Free CardPlane - PWS-10 Drawwing.pdf
(
1822 KB
)
Pobierz
pws-10.cdr
SAMOLOT MYŚLIWSKI PWS - 10
Samolot myśliwski PWS-10 został zaprojektowany w
Podlaskiej Wytwórni Samolotów w latach 1927 – 1929
przez Aleksandra Grzędzielskiego oraz Augusta Bobek –
Zdaniewskiego. W latach 1931 – 1932 został
wyprodukowany w serii liczącej 80 egzemplarzy. W
jednostkach liniowych służyły bardzo krótko, bo w 1933
roku zostały zastąpione przez PZL P-7a. Później były
używane jako samoloty treningowe.
Dwadzieścia samolotów tego typu zostało w końcu 1936
roku sprzedanych lotnictwu gen. Franco i były używane
jako samoloty treningowe.
Więcej informacji o historii tego samolotu można znaleźć
w publikacjach przywołanych poniżej.
Dane techniczne
Rozpiętość - 11,00 m
Długość (w osi samolotu z kołpakiem) - 7,70 m
Powierzchnia nośna - 18,25 m kw.
Masa własna - 1.080 kg
Masa użyteczna - 381 kg
Prędkość maksymalna - 241 km/h
Pułap - 6.125 m
Zasięg - 420 km
Prezentowane tutaj rysunki powstały na podstawie
analizy fotografii tego samolotu. Przy analizie założono,
że fotografie nie posiadają zniekształceń nieliniowych, co
jest pierwszym ograniczeniem. Kolejne ograniczenie,
które mogło wpłynąć na poprawność rysunków, to przede
wszystkim problemy z dokładnym wyznaczeniem
punktów zbieżności trzech podstawowych kierunków.
Problemy te wynikają z geometrii tego samolotu (trudno
wyznaczyć więcej niż dwie proste równoległe w danym
kierunku) oraz z małej rozdzielczości większości
fotografii, których użyto do analizy. Ponadto kilku
elementów konstrukcji nie było uwidocznionych na posia-
danych przeze mnie fotografiach i ich kształt przyjęto na
podstawie analogii z innymi konstrukcjami PWS lub
bazując na doświadczeniu. Elementy te zaznaczono na
rysunkach kolorem czerwonym.
Fotografie, które zostały użyte do rekonstrukcji wyglądu
samolotu, otrzymałem min. od wydawnictwa Stratus, od
Pana Przemysława Klimali (www.minitaria.republika.pl)
oraz - za jego pośrednictwem - z Muzeum Lotnictwa w
Krakowie.
Wszystkim, dzięki którym otrzymałem
fotografie, składam serdeczne podziękowania.
Ponadto wykorzystano fotografie opublikowane w
opracowaniach wymienionych poniżej oraz na
nieocenionym forum Odkrywcy. (www.odkrywca-
online.com) .
Wszelkie uwagi dotyczące ewentualnych błędów na
prezentowanych tutaj rysunkach będą mile widziane –
proszę je kierować na
lech.kolodziejski@modele-kartonowe.com
Taka sama prośba dotyczy wszelkich informacji i fotografii
związanych z tym samolotem.
Konstrukcja
Kadłub miał konstrukcję kratownicową. Kratownica
wykonana była z rur stalowych, spawana, wykrzyżowana
stalowymi cięgnami i usztywniona w pierwszym, drugim i
czwartym segmencie dodatkowymi ukośnymi rurami.
Pokrycie kadłuba do przekroju oznaczonego na
rysunkach literą G stanowiła blacha duralowa, podobnie
góra kadłuba do końca kabiny oraz pokrywa luku z lewej
strony kadłuba za kabiną. Reszta kadłuba była pokryta
płótnem rozpiętym na drewnianych listwach, które nadały
kadłubowi owalny przekrój. Kabina pilota otwarta, fotel
pilota dostosowany do spadochronu plecowego
(prawdopodobnie taki sam jak w PWS-16 i PWS-19);
tablica przyrządów wyposażona w: busolę, “kontroler
lotu” firmy Brown-Boveri lub Philips (składający się z
p r ę d k o ś c i o m i e r z a , w y s o k o ś c i o m i e r z a o r a z
zakrętomierza), termometr wody układu chłodzącego,
termometr oleju, obrotomierz, wskaźnik poziomu paliwa i
wyłącznik iskrowników.
Po lewej stronie kabiny umieszczona była dźwignia
sterowania obrotami silnika, a po prawej stronie dźwignia
awaryjnego zrzutu zbiornika paliwa i sterowania
wychyleniem żaluzji chłodnicy wody.
Płat miał konstrukcję drewnianą poza częścią centralną -
baldachimem. Płaty dwudźwigarowe, kryte do drugiego
dźwigara sklejką i całość (wraz z pokryciem sklejkowym)
pokryta płótnem. (Na temat konstrukcji lotek nie
posiadam wiarygodnych informacji).
Centropłat - baldachim miał konstrukcję stalową z rur i
stalowych żeber - całość spawana. Pomiędzy żebrami
oznaczonymi na rysunkach liczbami 3 i 4 znajdowały się
okucia do mocowania zastrzałów kadłubowych.
Profil płata: Bobek B3 o grubości względnej 16,2% stałej
na całej długości płatów (poza centropłatem). Profile
centropłata klinowane pod coraz większym kątem w
kierunku osi samolotu (patrz rysunki).
Usterzenie było konstrukcji stalowej w całości z rur o
różnej średnicy, kryte płótnem. Statecznik poziomy
przestawialny na ziemi. (Służył do tego celu trójkątny luk z
lewej strony kadłuba przykryty stalową osłoną).
Silnik Lorraine Dietrich LD-12Eb o mocy 450 KM;
chłodnica wody pod kadłubem; sterowanie chłodzeniem
poprzez uchylne żaluzje. Zbiornik paliwa o pojemności
280 litrów w kształcie walca odrzucany awaryjnie w
locie.(Nie wiem jakiego kształtu był fragment dolnej
części poszycia kadłuba, przez który wypadał zbiornik).
Uzbrojenie - dwa karabiny Vickers wz. 09/18 lub wz. E
(oba typy kalibru 7,92 mm) z zapasem po 500 nabojów na
karabin. Celownik Chretien.
Przy opracowaniu rysunków korzystano z fotografii oraz
opisów zawartych w poniższych publikacjach:
1. Andrzej Morgała “Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-
1939” (Dom Wydawniczy BELLONA Warszawa 2003)
2. Andrzej Glass “Polskie Konstrukcje Lotnicze” tom I
(Stratus 2004)
3. Tomasz Syga “Samolot Myśliwski PWS-10” TBiU 157
(Bellona 1994)
Lech Kołodziejski
Plik z chomika:
mager1985
Inne pliki z tego folderu:
1602 B47-E StratoJet.rar
(5211 KB)
2013-02-03 - Lockheed F-104G Starfighter.rar
(51679 KB)
Modelik_2004_09_IS-2(2).rar
(236975 KB)
Modelik 2003-11 - SdKfz 250-1 alt.pdf
(16437 KB)
Modelik 2002-07 - Gaz-67B(2).rar
(6857 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Filmy
Galeria
Gry
Modele kartonowe 2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin