biznesplan dla przedsiębiorstwa usług ogrodniczych.doc

(100 KB) Pobierz
Business Plan

Business Plan

 

Przedsiębiorstwo Usług Ogrodniczych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści :

 

 

 

 

 

 

 



Spis treści                                                                                                                      str. 2

 



Podstawowe infomacje o firmie                                                                                   str. 3         

 



Opis produktu                                                                                                                 str. 4    

 



Konkurencja                                                                                                                    str. 6

 



Marketing i sprzedaż                                                                                                      str. 7

 



System zarządzania                                                                                                       str. 8

 



Proces wytwórczy                                                                                                           str. 9

 



Analiza ekonomiczna                                                                                                    str. 10

 



Harmonogram wprowadzenia w życie                                                                         str.14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTAWOWE INFORMACJE O FIRMIE

 

 

 

 

 

 

Przedsiębiorstwo Usług Ogrodniczych “JAMOR” SC powstanie w marcu 1998 roku. Firma będzie funkcjonowała jako spółka cywilna dwóch osób fizycznych . Jej sie­dziba będzie się znajdowała w domu właściciela Orzesze ul. Majakowskiego 4. Za­sięg te­rytorialny działalno­ści będzie obejmował województwo katowickie. 

 

Działalność gospodarcza firmy będzie polegać na kompleksowym świadczeniu usług związanych z projektowaniem i wykonawstwem ogrodów, małej architektury ogro­dowej.

W początkowym okresie spółka planuje wykonywanie maksymalnie dwóch pro­jektów równocześnie z uwagi na konieczność bezpośredniego uczestniczenia wspólni­ków w wyko­ny­waniu zleceń. Firma będzie zdolna wykonywać różnej wielkości projekty co wiąże się z dużą elastycznością zatrudnienia (krótkoterminowe umowy o pracę w zależności od po­trzeb).

 

Spółka będzie dysponować samochodem z przyczepą (Cinquecento), pełnym zesta­wem narzędzi ogrodniczych i budowlanych. Firma zostanie wyposażona w środki pieniężne w wy­sokości ok. trzech tysięcy złotych. Wspólnicy posiadają kilkuletnie do­świadczenie w za­kresie planowanej działalności.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPIS PRODUKTU

 

 

 

 

 

Działalność firmy będzie polegać na usługach w zakresie :

 

~      wykonywania projektu ogrodu

 

~      wykonywania ogrodu na podstawie projektu zleconego

 

~      wykonywanie ogrodu na podstawie własnego projektu

 

 

Projekt  będzie wynikiem połączenia indywidualnych życzeń zleceniodawcy (np.: sa­dzawka ,patio ,podświetlenie ogrodu, utwardzony podjazd) oraz  doświadczenia wy­konaw­ców  dotyczącego zarówno formy przestrzennej jak i aspektów technicznych wy­konywanego zlece­nia. Firma chce kłaść nacisk na szybką i sprawną realizację zleceń , co pozwoli na ograniczenie czasu trwania uciążliwości związanych z pracami ziemnymi (wykopy pod sa­dzawki ,  rekulty­wacji gleby itp.).Na specjalne życzenia klienta spółka będzie wykonywać zle­cenia ekspresowo -zatrudniając w tym celu dodatkowych pracow­ników .

 

Firma będzie w stanie wykonać pełną gamę różnorodnych prac np.:

 

~      powierzchnie brukowe (podjazdy , ścieżki ,patia ) - kolor i kształt kostki brukowej na życze­nie klienta

 

~      trawniki , w tym także natychmiastowe trawniki z rolowanego darnia.

 

~      sadzawki ,oczka wodne , baseny ogrodowe , w tym także kąpielowe

 

~      sadzenie  i przesadzanie różnorodnych drzew i krzewów  , w tym także wielkogaba­ryto­wych

 

~      oświetlenie ogrodowe , fontanny do sadzawek etc.

 

 

Gwarancją wysokiej jakości wykonania są zdolności i doświadczenie w dziedzi­nie pro­jektowa­nia architektury zielonej posiadane przez obu wspólników .

 

W firmie na stałe będą pracować tylko wspólnicy, co wiąże się z dużą elastycz­nością kosztów i pozwoli na oferowanie stosunkowo niskich cen.

 

Metoda kalkulowania cen jest stosunkowo prosta :do kosztów materiałów dolicza się robociznę w wysokości 120 zł od dniówki na pracownika.

 

              Z uwagi na wzrastający poziom zamożności społeczeństwa ,  a także na efekt koń­cowy, nieporównywalny z ogrodem wykonanym przez nie posiadającego zdolności w tym kie­runku właściciela posesji we własnym zakresie , w bardzo szybkim tempie wzra­sta zainte­reso­wanie  tym rodzaj usług. Tak więc konkurencja stwarzana przez fachowe czasopisma typu : ”Mój Piękny Ogród”  ,  “Garden”  ,  czy inne przedruki fachowych po­zycji obcojęzycz­nych nie stanowi tu znaczącego zagrożenia.

 

 

              Wspomnieć jeszcze należy iż działalność firmy jest działalnością sezonową .Działalność wytwórcza odbywać się będzie w okresie od marca do listopada .W okre­sie zi­mowym  możliwe jest jedynie wykonywanie projektów ogrodów pro forma.(działalność nieofi­cjalna)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


KONKURENCJA

 

 

 

 

 

 

Konkurencję stanowią firmy zajmujące się podobnym rodzajem działalności , operu­jące w tym samym regionie. Ich ilość na razie jest niewielka w stosunku do zapo­trzebowania, nie są one w stanie nadążyć z wykonywaniem zleceń na bieżąco. Ze względu na specyfikę rynku  w większości są to firmy zbliżone wielkością do projekto­wanej spółki “JAMOR”. Żadna z nich nie osiągnęła jak dotąd wiodącej pozycji na rynku.

 

Ze względu na brak obiektywnej skali porównawczej aspektów strony artystycznej projektu (liczy się tu subiektywna ocena zleceniodawcy) nie można się tu doszukiwać prze­sła­nek ,  które zaważyłyby na walce konkurencyjnej. Biorąc pod uwagę kwalifikacje wspólni­ków firma będzie w stanie dołączyć do grona wykonawców oferujących wysoką jakość usług

 

Głównym polem walki konkurencyjnej będzie szybkość wykonania prac oraz ofe­ro­wane ceny. W związku z tym firma będzie chciała położyć nacisk  głównie na te dwa aspekty .

 

Ponieważ do wejścia  na rynek projektantów ogrodów nie jest potrzebny duży ka­pitał początkowy, głównymi czynnikami decydującymi o ilości konkurencyjnych firm są : fachowa wiedza wykonawców , doświadczenie i zdolności założycieli i pracowników. W związku z szybkim rozwojem branży prawdopodobne jest pojawienie się dużej ilości konkurentów w nie­dalekiej przyszłości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


MARKETING I SPRZEDAŻ

 

 

 

 

 

Wzrastające w ostatnich latach zapotrzebowanie na usługi w zakresie projekto­wania i wykonawstwa ogrodów związane jest przede wszystkim ze wzrastaniem po­ziomu życia lud­no­ści oraz panującą modą na ekologię i styl życia bliżej natury. Czynniki te mają duże zna­czenie zwłaszcza w naszym regionie.

 

Ogród zaprojektowany i wykonany przez specjalistyczną firmę w sposób zdecy­do­wany różni się od ogrodu wykonanego przez właściciela posesji we własnym zakre­sie.

 

Posiadanie ogrodu zrealizowanego na profesjonalnym poziomie wyróżnia zde­cydowa­nie właści­ciela , co generuje wśród otoczenia chęć dorównania mu na zasadzie zjawi­ska owczego pędu , które jest tak typowe dla polskiego społeczeństwa .(Rzecz ma się podobnie jak w przypadku posiadania drogiego samochodu- jest on oznaką wyso­kiego statusu mająt­kowego).

 

Strategia reklamowa opiera się głównie na zasadzie “word of mouth” czyli re­klamo­wania się poprzez własny produkt .Ten rodzaj reklamy postrzegany jest przez po­tencjalnych klientów , jako najbardziej wiarygodny .Ma to duże znaczenie przy decydo­waniu się na wyda­tek rzędu kilku tysięcy złotych. dodatkowo przewidywane są reklamy w gazetach regional­nych (Gazeta Wyborcza , Trybuna Śląska , Dziennik Zachodni).

 

Firma chce stosować promocję polegającą na wykonywaniu planu za darmo ,w przy­padku zlecenia polegającego na zaprojektowaniu i wykonaniu ogrodu. plan jest wtedy wykony­wany na własne ryzyko - w przypadku zrezygnowania przez klienta z usługi nie musi on pła­cić za plan ogrodu , bądź też za kolejne wersje tego samego projektu.

 

Ponieważ najbliżsi konkurenci znajdują się w oddaleniu , to firma chce skoncen­trować się początkowo na rynku lokalnym.(W promieniu 15 km mieszka ponad sto ty­sięcy ludzi , z których co najmniej połowa mieszka w domach  jednorodzinnych -daje nam to około dziesięć tysięcy domów).Dopiero po umocnieniu się pozycji na rynku przewidywana jest ekspansja na dalsze rynki.

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin