Scenariusz zajęć dla dzieci wszystkich grup wiekowych
· przybliżenie dzieciom niektórych zagadnień z zakresu przyrody nieożywionej
· zapoznanie z podstawowymi pojęciami geometrycznymi
dziecko:
· wyjaśnia znaczenie wiatru w przyrodzie
· aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach z wiatrem
· projektuje dowolną kompozycję z kartoników w kształcie figur geometrycznych
· czynna - zadań stawianych dziecku
· słowna - metoda żywego słowa
· percepcyjna - oparta na przeżywaniu i bezpośrednim spostrzeganiu
· metody aktywizujące (burza mózgów, pantomima, gry interakcyjne: „Co by było, gdyby...”, aktywnego słuchania muzyki wg. B Strauss, pedagogiki zabawy KLANZA)
· wiatraczki
· latawce
· suszarki
· dmuchawy
· duży stojący wiatrak z tektury
· kartoniki w kształcie figur geometrycznych
· nagrania piosenek o wietrze
· zagadka o latawcu
· woreczki papierowe
· folia aluminiowa
· rękawiczki foliowe
· kolorowe chusteczki
· ilustracje
o „Skąd się bierze wiatr”. Dzieci podają odpowiedzi np. z suszarki, gdy się biegnie i rusza, z wentylator, kiedy dmuchamy ... Wszystkie odpowiedzi nauczycielka „zapisuje” symbolicznie na tablicy Potem dzieci jeszcze raz wybierają trafne najbardziej prawdopodobne odpowiedzi.Nauczycielka wyjaśnia powstawanie wiatruMacie dużo racji musi być jakaś energia, siła dzięki której powstanie wiatr. Taką siłę ma słońce. Ogrzewa ono ziemię, od której ogrzewa się powietrze, to którym oddychamy.. Powietrze staje się lekkie, leciutkie i unosi się do góry, wysoko. Wtedy jego miejsce na dole zajmuje chłodne powietrze, które jest cięższe. I kiedy tak „goni” się powietrze ciepłe z zimnym powstaje wiatr. To zjawisko szczególnie zachodzi nad morskim wybrzeżem.
o „Do czego służy wiatr?”. Dzieci podają odpowiedzi np. do ruszania drzewami, do ruszania wiatrakami, do tego żeby latawce latały...Wszystkie odpowiedzi nauczycielka „zapisuje” symbolicznie na tablicy. Potem dzieci jeszcze raz wybierają trafne, najbardziej prawdopodobne odpowiedzi. Nauczycielka uzupełnia wypowiedzi dzieci wykorzystując ilustracje: suszenie prania, wytwarzanie prądu, pływanie żaglówką, latanie paralotnią, rozsiewanie nasion roślin, suszenie traw i zbóż.
III. „A ja chcę rozkręcić zabawkialbo rozkołysać huśtawki.Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,zbudzić wasze misie i lalki…” Nie! Nie! Nie!Ref.: „Wietrzyku psotniku…
o zabawa w kole, wprawianie w ruch wiatraka
o slalom przeszkód z wiatrakami
o wprawianie w ruch latawców - pościg za latawcem,(obserwowanie ruchu latawca)
kaska1562