20_topspin.pdf

(168 KB) Pobierz
81834778 UNPDF
Trening
Topspin to jedno z podstawowych zagrañ
we wspó³czesnym tenisie sto³owym. Jesz-
cze w niedalekiej przesz³oci atak oparty
by³ prawie wy³¹cznie na silnym uderzeniu
(zbiciu). Dzi, zw³aszcza w krajach euro-
pejskich, gra ofensywna prowadzona jest
g³ównie rotacyjnymi uderzeniami topspi-
nowymi.
dow¹ wersjê topspina uwa¿any jest czo³owy zawodnik nie-
miecki, Erich Arndt finalista Mistrzostw Europy z 1962
roku. W tych czasach topspin by³ uwa¿any za bardzo specy-
ficzne zagranie i minê³o wiele czasu zanim znalaz³ swoje
sta³e miejsce we wspó³czesnym tenisie sto³owym.
nia przy stole dla kontynuowania szybkiego ataku.
Topspin forhend stosuje siê o wiele czêciej ni¿ topspin bek-
hend. Dzieje siê tak z uwagi na to, ¿e przy wykonywaniu
ruchu do uderzenia topspin z forhendu cia³o ma wiêksze mo¿-
liwoci obrotu, przy topspinie z bekhendu cia³o jest zablo-
kowane, praca skupiona jest wiêc g³ównie na ruchu przedra-
mienia i nadgarstka.
W grze ofensywnej mamy do czynienia z ró¿nymi wariacja-
mi topspina i zatarcie granic pomiêdzy nimi zdaje siê byæ
niemo¿liwe.
Zawodnicy, którzy wybieraj¹ rotacyjn¹ grê jako swoj¹ broñ,
próbuj¹ powoli przyswoiæ sobie technikê gry topspinem prze-
ciwko ró¿nym zagraniom, nie tylko z pi³ki podciêtej, ale tak-
¿e z takiej, gdy przeciwnik atakuje. Jednym z pierwszych,
którzy wprowadzili ten sposób gry, by³ s³ynny Dragutin Sur-
bek.
Oczywicie z czasem odkryto równie¿ sposób obrony prze-
ciwko topspinowi. Znaleziono techniczny sposób odbioru
topspina oraz nowe materia³y, maj¹ce u³atwiæ grê przeciwko
topspinowi (np. anti spin). Wci¹¿ jednak pozostaje faktem,
¿e topspin rozprzestrzeni³ siê, nie tylko w Europie, i dzi jest
jednym z podstawowych elementów gry ofensywnej, zarów-
no przy rozpoczynaniu akcji oraz jako metoda prowadzenia
ataku. W Chinach wielu zawodników gra ok³adzinami czo-
TOPSPIN FORHEND
Topspin t³umaczy siê jako wy¿sz¹ rotacjê, ale wy¿sza rota-
cja, lub jak czêsto siê j¹ okrela: rotacja górna, ma tak¿e swoj¹
si³ê uderzenia. Ró¿nica miêdzy topspinem a zbiciem polega
na tym, ¿e topspin ma o wiele wy¿sz¹ rotacjê górn¹. Pi³ka
uderzona z tak¹ rotacj¹ mo¿e osi¹gn¹æ nawet do 10 tys. ob-
rotów na minutê! W s³owniku tenisa sto³owego zwrot spin
Pozycja wyjciowa: zawodnik stoi pod k¹tem w stosunku
do koñcowej linii sto³u, obrócony oko³o 45 stopni w prawo i
na lekko ugiêtych nogach. Praworêczny gracz powinien mieæ
praw¹ nogê dalej od sto³u, a lew¹ - bli¿ej. Leworêczny usta-
wiæ powinien siê odwrotnie.
Bez topspina ani rusz
(rotacja) u¿ywany jest czêciej ni¿ s³owo topspin. Dzieje
siê tak dlatego, ¿e istnieje wiele rotacyjnych ofensywnych
uderzeñ. Mamy zatem m.in.: sidespin, slow (high) spin, co-
unter spin.
powanymi i nie u¿ywa w swojej grze elementów rotacyjnych.
Jest to dowód na to, ¿e gra topspinem sta³a siê jednym ze
stylów gry, jedn¹ z mo¿liwoci. Wynalezienie topspina wp³y-
nê³o wyranie na liczbê zawodników graj¹cych w obronie, z
uwagi na to, ¿e defensywny styl gry utrudnia³ znacznie po-
konanie przez dobrego zawodnika ofensywnego. W dzisiej-
szych czasach do gry obronnej u¿ywa siê przeró¿nego ro-
dzaju nowoczesnego sprzêtu, maj¹cego na celu zaskoczenie
przeciwnika niespodziewan¹ rotacj¹. Zawodnicy wykorzy-
stuj¹ ka¿d¹ okazjê, by zak³óciæ rytm ataku i zdobyæ punkt.
Zamach: zawodnik praworêczny wykonuje zamach, odchy-
laj¹c prawy bark i cia³o w prawo i do do³u. Skrêt cia³a w
prawo spowodowany jest skrêtem barku i skrêtem w biodrze,
za pochylenie w dó³ wynika ze skrêtu cia³a i ugiêcia prawej
nogi w kolanie. Rêka trzymaj¹ca rakietkê opuszczana jest w
tym samym czasie, co cia³o do wysokoci kolana. Druga
rêka znajduje siê blisko cia³a. W takim ustawieniu ciê¿ar prze-
niesiony jest na praw¹ nogê, poniewa¿ rodek ciê¿koci (rys.
2) cia³a przesun¹³ siê tak¿e w prawo.
W ekstremalnym punkcie zamachu odchylenie cia³a jest za-
tem wiêksze ni¿ odchylenie w praw¹ stronê nóg, lewe ramiê
znajduje siê z przodu, prawe skrêcone jest w prawo i odchy-
lone w dó³. Rêka trzymaj¹ca rakietkê skierowana jest w dó³ i
znajduje siê w prostej pozycji lub jest nieznacznie zgiêta w
³okciu. Rakietka znajduje siê na wysokoci kolana, skiero-
wana jest do do³u w pozycji zamkniêtej.
TROCHÊ HISTORII
Topspin jako uderzenie ofensywne pojawi³ siê w roku 1960.
Ciekawostk¹ jest fakt, ¿e zagranie znane pod t¹ sam¹ nazw¹
i maj¹ce taki sam efekt w tenisie ziemnym istnia³o o wiele
wczeniej, bowiem ju¿ w latach dwudziestych.
W pierwszej fazie po pojawieniu siê topspina gra sta³a siê
wolniejsza. Element ów grano bowiem z bardzo du¿¹ rota-
cj¹, pi³ka lecia³a wysoko i powoli. Sta³o siê te¿ tak, ¿e za-
wodnicy podczas opanowywania nowej techniki gry ca³ko-
wicie mylili siê przy silnych uderzeniach z forhendu, co w
rezultacie sta³o siê bardzo nieatrakcyjne dla kibiców i dla
ekspertów. Z czasem gra topspinem stawa³a siê coraz bar-
dziej efektowna. Dzi gra siê topspin z bardzo du¿¹ rotacj¹,
ale te¿ z niezwyk³¹ si³¹ i prêdkoci¹ uderzanej pi³ki. Przy-
czyni³y siê do tego m.in.: nowe mo¿liwoci sprzêtowe
przede wszystkim ok³adziny: szybkie i zarazem bardzo przy-
czepne wrêcz wymarzone do gry ofensywnej.
W tenisie sto³owym pojawienie siê topspina umo¿liwi³ nowy
rodzaj ok³adzin ok³adziny g³adkie, z czopami do wewn¹trz.
I do dzi tylko takie ok³adziny maj¹ na tyle dobr¹ przyczep-
noæ, by mog³y byæ wykorzystywane do ofensywnych za-
grañ topspinowych. Mimo i¿ ok³adziny g³adkie znane by³y
ju¿ w pierwszej po³owie lat 50-tych, musia³o min¹æ jeszcze
kilka lat, by narodzi³ siê topspin. Jako pierwsi w swojej grze
u¿yli topspina Japoñczycy, którzy w tamtych czasach mie-
wali problemy w grze przeciwko Europejczykom, graj¹cym
g³adkimi gumami. Szukali zatem jakiego nowego sposobu
pokonania swoich przeciwników. W Japonii topspin z po-
cz¹tku u¿ywany by³ jako zagranie przygotowawcze. M³odzi
gracze po cichu spodziewali siê zaskoczyæ Europejczyków.
Po Mistrzostwach Europu w Zagrzebiu (1960 r.) grupa wy-
brañców ze Starego Kontynentu, w sk³ad której wchodzili
m.in.: Z. Berczik, V. Harangozo, F. Sido i Vogrinc, uda³a siê
na miesi¹c do Japonii, by sprawdziæ now¹ broñ Azjatów
topspin. Europejczycy zareagowali jednak jak pocz¹tkuj¹cy
gracze i w rezultacie przegrali swoje pojedynki. W pocz¹t-
kach kariery topspina wydawaæ siê mog³o, ¿e jedynym ra-
tunkiem jest przeszkodzenie przeciwnikowi w zagraniu tego
uderzenia i zaatakowanie samemu, bowiem w tamtym okre-
sie topspin by³ wy³¹cznie reakcj¹ na zbicie. Z czasem zaczê-
to graæ topspinem o wiele wiêcej w Europie. Rezultaty by³y
zaskakuj¹ce. Z pocz¹tku wystarczy³o zagraæ jeden magicz-
ny element, by byæ prawie pewnym zdobytego punktu. I nie
od razu wykonywano go forhendem i bekhendem. Za jedne-
go z pierwszych, którzy wprowadzili do swojej gry bekhen-
Przygotowanie uderzenia: po wykonaniu zamachu ruch roz-
poczyna siê od nieznacznego wyprostowania prawej nogi.
W tym samym czasie zawodnik wykonuje skrêt w biodrze w
lewo wraz z takim samym obrotem barku, prostuj¹c górn¹
czêæ cia³a. Rêka trzymaj¹ca rakietkê w czasie ruchu zgiêta
jest w ³okciu, a rakietka zyskuje dodatkowe przyspieszenie
przez ruch nadgarstka skierowany w stronê wykonywanego
uderzenia. Ruch rêk¹ wykonywany jest z do³u do góry i do
przodu, z tym ¿e kierunek do góry zale¿y od rotacji, jak¹
chcemy nadaæ uderzanej pi³ce. Tym niemniej wykonuje siê
go w linii prostej po skosie do góry. Ca³e cia³o zachowuje siê
niczym sprê¿yna, która zosta³a uwolniona ze cisku. Si³a,
szybkoæ, odpowiedni moment kontaktu pi³ki z rakietk¹ s¹
niezbêdne dla nadania rotacji. G³ówna si³a uderzenia pocho-
dzi od nóg, potem od tu³owia, barku, ramienia, przedramie-
nia i w finale od nadgarstka. Wszystkie czêci cia³a powinny
uczestniczyæ w uderzeniu, a ruchy poszczególnych czêci
musz¹ byæ skoordynowane. Jeli bowiem, przyk³adowo, nie
bêdzie pracy nóg, uderzenie straci na sile. Przy wykonywa-
niu zamachu i uderzenia praca nóg jest najwa¿niejsza !
CZYM W£ACIWIE JEST TOPSPIN?
W skrócie mo¿na powiedzieæ, ¿e topspin to ofensywne za-
granie, w którym wiêkszoæ si³y u¿yta zostaje do nadania
pi³ce odpowiednio du¿ej górnej rotacji. Rakietka uderza pi³-
kê stycznie do powierzchni pi³ki (Rys.1) .
We wspó³czesnym tenisie sto³owym topspin stosuje siê jako
podstawowy element gry ofensywnej. Z tego powodu istnie-
je wiele mo¿liwoci wykonania forhendem ruchu topspino-
wego: z g³êbszym i wiêkszym obrotem lub z mniejszym,
wykonanym bli¿ej sto³u. G³êboki skrêt wymaga jednak du¿o
czasu i miejsca, dlatego ten sposób nie jest wygodny dla gra-
czy, którzy po pierwszym zagraniu musz¹ kontynuowaæ szyb-
k¹ grê przy stole. Z drugiej strony mniejszy skrêt nie pozwa-
la nadaæ pi³ce du¿ej rotacji, daje raczej mo¿liwoæ pozosta-
Uderzenie: w chwili, gdy rakietka spotyka siê z pi³k¹, za-
wodnik powinien wykonaæ uderzenie z du¿¹ si³¹ - zamyka-
j¹c rakietkê coraz bardziej.
Topspin forhend demonstruje Mistrz Olimpijski Chiñczyk Kong Linghui.
T S
28
81834778.005.png 81834778.006.png 81834778.007.png 81834778.008.png
Trening
Z regu³y pi³ka powinna byæ uderzona w najwy¿szym punk-
cie po odbiciu od sto³u. Jest to teoretycznie najwygodniejszy
punkt. W grze jednak uderzenie odbywa siê w ró¿nych mo-
mentach, w zale¿noci od sytuacji i rotacji. Przy szybkim
topspinie kontakt pi³ki z rakietk¹ ma miejsce zanim pi³ka
osi¹gnie najwy¿szy punkt, przy zagraniu ze sto³u zaraz po
odbiciu pi³ki, natomiast przy bardzo rotacyjnym topspinie
(np. z pi³ki podciêtej) lub w przypadku kontra topspinu mo-
ment uderzenia nastêpuje ju¿ przy opadaniu pi³ki.
Bardzo czêsto powodem niedostatecznego zamachu jest to,
¿e zawodnik czeka zbyt d³ugo z jego rozpoczêciem i czêsto
na pocz¹tku kolejnej fazy uderzenia rakietka nie znajduje siê
na odpowiedniej wysokoci, by móc wykonaæ pe³ny ruch.
gry jest zmienny, bowiem w czasie wymiany ci¹g³ej jest po
prostu ma³o skuteczny z uwagi na niezbyt du¿¹ si³ê i prêd-
koæ przeciwnik ma wiêksze mo¿liwoci przygotowania
kontrataku...
- uderzenie wypracowywane jest tylko przy udziale rêki
Sidespin (topspin z boczn¹ rotacj¹)
Jeli wykonuj¹c topspin zawodnik nie w³¹czy do pracy ani
nóg, ani tu³owia, wówczas takie uderzenie nie doæ, ¿e nie
posiada du¿ej mocy i silnej rotacji, to w dodatku kontrola
nad przebiegiem ruchu jest utrudniona. Niezbêdne jest za-
tem wspó³praca i koordynacja wszystkich czêci cia³a.
Jest to element, w którym zawodnik, oprócz górnej rotacji,
nadaje pi³ce tak¿e rotacjê boczn¹ w taki sposób, ¿e ruch for-
hendem wykonywany jest bardziej do góry ni¿ do przodu
oraz z lewej strony do prawej lub z prawej do lewej.
Zakoñczenie uderzenia: uderzenie koñczy siê obrotem cia-
³a w lew¹ stronê (zawodnicy praworêczni), podczas gdy rêka
koñczy ruch z przodu i nad g³ow¹, ciê¿ar cia³a przenoszony
jest na lew¹ nogê. Takie przeniesienie ciê¿aru cia³a mo¿liwe
Hit spin (szybki topspin)
- w pocz¹tkowej fazie ruchu zawodnik stoi na prostych
nogach
Uderzenie, w którym ruch jest bardziej ekspresyjny i bar-
dziej zdecydowany ni¿ przy zwyk³ym topspinie. Wykonuje
siê go bardziej do przodu, nadaj¹c pi³ce wiêksz¹ rotacjê gór-
n¹, si³a u¿yta do uderzenia zamienia siê w du¿¹ prêdkoæ
pi³ki, aczkolwiek zale¿na jest od k¹ta nachylenia rakietki.
Jeli zawodnik wykona p³aski ruch, wówczas pi³ka odbije
siê szybciej, ni¿ gdy ruch wykonamy bardziej do góry. Ró¿-
ne wariacje gry szybkim top spinem s¹ podstaw¹ gry ofen-
sywnej, dostosowuje siê je do rytmu gry i czêsto ³¹czy z in-
nymi uderzeniami. Hit spin wykonywany z pe³n¹ si³a u¿y-
wany jest tak¿e wymiennie ze zbiciem, jako uderzenie koñ-
cz¹ce.
Jeli w momencie rozpoczynania zamachu zawodnik nie
ugina dostatecznie prawej nogi (w przypadku graczy prawo-
rêcznych), wówczas cia³o nie zachowuje odpowiedniego
naprê¿enia, co negatywnie wp³ywa na si³ê wykonywanego
póniej ruchu, uniemo¿liwiaj¹c osi¹gniêcie du¿ej rotacji i
utrudniaj¹c kontrolê nad ca³oci¹ wykonywanego elementu.
- uderzenie wykonywane jest prost¹ rêk¹
Jeli zawodnik nie zgina rêki pod odpowiednim k¹tem w ³ok-
ciu i nie wykonuje gwa³townego przyspieszenia nadgarst-
kiem w koñcowej fazie, tym samym potrzebuje wiêcej czasu
na zagranie topspina, poniewa¿ ³uk, po którym prowadzi rêkê
jest szerszy. Nie musi to jednak zak³óciæ poprawnoci wyko-
nania uderzenia, ale na pewno utrudnia ruch.
Stopspin (topspin ze sto³u)
Rys. 1 - K¹t nachylenia ra-
kietki w momencie uderze-
nia pi³ki: 1- przy topspinie
wolnym , 2- przy topspinie
szybkim
To jedna z odmian szybkiego topspina. Pi³ka zostaje uderzo-
na zaraz po odbiciu siê od sto³u, szybkim ruchem i z przy-
spieszeniem nadgarstka.
- w uderzeniu brakuje ruchu nadgarstkiem
jest jedynie przy prawid³owym ustawieniu, jednak czêsto w
czasie gry nie sposób szybko dobrze siê ustawiæ.
Nie powinno siê koñczyæ uderzenia z rakietk¹ za g³ow¹ ani z
wyprostowanym tu³owiem, za lewa noga nie ma prawa zna-
leæ siê z ty³u. Po skoñczeniu uderzenia cia³o wraca do swo-
jej wyjciowej pozycji.
Jeli zawodnik ma sztywny nadgarstek w czasie wykonywa-
nia topspina, to w chwili opuszczania rakietki w czasie za-
machu jego nadgarstek nie jest skierowany do do³u, za w
ostatniej fazie uderzenia zawodnik nie wykonuje przyspie-
szenia nadgarstkiem, w wyniku czego maleje si³a i rotacja.
Ten b³¹d szczególnie dotyczy graczy, którzy nie s¹ odpowied-
nio rozlunieni w czasie gry i nie graj¹ miêkko. Do kory-
gowania tego typu b³êdów przydatne jest specjalne ko³o z
ogumieniem, które mo¿na zamomontowaæ na rogu sto³u i
stosowaæ do nauki prawid³owej techniki gry.
NAJCZÊCIEJ POPE£NIANE B£ÊDY
- rakietka na pocz¹tku uderzenia jest otwarta
- w ostatniej fazie zawodnik odchyla siê do ty³u
W fazie wykonywania zamachu zawodnik (zw³aszcza po-
cz¹tkuj¹cy) czêsto nie zamyka rakietki, poniewa¿ boi siê mi-
niêcia z pi³k¹. Mimo ¿e moment, w którym rakietka odbija
pi³kê jest w³aciwy, niemo¿liwe jest nadanie uderzeniu od-
powiednio silnej górnej rotacji.
Odchylenie nastêpuje jeli ruch rêki w chwili uderzenia nie
odbywa siê po linii prostej do przodu i do góry i koñczy siê
zazwyczaj nad g³ow¹ lub za g³ow¹. W takim wypadku ciê¿ar
cia³a przeniesiony zostaje do ty³u, lewa noga za ustawiona
jest niepoprawnie, bardziej z ty³u, co utrudnia utrzymanie
równowagi. Top spin wykonywany w taki w³anie sposób
z nagromadzonymi b³êdami jest ma³o agresywny, pozba-
wiony szybkoci i trudny do kontrolowania przez graj¹cego.
Jest tak¿e o wiele bardziej skomplikowany, poniewa¿ ruch
rakietki odbywa siê w inn¹ stronê ni¿ lot pi³ki rakietka nie
jest prowadzona za pi³k¹.
- zawodnik popycha rakietkê do przodu w czasie wyko-
nywania uderzenia
Bardzo czêsto w pierwszej fazie nauki zawodnik próbuje
naprawiæ pierwszy pope³niony b³¹d, zamykaj¹c rakietkê, a
nastêpnie znów j¹ otwiera i popycha pi³kê do przodu. Dzieje
siê tak dlatego, ¿e m³ody gracz wybiera najbezpieczniejsz¹
metodê trafienia w pi³kê i tym samym otwarcie rakietki wy-
daje mu siê najprostszym wyjciem. Wynikiem takiego za-
grania jest brak dostatecznej rotacji.
Rys. 2 - rodek ciê¿koci cia³a (TA) w fazie po-
cz¹tkowej uderzenia topspin forhend
- pi³ka uderzona zostaje w momencie, gdy przekroczy³a
ju¿ najwy¿szy punkt swego lotu
Counter spin (kontra topspin)
- brakuje gwa³townego przyspieszenia tu¿ przed trafie-
niem pi³ki
Zawodnik jest spóniony i nie trafia w pi³kê w najwy¿szym
punkcie jej lotu, tylko w momencie, gdy zaczyna ona ju¿
spadaæ. Zmniejsza siê tym samym zamach, poniewa¿ maleje
odleg³oæ miêdzy punktem, w którym zaczyna siê ruch top
spinowy a tym, w którym nastêpuje zetkniêcie rakietki z pi³-
k¹. W pierwszej fazie nauki wa¿ne jest, by przyswoiæ sobie
odpowiedni moment uderzenia pi³ki. W póniejszych eta-
pach zawodnik sam musi oceniæ, w którym momencie nale-
¿y trafiæ pi³kê, by uzyskaæ oczekiwany efekt zale¿y on od
sytuacji i przebiegu konkretnej akcji.
Potocznie zwany kontr¹. Zawodnik wykonuje topspin za-
mkniêt¹ rakietk¹ i bardziej do przodu ni¿ do góry, by od-
wróciæ rotacjê nadan¹ pi³ce przez przeciwnika, który rów-
nie¿ atakuje. Jest to jeden z trudniejszych elementów w grze
ofensywnej, zazwyczaj przyswaja siê go, gdy wszystkie inne
elementy techniczne s¹ dobrze opanowane. Ten rodzaj top-
spina wykorzystywany jest przez zawodnika w celu przejê-
cia inicjatywy w ataku lub kontynuowania go. Mo¿liwe jest
zagranie zarówno z drugiej strefy, jak i ze sto³u.
Wykonywanie uderzenia bez gwa³townego przyspieszenia,
które nast¹piæ powinno w chwilê przed kontaktem rakietki z
pi³k¹, spowodowane jest tym, ¿e zawodnik boi siê, i¿ w pi³-
kê nie trafi. I tu równie¿ niemo¿liwe jest nadanie pi³ce odpo-
wiedniej si³y i rotacji. Dlatego nale¿y szczególn¹ uwagê zwró-
ciæ na ten moment wykonywania ruchu, by móc uczyniæ swo-
je zagranie bardziej skutecznym.
Feign spin (false spin)
- zawodnik wykonuje zbyt ma³y zamach
RÓ¯NE SPOSOBY ZAGRAÑ FORHENDOWYCH
Nie jest to w³aciwie top spin, a raczej zagranie przypomina-
j¹ce topspin. Nie posiada bowiem rotacji, co ma na celu wpro-
wadzenie przeciwnika w b³¹d, utrudnienie mu w³aciwej oce-
ny sytuacji. We wspó³czesnym tenisie sto³owym u¿ywany jest
stosunkowo rzadko. Wykonuje siê go uderzaj¹c pi³kê w ostat-
niej chwili ca³¹ rakietk¹ lub czêsto ok³adzin¹ o mniejszej
przyczepnoci.
W takim przypadku, gdy gracz bierze zbyt ma³y zamach,
odleg³oæ miêdzy punktem zatrzymania rakietki w zamachu
a punktem, w którym uderza ona pi³kê jest zbyt krótka. W
rezultacie uderzenie nie posiada odpowiedniej si³y i rotacji.
Bez wzglêdu na to, w którym momencie lotu pi³ki jest ona
uderzana rakietk¹, zamach powinien byæ tak du¿y, by umo¿-
liwiæ stosunkowo wolne rozpoczêcie uderzenia oraz gwa³-
towne przyspieszenie w koñcowej fazie ruchu.
Topspin
Podstawowy element rotacyjnego ataku. Charakteryzuje siê
tym, ¿e pi³ka po uderzeniu leci dosyæ wolno, ale ma bardzo
siln¹ rotacjê górn¹, za ca³y ruch wykonywany jest z do³u
(opisany wczeniej). Ten sposób gry stosowany jest we wspó³-
czesnym tenisie sto³owym zazwyczaj w sytuacji, gdy rytm
R. Hudetz
T³um. A.K.
(W nastepnym numerze topspin bekhend)
T S
29
81834778.001.png 81834778.002.png 81834778.003.png 81834778.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin