Ćwiczenia 5.doc

(35 KB) Pobierz
25

25.03.2009

 

Ćwiczenia 5

 

 

Niedokształcenie mowy na tle środowiskowym – mowa dziecka nie jest stymulowana, środowisko patologiczne

 

Jąkanie – zaburzenie płynności mowy + zaburzenia oddychania i prozodii (rytm i tempo mowy, modulacja głosu) – dotyczą też dysartrii.

 

Jąkanie wczesnodziecięce – ok. 7 roku życia, wcześniej rozwojowa niepłynność mówienia.

 

Zaburzenia funkcjonalne:

Ø      Mutyzm – dziecko przestaje mówić z przyczyn psychicznych, psychogennych

·         Charakter całościowy – dziecko nie mówi w ogóle

·         Charakter częściowy – dziecko nie mówi tylko w określonych sytuacjach i miejscach

Ø      Tachylalia – przyspieszone tempo mowy

Ø      Bradylalia – spowolnione tempo mowy

 

Dziedziny logopedii:

Ø      Logopedia korekcyjna (ogólna) – usuwanie wad wymowy (dyslalia i nieprawidłowa artykulacja)

Ø      Surdologopedia – zaburzenia mowy związane ze słuchem

Ø      Oligofrenologopedia – zaburzenia mowy związane z niepełnosprawnością intelektualną

Ø      Balbutologopedia – praca z osobami jąkającymi się

Ø      Logopedia artystyczna – dykcja, emisja i higiena głosu

 

Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci:

Ø      Dzieci 2, 4 i 6 letnie

Ø      Badania może przeprowadzić nie tylko logopeda (pedagog specjalny, ogólny, pracownik socjalny)

Ø      Tylko badanie orientacyjne, nie pełne logopedyczne

Ø      Pozwala na wychwycenie nieprawidłowości wymowy, co pozwala na skierowanie do logopedy, który może postawić diagnozę

 

Warunki badania:

Ø      Osoba badająca nawiązuje kontakt emocjonalny z dzieckiem

Ø      Pierwsze badanie powinno odbywać się w naturalnym środowisku dziecka

Ø      Dziecko musi być całkowicie zdrowe(bez żadnych infekcji) i wypoczęte

 

Dwulatki:

Ø      Rozumienie prostych połączeń słownych

Ø      Zdolność wypowiadania się

Ø      Prawidłowość wymawiana dźwięków mowy i wyrazów

Ø      Budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego

 

Każde badanie logopedyczne zaczynamy od wywiadu z rodzicami, ale nigdy w obecności dziecka – rozmowa z rodzicami na temat dziecka, bez dziecka:

Ø      Czy dziecko rozumie najprostsze, często wypowiadane polecenia słowne

Ø      Czy dziecko spontanicznie wypowiada pojedyncze wyrazy i potrafi je łączyć w zdania dwuwyrazowe

Ø      Czy dziecko jest rozumiane przez osoby obce, czy tylko te z najbliższego otoczenia

Ø      Czy dziecko śpi z otwartymi ustami

Ø      Czy rodzice zauważają jakieś nieprawidłowości w sposobie gryzienia, żucia i połykania pokarmów (połykanie może być jeszcze fizjologiczne)

 

Badanie:

Ø      Opiera się na zabawie z dzieckiem

Ø      Dwukrotne powtarzanie poleceń

Ø      Zadajemy pytania na temat wybranej wcześniej przez dziecko zabawki

Ø      Niepokojące jest gdy dziecko nie podejmuje prób wypowiadania się, zamiast wyrazów wypowiada pojedyncze dźwięki mowy lub z trudem wypowiada pojedyncze wyrazy bez prób łączenia ich w wypowiedzi dwuwyrazowe

Ø      Jeżeli dziecko wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest dla nas niezrozumiała

Ø      Chrapliwy, monotonny, matowy, nosowy głos

Ø      Ocena aparatu artykulacyjnego tylko na podstawie obserwacji

 

Dwulatek powinien:

Ø      Nadymać policzki

Ø      Cmokać

Ø      Wysuwać i chować język

Ø      Szeroko otwierać wargi

Ø      Szeroko uśmiechać się przy zamkniętych zębach

 

Czterolatki:

Ø      Rozumienie poleceń słownych

Ø      Zdolność wypowiadania się w formie zdań (zasób słownika dziecka i poprawne użycie form gramatycznych)

Ø      Prawidłowość wymawiania dźwięków mowy i wyrazów

Ø      Budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego

 

Wywiad:

Ø      Czy dziecko rozumie polecenia słowne

Ø      Czy dziecko spontanicznie wypowiada zdania kilkuwyrazowe

Ø      Czy dziecko jest rozumiane przez osoby obce

Ø      Czy dziecko „zacina się”

Ø      Czy dziecko śpi z otwartymi ustami

Ø      Nieprawidłowości w sposobie gryzienia, żucia i połykania pokarmu

 

Nieprawidłowości:

Ø      Dziecko nie wykonuje polecenia

Ø      Dziecko nie wykonuje poleceń w pełni

Ø      Uzupełnia wypowiedź gestami wspomagającymi i mimiką

Ø      Buduje zdania proste z błędami gramatycznymi

Ø      Wymawia dźwięki mowy tak, że wypowiedź jest często niezrozumiała dla osoby badającego

Ø      Różne dźwięki mowy wypowiada nieprawidłowo (zamiast oczekiwanej głoski wymawia inną)

Ø      Ubezdźwięcznia głoski dźwięczne

Ø      R wymawia jak gardłowe r francuskie (wibruje oula) + każde brzmienie r nienaturalne

Ø      Głoski z trzech szeregów wymawiane z językiem między zębami lub brzmią mechanicznie

Ø      Chrapliwy, matowy, nosowy głos

Ø      Tempo mówienia

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin