biznes plan AKADEMIA EKONOMICZNA W KRAKOWIE word.doc

(677 KB) Pobierz
AKADEMIA EKONOMICZNA W KRAKOWIE

AKADEMIA EKONOMICZNA W KRAKOWIE

BIZNESPLAN FIRMY "ZŁOTE ZIARNO"

Wykonawcy (BPL0204):

Jacek Burda

Edyta Dolicka

Przemysław Modrzejewski

Bartłomiej Patkowski

Maciek Wenda

Kraków 2000

 

 

Spis treści

 

I. Streszczenie pracy

II. Profil i zakres działania firmy

2.1. Dane o firmie

2.2. Dane o właścicielach

2.3. Historia firmy

2.4. Zamierzenia na przyszłość

III. Założenia planu strategicznego

3.1. Strategiczna pozycja firmy

3.2. Wybór strategii

3.3. Wdrożenie strategii

IV. Plan marketingowy

4.1. Branża, w której firma funkcjonuje

4.2. Analiza rynku i sposoby organizacji kanałów dystrybucji

4.3. Wielkość udziałów w rynku, które firma zamierza osiągnąć

V. Plan techniczny

5.1. Opis wyrobu (usługi)

5.2. Strategia produkcji

5.3. Majątek produkcyjny

5.4. Poziom zapasów wyrobów gotowych oraz materiałów i surowców

5.5. Zdolności produkcyjne

5.6. Specyfikacja kosztów działalności gospodarczej

VI. Plan organizacyjny

.....

.....

....

VII. Plan finansowy

VIII. Zakończenie (wnioski)

 

 

 

 

 

Firma "Złote ziarno" jest firmą fikcyjną. Jednakże opis jej otoczenia

zgodny jest z rzeczywistością.

 

 

II. Profil i zakres działania firmy

2.1. Dane o firmie

Firma “Złote ziarno” jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w Piekarach Śląskich przy ul. Kwiatowej 10, w której udziały ma 5 osób, każda w wysokości 20% kapitału zakładowego. Organem rejestrowym dla Spółki jest Sąd Rejestrowy w Katowicach. Kapitał zakładowy Spółki wynosi 10 000 PLN. Udziałowcami są: Jacek Burda, Edyta Dolicka, Przemysław Modrzejewski, Bartłomiej Patkowski i Maciej Wenda. Wszyscy udziałowcy wchodzą w skład zarządu Spółki. Na czele zarządu stoi prezes: Bartłomiej Patkowski, który kieruje bieżącą działalnością Spółki. W Spółce ustanawia się reprezentację łączną, w wyniku czego dla skuteczności prawnej czynności wykonywanych przez zarząd wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu. Spółka rozlicza się z urzędem skarbowym za pomocą książki przychodów i rozchodów. Firma “Złote ziarno” prowadzi wyłącznie usługowy przemiał zboża na mąkę i śrutę dla okolicznych rolników oraz hurtowników i piekarń z terenu województwa śląskiego.

2.2. Dane o właścicielach

Wszyscy wspólnicy są absolwentami Akademii Ekonomicznej w Krakowie, kierunku zarządzanie i marketing, specjalności zarządzanie firmą. Dwaj wspólnicy (prezes i druga osoba wymiennie) przebywają na stałe we młynie, gdzie nadzorują i koordynują przebieg prac. Pozostali wspólnicy raz w miesiącu na zebraniach zarządu zapoznają się z bieżącą sytuacją Spółki i podejmują uchwały.

2.3. Historia firmy

Historia Młyna liczy 70 lat. Istniejący do dziś główny budynek został wybudowany w 1930 roku nad Brynicą i początkowo był napędzany turbiną wodną. W tym celu też powstały istniejące do dziś budowle wodne. Zainstalowano tam dodatkowo także maszynę parową. W czasie wojny Młyn pozostawał w zarządzie administratora niemieckiego. W 1946 roku nieruchomość z Młynem została zakupiona przez przedwojennego dzierżawcę Młyna. Po niezbędnym remoncie i wyposażeniu w maszyny Młyn został uruchomiony i prowadził przemiał usługowy do 1952 r. Następnie ze względu na restrykcyjną politykę fiskalną w latach 1952-1956 Młyn był zamknięty. Od 1958 roku pracował on nieprzerwanie do 1998 roku jako przedsiębiorstwo rodzinne. W okresie tym został on dwukrotnie poddany gruntownej modernizacji (w połowie lat sześćdziesiątych i osiemdziesiątych). W 1998 roku został on zakupiony przez wyżej wymienioną Spółkę i do chwili obecnej prowadzi przemiał usługowy dla ludności oraz na zlecenie piekarń i hurtowni. Obecnie w pełni wykorzystuje on zdolności przerobowe (17 ton na dobę).

2.4. Zamierzenia na przyszłość

Firma “Złote ziarno” chce zaspakajać potrzeby przede wszystkim dużych piekarń i hurtowni. Zamierza jednak także prowadzić swe usługi dla drobnych zleceniodawców. Potrzeby nabywców dotyczą głównie różnych gatunków mąki pszennej i żytniej oferowane w różnych opakowaniach lub luzem zgodnie z zamówieniami. Klienci oczekują produktu dobrej jakości tzn. o odpowiedniej czystości i wilgotności oraz atrakcyjnego cenowo. Dla dużych hurtowych odbiorców ważne jest także zapewnienie dużych jednolitych partii towaru. Od roku 1989 zmieniła się radykalnie sytuacja na rynku zbóż i przetworów zbożowych. Monopol młynów państwowych został ograniczony, w

związku z czym małe młyny mogły wejść szerzej na rynek, konkurując asortymentem oferowanych przetworów, a przede wszystkim jakością dostosowaną do konkretnego odbiorcy. Oprócz tego zostały uwolnione ceny na przetwory zbożowe, które w poprzednim okresie skutecznie eliminowały z rynku małe młyny pozbawione dotacji państwowych. Wszystko to stworzyło nowe perspektywy dla małych młynów. Kadra menedżerska jest dobrze przygotowana do zarządzania przedsiębiorstwem. Mimo tylko dwuletniego doświadczenia wiedza zdobyta podczas studiów menedżerskich w dużym stopniu przyczyniła się do sprawnego bieżącego zarządzania firmą, jak i powstania planu strategicznego. Do prac bezpośrednio produkcyjnych zatrudnione są na stałe dwie osoby: mistrz młynarski oraz pracownik fizyczny z długoletnim doświadczeniem młynarskim. W związku z pojawieniem się korzystnych warunków na rynku zbóż i przetworów zbożowych w Polsce po 1989 roku oraz z faktem, że popyt na rynku lokalnym niewiele przewyższa obecny poziom produkcji Młyna w najbliższym okresie tj. 5 lat celem działalności firmy “Złote ziarno” jest przede wszystkim ekspansja rynkowa. Celem niniejszego biznes planu jest ocena opłacalności tego przedsięwzięcia.

III. Założenia planu strategicznego

3.1. Strategiczna pozycja firmy

Przedstawiona poniżej strategia oparta jest na wynikach analizy SWOT zawartej w skoroszycie wg projektu Jerzego Skrzypka. Czynniki zawarte w poszczególnych częściach analizy SWOT, czyli możliwości, zagrożenia, silne i słabe strony, zostały dobrane ze względu na warunki istniejące we wnętrzu jak i w otoczeniu firmy “Złote Ziarno”. Zastosowana punktacja poszczególnych czynników zawarta jest w granicach od 1 -5 pkt. W częściach 2 (silne strony) oraz 4 (możliwości) - 1 pkt. to ocena najlepsza, a 5 pkt. to ocena najgorsza. Natomiast w częściach 3 (słabe strony) oraz 5 (zagrożenia) punktacja jest przeciwna i 1 pkt. to ocena najlepsza, natomiast 5 pkt. to ocena najgorsza. Na końcu analizy zosta o przedstawione podsumowanie, które pozwoli o na wyciągnięcie pozytywnych i negatywnych wniosków w tworzeniu ostatecznej strategii firmy “Złote Ziarno”. Wprowadzając do analizy czynników strategicznych, warto powiedzieć jak wyglądaj ogólne zarysy funkcjonowania firmy “Złote Ziarno” .Głównym obszarem działalności firmy jest Województwo Śląskie . Rozwój naszej firmy wiążemy z powiększaniem liczby naszych klientów, zamierzamy to osiągnąć poprzez poprawę jakości produkcji i rozszerzenie asortymentu oferowanych usług. Mamy zamiar dotrzeć do detalicznych jak i hurtowych odbiorców przetworów młynarskich. W przyszłości firma “Złote ziarno” chce zaspakajać potrzeby przede wszystkim dużych piekarń i hurtowni. Zamierza jednak także prowadzić swe usługi dla drobnych zleceniodawców. Potrzeby nabywców dotyczą głównie różnych gatunków mąki pszennej i żytniej oferowane w różnych opakowaniach lub luzem zgodnie z zamówieniami. Klienci oczekują produktu dobrej jakości tzn. o odpowiedniej czystości i wilgotności oraz atrakcyjnego cenowo. Dla dużych hurtowych odbiorców ważne jest także zapewnienie dużych jednolitych partii towaru. Analiza została przeprowadzona na podstawie danych zebranych przez zarząd.

Tabela 1. Silne strony firmy

Silne strony Uzasadnienie mocnych stron

Wysoka jakość oferowanych usług                                                        Obecnie firma daje produkt dobrej jakości. W

niedalekiej przyszłości jakość w porównaniu do innych producentów będzie ciągle wysoka poprzez zastosowanie wysokiej klasy urządzeń służących do przemiału zboża, takich jak: wydajne czyszczalnie i szczotkarki – przygotowujące zboże do przemiału, nawilżacze z komorami leżakowymi, mieszalniki – do standaryzacji mąki oraz kontrola zboża we własnym laboratorium.

 

Niskie ceny                             Pomimo, że firma jest monopolistą na rynku lokalnym ceny jej usług są niskie.

 

Posiadanie większości maszyn                Z pewnością jest to duży plus na korzyść

i urządzeń potrzebnych do                                                                      młyna biorąc

modernizacji                             pod uwagę wysokie ceny maszyn i urządzeń potrze – bnych do tego typu biznesu.

 

Doświadczenie młynarskie mistrza                                                         Mistrz młynarski – wykształcenie średnie

i personelu                             techniczne, 35 lat doświadczenia w zawodzie młynarza – w tym 15 lat jako samodzielna osoba prowadząca młyny. Członek Stowarzyszenia Prywatnych Młynarzy Rzeczpospolitej Polskiej Pracownik fizyczny z długoletnim doświadczeniem młynarskim (15).

 

Długoletni okres funkcjonowania                                                         Historia młyna liczy 70 lat. Istniejący do dziś

firmy na rynku              główny budynek młyna został wybudowany w 1930 roku i początkowo był napędzany turbiną wodną.

 

Pełna własność nieruchomości                             Wszelkie nieruchomości są własnością spółki z o.o. “Złote ziarno”, które spółka zawdzięcza poprzednim właścicielom młyna.

 

Własne powierzchnie magazynowe                            Młyn posiada własny magazyn zboża, który może pomieścić 1000 ton zboża.

 

Silnie określona strategia                            Polegająca na poszerzeniu rynków zbytu, a także rynków zaopatrzenia.

Tabela 2. Dynamika i struktura silnych stron firmy

 

 

Rycina 1. Silne strony firmy

 

Tabela 3. Słabe strony firmy

 

Słabe strony Uzasadnienie słabych stron

Brak własnego specjalistycznego transportu                                           W przypadku chęci skupowania zbóż na

Samochodowego                                                                                    giełdach towarowych niezbędne wydaje się posiadanie własnego transportu. Wiadomo,

bowiem, że transport nie należy do rzeczy najtańszych, a to niepotrzebnie powiększałoby

 

cenę skupowanej pszenicy.

Brak kanałów dystrybucji w handlu                                                         Do tej pory młyn wykorzystywał bezpośre –

detalicznym i hurtowym poza lokalnym                                                         dnie kanały dystrybucji. W przypadku

rynkiem                                                                                                  powiększenia obszaru zbytu swoich towarów powinien zadbać o pośredników

Mały potencjał wytwórczy                                                                       Potencjał wytwórczy przed modernizacją

wynosi 25 ton na dobę – jest to stosunkowo

mało by zająć się obsługiwaniem przemiału handlowego i wejść na rynek hurtowy –konieczna jest, więc modernizacja zapewniająca przemiał ok. 75 ton na dobę.

 

Słaby image firmy                                                                                    W prawdzie firma jest znana od 70 lat, ale należy podkreślić, że tylko i wyłącznie na

rynku lokalnym. Trzeba bardzo pracować nad pojawieniem się image firmy na innych

rynkach.

 

Niewystarczająca ilość środków na                                                         Kapitał zakładowy wynosi tylko 10 000 zł.

finansowanie modernizacji młyna                                                        Biorąc pod uwagę ceny nowoczesnych maszyn i urządzeń potrzebnych do

modernizacji to jest to tylko kropla w morzu potrzeb.

Tabela 4. Dynamika i struktura słabych stron firmy

Rycina 2. Słabe strony

 

 

Tabela 5. Szanse dla firmy

Szanse Uzasadnienie szans

Zwiększenie zdolności przetwórczych                                                        Zwiększenie zdolności przetwórczych z 25 ton na dobę do 75 ton na dobę pozwoli

obsługiwać inne rynki, w tym wejść na rynek handlu hurtowego.

 

Poprawa jakości technicznej i rynkowej                                                        Pozwoli to na przechwycenie części marży

przetworów poprzez ich konfekcjonowanie                             hurtowej poprzez właśnie konfekcjonowanie produktów na pakowarkach jednostkowych i

zbiorczych.

 

Wejście na rynek mąk detalicznych                            Rozumiana w szerokim zakresie – poprzez rozwój kanałów pośredników i za ich pomocą rozprowadzanie wyrobów młyna m.in. w punktach sprzedaży detalicznej.

 

Obniżanie się udziału młynów w ogólnym                                                         Wiadomo, że odsetek młynów z roku na rok

Przemiale                            zmniejsza się, co jest wynikiem – nie bardzo silnej konkurencji, ale dużej inwestycji przede wszystkim w maszyny i urządzenia. Ponadto małe młyny często wycofują się ze względu na małe zdolności przetwórcze.

 

Rozwój prywatnych piekarni kreujących                                           Prywatne piekarnie to bardzo dobry interes,

popyt na mąkę                                                                                    jak wiadomo ludzie zawsze będą potrzebowali pieczywo – zwiększenie ilości

prywatnych piekarni oznacza większe zamówienia na mąkę, co wiąże się oczywiście

z lepszym funkcjonowaniem młyna.

 

Tabela 6. Dynamika i struktura możliwości dla firmy

Rycina 3. Możliwości

Tabela 7. Zagrożenia dla firmy

Zagrożenia Uzasadnienie zagrożeń

Kredyt bankowy                            Jest to duże zagrożenie, dlatego że stopa spłaty kredytu jest zmienna i ulega wraz ze zmianą inflacji a tak do końca nie wiadomo, w jakiej kondycji finansowej będzie znajdował się młyn jutro i pojutrze.

 

Pojawienie się konkurencji                            ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin