Nakłady związane z rozpoczęciem działalności to zakup sprzętu o wartości 97 360 zł oraz niezbędne środki pieniężne na zakup towarów i materiałów. Wspólnicy dysponują środkami własnymi w wysokości 60 000 zł, a pozostałe fundusze pragną zdobyć w postaci kredytu na 40 000 zł.
Biznes plan opracowano z myślą o przedstawieniu go w Górnośląskim Banku Gospodarczym S.A. w Katowicach z zamiarem zaciągnięcia kredytu wysokości 40 000 zł.
Jak zostanie wykazanie w analizie finansowej tego biznes planu, przedsięwzięcie rokuje bardzo wysokie profity znakomicie rekompensujące niedogodności związane z koniecznością zdobycia znacznych środków na rozpoczęcie działalności.
1.1 Nazwa firmy: ”Kserograf”
1.2 Adres:
Firma „Kserograf” powstanie po zaadaptowaniu pomieszczeń po byłym sklepie w parterze budynku mieszkalnego. Pomieszczenia te będą najmowane od właścicielki nieruchomości Pani Anny Nowak (umowa najmu załączona w załączniku nr1 ).
1.3 Przedmiot działalności
Firma „Kserograf” będzie spółką cywilną (załącznik nr2), z zamiarem funkcjonowania jako przedsiębiorstwo usługowe świadczące usługi Kserograficzne. Spółka zostanie wpisana do ewidencji gospodarczej 2000 roku. Oprócz działalności podstawowej firma świadczyć będzie drobne usługi handlowe w zakresie materiałów biurowych (artykułów papierniczych).
Czas działalności firmy jest nieokreślony.
Firma będzie płatnikiem podatku VAT.
1.4 Współwłaściciele
Właścicielami firmy będą:
· .................... zamieszkała w .............. przy ........................
· ...................... zamieszkała w .............. przy ........................
· ................... zamieszkała w .............. przy ........................
· ....................... zamieszkała w .............. przy ........................
1.5 Określenie potrzeb finansowych
................. , ....................... i ..................... wnoszą do firmy wkład pieniężny, każda w wysokości 20000zł. , zaś ................... swoją osobistą pracę w firmie.
Razem z kredytami długoterminowymi szacowane kapitały spółki będą wynosiły 100000zł. ( sto tysięcy ).
Firma będzie zaspokajać zapotrzebowanie na usługi Kserograficzne. W zakładzie „Kserograf” będzie można wykonać wysokiej jakości odbitki ksero kolorowe, czarno-białe, formatu A3, A4 jak również laminowanie i bindowanie. Placówka będzie usytuowana w pobliżu AE ze względu na dużą liczbę potencjalnych klientów.
Podstawowym celem jest zapewnienie stabilności funkcjonowania przedsiębiorstwa, świadczenie usług satysfakcjonujących klientów, a tym samym zapewnienie długotrwałych zysków w przyszłości.
Geneza pomysłu: Zamierzeniem jest wypełnienie niszy rynkowej, która powstała w związku ze znacznym popytem na usługi Kserograficzne.
1.6 Oświadczenie o poufności danych
OŚWIADCZENIE
Dane zawarte w niniejszym Biznes Planie są poufne i nie mogą być udostępniane osobom postronnym bez zgody właścicieli firmy „Kserograf”.
2.1 Sezonowość produkcji
Początkowo naszym zamierzeniem było utworzyć firmę „Kserograf” w Tychach przy Placu Świętej Anny , przy którym mieści się uczelnia Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych. Jednakże po dogłębnej analizie rynku potencjalnych klientów doszłyśmy do wniosku, że liczba studentów oraz pozostałych osób, które korzystałyby z usług ksero (osiedle „A” jako najstarsze w Tychach jest zamieszkałe w większości przez osoby starsze) byłaby niewystarczająca do osiągnięcia zysku.
Klientami firmy będą przeważnie studenci AE, w sumie około 14 tys. osób. Typowym klientem będzie student AE, wykazujący zapotrzebowanie na powielanie materiałów naukowych.
Wszystkie osoby na AE są naszymi potencjalnymi klientami, ponieważ potrzeba ta jest powszechna w środowisku akademickim a brak jest substytutów. Potencjalnymi klientami są również osoby spoza Akademii Ekonomicznej.
Cechą naszego rynku jest jego sezonowość związana z rokiem akademickim. Fakt ten obrazuje wykres popytu na usługi Kserograficzne, opracowany na podstawie wywiadu z pracownikami : firm Kserograficznych, czytelni i biblioteki uczelnianej (uzyskując informacje o ilości wypożyczanych książek i profesjonalnych czasopism).
2.2 Perspektywy przedsiębiorstwa
W celu rozpoznania struktury lokalnego rynku przeprowadziliśmy ankietę ( wzór zamieszczony w załączniku nr4). Rozdaliśmy 150 egzemplarzy w różnych dniach tygodnia, porach i miejscach . Jednak otrzymaliśmy 1/3 rozdanych ankiet. Na jej podstawie doszliśmy do interesujących wniosków.
v Prawie wszyscy korzystają z usług firm Kserograficznych ( 96%).
v Średnio wydają na ten cel 8,18 zł miesięcznie.
v Większość studentów ( 64%) najczęściej korzysta z usług firmy, którą mamy zamiar przejąć, ale okazuje się, że wydają oni poniżej średniej Þ 5,74 zł na miesiąc
v Za to studenci wydający najwięcej na ten cel, korzystają z tańszego ksera mieszczącego się obok uczelni w „Agfie”
v Aż 56% studentów ( głównie studenci zaoczni – 90%) pragnie by punkty były czynne dłużej
v Występujące korelacje:
· najwięcej wydają studenci 3-ego roku i to właśnie ich można najczęściej spotkać w Agfie,
· ciekawe, że więcej pieniędzy wydają studenci dzienni niż zaoczni, ale wynika to chyba z tego, że ci pierwsi rzadziej uczęszczają na wykłady,
· wydatki na ksero nie są powiązane z rodzajem wydziału ani, co zaskakujące, ilością dni spędzonych na uczelni.
Na podstawie wyników ankiety obliczyliśmy potencjalne miesięczne wpływy gotówkowe ze sprzedaży usług ksera, przyjmując pewne uproszczenia i zaokrąglenia.
P = ilość studentów x udział w rynku lokalnym ( pozycja 7a wyników ankiety) x średnie miesięczne wydatki naszych klientów ( pozycja 6* wyników ankiety).
Należy podkreślić, że jest to wyliczenie szacunkowe, które skorygowaliśmy o dane uzyskane na podstawie wywiadu z pracownikami, według nich przychód ten jest niższy.
W późniejszej przyszłości planowanie jest otwarcie kolejnych punktów Kserograficznych Uniwersytecie Śląskim i na Akademii Ekonomicznej w budynku E.
2.3 Analiza konkurencji
Naszymi głównymi konkurentami będą:
v Agfa położona koło AE
v Poligrafia
v Zakład ksero koło poczty
v Ksero uczelniane położone na 3-im piętrze AE
v Ksero w księgarni św. Jacka
2.1.1 Siły i słabości konkurencji
Charakterystyka konkurentów ( ich siły i słabości)
Nazwa firmy
W czym są lepsi
W czym są gorsi
AGFA
- niższa cena,
- szerszy asortyment sprzedawanych artykułów ( papierosy ).
- lokalizacja (w głębi podwórka), mało widoczni.
POLIGR – AFIA
- faworyzowani przez pracowników naukowych.
- brak rozreklamowania wśród studentów,
- zazwyczaj niedostępne dla studentów,
- częsty brak obsługi.
KSERO
UCZEL -
NIANE
- lokalizacja koło czytelni.
- słabo widoczne,
- ciasne,
- limit wykonywania usługi – do 30 stron,
- przyjmowanie tylko książek z czytelni,
- niekompetentny personel,
- częste awarie,
- krótki czas pracy.
ZAKŁAD
KSERO koło poczty
- lokalizacja (poza AE, konieczność przejścia przez ruchliwą ulicę )
- ciasno.
KSERO w księgarni św. Jacka
- niższa cena
- bardzo niekorzystne położenie (daleko od uczelni ),
- tylko jedno urządzenie Kserograficzne,
- tylko jedna osoba do obsługi ksera i księgarni.
Najmocniejszym naszym konkurentem jest zakład Agfa.
Opis przedsięwzięcia
Firma świadczyć będzie usługi Kserograficzne na papierze i na folii o formatach A3 i A4, będą to kopie czarno-białe i kolorowe. W zakresie usług wchodzić również będzie: bindowanie, laminowanie oraz sprzedaż niewielkiego asortymentu artykułów papierniczych.
Usługa będzie tania, szybka, o wysokiej jakości, ogólnodostępna. Będzie możliwość wykonania jej na poczekaniu i na zlecenie.
3.1 Zewnętrzny opis usług:
· Pomieszczenie o powierzchni 50m.2 w parterze budynku mieszkalnego. Pomieszczenie wymaga adaptacji i remontu ( w załączniku nr5 kosztorys uproszczony scalony) . Remont będzie wykonany jednak dopiero w rok po otwarciu firmy, gdy firma „Kserograf” uzyska środki na ten cel. Równocześnie remont będzie przeprowadzony zgodnie z warunkami zawartymi z umową najmu.
· Firma „Kserograf” będzie oferowała bardzo dogodne dla studentów godziny otwarcia tj.
od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 20.00
w soboty i niedziele od 9.00 do 18
Dzięki sprzętowi o wysokiej technologii usługa będzie świadczona szybko (40-50 kopii na minutę) i o najwyższej jakości powielanych odbitek w różnych formatach.
W przyszłości planowane jest wprowadzenie techniki risografii.
Spółka zatrudni na zasadzie umowy o pracę kierownika oraz około 5 osób na umowę zlecenie.
W okresie wakacji letnich – możliwość zatrudnienia studenta, w formie pracy sezonowej. Możliwe będzie również zatrudnienie studentów studiów zaocznych jako pełnoetatowego pracownika.
Firma „Kserograf” nie będzie ponosiła kosztów związanych z zatrudnieniem księgowego, gdyż funkcję tą przejmie Dorota Stylok (współwłaścicielka firmy), jako wkład założycielski kompetencje i obowiązki pracowników.
3.2 Zasady rekrutacji pracowników.
· ogłoszenia na uczelniach i w prasie,
· rozmowa kwalifikacyjna będzie prowadzona przez kierownika,
· nie wymagana znajomość obsługi kserokopiarki.
Struktura organizacyjna – wszyscy pracownicy podlegają kierownikowi, jest to więc struktura liniowa płaska
...
peter3