Kultura wielbarska nad Łyną, Pasłęką i górną Drwęcą.pdf
(
6726 KB
)
Pobierz
Adam Cieśliński
KULTURA WIELBARSKA NAD ŁYNĄ, PASŁĘKĄ
I GÓRNĄ DRWĘCĄ
1
Głównym celem prezentowanej pracy jest rozpoznanie sytuacji kul-
turowej, a także przedstawienie w sposób dynamiczny przemian osadni-
czych na terenie położonym w dorzeczu Pasłęki, górnej i środkowej Łyny
oraz górnej Drwęcy w okresie wpływów rzymskich i we wczesnej fazie
okresu wędrówek ludów. Obszar ten przez długi odcinek czasu stanowił
peryferyjną strefę osadnictwa polietnicznej kultury wielbarskiej
2
, która
w
głównej mierze łączona jest z ludnością germańską
3
, choć identyfikacja
na jej obszarze poszczególnych plemion znanych z przekazów źródeł pi-
sanych – między innymi Gotów, Gepidów, Rugiów, Lemowiów czy We-
netów – budzi do dziś wiele kontrowersji i nie może być na obecnym
etapie badań jednoznacznie rozstrzygnięta
4
. Na specyfikę osadnictwa kul-
1
Niniejszy tekst jest próbą streszczenia najważniejszych wyników badań zawartych w roz-
prawie doktorskiej pt. „Przemiany osadnicze kultury wielbarskiej w dorzeczach Pasłęki, Ły-
ny i górnej Drwęcy”, która została obroniona w Instytucie Archeologii UW w 2006 r. W
tym
miejscu chciałbym bardzo serdecznie podziękować mojemu promotorowi prof. dr. hab.
Wojciechowi Nowakowskiemu oraz recenzentom prof. dr hab. Magdalenie Mączyńskiej
i
prof. dr. hab. Jerzemu Okuliczowi-Kozarynowi za opiekę naukową oraz szereg cennych
uwag, które wpłynęły na ostateczny kształt pracy.
2
Por.: R. Wołągiewicz,
Kultura wielbarska – problemy interpretacji etnicznej
, [w:]
Pro-
blemy kultury wielbarskiej
, red., T. Malinowski, Słupsk 1981, s. 79–106; J. Jaskanis,
J.
Okulicz,
Kultura wielbarska (faza cecelska)
, [w:]
Prahistoria Ziem Polskich
, t.
V,
Późny okres lateński i okres rzymski
, red. J. Wielowiejski, Wrocław-Warszawa-Kraków-
Gdańsk 1981, s.
178–190.
3
R.
Wołągiewicz,
Kultura wielbarska – problemy…
, s.
101–102.
4
Z bogatej literatury por.: J. Okulicz-Kozaryn,
Centrum kulturowe z pierwszych wieków
naszej ery u ujścia Wisły
, Barbaricum 2, Warszawa 1992; idem,
Die Goten im Bereich
der Wielbark-Kultur
, [w:]
Peregrinatio Gothica
, red. J. Kmieciński, Archaeologia Baltica
VII, Łódź 1986; J. Okulicz-Kozaryn,
Centrum kulturowe z pierwszych wieków naszej ery
u ujścia Wisły
, Barbaricum 2, Warszawa 1992; K. Godłowski,
Germanische Wanderun-
gen im 3. Jh. v.Chr. 6 Jh. n.Ch. und ihre Wiederspiegelung in den historischen und
archäologischen Quellen
, [w:]
Peregrinatio Gothica
III, Universitetets Oldsaksamlings
Skrifter, Ny rekke 14, Oslo 1992; idem,
Europa barbarzyńska od IV w. p.n.e. do VI w.
n.e.
w świetle źródeł pisanych
, [w:]
Pierwotne siedziby Słowian
, red. M.
Parczewski, Kraków
2000; V. Bierbrauer,
Archäologie und Geschichte der Goten vom 1.–7. Jahrhundert
,
Frühmittelalterliche Studien 28, 1994, s.
51–171; idem, V. Bierbrauer,
Die Goten. II. Archäo-
Pruthenia, t. IV, Olsztyn 2009, s. 87–115
88
Adam Cieśliński
tury wielbarskiej na interesującym nas obszarze największy wpływ miały
dwa czynniki. Po pierwsze teren ten stanowił pierwotnie pustkę osadni-
czą, która została zajęta w wyniku kilkufazowego procesu kolonizacyjne-
go. Po drugie znajdował się on na styku kulturowym, pomiędzy siedzi-
bami ludów prezentujących zarówno odmienny model kultury archeolo-
gicznej, jak i różny etnos. Bezpośrednio na północ i wschód leżały, bo-
wiem, dziedziny plemion bałtyjskich, które ze względu na charakter po-
zostałości archeologicznych można podzielić na dwie kultury: Dollkeim-
Kovrovo na Sambii, w Natangii i w Nadrowii oraz bogaczewską na Ma-
zurach
5
. Przez pewien krótki okres starszego okresu rzymskiego (stadium
B
2b
) ludność kultury wielbarskiej z południowej części Pojezierza Iław-
skiego graniczyła z zamieszkującą północne Mazowsze ludnością kultury
przeworskiej, na której terytorium lokalizuje się inne plemię germańskie –
Wandalów
6
.
Precyzyjne, a zarazem logiczne zakreślenie zasięgu terytorialnego,
który ma stanowić podstawę analizy archeologicznej, jest zwykle dysku-
syjne. W literaturze przedmiotu często za granice obszaru objętego opra-
logisches
, [w:]
Reallexikon der Germanischen Altertumskunde 12
, Berlin-New York
1998, s.
407–427 ; W. Nowakowski,
Od Galindai do Galinditae. Z badań nad pradzieja-
mi bałtyjskiego ludu z Pojezierza Mazurskiego
, Barbaricum 4, Warszawa 1995, s.
81–89;
J.
Kolendo,
Źródła pisane w badaniach nad strefami kulturowymi i etnicznymi Euro-
py Środkowej w okresie rzymskim
, [w:]
Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki,
refleksja nad przeszłością
, t.
I, red. A.
Bursche,
R.
Chowaniec,
W.
Nowakowski, Instytut
Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Seria Podręczników, t. 1, Warszawa 1998, s.
49–
56; idem,
Rejon ujścia Wisły w oczach starożytnych
, [w:]
Świat antyczny i barbarzyńcy.
Teksty, zabytki, refleksja nad przeszłością
, t.
I, Instytut Archeologii Uniwersytetu War-
szawskiego, Seria Podręczników, t. 1, red. A.
Bursche, R.
Chowaniec, W.
Nowakowski, War-
szawa 1998, s.
107–115; idem,
Wenetowie w Europie Środkowej i Wschodniej. Lokaliza-
cja i rzeczywistość etniczna
, [w:]
Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki, re-
fleksja nad przeszłością
, t.
I, Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Seria Pod-
ręczników, t. 1, red. A.
Bursche, R.
Chowaniec, W.
Nowakowski, Warszawa 1998, s.
95–106;
idem,
Plemiona Pomorza w starożytności
, [w:]
Goci i ich sąsiedzi na Pomorzu
,
red.
W.
Nowakowski et alii, Koszalińskie Zeszyty Muzealne, Seria A, Studia Archaeologica
Pomeranica, t. II, Koszalin 2006, s.
17–33.
5
W.
Nowakowski,
Od Galindai do Galinditae…
; idem,
Das Samland in der römischen
Kaiserzeit und seine Verbindungen mit dem römischen Reich und der barbarischen
Welt
, Veröffentlichung des Vorgeschichtlichen Seminars Marburg Sonderband 10, Mar-
burg-Warszawa 1996.
6
Por.: K. Godłowski,
Die Przeworsk-Kultur
, [w:]
Beitrage zum Verständnis der Germania
des Tacitus
, t. II,
Bericht über die Kolloquien der Kommission für die Altertumskunde
Nord- und Mitteleuropas im Jahre 1986 und 1987
, red. G. Neumann & H. Seemann, Ab-
handlungen der Akademie der Wissenschaften in Göttingen, Philologisch-Historische Klasse,
Dritte Folge, B. 195, Göttingen 1992, s.
9–90; J. Strzelczyk,
Wandalowie i ich afrykańskie
państwo
, Warszawa 1992; J. Kolendo,
Źródła pisane w badaniach…
; idem,
Antyczne
źródła pisane o najdawniejszych dziejach Wandalów
, [w:]
Wandalowie. Strażnicy
bursztynowego szlaku
, red. J.
Andrzejowski, A. Kokowski, Ch. Leiber, Lublin-Warszawa
2004, s.
11–23.
89
Kultura wielbarska nad Łyną, Pasłęką i górną Drwęcą
cowaniem służą kresy krain historycznych lub geograficznych, a także
współczesnych jednostek administracyjnych, co wielokrotnie może wzbu-
dzać uzasadnione wątpliwości. W niniejszej pracy przy kreśleniu teryto-
rialnego zasięgu opracowania starano się odnieść do sytuacji kulturowej
i
osadniczej notowanej w okresie wpływów rzymskich. Za czynnik uła-
twiający określenie granic należy uznać peryferyjny charakter interesują-
cej nas strefy osadnictwa kultury wielbarskiej, która z trzech stron – co
podkreślano już powyżej – była ograniczona przez dziedziny reprezentan-
tów innych jednostek kulturowych. Nieco inne kryteria przyjęto przy wy-
tyczeniu zachodniej granicy opracowywanego obszaru, ponieważ nie od-
dzielała ona jednostek różnych kulturowo, a jedynie dwie blisko ze sobą
związane strefy osadnicze jednej jednostki archeologicznej (ryc.
1). Aby
okazać zasięg regionu objętego opracowaniem wykorzystano wyniki ba-
dań prowadzonych między innymi przez R.
Wołągiewicza
7
, a dotyczące
rytmu zakładania i opuszczenia cmentarzysk przez ludność kultury wiel-
barskiej. Wynika z nich, że osadnictwo kultury wielbarskiej na terenach
leżących bezpośrednio na wschód od dolnej Wisły – na Ziemi Chełmiń-
skiej, na zachodnim skraju Pojezierza Iławskiego, na dolnym Powiślu,
a
być może także na zachodnich stokach Wysoczyzny Elbląskiej
8
– swymi
tradycjami sięga, w przeciwieństwie do obszaru omawianego w niniejszej
pracy, kultury oksywskiej młodszego okresu przedrzymskiego
9
. Różnice
7
R. Wołągiewicz,
Kultura wielbarska – problemy…
, 82–85, ryc. 3, 4.
8
Sytuacja osadnicza w młodszym okresie przedrzymskim na Wysoczyźnie Elbląskiej i w jej
bezpośrednim sąsiedztwie nie jest do dzisiaj jednoznacznie rozpoznana. Na młodszy okres
przedrzymski mogą być datowane jedynie pojedyncze znaleziska, których kontekst odkrycia
jest najczęściej nieznany. Por.: A. Jentzsch,
Bericht über die Verwaltung des Ostpreussi-
schen Provinzialmuseums in den Jahren 1893–1895
, Schriften der Physikalisch-
Ökonomischen Gesellschaft zu Königsberg, XXXVII, 1896, s.
119; W. Gaerte,
Urgeschichte
Ostpreußens
, Königsberg 1929, s.
156, ryc. 106:c. Jedynym lepiej potwierdzonym zespołem
jest grób 33 z Krosna, pow. Pasłęk, w którym natrafiono na brązową zapinkę wariantu N-a
według Völlinga, Th. Völling,
Studien zu Fibelformen der jüngeren vorrömischen
Eisenzeit und ältesten römischen Kaiserzeit
, Bericht der Römisch-Germanischen
Kommission, 75, 1994, s.
147–282. Zespół ten należy datować na fazę A
3
, choć nie można
wykluczyć użytkowania tego typu zapinek do początku fazy B
1,
por. A. Cieśliński,
Materiały
z cmentarzyska w Krośnie, pow. pasłęcki, z kartoteki Herberta Jankuhna
, [w:]
Offici-
na archaeologica optima. Studia ofiarowane Jerzemu Okuliczowi-Kozarynowi w sie-
demdziesiątą rocznicę urodzin
, Światowit Supplement Series P: Prehistory and Middle
Ages, vol. VII, red. W. Nowakowski, A. Szela, Warszawa 2001, s.
50–51, ryc. 1:k.
9
W klasycznym już podziale terytorium kultury wielbarskiej ze względu na rytm zakładania
i
porzucania cmentarzysk, R. Wołągiewicz,
Kultura wielbarska – problemy…
, s.
84–85,
ryc.
3–4) zaliczył obszary o tradycjach oksywskich nad dolną Wisłą do strefy A, natomiast
później zajęte rejony nad Pasłęką, środkową i górną Łyną oraz górną Drwęcą do strefy
D.
Podział ten wszedł na stałe do obiegu naukowego, mimo że, jak pisał jego Autor „posia-
da niedoskonałość pierwszej próby i odzwierciedla niezadowalający stan badań w pewnych
regionach”, R. Wołągiewicz,
Kultura wielbarska – problemy…
, s.
82). W późniejszych pra-
cach Wołągiewicz nieco go modyfikował włączając do strefy D Ziemię Dobrzyńską; nieste-
ty, nie opatrzył go nigdy bardziej szczegółowym komentarzem, R. Wołągiewicz,
Związki
90
Adam Cieśliński
pomiędzy tymi dwiema strefami kultury wielbarskiej polegają zatem
głównie na innym podłożu kulturowym, co w wypadku obszarów nad
Pasłęką, Łyną i górną Drwęcą oznacza brak tradycji młodszego okresu
przedrzymskiego.
Głównym ograniczeniem badawczym w rozpoznaniu sytuacji kultu-
rowej na interesującym nas terenie okazał się być niezadowalający stan
bazy źródłowej, spowodowany przede wszystkim zniszczeniem kolekcji
muzealnych wraz z ich dokumentacją podczas II wojny światowej oraz
niedostateczną aktywnością polskiej prehistorii w okresie powojennym.
Na szczęście przemiany polityczne ostatnich lat przyniosły wypłynięcie
na światło dzienne licznych zbiorów muzealnych oraz archiwalnych, któ-
re do niedawna wydawały się być bezpowrotnie stracone dla nauki
10
.
Źródła te są z powodzeniem wykorzystywane we współczesnych opra-
cowaniach archeologicznych
11
.
Pomorza z strefami zachodniobałtycką i nadczarnomorską w okresie rzymskim
w
świetle przemian w kulturze wielbarskiej
, [w:]
Najnowsze kierunki badań najdaw-
niejszych dziejów Pomorza
, red. W.
Filipowiak, Szczecin 1985, ryc.
1, tab.
I; idem,
R.
Wołągiewicz,
Die Goten im Bereich der Wielbark-Kultur
..., ryc. 13–14.
10
A.
Cieśliński, W. Nowakowski,
Die Passarge – ein barbarischer Rubikon
, [w:]
Wasserwe-
ge: Lebensadern – Trennungslinien
, Schriften des Archäologischen Landesmuseum, Er-
gänzungsreihe 3, red. C. von Carnap-Bornheim,
H.
Friesinger, Neumünster 2005, s.
253–256;
A.
Cieśliński,
Die Besiedlungsgeschichte der Wielbark-Kultur im Flussgebiet von Alle
(Łyna), Passarge (Pasłęka) und oberer Drewenz (Drwęca)
, Archäologisches Nachrichten-
blatt, 2008, 13/1, s.
31–37.
11
Por.: W.
Nowakowski,
Kultura wielbarska na wschód od dolnej Wisły. Materiały
z
dawnych badań i przypadkowych odkryć w zbiorach berlińskich i norymberskich
,
Barbaricum 3, Warszawa 1994, s.
166–167, 170–171, tabl. II:7,III; idem,
Od Galindai do Ga-
linditae…
, s.
45, tabl. X:5; A. Cieśliński,
Grób kultury wielbarskiej z Knopina w świetle
archiwaliów Museum für Vor- und Frühgeschichte
, [w:]
Antiquitates Prussiae. Studia
z archeologii dawnych ziem pruskich
, red. J. Kolendo,
W. Nowakowski, Warszawa 2000,
s.
89–103; idem,
Pollwitten
, [w:]
Reallexikon der Germanischen Altertumskunde
, 23,
Berlin-New York 2003; idem,
„Neue” Materialien zu einem Gräberfeld der Wielbark-
Kultur aus Połowite (Pollwitten)
, [w:]
Auf der Suche
, 2003, s.
23–36; idem,
Znaleziska
grobowe z Szalmi i Wysokiej Braniewskiej. Kultura wielbarska nad dolną Pasłęką
w
starszym okresie rzymskim
, [w:]
Antyk i Barbarzyńcy. Księga dedykowana Profeso-
rowi Jerzemu Kolendo w siedemdziesiątą rocznicę urodzin
, red. A. Bursche, R. Ciołek,
Warszawa 2003, s.
133–144; idem,
Specyfika badań nad kulturą wielbarską w dorze-
czach Łyny, Pasłęki i górnej Drwęcy na przykładzie cmentarzyska w Pupkach, pow.
olsztyński
, [w:]
Stan dyskusji na temat kultury wielbarskiej
, red. M.
Fudziński,
H.
Paner, Gdańsk 2007, s.
273–292; A.
Żórawska,
Nowe źródła do studiów nad kulturą
wielbarską z rejonu dolnej Wisły. Materiały z cmentarzysk w Brzozówce, Gałdowie
i
Klecewku w zbiorach Muzeum w Kwidzynie
, Barbaricum 7, Warszawa 2004, s.
150–
151, tabl. I:3,5; eadem,
Grób kultury wielbarskiej z cmentarzyska z wczesnej epoki że-
laza w Tynwałdzie na Pojezierzu Iławskim. Historia jednego wisiorka
, Wiadomości
Archeologiczne, LVIII, 2006, s. 201–207; U. Margos, M. Stąporek,
Niepublikowane mate-
riały kultury wielbarskiej z okolic Iławy w dokumentacji archiwalnej Waldemara
Heyma w Muzeum Archeologicznym w Gdańsku
, [w:]
Europa Barbarica. Ćwierć wie-
Plik z chomika:
Perugina
Inne pliki z tego folderu:
Uwagi na temat pogaństwa Prusów w późniejszym średniowieczu_Radzimiński,A.pdf
(119 KB)
Chrystianizacja i ewangelizacja Prusów. Historia i źródła_Radzimiński,A_H.pdf
(1925 KB)
Rycerz Herkus Monte Wódz Natangów_Jerzy Necio.pdf
(933 KB)
Zagadnienie obecności Skandynawów w rejonie ujścia Wisły we wczesnym średniowieczu_Jagodziński,M.pdf
(19326 KB)
Kultura wielbarska nad Łyną, Pasłęką i górną Drwęcą.pdf
(6726 KB)
Inne foldery tego chomika:
Archeologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin