analiza_dec.pdf

(875 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - analiza decyzyjna.ppt
Zarzą dzanie transportem
dzanie transportem
Analiza decyzyjna
Piotr Sawicki
Wydział Maszyn Roboczych i Transportu
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
E-mail: piotr.sawicki@put.poznan.pl
URL: www.put.poznan.pl/~piotrs
Maszyn Roboczych i Transportu
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
pok. 719, tel. 665 22 30, 665 21 29
E- mail:
mail: piotr.sawicki@put.poznan.pl
piotr.sawicki@put.poznan.pl
URL: www.put.poznan.pl/
www.put.poznan.pl/~ piotrs
piotrs
Plan prezentacji
Wprowadzenie
istota analizy decyzyjnej
podstawowe pojęcia procesu decyzyjnego
Metody podejmowania decyzji (jednokryterialne)
z punktu widzenia dostępnej informacji probabilistycznej
– metody (kryteria) pozbawione informacji probabilistycznej
– metody (kryteria) uwzględniające informację probabilistyczną
z punktu widzenia hierarchii procesu decyzyjnego
– metody statyczne
– metody sekwencyjne
Podsumowanie
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
2
42
Zarządzanie transportem
Zarz
Piotr Sawicki
Wydzia
Wydzia ł ł Maszyn Roboczych i Transportu
URL:
141783697.050.png 141783697.051.png 141783697.052.png 141783697.053.png
Analiza decyzyjna
Wprowadzenie / Przykład decyzji (1)
Wprowadzenie / Przykład decyzji (1)
Analiza decyzji Æ Czy zabrać z domu parasol?
Warunki pogodowe
Możliwe decyzje
Pada deszcz
Ś wieci słońce
Zabrany parasol
Parasol
został w domu
Parasol
został w domu
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
3
42
Analiza decyzyjna
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Decydent
osoba podejmująca
decyzję, dokonująca
wyboru wariantu
Podejmowanie decyzji
nieodłączna część każdej działalności
ma miejsce w sytuacjach, w których
podejmujący decyzję musi dokonać wyboru
wiąże się z ryzykiem spowodowanym
niepewnością wystąpienia określonych
okoliczności / warunków
– cena wyrobu
– sytuacja polityczna
– zachowanie konsumentów
– warunki atmosferyczne
Wariant / decyzja
jeden z rozpatrywanych
sposobów postępowania
w danych warunkach
Stan zewnętrzny
warunki podejmowania
decyzji, wpływające na
rezultaty wariantów
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
4
42
Analiza decyzyjna
wieci słońce
Pada deszcz
Zabrany parasol
Analiza decyzyjna
141783697.001.png 141783697.002.png 141783697.003.png 141783697.004.png 141783697.005.png 141783697.006.png 141783697.007.png 141783697.008.png 141783697.009.png 141783697.010.png 141783697.011.png 141783697.012.png 141783697.013.png 141783697.014.png 141783697.015.png 141783697.016.png 141783697.017.png 141783697.018.png 141783697.019.png 141783697.020.png 141783697.021.png 141783697.022.png 141783697.023.png 141783697.024.png 141783697.025.png 141783697.026.png 141783697.027.png 141783697.028.png 141783697.029.png 141783697.030.png 141783697.031.png 141783697.032.png 141783697.033.png 141783697.034.png
Analiza decyzyjna
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Problem decyzyjny
poszukiwanie najkorzystniejszego rozwiązania (decyzji) postępowania
–spośród kilku dostępnych wariantów
– przy znanych stanach zewnętrznych
warunki podejmowania decyzji
– znane prawdopodobieństwo wystąpienia stanu zewnętrznego
– nieznane prawdopodobieństwo zaistnienia stanów zewnętrznych
Metody podejmowania decyzji Æ różne kryteria decyzyjne
w przypadku braku informacji probabilistycznej Æ prawdopodobieństwo wystąpienia
stanu zewnętrznego jest jednakowe
– kryterium jednakowego prawdopodobieństwa
– kryterium pesymistyczne – maximin
– kryterium optymistyczne – maximax
– kryterium minimaksowego żalu z powodu potencjalnej straty
w przypadku dostępnej informacji probabilistycznej
– kryterium maksimum oczekiwanego zysku
– kryterium minimum oczekiwanej straty
– drzewa decyzyjne
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
5
42
Analiza decyzyjna
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Istota rozważanych metod Æ analiza przypadku „Inwestycje transportowe”
Duży zagraniczny inwestor …. (patrz treść w załączeniu)
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
6
42
Analiza decyzyjna
Analiza decyzyjna
141783697.035.png 141783697.036.png 141783697.037.png 141783697.038.png 141783697.039.png
Analiza decyzyjna
Podejmowanie decyzji / brak informacji probabilistycznej
Podejmowanie decyzji / brak informacji probabilistycznej
Kryterium JEDNAKOWEGO PRAWDOPODOBIEŃSTWA
wystąpienie każdego ze stanów zewnętrznych jest jednakowo prawdopodobne
–każdy ze stanów, tj., 1 z 4 może wystąpić Æ prawdopodobieństwo zaistnienia każdego ze
stanów wynosi 0,25
kryterium bazuje na maksymalizacji średniego zysku dla i -tego wariantu
– wyznaczany jest średni zysk dla wariantu W i
Z
śr
W
)
=
S
1
+
S
2
+
...
+
S
j
+
...
+
S
n
i
n
gdzie:
W i – analizowany wariant ( i = 1, 2, …, m)
S j wartość wariantu dla j -tego stanu zewnętrznego ( j = 1, 2, …, n)
Z śr ( W i ) – średni zysk uzyskany dla i -tego wariantu
– wybierana jest maksymalna wartość zysku Z śr ( W i )
W =
JP
max
Z
śr
(
W
i
)
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
7
42
Analiza decyzyjna
Podejmowanie decyzji / brak informacji probabilistycznej
Podejmowanie decyzji / brak informacji probabilistycznej
Kryterium JEDNAKOWEGO
PRAWDOPODOBIEŃSTWA
średnia wartość zysku Z śr ( W i )
–W 1 Æ budowa małego przedsiębiorstwa
transportowego przyniesie średni zysk:
(20 + 20 + 20 + 20) / 4 = 20 mln zł
–W 2 Æ budowa średniego przedsiębiorstwa
transportowego przyniesie średni zysk:
(0 + 40 + 60 + 60) / 4 = 40 mln zł
–W 3 Æ budowa dużego przedsiębiorstwa
transportowego przyniesie średni zysk:
(-30 + 30 + 60 + 120) / 4 = 45 mln zł
sugerowany jest wybór wariantu W 3 , który
– przynosi największy średni zysk
– strata może wynosić -30 mln zł
TABLICA WYPŁAT
S 1
S 2
S 3
S 4
W 1
20
20
20
20
W 2
0
40
60
60
W 3
-30
30
60
120
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
8
42
Analiza decyzyjna
(
Analiza decyzyjna
TABLICA WYPŁAT
141783697.040.png 141783697.041.png 141783697.042.png 141783697.043.png 141783697.044.png
 
Analiza decyzyjna
Podejmowanie decyzji / brak informacji probabilistycznej
Podejmowanie decyzji / brak informacji probabilistycznej
Kryterium PESYMISTYCZNE, maximin
kryterium dąży do uniknięcia najgorszego scenariusza Æ największych strat (stąd
pesymizm lub konserwatyzm) w podejmowaniu decyzji
–dla i -tego wariantu identyfikowane są minimalne zyski
Z
min
(
W
i
)
=
min
S
1
,
S
2
,...,
S
,...,
S
n
}
gdzie:
W i – analizowany wariant ( i = 1, 2, …, m)
S j wartość wariantu dla j -tego stanu zewnętrznego ( j = 1, 2, …, n)
Z min ( W i ) – minimalny zysk uzyskany dla i -tego wariantu
– wybierana jest maksymalna wartość zysku Z min ( W i )
W =
Pes
max min
Z
(
W
i
)
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
9
42
Analiza decyzyjna
Podejmowanie decyzji / brak informacji probabilistycznej
Podejmowanie decyzji / brak informacji probabilistycznej
Kryterium PESYMISTYCZNE, maximin
minimalny zysk Z min ( W i )
–W 1 Æ budowa małego przedsiębiorstwa
transportowego przyniesie minimalny zysk:
min {20, 20, 20, 20} = 20 mln zł
–W 2 Æ budowa średniego przedsiębiorstwa
transportowego przyniesie minimalny zysk:
min {0, 40, 60, 60} = 0 mln zł
–W 3 Æ budowa dużego przedsiębiorstwa
transportowego przyniesie minimalny zysk:
min {-30, 30, 60, 120} = - 30 mln zł (strata)
sugerowany jest wybór wariantu W 1
– maksymalny spośród minimalnych zysków
TABLICA WYPŁAT
S 1
S 2
S 3
S 4
W 1
20
20
20
20
W 2
0
40
60
60
W 3
-30
30
60
120
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem
10
42
Analiza decyzyjna
{
j
Analiza decyzyjna
TABLICA WYPŁAT
141783697.045.png 141783697.046.png 141783697.047.png 141783697.048.png 141783697.049.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin