą się z kodem (ograniczonym lub rozwiniętym).

 

Bernstein stwierdził że kod przyjmujemy od bliskiego otoczenia, od osób bliskich w 3 – 4 roku życia Wpływ płci na proces komunikacji : płeć determinuje tematy, role pełnione w procesie komunikowania, wpływa na sposób komunikowania.

A. Piotrowski, M. Ziólkowski pojęcie kompetencji sosjolingwistycznych- „idealna znajomość wszystkich reguł używania języka w zależności od sytuacji i roli społecznej.

 

Orientacja PSYCHOLOGICZNA (psychospołeczna, psycholingwistyczna)

I. Nadawcę i odbiorcę wyrażeń językowych traktuje się jako aktywne podmioty kształtujące łącznie proces komunikacji językowej

II. Wyjaśnienie procesu komunikacji językowej polega na odwołaniu się do właściwości lub procesów psychologicznych nadawcy i odbiorcy przekazu językowego.

Zwraca szczególną uwagę na aktywne cechy wiążące płeć, osobowość i cechy psychologiczne uczestników w procesie komunikowania.

Trzy kwestie :

1/ czynniki psychospołeczne i ich wpływ na proces komunikowania,

2/ wpływ kontekstu sytuacji (w szerokim znaczeniu fizycznym i psychospołecznym) na proces kom.,

3/ wpływ samego procesu komunikacji na nasze zachowania psychospołeczne.

 

MODELE  PROCESU  KOMUNIKOWANIA

Są to słowne lub graficzne przedstawienia procesu komunikowania w formie uproszczonej i schematycznej.

Podział modeli (4 podst. typy)

I   – modele strukturalne- skoncentrowane na elementach składowych,

II  – modele dynamiczne skoncentrowane na  przebiegu przekazu informacji,

III – modele funkcjonalne koncentrują się na zależnościach pomiędzy poszczególnymi elementami, i ich wzajemnych oddziaływaniach,

IV – modele operacyjne pozwalające przewidzieć przebieg procesu w zależności od przewidywanych warunków, okoliczności, sytuacji. Obrazują projektowanie przyszłych procesów komunikowania

 

1/Model Tchakhotina- wszechmocy propagandy 1939 r.(psychologiczny)

Twierdził iż uporczywe powtarzanie ludziom tych samych komunikatów powoduje że  przyjmują je  jako swoje własne, w pewnym sensie powtarzał myśli Platona.

Propaganda trafia na podatny grunt, na popędy, instynkty. Czakotin  skorzystał z pomocy innych dziedzin nauki, wykorzystywał inne instrumenty. Wyróżnił cztery rodzaje popędów (instynktów) :

-   agresywny,  seksualny, opiekuńczy,  pokarmowy. 

Wg niego człowiek bardziej kieruje się kategoriami uczucia i instynktu niż rozumu.

Stworzył model  bodźca i reakcji .



                                                                                                       popędy ludzkie

   





propagandysta                              treść propagandy                    odbiorcy





                                                                                                    

     motywy                                                                      postawy i zachowania

Jest to model w którym nadawca jest aktywny a odbiorca bierny. Odbiorcą są to masy połączone z środkami masowymi lecz nie wewnętrznie ze sobą, które nie mogą uchronić się przed propagandą. Przykładem wykorzystania takiego modelu może być nowoczesna reklama i tzw. marketing polityczny.

 

2/Model Shannona -przekazu sygnałów 1948 (cybernetyczny)





Kanał











    źródło informacji              nadajnik                                            odbiornik                 adresat

        nadawca                                                                                                                  przekaz

                                                                       źródło zakłóceń 

Sygnał nadany przez nadajnik i odbierany przez odbiornik nie są identyczne po drodze występują zakłócenia tzw. szumy, mogą to być szumy: - kulturowe, psychologiczne, socjologiczne, językowe, techniczne itd.  Zakłócenia w wyniku różnic w repertuarach odbiorcy. 

    Model ten operuje także pojęciami takimi jak pojemności i przepustowości kanału oraz kodu. 

Uniwersalność tego modelu jest tak duża, ze ma zastosowanie do wszelkiej wymiany informacji tak między maszynami jak i miedzy ludźmi jednak jest ona opłacona wyłączeniem z modelu wszelkich zmiennych semantycznych, psychologicznych i społecznych Odbiorca z założenia jest tu pasywnym adresatem przekazywanych do niego sygnałów, jego reakcje są z góry zaprogramowane. Badać można tylko wierność przekazu sygnału sprowadzoną do poziomu dokładności technicznej.                                             

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin