ocena_postepu_w_rozwoju - INWENTARZ H.C. GUNZBURGA JAKO NARZĘ DZIE DIAGNOSTYCZNE.pdf

(30 KB) Pobierz
Microsoft Word - ocena_postepu_w_rozwoju.doc
INWENTARZ H.C. GUNZBURGA JAKO NARZĘ DZIE DIAGNOSTYCZNE
DO OCENIANIA POSTĘ PÓ W W ROZWOJU SPOŁECZNYM UCZNIÓ W
Z RÓŻ NYM STOPNIEM UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO
Metoda H.C.Gunzburga służąca do oceny postępu w rozwoju społecznym
upośledzonych umysłowo w óż nym stopniu, należ y do metod
psychometrycznych i służy głównie celom diagnostycznym. Stworzona z myślą
o psychologach i wychowawcach pracują cych z dziećmi upośledzonymi
umysłowo, odczuwają cych brak szczegółowych programów, które opierałyby
się na rozeznaniu indywidualnych moż liwości dziecka i ukazywałyby, co
konkretnie w danym przypadku moż na z nim osią gnąć.
Dobrej metodzie pracy rewalidacyjnej stawia się następują ce wymagania
spełniane w czterech etapach: rozpoznanie(diagnoza), planowanie, realizacja
oraz ocena efektów, wszystkie powyż sze wymagania spełnia metoda
Gunzburga.
Opracowanie Gunzburga składa się z dwóch rodzajów metod: zasadniczych dla
wszystkich upośledzonych umysłowo i uzupełniają cych, specjalnych (np. dla
osób z zespołem Downa, dla dorosłych głębiej upośledzonych itp.). W wersji
polskiej zostały opracowane metody zasadnicze.
Całość metody składa się z czterech podręczników: trzech inwentarzy do
oceny postępu w rozwoju społecznym PAC (Progress Assessment Chart)
oraz skali osobowej oceny PAS (Personal Assessment Scale) , czterech
oddzielnych diagramów z danymi personalnymi badanego pod każ dym
diagramem, trzech tabel zawierają cych polskie wagi statystyczne, obliczone dla
zadań poszczególnych PAC, oraz trzech diagramów ze średnimi wynikami
uzyskanymi w populacji polskiej.
Wyodrębnienie czterech podręczników zostało podyktowane naszymi
warunkami pracy z upośledzonymi umysłowo. Osoby o róż nym stopniu
upośledzenia rzadko kiedy znajdują się w jednej instytucji. Mamy bowiem
szkoły dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, szkoły dla
umiarkowanie i znacznie upośledzonych, oraz domy opieki dla osób
upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.
Inwentarze PAC odnoszą się kolejno do poszczególnych stopni upośledzenia
i co istotne są zgodne z etapami rozwojowymi. Inwentarz PPAC odnosi się do
osób głęboko upośledzonych umysłowo, PAC-1 do umiarkowanie i znacznie,
zaś PAC-2 do upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Należ y jednak
pamiętać, iż nie moż na sztywno trzymać się tego schematu, gdyż realizacja
konkretnego programu, zawartego w tym, a nie innym inwentarzu, będzie
zależ ała od aktualnych moż liwości dziecka, które to moż liwości sprawdzamy
podczas realizacji pracy rewalidacyjnej.
Określone moż liwości realizacyjne metody PAC to trzy stopniowo
uzupełniają ce się inwentarze. Każ dy z nich podzielony jest na cztery działy,
które składają się z części posiadają cych zadania o zróż nicowanym stopniu
PDF created with FinePrint pdfFactory trial version http://www.fineprint.com
trudności. Są to: I. OBSŁUBIWANIE SIEBIE, II. KOMUNIKOWANIE SIĘ ,
III. USPOŁECZNIENIE, IV. ZAJĘ CIA. Upośledzony umysłowo niektóre
zadania wykonuje, a innych jeszcze nie i w tej chwili nie moż na mu ich
zaliczyć. Dlatego należ y je uczynić przedmiotem dalszej pracy z dzieckiem.
Posiadamy ponadto kołowy diagram, na którym poszczególne pola są
zaznaczone numerami zadań zawartych w inwentarzu i podręczniku. Pola
najbliż sze środka odnoszą się do zadań najłatwiejszych, o pola peryferyjne – do
zadań najtrudniejszych. Jeż eli badany posiadał daną umiejętność społeczną
i wykonuje określone zadanie na dobrym poziomie, to dopowiadają ce temu
zadaniu pole w diagramie zakreskowujemy mocno, np. ciemnym kolorem, jeż eli
jakieś zadania wykonuje niewystarczają co dobrze, to odpowiadają ce mu pole
w diagramie zakreskowujemy lekko, np. jasnym kolorem, pole białe świadczy
o tym, iż badany nie wykonuje tego zadania.
Patrzą c na tak wypełniony diagram obejmujemy jednym spojrzeniem
obraz graficzny umiejętności społecznych dziecka. Widzimy, w których
działach wypadło ono najlepiej, a w których najsłabiej i nad czym teraz należ y
pracować.
W obecnej wersji metod podręczniki oraz inwentarze PAC-1, PAC-2 są
wydawane w połą czeniu ze skalą PAS, by ocenę umiejętności społecznych
łą czyć z oceną cech osobowości . Daje to pełniejszy obraz funkcjonowania
społecznego osoby badanej.
W podskalach osobowej oceny PAS wyróż nia się cztery dziedziny cech: cechy
wyraż ają ce trudności w przystosowaniu osobniczym, cechy wyraż ają ce
samodzielność w działaniu, cechy wyraż ają ce stosunek do innych oraz cechy
charakterologiczne.
Każ dą z wymienionych cech oceniamy na skali pięciostopniowej – od
sytuacji najmniej korzystnej ocenianej jako 1 , do sytuacji pożądanej ocenianej
jako 5. Skala PAS jest programem pracy rewalidacyjnej w zakresie tych
wszystkich cech, w których upośledzony umysłowo nie uzyskuje poziomu 5
punktów. Podobnie jak w PAC tak i w PAS posiadamy diagram, który ułatwia
odnotowanie wyników badanego i szybką orientację w tym nad czym mamy
pracować.
Diagnoza byłaby jednak niepełna, gdyby uzyskany stan umiejętności
dziecka nie moż na było poddać ocenie porównawczej. Obliczono więc polskie
wagi statystyczne dla każ dego zadania poszczególnych inwentarzy oraz
sporzą dzono diagramy średnie, na których kratkami zaznaczono zadania
wykonywane przez 67-100% badanych, kreskami przez 33-66% badanych,
i pozostawiono pola białe dla zadań wykonywanych przez 0-32% badanych.
Waga statystyczna jest tu rozumiana jako stosunek liczby osób badanych
do liczby osób wykonują cych dane zadnie. Stą d najniż sze wagi uzyskują te
zadania, które są wykonywane prawie przez wszystkich badanych, a najwyż sze
wagi uzyskują te zadania, które są wykonywane przez nielicznych badanych.
Jeż eli dane zadnie wykonują wszyscy badani , waga równa się 1 ; jeż eli połowa
PDF created with FinePrint pdfFactory trial version http://www.fineprint.com
badanych, waga wynosi 2; jeż eli czwarta część badanych, waga wynosi 4.
W pewnym uproszczeniu moż na by powiedzieć, ż e waga statystyczna tak
rozumiana odzwierciedla stopień trudności zadania dla danej populacji, bo im
zadanie jest łatwiejsze tym większa liczba badanych osób je wykonuje.
Istnieje jednak łatwiejszy sposób dokonania porównań. Diagram
badanego, z którym pracujemy, porównujemy z diagramem średnim. Diagram
średni mówi nam, jaki procent badanych wykonuje dane zadanie. Obecnie
mamy trzy diagramy średnie, po jednym dla PPAC, PAC-1, PAC-2.
Podstawową metodą prowadzą cą do zidentyfikowania umiejętności
badanego i zaliczenia danej umiejętności lub niezaliczenia, jest metoda
obserwacji. Jest to metoda czasochłonna i najlepiej gdy posługuje się nią osoba
dobrze znają ca badanego i mają ca moż liwość przebywania z nim. Jednak
w PAC dopuszcza się przy niektórych zadaniach korzystanie z wywiadu
prowadzonego z kompetentnymi wychowawcami lub z samym badanym.
Podsumowują c moż na powiedzieć, ż e metoda PAC dotyczy umiejętności
koniecznych do tego, aby upośledzony umysłowo mógł sobie radzić
w społeczeństwie, jak to nazywa Gunzburg w otwartej społeczności. Słuszność
idei integracji jest niepodważ alna , natomiast zakres jej realizacji jest
ograniczony, niekiedy z konieczności, zarówno ze strony moż liwości
rozwojowych upośledzonych umysłowo, jak też ze strony społeczeństwa nie
przygotowanego do przyjęcia tych ludzi.
Literatura: Witkowski T: Metody PAC i PAS w społecznej rewalidacji upośledzonych umysłowo.
Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN
Warszawa 1988
Opracowała mgr Larysa Kujawa
PDF created with FinePrint pdfFactory trial version http://www.fineprint.com
Zgłoś jeśli naruszono regulamin