Konspekt indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Data: 12.05.2010r.
Czas trwania: 2 x 45
Miejsce: pokój ucznia
Uczeń: Dawid Sz., 10 lat
Prowadząca: …………………….
Temat: Zwierzęta mieszkające na wsi- szukanie sylwet ukrytych w książce zwierząt, naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta mieszkające w zagrodzie, składanie obrazków na wzorze. Czytanie książki pt. „Sznurkowe zwierzaki” wplatanie sznurków w karty książki przez przeznaczone do tego specjalne otwory. Masaż ustno-twarzowy wg R. Castillo Moralesa.
Cele :
- rozpoznawanie zwierząt,
- wyodrębnianie zwierząt mieszkających na wsi,
- rozwijanie wrażliwości słuchowej poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców słuchowych,
-rozpoznawanie i naśladowanie za pomocą mowy odgłosów wydawanych przez zwierzęta,
- podejmowanie prób prawidłowej wymowy nazw zwierząt,
- składanie obrazków przedstawiającego zwierzęta,
- uważne słuchanie książki,
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez wplatanie w specjalne otwory w kartach książki,
- rozwijanie wyobraźni, spostrzegawczości, dłuższego skupiania uwagi,
- nazywanie kolorów i kształtów
- usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Metody:
- aktywizujące, stymulujące, usprawniające, czynne, percepcyjne.
Środki dydaktyczne:
- plakat ze zwierzętami, obrazki zwierząt żyjących na wsi do składania, książka
pt. „Sznurkowe zwierzaki”.
Przebieg zajęć:
1.Powitanie z dzieckiem- zaproszenie do kręgu misia (nazwanie poszczególnych części ciała i powitanie się wybranymi np. niech przywitają się nasze czoła, nosy itp. wyraźne wypowiedzenie słów Dzień dobry).
2. Odszukanie i nazwanie zwierząt znajdujących się na plakacie.
3. Zwierzęta z wiejskiej zagrody- grupowanie zwierząt według rodzaju.
- wybór spośród wszystkich zwierząt, tylko tych, które mieszkają w zagrodzie.
4. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze:
- naśladowanie odgłosów wydawanych przez określone zwierzę.
5. Jakie to zwierzę?- składanie obrazków (4-elementowych) zwierząt (koń, krowa) na wzorze lub obok wzoru.
6. Czytanie przez nauczyciela książki pt „Sznurkowe zwierzaki”
- pomoc dziecka w przekładaniu kartek książki,
- odszukanie ilustracji wybranych zwierząt na polecenie nauczyciela,
- odszukanie sznurków określonego koloru na polecenie nauczyciela,
- przewlekanie kolorowych sznurków przez otwory w kartach książki,
7. Masaż ustno-twarzowy wg R. Castillo Moralesa.
8.Pożegnanie z uczniem i misiem (podanie prawej dłoni, prawidłowe wymawianie słów Do widzenia).
Data: 22.04.2010r.
Temat: „Franklin i guma balonowa” czytanie książeczki, wykonanie do niej ilustracji, odszukiwanie poszczególnych liter na polecenie nauczyciela, zabawy z kolorami. Wchodzenie w rolę głównego bohatera- przedstawienie scenek improwizowanych sytuacją literacką. Zabawa z balonem i bańkami mydlanymi. Masaż ustno- twarzowy wg Castillo- Moralesa.
Cele zajęć:
- przypomnienie liter,
- podejmowanie prób prawidłowej wymowy słów,
- rozwijanie koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej,
- doskonalenie sprawności manualnych,
- rozróżnianie kolorów,
- ćwiczenia aparatu mowy,
- budowanie pozytywnej relacji dziecko – nauczyciel.
- poglądowa (ilustracje)
- słowna ( opowiadanie, opis, rozmowa)
- praktycznego działania (odegranie scenki przedstawiającej fragment opowiadania),
- masaż.
Formy:
- indywidualna.
- książeczka pt. „Franklin i guma balonowa”,
- blok, kredki, farby
- bańki mydlane, balony.
1.Powitanie z dzieckiem (wzorowane na przywitaniu drużyny Franklina i bobra- przybijanie piątki, układania dłoni w pięść, uderzanie nią, wymachiwanie prawą ręką, trzepotanie palcami prawej ręki, mrużenie nosa, zapamiętywanie hasła powitalnego).
2. Przeglądanie dotychczas przeczytanych książek- przypominanie ich tytułów, rozpoznawanie ich po okładce.
Dawid odszukaj książkę pt „Franklin świętuje”.
Dawid pokaż gdzie jest książka pt. „Franklin i nowa nauczycielka” itp.
Dziecko rozpoznaje na okładce książki poszczególne tytuły na polecenia nauczyciela
3.Czytanie książki pt. „Franklin i guma balonowa” Nauczyciel wolno czyta książki, uczeń przygląda się ilustracjom i pomaga przekładając strony oraz odszukuje wybranych bohaterów na prośbę prowadzącego.
4. Szukanie odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania dotyczące książki (ćwiczenia w prawidłowej wymowie słów).
5.Wykonanie książeczki do przeczytanego opowiadania (napisanie przez nauczyciela tytułu książki, przypomnienie liter). Uczeń maluje wskazane przez nauczyciela przedmioty, postacie, używając kredek w odpowiednich kolorach- ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazwaniu kolorów. Uporządkowanie biurka- uczeń wkłada kredki do pudełka, wyrzucanie śmieci do kosza.
6. Zabawa z balonami- określenie koloru, obserwacja powiększania się balonu pod wpływem dmuchania, obserwacja lotu balonu.
7. Zabawy z bańkami mydlanymi- dmuchanie, łapanie, obserwacja lotu baniek mydlanych.
8. Masaż ustno-twarzowy według R. Castillo Moralesa.
9.Pożegnanie z uczniem (pożegnanie poszczególnych części ciała, głośne i wyraźne wypowiedzenie słów Do widzenia).
Temat ośrodka tygodniowego: POMYSŁY NA DESZCZOWĄ POGODĘ.
Tematy dnia:
1. „Laboratorium pod chmurką” (rozróżnianie substancji przy pomocy smaku, dotyku i wzroku, zapoznanie ze zjawiskiem rozpuszczania się różnych substancji w wodzie, słuchanie opowiadania pt. „Bajeczka o sześciu myszkach”, przyrządzanie napoju owocowego).
2. Wykonanie obrazka dowolnej treści przy użyciu kleju, kaszy manny i bułki tartej.
Klasa I G u- zajęcia indywidualne.
Miejsce: pokój dziecka.
Realizowane przedmioty: funkcjonowanie w środowisku, plastyka.
Formy pracy: indywidualna.
-słowna- rozmowa,-działań praktycznych,-oglądowa.Środki dydaktyczne:
- produkty spożywcze (kasza manna, cukier, bułka tarta, sól, mąka) talerzyki, słoiki, łyżeczki, magnetofon, kasety z nagraniem, blok, przybory do rysowania, opowiadanie pt. „ Bajeczka o sześciu myszkach, kubek, sok malinowy, sok z cytryny.Cele zajęć:
- budowanie dłuższych wypowiedzi na temat pogody- formułowanie wniosków.
- przypomnienie nazwy dni tygodnia, pór roku,
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozbudzanie zainteresowań poznawczych,- doskonalenie spostrzegawczości.
- wykorzystywanie materiałów sypkich (kasza manna, bułka tarta) do wykonania pracy plastycznej,-kształcenie sprawności manualnych,
- zachowuje porządek w miejscu pracy.
I Zajęcia wstępne.
1. Powitanie z uczniem.
2. Rozmowa na tematy aktualne interesujące ucznia.
3. Zaznaczenie daty w kalendarzu:
· recytacja nazw pór roku,
· ustalenie pory roku,
· ustalenie aktualnego miesiąca,
· ustalenie aktualnego dnia tygodnia,
· próba nazywania po kolei dni tygodnia.
4. Obserwacja i określanie stanu pogody. Uczeń obserwuje pogodę przy otwartym balkonie w pokoju.
· wygląd nieba (gdzie jest niebo - u góry, wysoko itp.),
· co widać na niebie - chmury, słońce itp.);
· nazywanie zjawisk atmosferycznych (deszcz, wiatr, mgła); wyjaśnienie po czym poznajemy przez okno wiatr czy mgłę);
· obserwacja stanu otoczenia - co trzeba mieć na sobie lub ze sobą nosić w taką pogodę (kaptur, kalosze, parasol, itp.).
II. Ukazanie celu ośrodka (Wypowiedź nawiązująca do dzisiejszych zajęć).
III. Praca poznawcza.
1. Rozróżnianie substancji:
- dotykanie palcem, próbowanie z zasłoniętymi oczami i nazywanie zgromadzonych
produktów: cukier, sól, mąka, kasza.
- oglądanie przygotowanych produktów i określenie ich wyglądu, np.
- cukier jest biały, słodki,
-sól jest biała drobniejsza niż cukier, jest słona,
- mąka jest biała, sypka, najdrobniejsza,
- kasza to drobne, biało-brązowe ziarenka, o nieregularnym kształcie.
Przepis:
Nalej pól kubka soku malinowego, dopełnij letnią, przygotowaną wodą, wyciśnij kilka kropel soku z cytryny, wsyp łyżeczkę cukru, wymieszaj.
Kiedy dziecko wymiesza już wszystkie składniki, nauczyciel stawia pytanie „Co się stało z cukrem?”. Dziecko powinno odpowiedzieć „Rozpuścił się”. Po przygotowaniu napoju dziecko wypija go.
IV. Ekspresja.
1. Dziecko wykonuje obrazek dowolnej treści przy użyciu kleju, kaszy manny i bułki tartej. Nauczyciel deklaruje pomoc w narysowaniu kontur motywu jakim dziecko jest zainteresowanie. Następnie dziecko wypełnia wnętrze narysowanego szkicu klejem i wysypuje w te miejsca bułkę tartą i kaszę.
V. Zajęcia końcowe.
1. Ocena pracy i zachowania ucznia.
2. Porządkowanie stanowiska pracy.
3. Zadanie pracy domowej- rysowanie po śladzie.
4. Pożegnanie z uczniem.
Mama myszka poszła w odwiedziny do ciotki. Zostawiła w domu sześć córek myszek. Kazała im ugotować kaszę.
-Tylko nie zapomnicie o soli!
Jedna myszka drewna porąbała, Druga myszka ogień rozpaliła, Trzecia garnuszek wymyła. Czwarta wody do garnuszka nalała. Piąta kaszę nasypała, szósta słoninkę pokrajała. A potem pobiegły do spiżarni tańcować.
Przypomniała sobie pierwsza myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie druga myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie trzecia myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie czwarta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie piąta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. Łyżkę soli wsypała do garnuszka. I wróciła do zabawy. Przypomniała sobie szósta myszka, że kasza nieposolona. Pobiegła. W tej samej chwili nadeszła mama mysz. Pyta szóstej myszki:
- Kasza posolona?
-Oj, nie mamo!
Więc mama kaszę posoliła. A potem siadły do obiadu. Ojej!
...
gusiaczek123