3.1 Elektroniczna gospodarka w Polsce [Raport 2008].pdf
(
12767 KB
)
Pobierz
1
Elektroniczna gospodarka w Polsce
RAPORT
2008
Praca zbiorowa pod redakcją Marcina Kraski
Poznań 2009
2
Redakcja:
dr Marcin Kraska
Zespół autorski:
Autor
Przygotowane rozdziały
Instytut Logistyki i Magazynowania
Społeczeństwo informacyjne:
E-zakupy;
Rynek B2C –
handel detaliczny, E-bankowość
dr Marcin Kraska
Wstęp, Streszczenie raportu o stanie e-gospodarki w
Polsce w 2008 roku, Podsumowanie
dr inż. Bogusław Śliwczyński
mgr inż. Rafał Kałuża
Platformy B2B
mgr Michał Koralewski
E-usługi, Inicjatywy, Kalendarium
mgr Tomasz Kawecki
Społeczeństwo informacyjne:
E-finanse
; Rynek C2C,
E-makler, Standardy
mgr Artur Kośmider
E-administracja
mgr Karol Nowaczyk
Społeczeństwo informacyjne:
E-learning, Edukacja
informatyczna
, E-edukacja
Społeczeństwo informacyjne:
Profil polskiego
użytkownika Internetu, Infrastruktura, technologia; E-
zdrowie
mgr Jacek Pucher
mgr Tadeusz Rudnicki
Rynek B2B
mgr Magdalena Wróż
Prawo
Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
dr Monika Kaczała
E-ubezpieczenia
Wydawca:
Instytut Logistyki i Magazynowania
ul. Estkowskiego 6
61-755 Poznań
www.ilim.poznan.pl
Zleceniodawca:
Ministerstwo Gospodarki
Instytucje współpracujące:
Ministerstwo Gospodarki
Główny Urząd Statystyczny
Copyright by Ministerstwo Gospodarki
Warszawa 2009, wyd. I, Wszelkie prawa zastrzeżone
Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie
ani przekładany na język mechaniczny bez zgody wydawcy.
3
Spis treści
Wstęp .....................................................................................................................................5
Część A Streszczenie raportu o stanie e-gospodarki w Polsce w 2008 roku.......................12
Część B Analiza rynku i obszarów......................................................................................22
zastosowań e-gospodarki w Polsce ......................................................................................22
B1. Społeczeństwo informacyjne .........................................................................................22
B1.1. Profil polskiego użytkownika Internetu..................................................................22
B1.1.1. Miejsce korzystania z komputera i Internetu ...................................................30
B1.1.2. Częstotliwość korzystania z komputera i Internetu .........................................33
B1.1.3. Powody korzystania z Internetu.......................................................................37
B1.2. Infrastruktura i technologia.....................................................................................42
B1.3. E-zakupy.................................................................................................................53
B1.3.1. Wartość zakupów dokonanych w Internecie ...................................................58
B1.3.2. Internauci najaktywniej kupujący w sieci........................................................60
B1.3.3. Najpopularniejsze zakupy internetowe ............................................................63
B1.4. E-finanse.................................................................................................................66
B1.5. E-zdrowie ...............................................................................................................75
B1.6. E-learning ...............................................................................................................82
B1.7. Edukacja informatyczna .........................................................................................85
B1.7.1. Udział w szkoleniach informatycznych ...........................................................85
B1.7.2. Korzystanie z Internetu w celu uzupełnienia wiedzy.......................................89
B2. E-biznes .........................................................................................................................94
B2.1. Rynek B2B .............................................................................................................94
B2.1.1. Stan gotowości przedsiębiorstw do współpracy typu B2B z wykorzystaniem
narzędzi elektronicznej gospodarki – infrastruktura teleinformatyczna i systemy
informatyczne przedsiębiorstw.....................................................................................94
B2.1.2 Wykorzystanie narzędzi elektronicznej gospodarki przez przedsiębiorstwa ..111
B2.1.3. Podsumowanie...............................................................................................121
B2.2. Platformy B2B ......................................................................................................122
B2.3. Rynek B2C – handel detaliczny ...........................................................................132
B2.3.1. Charakterystyka sklepów internetowych w Polsce ........................................134
B2.3.2. Sprzedaż on-line w sklepach internetowych w Polsce...................................143
B2.3.3. Rodzaj oraz funkcjonalność stosowanego oprogramowania w polskich
sklepach internetowych ..............................................................................................156
B2.3.4. Zakres informacyjny stron internetowych sklepów .......................................161
B2.3.5 Podsumowanie - motywy rozpoczęcia działalności i problemy przy
prowadzeniu sprzedaży on-line wśród sklepów internetowych w Polsce ..................177
B2.4. Rynek finansowy ..................................................................................................183
B2.4.1. E-bankowość .................................................................................................183
B2.4.2. E-ubezpieczenia.............................................................................................222
B2.4.3. E-makler ........................................................................................................262
B2.5. Rynek C2C – aukcje elektroniczne.......................................................................280
B2.5.1. Definicja aukcji elektronicznych ...................................................................282
B2.5.2. Rodzaje aukcji ...............................................................................................282
B2.5.3. Zalety i wady aukcji elektronicznych ............................................................284
B2.5.5. Charakterystyka aukcji elektronicznych w Polsce.........................................286
4
Wstęp
B2.5.5. Funkcjonalności portali aukcyjnych w Polsce ...............................................289
B3. E-administracja............................................................................................................370
B3.1. Główne zmiany i czynniki wpływające na rozwój Administracji w Polsce .........370
B3.2. Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2013...................................................373
B3.3. Strategia Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego do roku 2013........................375
B3.4. E-administracja w jednostkach samorządowych ..................................................376
B3.5. Centralne i regionalne usługi e-Administracji ......................................................377
B3.5.1. Usługi e-administracji dla obywateli .............................................................377
B3.5.2. Usługi e-administracji dla przedsiębiorców...................................................385
B3.6. Podsumowanie......................................................................................................393
B4. E-edukacja ...................................................................................................................395
B4.1. Analiza stron internetowych szkół wyższych .......................................................395
B4.1.1. Usługi internetowe w ramach prac dziekanatu ..............................................396
B4.1.2. Usługi oferowane przez biblioteki .................................................................397
B4.1.3. Udogodnienia w korzystaniu z Internetu .......................................................399
B4.1.4. Zakres działalności dydaktycznej dostępny poprzez WWW .........................400
B4.2. E-learning na publicznych uczelniach wyższych w 2008 roku. ..........................401
Część C Baza rozwoju e-gospodarki w Polsce..................................................................408
C1. E-usługi .......................................................................................................................408
C1.1. Pożyczki przez Internet.........................................................................................408
C1.2. Wirtualne sieci prywatne VPN .............................................................................409
C1.3. E-aukcje usług ......................................................................................................409
C1.4. Jeszcze szybsza realizacja zamówienia ................................................................410
C1.5. Wiadomość zapisana w kodzie .............................................................................411
C1.6. Internet w całej Polsce ..........................................................................................411
C1.7. Elektroniczna skrzynka podawcza........................................................................412
C1.8. Pasażer samolotu bez biletu..................................................................................412
C1.9. Zastępstwo dla radcy prawnego............................................................................413
C1.10. Elektroniczny katalog produktów .......................................................................413
C1.11. Rusza system e-Deklaracje .................................................................................414
C1.12. Sposób na niekompatybilne podpisy elektroniczne ............................................415
C1.13. Nowa usługa dla komorników ............................................................................415
C2. Standardy.....................................................................................................................417
C2.1. Historia kodów kreskowych .................................................................................417
C2.2. Kod QR - Quick Response ...................................................................................418
C2.3. Standard kodu QR ................................................................................................419
C2.4. Mechanizm korekcji błędów kodu QR .................................................................420
C2.5. Fotokody QR w działalności operatorów telefonii komórkowej ..........................421
C2.6. Zastosowania kodów QR w działalności gospodarczej ........................................422
C3. Prawo...........................................................................................................................425
C3.1. Informatyzacja ......................................................................................................425
C3.1.1. Zmiana ustawy o informatyzacji oraz systemie ubezpieczeń społecznych....425
C3.1.2. Zmiana rozporządzenia o finansowaniu informatyzacji ................................426
C3.1.3. Zmiana zarządzenia w sprawie Komitetu ......................................................427
C3.2. Wspieranie gospodarki elektronicznej..................................................................427
C3.3. Ujednolicenie terminologii informatycznej ..........................................................429
5
Plik z chomika:
adamo1977
Inne pliki z tego folderu:
Logistyka dystrybucji - Rutkowski rozdział II- logistyczna obsługa klienta.pdf
(7105 KB)
Technik logistyk EGZAMIN ZAWODOWY testy i zadania z rozwiązaniami DIFIN.pdf
(67976 KB)
Incoterms 2010.pptx
(1611 KB)
20120902171733_cz.4_Transport_multimodalny_01_09_2012.ppt
(29784 KB)
20120902171205_cz.3_Transport_multimodalny_01_09_2012.ppt
(24718 KB)
Inne foldery tego chomika:
- 21 Naturals (xxx)
- Alexis Fawx NOWE
- Blacked
- Blacked Raw
- DDF
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin