13. wiśniewska.pdf

(72 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 10. wi\234niewska.doc)
Barbara Wiëniewska
Dzieci z wadĢ sþuchu Ï specjalne potrzeby edukacyjne
Wstóp
Zgodnie z najnowszé i aktualnie obowiézujécé w Polsce definicjé niepeç-
nosprawnoëci, jednym ze stanÜw chorobowych, ktÜre uzasadniajé koniecznoëí
staçej opieki lub pomocy dzieciom i mçodzieñy do lat 16, jest gçuchoniemota,
gçuchota lub obustronne upoëledzenie sçuchu nie poprawiajéce sió w wystar-
czajécym stopniu po zastosowaniu aparatu sçuchowego lub implantu ëlima-
kowego.
Do istotnych problemÜw w tej grupie osÜb niepeçnosprawnych naleñy
niedostosowanie systemu szkolnictwa do potrzeb edukacyjnych dzieci
i mçodzieñy z wadé sçuchu. W 2005 r. w wojewÜdztwie çÜdzkim do placÜwek
prowadzécych ksztaçcenie integracyjne (przedszkola, szkoçy podstawowe,
gimnazja i szkoçy ponadgimanzjalne) çécznie uczószczaço 11 dzieci niesçyszécych
i 76 sçabosçyszécych. Badania wykonane w 20% szkÜç wojewÜdztwa çÜdzkiego
wskazujé m.in. na sçabe osiégniócia w zakresie zapewnienia przez szkoçó
ërodkÜw dydaktycznych adekwatnie do potrzeb ucznia, na niski poziom realizacji
programu nauczania dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych
oraz niedostateczne zatrudnienie nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem
pedagogicznym np. z umiejótnoëcié posçugiwania sió józykiem migowym.
Czy zatem ërodowisko dzieci sçyszécych i z wadé sçuchu w szkoçach ogÜlno-
dostópnych, a nawet integracyjnych to zderzenie sió dwÜch kultur, ktÜre dzieli
m.in. józyk?
W pracy zaprezentowano analizó problemÜw edukacyjnych dzieci
w wieku szkolnym, bódécych pod opieké jednej z çÜdzkich placÜwek komplek-
sowo realizujécej wspomaganie rozwoju dzieci z wadami sçuchu.
B. Wiëniewska, Dzieci z wadé sçuchu specjalne potrzeby edukacyjne
Wybrane historyczne aspekty edukacji dzieci z wadé sçuchu
Jednym z najwañniejszych problemÜw dzieci i rodzicÜw, a takñe
opiekunÜw jest: jak komunikowaí sió za pomocé józyka migowego czy mowy
fonicznej? Jak powinien przebiegaí proces ksztaçcenia dzieci z wadé sçuchu?
PrÜbé odpowiedzi sé prowadzone od stuleci badania.
Pierwszy eksperyment, wedçug obecnych standardÜw bez wétpienia
nieetyczny, przeprowadziç w VII wieku p.n.e. faraon Psametyk I. Poleciç on,
aby wychowywaí dziecko bez kontaktu z mowé, zakçadajéc, ñe jeëli dziecko
przemÜwi, bódzie to prajózyk. Doëwiadczenia te powtÜrzono jeszcze w XIII
wieku (cesarz Fryderyk II) i pod koniec XV wieku (krÜl Szkocji, Jakub IV). Okazaço
sió, ñe pozbawione kontaktu z józykiem dzieci nie byçy w stanie rozwijaí sió
prawidçowo zarÜwno intelektualnie, jak i emocjonalnie.
Józyk migowy jest józykiem ojczystym gçuchych, speçnia funkcjó
integrujécé ërodowisko i jest czynnikiem kulturotwÜrczym (tworzy sió osobna
kultura: poezja, film, teatr). Czujé sió mniejszoëcié józykowé. Podwaliny tej
kultury powstaçy w latach 80. XX wieku, w USA na Uniwersytecie w Waszyng-
tonie, gdzie do dzië wykçada sió Amerykaõski Józyk Migowy. Swoje prawa
wywalczyli teñ Szwedzi, w latach 70. powstaç tam uëwiadamiajécy ruch Deaf
Power, a Gçuchych wpisano do konstytucji jako mniejszoëí józykowé.
Przedszkola, szkoçy majé wykçadowy Szwedzki Józyk Migowy, w publicznych
instytucjach sé osoby tçumaczéce.
W Polsce pierwsze szkoçy dla gçuchych z internatami powstaçy w XVIII
wieku. Do poçowy XIX wieku dzieci gçuche uczyçy sió rÜñnych przedmiotÜw
w józyku polskim. Dla gçuchych stworzono sztuczny józyk System Józykowo-
Migowy (SJM) w zamian za Polski Józyk Migowy (PJM).
W 1880 roku zorganizowano w Mediolanie Kongres Nauczycieli
dla Niesçyszécych, na ktÜrym upowszechniono metodó niemieckich pedagogÜw,
(tzw. doktryna oralizmu). Metoda ta traktowaça gçuchych jako osoby z defektami
i nakazywaça zmuszanie ich do nauki mÜwienia i sçyszenia. Dzieci uñywajéce
józyka migowego byçy dotkliwie karane. Dopiero w XX wieku uznano tó metodó
za bçódné. Dzië w surdopedagogice stosuje sió jako najpopularniejsze metody
komunikowania sió z dzieckiem metodó oralno-migowé oraz metodó migowé.
119
B. Wiëniewska, Dzieci z wadé sçuchu specjalne potrzeby edukacyjne
W Polsce moñna jednak odnieëí wrañenie, ñe doktryna oralizmu trwa,
kadra nauczycielska miga najczóëciej w SJM, a wyniki nauczania sé gorsze niñ
w szkoçach ogÜlnodostópnych. Szanse ñyciowe absolwentÜw szkÜç sé gorsze.
Deklaracja z Salamanki, przyjóta na êwiatowej Konferencji Dotyczécej
Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Dostóp i Jakoëí w dniu 10 czerwca 1994 roku
w Hiszpanii (Salamanka) zostaça przyjóta przez Polskó wërÜd przedstawicieli
92 paõstw. Tekst opublikowany zostaç przez MEN w 1997 r. Deklaracja ta
zapewnia, podobnie jak Polska Konwencja o Prawach Dziecka (1989 r.) i Rezo-
lucja Zgromadzenia OgÜlnego NarodÜw Zjednoczonych (Standardowe zasady
wyrÜwnywania szans osÜb niepeçnosprawnych), prawo niesçyszécego dziecka
do korzystania ze swego naturalnego józyka, czyli józyka migowego i ze wzglódu
na istniejécé barieró komunikacyjné do nauczania w szkoçach lub klasach
przeznaczonych tylko dla tych dzieci 2 .
Moñliwoëí poznania józyka migowego daje szansó na opanowanie
drugiego józyka, jakim jest józyk ojczysty. W poczétkach lat 60. XX wieku
na ëwiecie podjóto liczne badania józykoznawcze, ktÜre wykazaçy, ñe józyk
migowy moñe byí skutecznie wykorzystany w procesie dydaktyczno-
wychowawczym.
Z danych szacunkowych wynika, ñe dzieci z uszkodzeniem sçuchu
w stopniu znacznym i gçóbokim (niesçyszécych) jest w Polsce 66,6 tys., natomiast
z umiarkowanym uszkodzeniem okoço 70 do 90 tys. 90% dzieci niedosçyszécych
ksztaçci sió w szkoçach ogÜlnodostópnych, prawie wszystkie niesçyszéce ksztaçcé
sió w szkoçach dla nich przeznaczonych 3 .
Jako mniejszoëí józykowa i kulturowa (a nie, jak chce prawodawca,
niepeçnosprawni) wspÜlnotó szczegÜlnie mogé odczuwaí osoby niesçyszéce
w okresie edukacji, dzieci i mçodzieñ sé wÜwczas skupieni w oërodkach szkolno-
wychowawczych.
Problemy i potrzeby dzieci z wadé sçuchu w systemie edukacji
z wadé sçuchu w systemie edukacji
Wiele lat temu doc. M. GÜralÜwna zauwañyça, ñe trudno jest porÜwnaí
wyniki nauczania dzieci niesçyszécych uczószczajécych do oërodkÜw szkolno-
2 B. Szczepankowski, Józyk migany w szkole, Warszawa 1988, s. 12.
3 Tamñe, s. 11.
120
Problemy i potrzeby dzieci
B. Wiëniewska, Dzieci z wadé sçuchu specjalne potrzeby edukacyjne
wychowawczych z ogÜlnym poziomem wiedzy rÜwieënikÜw sçyszécych,
uczécych sió w szkoçach ogÜlnodostópnych. Najlepsze, jak sió sédziço, wyniki
ksztaçcenia osiégano w systemie nauczania zintegrowanego. W przypadku ucznia
niesçyszécego ksztaçcécego sió w integracyjnym systemie powinny byí speçnione
pewne progowe warunki, takie jak np. maço liczna klasa, doëwiadczony pedagog,
znajécy problematykó i potrzeby dziecka, miejsce blisko nauczyciela i dobre
sésiedztwo kolegi. WërÜd czynnikÜw mogécych decydowaí o powodzeniu ucznia
niesçyszécego w szkole ogÜlnodostópnej wymienia sió przygotowanie przed-
szkolne, a szczegÜlnie opanowanie józyka. Ponadto wañny jest ogÜlny poziom
rozwoju intelektualnego, a takñe charakterystyczne cechy osobowoëci takie jak
umiejótnoëí skupiania uwagi, wytrwaçoëí, gotowoëí do podejmowania
dodatkowych prac, odpornoëí na niepowodzenia oraz chóí uczenia sió
ze sçyszécymi rÜwieënikami 4 . Resztki sçuchu, akceptacja aparatu sçuchowego,
dobra percepcja wzrokowa majé rÜwnieñ istotne znaczenie w osiéganiu sukcesÜw
szkolnych.
Nie moñna zapominaí o roli rodzicÜw dzieci niesçyszécych uczécych sió
w szkoçach ogÜlnodostópnych. Muszé byí oni bezpoërednio wçéczeni
w systematyczné pomoc w opanowaniu treëci programowych, wspÜçpracowaí
z nauczycielami oraz rozwijaí wiedzó dziecka, zainteresowania i jego sprawnoëí
józykowé. Wañna jest oprÜcz przygotowania merytorycznego takñe postawa
nauczyciela wobec takiego ucznia. Po speçnieniu tych warunkÜw, jak pisaça
M. GÜralÜwna, nauka w szkole ogÜlnodostópnej w przypadku dziecka z gçóbokim
uszkodzeniem sçuchu jest moñliwa i celowa 5 .
Decyzja o podjóciu przez dziecko z wadé sçuchu nauki i wybÜr
odpowiedniej placÜwki sé czósto dla rodzicÜw duñym problemem. W USA
opracowano skaló do badania potrzeb edukacyjnych dzieci z uszkodzonym
sçuchem, ktÜra moñe stanowií pomoc w podjóciu decyzji o ksztaçceniu dziecka.
W zaleñnoëci od stopnia ubytku sçuchu, istniejécych konsekwencji dla rozumienia
józyka i mowy okreëlono w tej skali specyficzne potrzeby edukacyjne 6 . Mimo
4 M. GÜralÜwna, Szkolne sprawy naszych dzieci. Poradnik dla rodzicÜw dzieci z wadami sçuchu,
1992, nr 3, s. 10.
5 Tamñe, s. 11.
6 Tamñe, s. 12.
121
B. Wiëniewska, Dzieci z wadé sçuchu specjalne potrzeby edukacyjne
upçywu lat warto sió z nié zapoznaí, gdyñ ukazuje istotne niedostatki istniejéce
jeszcze wspÜçczeënie w polskim systemie ksztaçcenia dzieci z wadé sçuchu.
Stopieõ ubytku sçuchu
Stopieõ ubytku sçuchu
Konsekwencje
dla rozumienia mowy
SzczegÜlne potrzeby
edukacyjne
dla rozumienia mowy
i
edukacyjne
i józyka
józyka
1525 dB (granica normy) Trudnoëci w rozumieniu
cichej mowy z wiókszej
odlegçoëci, na ogÜç bez
problemÜw z artykulacjé,
moñe byí mniejszy zasÜb
sçownictwa
Nauczyciel wyznacza
korzystne miejsce w klasie
dla obserwacji
i odbioru mowy (1 çawka
w rzódzie pod oknem, bliñej
okna). Rozwijanie sçownictwa
3045 dB (çagodny
niedosçuch)
Problem ze sçyszeniem
z odlegçoëci ponad 1 m.,
twarzé w twarz rozmowa
bez trudnoëci. Podczas lekcji
umyka ponad 50% dyskusji
(jeëli mÜwié cicho lub nie
widaí twarzy), moñe mieí
trudnoëci w artykulacji
Wyznaczyí korzystne miejsce
w klasie, uñywaí aparatu
w czasie lekcji, nauczyciel
musi wiedzieí jak dziaça
aparat, zajócia systematyczne
w zakresie treningu
sçuchowego, íwiczenia
odczytywania z ust, regularne
zajócia logopedyczne w celu
rehabilitacji mowy, niekiedy
indywidualna pomoc
pedagogiczna w realizacji
programu nauczania
5075 dB (umiarkowany
niedosçuch)
Bez aparatu nie odbiera nic
z treëci lekcji, rozumie
gçoëné mowó z odlegçoëci
do 1m, mogé byí trudnoëci
z odbiorem i rozumieniem
innych dïwiókÜw otoczenia,
wadliwa artykulacja
Wyznaczyí korzystne miejsce
w klasie, dziecko musi
uñywaí aparatu, mieí trening
sçuchowy, odpytywanie z ust,
regularnie íwiczyí z logope-
dé, praca nad rozwojem
józyka, indywidualna pomoc
pedagogiczna
z poszczegÜlnych
przedmiotÜw, klasa specjalna
w szkole masowej,
z moñliwoëcié integracyjnego
ksztaçcenia w zakresie
wybranych przedmiotÜw*
122
Konsekwencje
SzczegÜlne potrzeby
dla rozumienia mowy
ii
8654440.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin