biznesplan dla punktu kserograficznego.doc

(263 KB) Pobierz

                                 

 

 

 

 

 

Biznesplan

 

 

Punkt Kserograficzny
STRESZCZENIE

 

 

   Otrzymaliście Państwo biznes plan firmy Kserograf, który został sporządzony w celu zapoznania Was z perspektywami, które otwiera powstanie firmy Kserograficznej na niezwykle chłonnym rynku akademickim .Świadczone przez firmę Kserograf usługi Kserograficzne oraz pokrewne ,takie jak bindowanie, laminowanie oraz sprzedaż  drobnych art. papierniczych ,będą miały za zadanie nasycenie popytu w tej swoistej niszy rynkowe.

 

Firma Kserograf powstanie jako spółka cywilna , założona przez czterech wspólników  w I.2000r.

 

Nakłady związane z rozpoczęciem działalności to zakup sprzętu o wartości       97 360 zł oraz niezbędne środki pieniężne na zakup towarów i materiałów. Wspólnicy dysponują środkami własnymi w wysokości  60 000 zł, a pozostałe fundusze pragną zdobyć w postaci kredytu na 40 000 zł.

 

Biznes plan opracowano z myślą o przedstawieniu go w Górnośląskim Banku Gospodarczym S.A. w Katowicach z zamiarem zaciągnięcia kredytu wysokości 40 000 zł.

Jak zostanie wykazanie w analizie finansowej tego biznes planu, przedsięwzięcie rokuje bardzo wysokie profity znakomicie rekompensujące niedogodności związane z koniecznością zdobycia znacznych środków na rozpoczęcie działalności.

 

 

 

 
Charakterystyka firmy

 

1.1      Nazwa firmy: ”Kserograf”

1.2      Adres:

 

Firma „Kserograf” powstanie po zaadaptowaniu pomieszczeń po byłym sklepie w parterze budynku mieszkalnego. Pomieszczenia te będą najmowane od właścicielki nieruchomości Pani Anny Nowak (umowa najmu załączona w załączniku nr1 ).

 

1.3 Przedmiot działalności

 

Firma „Kserograf” będzie spółką cywilną (załącznik nr2), z zamiarem funkcjonowania jako przedsiębiorstwo usługowe świadczące usługi Kserograficzne. Spółka zostanie wpisana do ewidencji gospodarczej 2000 roku. Oprócz działalności podstawowej firma świadczyć będzie drobne usługi handlowe w zakresie materiałów biurowych (artykułów papierniczych).

Czas działalności firmy jest nieokreślony.

Firma będzie płatnikiem podatku VAT.


1.4 Współwłaściciele

 

Właścicielami firmy będą:

·      .................... zamieszkała w .............. przy ........................

·      ...................... zamieszkała w .............. przy ........................

·      ................... zamieszkała w .............. przy ........................

·      ....................... zamieszkała w .............. przy ........................

 

 

1.5 Określenie potrzeb finansowych

 

................. , ....................... i ..................... wnoszą do firmy wkład pieniężny, każda w wysokości 20000zł. , zaś ................... swoją osobistą pracę w firmie.

Razem z kredytami długoterminowymi szacowane kapitały spółki będą wynosiły 100000zł. ( sto tysięcy ).

 

Firma będzie zaspokajać zapotrzebowanie na usługi Kserograficzne. W zakładzie „Kserograf” będzie można  wykonać wysokiej jakości odbitki ksero kolorowe, czarno-białe, formatu A3, A4 jak również laminowanie i bindowanie. Placówka będzie usytuowana w pobliżu AE ze względu na dużą liczbę potencjalnych klientów.

 

Podstawowym celem jest zapewnienie stabilności funkcjonowania przedsiębiorstwa, świadczenie usług satysfakcjonujących klientów, a tym samym zapewnienie długotrwałych zysków w przyszłości.

 

Geneza pomysłu: Zamierzeniem jest wypełnienie niszy rynkowej, która powstała w związku ze znacznym popytem na usługi Kserograficzne.

 

1.6  Oświadczenie o poufności danych

 

OŚWIADCZENIE

Dane zawarte w niniejszym Biznes Planie są poufne i nie mogą być udostępniane osobom postronnym bez zgody właścicieli firmy „Kserograf”.

 

 

2.1 Sezonowość produkcji

 

   Początkowo naszym zamierzeniem było utworzyć  firmę „Kserograf” w Tychach przy Placu Świętej Anny , przy którym mieści się uczelnia Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych.  Jednakże po dogłębnej analizie rynku potencjalnych klientów  doszłyśmy do wniosku, że liczba studentów  oraz pozostałych osób, które korzystałyby z usług  ksero (osiedle „A” jako najstarsze w Tychach jest zamieszkałe w większości   przez osoby starsze) byłaby niewystarczająca do osiągnięcia zysku.

   Klientami firmy będą przeważnie studenci AE, w sumie około 14 tys. osób. Typowym klientem będzie student AE, wykazujący zapotrzebowanie na powielanie materiałów naukowych.

Wszystkie osoby na AE są naszymi potencjalnymi klientami, ponieważ potrzeba ta jest powszechna w środowisku akademickim a brak jest substytutów. Potencjalnymi klientami są również osoby spoza Akademii Ekonomicznej.

Cechą naszego rynku jest jego sezonowość związana z rokiem akademickim. Fakt ten obrazuje wykres popytu na usługi Kserograficzne, opracowany na podstawie wywiadu z pracownikami : firm Kserograficznych, czytelni i biblioteki uczelnianej (uzyskując informacje o ilości wypożyczanych książek i profesjonalnych czasopism).



 

 

2.2 Perspektywy przedsiębiorstwa

 

W celu rozpoznania struktury lokalnego rynku przeprowadziliśmy ankietę          ( wzór zamieszczony w załączniku nr4). Rozdaliśmy 150 egzemplarzy w różnych dniach tygodnia, porach i miejscach . Jednak otrzymaliśmy 1/3 rozdanych ankiet. Na jej podstawie doszliśmy do interesujących wniosków.

v     Prawie wszyscy korzystają z usług firm Kserograficznych ( 96%).

v     Średnio wydają na ten cel 8,18 zł miesięcznie.

v     Większość studentów ( 64%) najczęściej korzysta z usług firmy, którą mamy zamiar przejąć, ale okazuje się, że wydają oni poniżej średniej Þ 5,74 zł na miesiąc

v     Za to studenci wydający najwięcej na ten cel, korzystają z tańszego ksera mieszczącego się obok uczelni w „Agfie”

v     Aż 56% studentów ( głównie studenci zaoczni – 90%) pragnie by punkty były czynne dłużej

v     Występujące korelacje:

·      najwięcej wydają studenci 3-ego roku i to właśnie ich można najczęściej spotkać w Agfie,

·      ciekawe, że więcej pieniędzy wydają studenci dzienni niż zaoczni, ale wynika to chyba z tego, że ci pierwsi rzadziej uczęszczają na wykłady,

·      wydatki na ksero nie są powiązane z rodzajem wydziału ani, co zaskakujące, ilością dni spędzonych na uczelni.

 

Na podstawie wyników ankiety obliczyliśmy potencjalne miesięczne wpływy gotówkowe ze sprzedaży usług ksera, przyjmując pewne uproszczenia i zaokrąglenia.

 

P = ilość studentów x udział w rynku lokalnym ( pozycja 7a wyników ankiety) x średnie miesięczne wydatki naszych klientów ( pozycja 6* wyników ankiety).

 

P = 14 000 x 50 % x 5,74 zł/miesiąc = 40 180 zł/miesiąc

 

Należy podkreślić, że jest to wyliczenie szacunkowe, które skorygowaliśmy o dane uzyskane na podstawie wywiadu z pracownikami, według nich przychód ten jest niższy.

 

W późniejszej przyszłości planowanie jest otwarcie kolejnych punktów Kserograficznych Uniwersytecie Śląskim i na Akademii Ekonomicznej w budynku E.

 

 

2.3 Analiza konkurencji

Naszymi głównymi konkurentami będą:

v     Agfa położona koło AE

v     Poligrafia

v     Zakład ksero koło poczty

v     Ksero uczelniane położone na 3-im piętrze AE

v     Ksero w księgarni św. Jacka

 

2.1.1        Siły i słabości konkurencji

Charakterystyka konkurentów ( ich siły i słabości)

 

Nazwa firmy

    W czym są lepsi

     W czym są gorsi

 

 

AGFA

-          niższa cena,

-          szerszy asortyment sprzedawanych artykułów ( papierosy ).

 

 

-          lokalizacja (w głębi podwórka), mało widoczni.

 

 

 

POLIGR – AFIA

-          faworyzowani  przez pracowników naukowych.

 

-          brak rozreklamowania wśród studentów,

-          zazwyczaj niedostępne dla studentów,

-          częsty brak obsługi.

 

 

 

   KSERO  

 

  UCZEL -

 

   NIANE

 

 

-          lokalizacja koło czytelni.

 

-          słabo widoczne,

-          ciasne,

-          limit wykonywania usługi – do 30 stron,

-          przyjmowanie tylko książek z czytelni,

-          niekompetentny personel,

-          częste awarie,

-          krótki czas pracy.

ZAKŁAD

KSERO koło poczty

 

 

 

 

-          lokalizacja (poza AE, konieczność przejścia przez ruchliwą ulicę )

-          ciasno.

 

KSERO w księgarni św. Jacka

 

 

-          niższa cena

 

-          bardzo niekorzystne położenie (daleko od uczelni ),

-          tylko jedno urządzenie Kserograficzne,

-          tylko jedna osoba do obsługi ksera i księgarni.

  Najmocniejszym naszym konkurentem jest zakład Agfa.

 

Opis przedsięwzięcia

 

   Firma świadczyć będzie usługi Kserograficzne na papierze i na folii o formatach A3 i A4, będą to kopie czarno-białe i kolorowe. W zakresie usług wchodzić również będzie: bindowanie, laminowanie oraz sprzedaż niewielkiego asortymentu artykułów papierniczych.

Usługa będzie tania, szybka, o wysokiej jakości, ogólnodostępna. Będzie możliwość wykonania jej na poczekaniu i na zlecenie.

 

3.1 Zewnętrzny opis usług: 

·         Pomieszczenie o powierzchni 50m.2 w parterze budynku mieszkalnego. Pomieszczenie wymaga adaptacji i remontu ( w załączniku nr5 kosztorys uproszczony scalony) . Remont będzie wykonany jednak dopiero w rok po otwarciu firmy, gdy firma „Kserograf” uzyska środki na ten cel. Równocześnie remont będzie przeprowadzony zgodnie z warunkami zawartymi z umową najmu.                                                                                    

·         Firma „Kserograf” będzie oferowała bardzo dogodne dla studentów godziny otwarcia tj.

              od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 20.00                 

              w soboty i niedziele od 9.00 do 18                                                          

 

Dzięki sprzętowi o wysokiej technologii usługa będzie świadczona szybko (40-50 kopii na minutę) i o najwyższej jakości powielanych odbitek w różnych formatach.

W przyszłości planowane jest wprowadzenie techniki risografii.

 

Spółka zatrudni na zasadzie umowy o pracę kierownika oraz około 5 osób na umowę zlecenie.

W okresie wakacji letnich – możliwość zatrudnienia studenta, w formie pracy sezonowej. Możliwe będzie również zatrudnienie studentów studiów zaocznych jako pełnoetatowego pracownika.

Firma „Kserograf” nie będzie ponosiła kosztów związanych z zatrudnieniem księgowego, gdyż funkcję tą przejmie Dorota Stylok (współwłaścicielka firmy), jako wkład założycielski kompetencje i obowiązki pracowników.

 

3.2 Zasady rekrutacji pracowników.

 

·         ogłoszenia na uczelniach i w prasie,

·         rozmowa kwalifikacyjna będzie prowadzona przez kierownika,

·         nie wymagana znajomość obsługi kserokopiarki.

 

Struktura organizacyjna – wszyscy pracownicy podlegają kierownikowi, jest to więc struktura liniowa płaska

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin