Filozofia - Krótki zarys filozofii.pdf

(335 KB) Pobierz
zarysf
1
Krótkizarysfilozofii
WSTĘP(działyfilozofii)
Filozofia czyli umiłowanie mądrości jest refleksją nad rzeczywistością. Jako, Ŝe rzeczywistość jest
bardzo złoŜona, filozofia, aby ją ogarnąć we wszystkich aspektach dzieli się na wiele dziedzin
(działów).
Ontologia(metafizyka)
zgodniezLexiconPhilosophorum (1613),naukao"pierwszychzasadachiostatecznychprzyczynach"
bytu.Wtakimujęciunaukaobyciejakotakim,którejzadaniemjestdociekanienaturywszystkiego,
cokolwiekistnieje,czyli"tego,cojest",zarównowsferzerealnejprzedmioty,zdarzenia,faktyjak
teŜwyabstrahowanejpojęcia,kategorie,terminy.
Epistemologia(gnoseologia,teoriapoznania)
w granicach tej dziedziny mieszczą się pojęcia dotyczące poznania bytu. Usiłuje ona sformułować
odpowiedźnapytania:czymjestpoznanie,jakajestjegogeneza,jakiesąjegowarunki,czymjest
podmiot, przedmiot iakt poznania, czy istnieją granice poznania. Prawie kaŜdy filozof przedstawia
własną teorię dotyczącą tych kwestii. Ogólnie moŜna stwierdzić, Ŝe teorie poznania dzielą się na
racjonalne, przyjmujące za kryterium poznania sprawdzalność lub falsyfikowalność wysuwanych
twierdzeń(np.Arystoteles),iirracjonalne,uznającezakryteriumpoprawnościspecyficzneprzeŜycie
poznawcze, np. oświecenie, ekstazę itp. (np. Plotyn). Jedne znich upatrują źródło poznania
wdoświadczeniu zmysłowym (np. J. Locke), inne wdziałalności rozumu (np. Kartezjusz). Zteorią
poznania wiąŜą się takie pojęcia, jak sceptycyzm, polegający na podaniu wwątpliwość twierdzeń,
iagnostycyzm,negującymoŜliwośćpoznaniacałejrzeczywistościlubjejczęści.
Aksjologia
ogólnateoriawartościiwartościowania.BadanaturęróŜnegorodzajuwartości,szczególnieetyczno
moralnychiestetycznychichpochodzenie,sposóbistnienia,strukturęihierarchie,zasadystosowania
ifunkcjonowania,zmiennośćwczasieiprzestrzeniorazzaleŜnośćodinnychelementówrzeczywistości
ludzkiejipozaludzkiej,zajmujesięteŜsposobamiichpoznawania
82390884.001.png
2
Antropologiafilozoficzna
dziedzina filozofii, której głównym przedmiotem jest człowiek. Ujmuje go wieloaspektowo,
wwymiarach metafizycznoontologicznym, moralnoetycznym, estetycznym, psychologicznym,
społecznokulturowym itd., próbując zarazem dać całościową odpowiedź na pytanie oto, kim jest,
iokreślić jego strukturę ontyczną oraz miejsce wśród innych bytów. Rozwija się od staroŜytności,
wwiększym lub mniejszym związku zpozostałymi dyscyplinami filozofii, atakŜe zantropologią
biologiczną ikulturową, psychologią, socjologią, medycyną, zyskując niekiedy np. whumanizmie,
wfilozofii Ŝycia czy wegzystencjalizmie znaczą autonomię. U jej podstaw leŜy przekonanie
ospecyficzności związanej zczłowiekiem problematyki filozoficznej, wynikające często zprzyjętych
wcześniejprzesłanekświatopoglądowych,zwł.religijnych(antropologiabiblijna,bądźreligijna).MoŜe
mieć, ale nie zawsze ma charakter antropocentryczny. Wniektórych ujęciach przyjmuje postać
metanauki, tj. metodologii nauk szczegółowych traktujących oczłowieku, lub ich swoistego
uogólnienia. MoŜe rozwijać wątek praktycystyczny, stając się tzw. sztuką Ŝycia izbliŜając do
prakseologii.
Etyka
nauka omoralności, zajmująca się wyjaśnieniem iustalaniem takich kategorii, jak dobro izło,
odpowiedzialność, sumienie, powinności oraz wytyczaniem zasad inorm moralnego postępowania.
Dzieli się na aksjologię (teorię wartości) ideontologię (naukę opowinnościach). Obserwując
rzeczywistość, moŜna zauwaŜyć, Ŝe istnieją ścisłe związki między moralnością, apolityką. WyróŜnić
moŜnaczterysposobyzachowaniawzaleŜnościodprzyjętychzasad:
a) nadrzędnośćnormmoralnychnadpolitycznymi–zakłada,iŜjednostka(polityk)powinnabyć
wiernauznawanymzasadommoralnym;
b) nadrzędność polityki nad moralnością –oznacza, Ŝe interes polityczny jest waŜniejszy niŜ
obowiązującezasadymoralne;makiawelizm;
c) polityka imoralność są niezaleŜne (autonomiczne) –działanie polityczne tylko do pewnego
stopnia poddane jest ocenie moralnej, aakceptowanie przez jednostkę autonomiczności
polityki imoralności jest równoznaczne zjej odcinaniem się od spraw bieŜącego Ŝycia
społecznegoipolitycznego;klerkizm;
d) między celami polityki azasadami moralnymi istnieje wzajemna więź –formy aktywności
politycznejjednostkipowinnybyćocenianezpunktuwidzeniamoralnego,alezarazemnormy
moralneniemogąhamowaćosiągnięciacelupolitycznego.
Estetyka
jednazdziedzinfilozofiiteoriiwartościoboketyki,którazajmujesięzagadnieniamipięknaibrzydoty,
harmoniiidysharmonii.Zaczątkiestetykiodnajdujemyusofistów(sensualizm,relatywizm),utworzona
przez nich estetyka zajmowała się głównie teorią poezji ioperowała trzema pojęciami:
naśladownictwa,iluzjiioczyszczenia.
Filozofiaspołeczna
3
działfilozofiizwiązanyzŜyciemspołecznymczłowieka.NaukaozasadachŜyciaspołecznego,atakŜe
filozoficznaanalizarzeczywistościspołecznej.
Ogólnacharakterystykastanowiskontologicznych
Monizm
wfilozofiipogląd,wmyślktóregookreślonyobiekt(świat,człowiek,rzeczywistośćjakocałość)ma
naturęjednorodną,bezwzględunastopieńswojejzłoŜoności.Specyficznąpostaćmonizmustanowi
panteizm.MonizmjestteŜwzasadziekaŜdymaterializm(choćczystoteoretyczniemoŜnawyobrazić
sobieświatzbudowanyzdwóchlubwieluindyferentnychwzględemsiebiematerii).
Dualizm
pogląd,wmyślktóregookreślonyobiekttworządwaniesprowadzalnedosiebieskładniki.Mogątobyć
np.sferyduchowaimaterialnaalboidealnairealnawprzypadkudualizmumetafizycznego(system
Platona) czy dusza i ciało w przypadku dualizmu antropologicznego (chrześcijaństwo). Na sposób
dualistycznymoŜnateŜtłumaczyćrelacjewzajemnemyśleniaimowy(dualizmjestturównoznaczny
stwierdzeniu,Ŝeniecałemyślenieodbywasięwjęzyku)lubpoznawanejrzeczywistościirzeczywiście
poznawanego(nietoŜsamośćrzeczysamejwsobieifenomenuwfilozofiiI.Kanta).
Pluralizm
wfilozofiipogląd,wgktóregoistniejąodrębnerzeczywistości(pluralizmontologiczny),awpoznaniu
wieleczynników,elementów,zasaddecydującychoprawdzielubzbliŜaniusiędoprawdydotyczącej
rzeczyizjawisk(pluralizmepistemologiczny).
WteoriiprzyrodypluralizmbyłreprezentowanyprzezkoncepcjeEmpedoklesa,Anaksagorasaiinnych
jońskichfilozofów.EmpedoklesuwaŜał,ŜeistniejączteryróŜneskładnikiświata,czyliczteryrodzaje
materii:woda,powietrze,ogieńiziemia.WgAnaksagorasarzeczywistośćmatyleskładników,ilejest
odrębnychjakości.Poglądytezostałynazwanepluralizmeminfinistycznym.
Wteoriibytu(ontologii)pluralizmpojawiłsięutakichfilozofów,jak:G.W.Leibniz,J.F.Herbart,S.
Kierkegaard,J.Ward.WXXw.wpoglądachfilozoficznychW.Jamesa,M.Schelera,neorealistów,w
teoriachsocjologicznychN.Hartmanna.
82390884.002.png
4
Wyjaśnijznaczenieterminu„ARCHÉ”
(Tales,Anaksymander,Anaksymenes)
Arché
jednozpodstawowychpojęćfilozofiigreckiej,wprowadzonejeszczeprzezpresokratyków(filozofowie
jońscy),odpowiednikterminuzasada.
Zasada,arché,pierwszazasada,prazasada
jednoznajdawniejszychinajistotniejszychpojęćfilozoficznych,oznaczająceelement,grupęelementów,
zjawisko(np.wodauTalesa,nieskończonośćuAnaksymandra,BógwfilozofiiCh.Wolffa,ścieraniesię
przeciwieństwwsystemachdialektycznychG.W.F.HeglaiK.Marksa),którezgodniezetymologiąsłowa
zasada(igreckiegoarché)znajdujesięzarazemupoczątkówiupodłoŜaalbopewnejwybranejsfery
rzeczywistości,albonajczęściejwszystkiego,cojest.Pytanieoarché,jakiepostawilisobiefilozofowie
jońscy,zapoczątkowałowVIIw.p.n.e.dziejefilozofiieuropejskiej.
AnaksymeneszMiletu(585525p.n.e.)
filozof grecki. Przedstawiciel tzw. jońskiej filozofii przyrody; kontynuator myśli Anaksymandera z
Miletu, był podobnie jak on autorem dzieła Peri fyzeos ("O przyrodzie" zachował się z niego 1
fragment). UwaŜał, Ŝe prazasadę rzeczywistości (arché) stanowi powietrze lub tchnienie (tak jak
duszaoddechjestpodstawowymelementemintegrującymwprzypadkuczłowieka).Zniegopoprzez
rozrzedzanieizagęszczaniepowstajeróŜnorodnośćrzeczyizjawiskwświecierzadkiepowietrzejest
ogniem, w miarę gęstnienia przekształca się kolejno wwiatr,chmury,wodę,ziemię,kamienieitd.
Wszystkietezmianydokonująsiędziękiwiecznemuruchowi.
AnaksymanderzMiletu(610547p.n.e.)
filozofgrecki.Przedstawicieltzw.jońskiejfilozofiiprzyrody,uznawanyzaautorapierwszegowGrecji
dziełafilozoficznego:Perifyzeos("Oprzyrodzie"zaginęło).Zaprazasadęcałejrzeczywistości(arché
terminwprowadzonyprzezAnaksymandra)uznałtzw.apeiron,czynniknieskończonyinieokreślony,
zawierający w sobie wszelkie przeciwieństwa, które wyłaniając się zeń, rozdzielając i ścierając,
utworzyćmiałyświatprzyrody;przyczynątegoprocesubyłodwiecznywirowyruchprazasady.
Anaksymander dokonywał wielu obliczeń astronomicznych, konstruował teŜ zegary słoneczne;
opracował ponadto pierwszą grecką mapę ziemi i morza oraz pierwszy model świata (rodzaj
planetarium).
TaleszMiletu(ok.620ok.540p.n.e.)
filozof, matematyk i astronom grecki, jeden z twórców tzw. szkoły jońskiej. Rozpoczął
systematyzowaniewiedzygeometrycznej.Przypisujemusięwieletwierdzeń(m.in.twierdzenieTalesa,
dzięki któremu miał wyznaczyć wysokość piramidy). Uchodzi za ojca matematyki. Znane mu były
zjawiska oddziaływania magnesu na Ŝelazo i elektryzowania się bursztynu, umiał teŜ przewidzieć
zaćmieniaSłońca.UwaŜanyzapierwszegogreckiegofilozofa.
82390884.003.png
5
PodstawowympytaniemTalesa,jakiinnychjońskichfilozofówprzyrody,byłopytanieo"arché",czyli
początek,podstawę,osnowęistrukturęświata.Twierdził,ŜearchétoŜywiołwody,wszystkozniej
pochodzi i do niej powraca wniosek wyciągnął nie odwołując się do mitów, lecz do obserwacji.
Jońscyfilozofowieprzyrodyzwanibylihilozoistami(odgreckiegohyle"materia"izoon"Ŝycie"),
poniewaŜgłosili,ŜemateriaświatajestoŜywiona.
RozwińmyślHeraklita
HeraklitzEfezu(ok.540480p.n.e.)
filozofgrecki,ojciecdialektyki.Przedstawicieltzw.jońskiejfilozofiiprzyrody.Dziełojego(zktórego
zachowało się 130 fragmentów) składało się z trzech traktatów: kosmologicznego, politycznego i
teologicznego.
Za podstawę i zasadę istnienia Wszechświata uwaŜał ogień i jego przemiany. Był przekonany o
zmienności izjawiskowościwświecie.Twierdził:"pantarhei"("wszystkopłynie"),"niemoŜnadwa
razy wstąpić do tej samej rzeki, jej wody bowiem się zmieniają, ciągle płyną". Teorię zmienności
HeraklitazEfezunazwanowariabilizmemlubheraklityzmem.
Wariabilizm
teoriafilozoficznagłoszącapowszechnązmienność.Oddajejąwskrócieformuła:pantarhei (zgreckiego
"wszystko płynie"), łączona z osobą Heraklita, uwaŜanego za ojca wariabilizmu. Zgodnie z
wariabilizmemniemanieruchomego,niezmiennegobytu(ParmenideszElei),jesttylkobędące,które
podleganieustannemuruchowiiwciąŜsięstaje.
Pogląd ten przedstawiany był pod rozmaitymi postaciami, z podaniem róŜnych przyczyn zachodzenia
zmian(ścieraniesięprzeciwieństw,nietrwałośćelementówtworzącychrzeczywistośćitp.).
Znalazł teŜ swoje miejsce w rozwaŜaniach wielu filozofów staroŜytnych, np. Empedoklesa (próbował
uzgodnić wariabilizm z poglądami eleatów), Platona (zmienność uwaŜał za nieodłączną cechę świata
rzeczy).
Wśredniowieczupowróciłwpoglądachortodoksyjnychmyślicieliarabskichmottekaleminów(XIIw.,
którzy twierdzili, Ŝe nie ma w świecie praw ani składników stałych i nic samo zsiebiechoćbyprzez
momentniepozostajetakim,jakimjest,ajedynymtwórcąigwarantemwzględnejtrwałościrzeczyjest
nieograniczonyniczymwswymdziałaniuBóg).
82390884.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin