KWIECIEŃ.doc

(83 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczej

Plan pracy wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczej

w grupie dzieci 6 - letnich

KWIECIEŃ

I W zdrowym ciele – zdrowy duch
II Wiosenne prace na działce
III Wiosenna łąka
IV Ruch uliczny

Główne zadania wychowawcze:

1.      Dostarczenie wiadomości i rozwijanie emocjonalnego stosunku do rodzinnego regionu; wprowadzanie dzieci w życie najbliższego środowiska

2.      Rozwijanie wielostronnej aktywności oraz postawy badawczej dzieci przez kształtowanie elementarnych pojęć i wykonywanie prostych operacji matematycznych


opracowała:
mgr Katarzyna Galik

Temat kompleksowy: W zdrowym ciele – zdrowy duch
Termin realizacji:

Treści programowe

Sytuacje edukacyjne, sposoby realizacji

Uwagi

1.      Rozbudzanie zdolności ruchowych wg pomysłów i możliwości dziecka

2.      Poznanie środowiska w miejscu zamieszkania; zabawy tematyczne z wykorzystaniem wiedzy zdobytej podczas wycieczki

3.      Wyrabianie umiejętności słuchania i eksperymentowania na materiale muzycznym

4.      Kształtowanie umiejętności liczenia; poznanie cyfr i znaków oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych, przekładanie sytuacji zadaniowej na działanie

5.      Gromadzenie i poszerzanie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych

6.      Rozwijanie umiejętności słuchania utworów literackich: poezji

7.      Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy; przyjmowanie prawidłowej pozycji ciała w czasie rozmowy ( twarzą w kierunku rozmówcy )

8.      Przygotowanie do nauki czytania i pisania

 

1.      Zestaw ćwiczeń porannych nr 10

2.      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 10

3.      Zabawy ruchowe z elementem rzutu, celowania, toczenia, noszenia

4.      Zabawy organizowane przez nauczycielkę na powietrzu

5.      Wycieczka do apteki; zapoznanie dzieci z jej wyposażeniem i funkcjonowaniem. Wręczenie pracownikom własnoręcznie wykonanych upominków wielkanocnych.

6.      Kształcenie poczucia rytmu na podstawie zabaw umuzykalniających i piosenki „ Tak, czy nie”; tworzenie formy ronda do tekstu przysłowia: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.

7.      Porównywanie liczb w zakresie 10. Wprowadzenie znaków; =, >, <; ćwiczenia graficzne, głośne odczytywanie zapisów

8.      Zapoznanie dzieci z niektórymi sposobami leczenia przeziębienia na podstawie utworu H. Łochockiej „ Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele - teatrzyk kukiełkowy.

9.      Projektowanie i wykonanie przestrzennej formy użytkowej; prezent dla kolegi.

10.  Zapoznanie z pracą ludzi zatrudnionych w placówkach służby zdrowia na podstawie wywiadu przeprowadzonego z panią doktor i pielęgniarką.

11.  Zapoznanie dzieci z nazwą miesiąca kwietnia na podstawie fragmentu wiersza A. Nosalskiego „ O dwunastu braciach”.

12.  Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat dbania o własne zdrowie na podstawie ilustracji przedstawiających zdrową żywność, sposoby zapobiegania chorobom.

13.  Ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania ze zrozumieniem; podawanie przykładów wyrazów rozpoczynających się daną sylabą. Konkurs czytania.

 

Literatura: „Groszek obserwuje”- Centrum Edukacji Dziecięcej, „ Wesołe przedszkole”- U. Smoczyńska- Nachtman ,K. Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Z. Bogdanowicz Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, J. Stec Zagadki dla najmłodszych

 

Temat kompleksowy: Wiosenne prace na działce
Termin realizacji:

Treści programowe

Sytuacje edukacyjne, sposoby realizacji

Uwagi

1.      Kierowana działalność dziecka z wykorzystaniem podstawowych form ruchu

2.      Wyrabianie nawyku dbania o otoczenie

3.      Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i dobrego klimatu

4.      Twórcze rozbudzanie ciekawości poznawczej, aktywizowanie naturalnych zdolności werbalnych

5.      Uwrażliwienie na komunikaty niewerbalne przekazywane za pomocą mimiki, gestów, intonacji głosu, postawy ciała

6.      Zdobywanie informacji o swoich możliwościach

7.      Twórcze działania plastyczne, inspirowane konkretnymi przedmiotami

8.      Nazywanie i rozpoznawanie uczuć własnych i innych ludzi, usamodzielnianie dziecka w rozwiązywaniu sytuacji trudnych

 

1.      Zestaw ćwiczeń porannych nr 11

2.      Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 11

3.      Zabawy ruchowe z elementem równowagi, biegu, skoku, orientacyjno-porządkowe

4.      Zabawy i ćwiczenia na powietrzu

5.      Wycieczka na działkę obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, wysiew nasion na poletku doświadczalnym, nazywanie narzędzi ogrodniczych

6.      Rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych; modelowanie struktury dźwiękowej wyrazów: jajko, Jola. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery „ j J”, kształcenie umiejętności czytania.

7.      Wzbogacenie słownictwa dzieci o nazwy warzyw i kwiatów na podstawie wiersza H. Zdzitowieckiej „ W naszym ogródeczku”. Nauka wiersza na pamięć

8.      Rozbudzanie inwencji plastycznej – wykonanie z różnych materiałów stracha na wróble. Ćwiczenia utrwalające rozróżnianie prawej i lewej strony.

9.      Dodawanie liczb w zakresie 10. Wprowadzenie znaku +. Ćwiczenia graficzne połączone z głośną werbalizacją czynności wykonywanych przez dzieci.

10.  Wyrażanie własnych obserwacji i przeżyć w formie plastycznej – malowanie na temat : Wiosna na działce.

11.  Nauka na pamięć piosenki pt „ Kwiatki - bratki”, uwrażliwienie dzieci na elementy muzyki tj. barwa, dynamika dźwięku, oraz rytm.

12.  Zebranie i uporządkowanie wiadomości dzieci o wiosennych pracach na działce oraz o wyglądzie, nazwach i przeznaczeniu niektórych narzędzi ogrodniczych.

13.  Zapoznanie dzieci z wyglądem dżdżownicy oraz jej rolą w spulchnianiu gleby na podstawie obserwacji i rozmowy oraz ciekawostek przyrodniczych.

Od wiosny..., s. 162

Literatura: „Groszek obserwuje”- Centrum Edukacji Dziecięcej, „ Wesołe przedszkole”- U. Smoczyńska- Nachtman ,K. Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Z. Bogdanowicz Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, J. Stec Zagadki dla najmłodszych,

 

Temat kompleksowy: Wiosenna łąka
Termin realizacji:

Treści programowe

Sytuacje edukacyjne, sposoby realizacji

Uwagi

1.      Poznanie możliwości własnego ciała, ruch inspirowany rytmem i muzyką

2.      Ruch spontaniczny inspirowany dźwiękiem i słowem

3.      Poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt; bezpośrednia obserwacja zwierząt żyjących na swobodzie

4.      Twórcze działania plastyczne, inspirowane konkretnymi przedmiotami

5.      Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego, zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa zagrażające środowisku ze strony człowieka

6.      Przyswajanie umiejętności czytania, czytanie tekstów o zróżnicowanym stopniu trudności

7.      Kształtowanie umiejętności liczenia; wprowadzenie odejmowania przy użyciu dowolnych zbiorów zastępczych

8.      Tworzenie własnych opowiadań, stosowanie podstawowych reguł gramatycznych i składniowych

9.      Rozwijanie wymowy dziecka, ćwiczenia słuchu fonematycznego- wyodrębnianie głosek w wyrazach

 

1.      Zestaw ćw. porannych nr 12

2.      Zestaw ćw. gimnastycznych nr 12

3.      Zabawy ruchowe z elementem biegu, skoku, orientacyjno-porządkowe

4.      Zabawy dowolne i organizowane przez nauczycielkę na powietrzu

5.      Obserwowanie roślin łąkowych i zwierząt żyjących na łąkach w ich naturalnym środowisku – wycieczka na łąkę.

6.      Wyjaśnienie znaczenia barw ochronnych w życiu zwierząt na podstawie opowiadania H. Bechlerowej „ O żabkach w czerwonych czapkach”; układanie wyrazów z rozsypanki literowej.

7.      Wzbogacenie doświadczeń plastycznych dzieci – wykonanie techniką kolażu kompozycji „ Wiosenna łąka”; zwrócenie uwagi na różnorodność materiałów, jakie można wykorzystać w pracy.

8.      Kształcenie umiejętności śpiewania – nauka piosenki „ Kolorowa wiosna”.

9.      Rozwijanie narządów artykulacyjnych na podstawie zabawy dydaktycznej „Dziwne zabawki ”połączone z ćwiczeniami słuchu fonematycznego.

10.  Różnorodne ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem; układanie zdań z wyrazami, na które dzieci reagowały klaskaniem.

11.  Kształcenie wyobraźni przestrzennej i sprawności manualnej – formowanie z drutu i waty sylwety bociana; opowiadanie ciekawostek o bocianach.

12.  Wprowadzenie odejmowania jako ubywania. Wprowadzenie znaku „ –”. Ćwiczenia graficzne z wykorzystaniem liczmanów.

13.  Zapoznanie dzieci z budową niektórych roślin zielnych na podstawie mniszka lekarskiego i wiersza S. Szuchowej „ Dmuchawce”; ustalenie kolejności obrazków w historyjce obrazkowej; czytanie przez dzieci pytania i odpowiadanie na nie.

14.  Rozbudzanie zainteresowania przyrodą – opowiadanie przez nauczyciela ciekawostek o owadach; ilustrowanie obrazkami. Odczytywanie napisów i rysowanie odpowiednich owadów.

Od wiosny..., s. 162

Literatura: „ Wesołe przedszkole”- U. Smoczyńska- Nachtman ,K. Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Z. Bogdanowicz Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, J. Stec Zagadki dla najmłodszych, H. Kruk Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu, I. Słońska W szkole i na wakacjach, A. Natorff, K. Wasiluk Wychowanie plastyczne w przedszkolu

Temat kompleksowy: Ruch uliczny
Termin realizacji:

Treści programowe

Sytuacje edukacyjne, sposoby realizacji

Uwagi

1.      Poznanie możliwości własnego ciała, ruch inspirowany rytmem i muzyką

2.      Ruch spontaniczny inspirowany dźwiękiem i słowem

3.      Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością; zachęcenie do obserwowania zmian zachodzących w pobliżu miejsca zamieszkania

4.      Zapoznanie dzieci z popularnymi utworami literatury dziecięcej; rozwijanie zainteresowania tekstem pisanym

5.      Zdobywanie wiedzy na temat własnego kraju, rozwijanie umiejętności słuchania

6.      Doskonalenie wymowy dzieci; organizowanie różnorodnych zabaw indywidualnych i grupowych rozwijających wrażliwość słuchową

7.      Wprowadzenie do arytmetyki liczb naturalnych; kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania

8.      Tworzenie własnych opowiadań, stosowanie podstawowych reguł gramatycznych i składniowych

1.      Zestaw ćw. porannych nr 13

2.      Zestaw ćw. gimnastycznych nr 13

3.      Zabawy ruchowe z elementem biegu, skoku, orientacyjno-porządkowe

4.      Zabawy dowolne i organizowane przez nauczycielkę na powietrzu

5.      Obserwowanie ruchu ulicznego na pobliskim skrzyżowaniu ulic. Oglądanie mijanych znaków drogowych; zachowania się przechodniów podczas przechodzenia przez ulicę.

6.      Zapoznanie dzieci z niektórymi zasadami ruchu drogowego na podstawie wiersza E....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin